Rautapään mekaaniset äänet...siirretty rengasketjusta

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Rautapään mekaaniset äänet...siirretty rengasketjusta

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Jos nokat meinaat vaihtaa, ihan tehtaan P-nokat on riittävät "vanhukselle". Edelliseen rautikseen vaihdoin nostajan rullat, oli laakereista jo pinta ruvella ajomäärää en muista tarkkaan oliskos ollut 50tmi. En kyllä lähtisi konetta ihan vaan tarkistamisen takia availemaan. Itse olen käyttänyt 20W-50 öljyjä jonkun verran sitä kuluu mutta ei huolestuttavasti. Tuohon Joen mainitsemaan kulkupuoleen, oma kelaa helposti 120 mittariin ja asteikko loppuu 150 mph...
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapään mekaaniset äänet...siirretty rengasketjusta

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Mikäs vanhus minä, vielä viittäