Moi,
Mistä tunnistan minkä mallinen sportsterini on?
Myyjä oli merkannut nettimotoon "Sportster Low" mutta tietääkseni Low malli tuli vasta myöhemmin, omani on vm 97.
https://ibb.co/xY7FMz9
Sportster mallitarkenteen tunnistaminen
Re: Sportster mallitarkenteen tunnistaminen
Lähes 25 vuotta vanhan pyörän mallimerkinnällä ei ole mitään väliä enää tässä vaiheessa etenkään kun kusotmoija on päässyt pyörän kimppuun.
Nettimotossa puolet on ilmoitettu low'ksi, koska monet naiset halauavat ostaa low'n. Tuohon aikaan oli joku hieman matalampi malli jota kutsuttiin huggeriksi. Low tosiaan tuli vasta mallinimikkeeksi myöhemmin.
Tuo pyörä on tehty tyyliin (tai ollut jo joskus) Sportster Custom. Siinä oli 16" takavamme ja kapea 21" etuvanne ja erilainen riseri/mittariyhdistelmä.
Tuon näkee jo kuvasta, että keula on pilattu madaltamalla lähes käyttökelvottomaksi, tuossa ei ole joustoa juuri lainkaan. Mutta koska pyörä ei ole tehtaan low, siinä voi olla pudotettu keulaa ihan 1x2" tai 2x1" jousella vaimenninelementin alla. Tai sitten sielä on sisällä ihan mitä sattuu, kun keulaputketkin on menty mustaamaan. Selviää helposti avaamalla keulaputket.
Takaiskarit saattavat olla hieman yhyemmät, kuvasta en tunnista.
Miksi mallimerkintä kiinnostaa?
Oletko jotain muutoksia tekemässä ja siski kyselet lähtökohtaa?
VIN-koodilla löytyy netistä tietoa, mikä pyörä on alunperin ollut. Myös se selviää, onko se ollut 883 vai 1200.
Nettimotossa puolet on ilmoitettu low'ksi, koska monet naiset halauavat ostaa low'n. Tuohon aikaan oli joku hieman matalampi malli jota kutsuttiin huggeriksi. Low tosiaan tuli vasta mallinimikkeeksi myöhemmin.
Tuo pyörä on tehty tyyliin (tai ollut jo joskus) Sportster Custom. Siinä oli 16" takavamme ja kapea 21" etuvanne ja erilainen riseri/mittariyhdistelmä.
Tuon näkee jo kuvasta, että keula on pilattu madaltamalla lähes käyttökelvottomaksi, tuossa ei ole joustoa juuri lainkaan. Mutta koska pyörä ei ole tehtaan low, siinä voi olla pudotettu keulaa ihan 1x2" tai 2x1" jousella vaimenninelementin alla. Tai sitten sielä on sisällä ihan mitä sattuu, kun keulaputketkin on menty mustaamaan. Selviää helposti avaamalla keulaputket.
Takaiskarit saattavat olla hieman yhyemmät, kuvasta en tunnista.
Miksi mallimerkintä kiinnostaa?
Oletko jotain muutoksia tekemässä ja siski kyselet lähtökohtaa?
VIN-koodilla löytyy netistä tietoa, mikä pyörä on alunperin ollut. Myös se selviää, onko se ollut 883 vai 1200.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportster mallitarkenteen tunnistaminen
Tuolta kerhon motopediasta löytyy jotain jorinaa noista mallimerkkinöistä mitä VIN numerosta voi kaivella
http://www.harrika.fi/wiki/index.php?ti ... istenumero
http://www.harrika.fi/wiki/index.php?ti ... istenumero
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Sportster mallitarkenteen tunnistaminen
Ihan huvikseni lähdin pohdiskelemaan, custominahan se on uutena myyty (jenkeissä). Tuota keula hommaa en ole itse huomannutkaan, en edes älynnyt että keulaputket on normaalisti kromiset ennen kuin nyt vielä tarkistettuani Tuossa kuvassa näyttää kyllä matalemmalta kuin mitä todellisuudessa. Takaiskareista en osaa sanoa, kuopissa tuntuu että joustovara loppuu nopeasti.Joe Cool kirjoitti: 14:08 24.06.2020. Lähes 25 vuotta vanhan pyörän mallimerkinnällä ei ole mitään väliä enää tässä vaiheessa etenkään kun kusotmoija on päässyt pyörän kimppuun.
Nettimotossa puolet on ilmoitettu low'ksi, koska monet naiset halauavat ostaa low'n. Tuohon aikaan oli joku hieman matalampi malli jota kutsuttiin huggeriksi. Low tosiaan tuli vasta mallinimikkeeksi myöhemmin.
Tuo pyörä on tehty tyyliin (tai ollut jo joskus) Sportster Custom. Siinä oli 16" takavamme ja kapea 21" etuvanne ja erilainen riseri/mittariyhdistelmä.
Tuon näkee jo kuvasta, että keula on pilattu madaltamalla lähes käyttökelvottomaksi, tuossa ei ole joustoa juuri lainkaan. Mutta koska pyörä ei ole tehtaan low, siinä voi olla pudotettu keulaa ihan 1x2" tai 2x1" jousella vaimenninelementin alla. Tai sitten sielä on sisällä ihan mitä sattuu, kun keulaputketkin on menty mustaamaan. Selviää helposti avaamalla keulaputket.
Takaiskarit saattavat olla hieman yhyemmät, kuvasta en tunnista.
Miksi mallimerkintä kiinnostaa?
Oletko jotain muutoksia tekemässä ja siski kyselet lähtökohtaa?
VIN-koodilla löytyy netistä tietoa, mikä pyörä on alunperin ollut. Myös se selviää, onko se ollut 883 vai 1200.
Re: Sportster mallitarkenteen tunnistaminen
Noita vaivoja on orggis iskareilla. Muutamalla satasella saa parannusta taakse ja oikeasti hyvää lähemmäs tonnia. Madaltaa ja jäykentää ei kannata, sillä vaan pilataan ajo-ominaisuudet. Mielummin pidempää ja parempaa. Ja keula kuntoon. Siellä voi olla jopa Progressive Suspensionin madalluskitti, jossa tuli mukana 2x 1" madalluskierukat.Weebee kirjoitti: 15:27 24.06.2020. Ihan huvikseni lähdin pohdiskelemaan, custominahan se on uutena myyty (jenkeissä). Tuota keula hommaa en ole itse huomannutkaan, en edes älynnyt että keulaputket on normaalisti kromiset ennen kuin nyt vielä tarkistettuani Tuossa kuvassa näyttää kyllä matalemmalta kuin mitä todellisuudessa. Takaiskareista en osaa sanoa, kuopissa tuntuu että joustovara loppuu nopeasti.
Asensin tyttären täyskorkeaan tuon ja pudotin vain tuumalla. Perää pudotin saman valmistajan takaiskareilla 1/2", mutta niiden kulmasta jouhtuen se putosi tasapainoisesti keulan tuuman madalluksen kanssa. Keula toimii kohtuullisen hyvin eikä joustovaraa ole vielä syöty. Perä toimii myös kohtullisesti kyytiläisenkin kanssa.
Jos sinulla ei ole fyysistä tarvetta madaluksille, niin kaikki madalluspalat vaan keulasta pois ja esijännitystä putkellä progressiivisen jousen yläpäähän hieman. Sillä pääsee jo pitkälle. Orggisvieteri on huono vakiossakin ja vielä huonompi madallettuna.
Parempiakin kamoja tosiana löytyy, nuo tyttären 2003 Sportsterin palikat maksoivat sopivasti alennusmyynneistä ihan Suomesta ostettuna karvan alle 500e.
Katso nyt sillä VIN-koodilla myös pyörän lunastushistoria jenkeistä, niin tiedät. Ei se tieto niin paljon lisää tuskaa: https://www.nicb.org/ Tuo näyttää, onko pyörä varastettu, hukutettu vai kolaroitu ja koska sen on lunastettu - jos siis on. Jos tuo ei läydä mitään, niin hyvä. Kertomasi muutokset vaan ovat 96,2% kolarikorjauksia. Ei juuri kukaan poista vilkkuja eikä maalaa keulaa mustaksi, ellei kolarikorjauskulujen minimointi sitä edellytä.
Muutenhan tuo näyttää melko pitkälti orggikselta, joten ei se ihan läjä ole luultavasti ollut. Oliko se muuten 883 vai 1200 VIN-koodin mukaan? Kromattu kone viittaisi aitoon 1200 - ainakin myöhemmissä Customeissa 883 oli matta 1200 kromattu. Jos VIN näyttää 883, niin kannattaa tsekata moottorin numero ja hakea sillä, voihan siihen olla vaihdettu 1200 konekin, jos ei ole uutena ollut.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportster mallitarkenteen tunnistaminen
Tulikin ihan uutena tietona että tuollainenkin haku löytyy. Ei ollut varkauksia tai kolareita taustalla. Oli kyllä tiedossa että tämä on jenkeistä tuotu ja niin myyjäkin uhkaili että ei ole kolaroitu. Ja oli vin koodin mukaankin 1200 eli kaikki vaikuttaisi olevan ok. Pitääpä jossain vaiheessa tuo alusta tsekata kuntoon ja opetella vähän keulan rakennetta, ei ole koskaan tullut purettua. Voi kyllä olla että menee talven puuhasteluiksi, nyt ei malta ropailla kun muuten toimii.Joe Cool kirjoitti: 01:35 25.06.2020.Noita vaivoja on orggis iskareilla. Muutamalla satasella saa parannusta taakse ja oikeasti hyvää lähemmäs tonnia. Madaltaa ja jäykentää ei kannata, sillä vaan pilataan ajo-ominaisuudet. Mielummin pidempää ja parempaa. Ja keula kuntoon. Siellä voi olla jopa Progressive Suspensionin madalluskitti, jossa tuli mukana 2x 1" madalluskierukat.Weebee kirjoitti: 15:27 24.06.2020. Ihan huvikseni lähdin pohdiskelemaan, custominahan se on uutena myyty (jenkeissä). Tuota keula hommaa en ole itse huomannutkaan, en edes älynnyt että keulaputket on normaalisti kromiset ennen kuin nyt vielä tarkistettuani Tuossa kuvassa näyttää kyllä matalemmalta kuin mitä todellisuudessa. Takaiskareista en osaa sanoa, kuopissa tuntuu että joustovara loppuu nopeasti.
Asensin tyttären täyskorkeaan tuon ja pudotin vain tuumalla. Perää pudotin saman valmistajan takaiskareilla 1/2", mutta niiden kulmasta jouhtuen se putosi tasapainoisesti keulan tuuman madalluksen kanssa. Keula toimii kohtuullisen hyvin eikä joustovaraa ole vielä syöty. Perä toimii myös kohtullisesti kyytiläisenkin kanssa.
Jos sinulla ei ole fyysistä tarvetta madaluksille, niin kaikki madalluspalat vaan keulasta pois ja esijännitystä putkellä progressiivisen jousen yläpäähän hieman. Sillä pääsee jo pitkälle. Orggisvieteri on huono vakiossakin ja vielä huonompi madallettuna.
Parempiakin kamoja tosiana löytyy, nuo tyttären 2003 Sportsterin palikat maksoivat sopivasti alennusmyynneistä ihan Suomesta ostettuna karvan alle 500e.
Katso nyt sillä VIN-koodilla myös pyörän lunastushistoria jenkeistä, niin tiedät. Ei se tieto niin paljon lisää tuskaa: https://www.nicb.org/ Tuo näyttää, onko pyörä varastettu, hukutettu vai kolaroitu ja koska sen on lunastettu - jos siis on. Jos tuo ei läydä mitään, niin hyvä. Kertomasi muutokset vaan ovat 96,2% kolarikorjauksia. Ei juuri kukaan poista vilkkuja eikä maalaa keulaa mustaksi, ellei kolarikorjauskulujen minimointi sitä edellytä.
Muutenhan tuo näyttää melko pitkälti orggikselta, joten ei se ihan läjä ole luultavasti ollut. Oliko se muuten 883 vai 1200 VIN-koodin mukaan? Kromattu kone viittaisi aitoon 1200 - ainakin myöhemmissä Customeissa 883 oli matta 1200 kromattu. Jos VIN näyttää 883, niin kannattaa tsekata moottorin numero ja hakea sillä, voihan siihen olla vaihdettu 1200 konekin, jos ei ole uutena ollut.
Kiitos arvokkaista vinkeistä!
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Sportster mallitarkenteen tunnistaminen
Vastaavaan 883 Customiin laitoin taakse puoli tuumaa pidemmät progressiven iskarit. Säilyi vielä ulkonäkö, eikä vaikuttanut jättöön merkittävästi, niin että ajo-ominaisuudet olisivat muuttuneet. Keulaan laitoin myös Progressiven jouset ja sekin parani älyttömästi.
Keulaöljyt pitäisi vielä vaihtaa, kun laitoin Motulin 20W ja se on Sportsterin keulalle liian jäykkää. Jonkun muun valmistajan 20W voisi toimiakin.
Keulaöljyt pitäisi vielä vaihtaa, kun laitoin Motulin 20W ja se on Sportsterin keulalle liian jäykkää. Jonkun muun valmistajan 20W voisi toimiakin.
XL 883C -07 | FLSTF -98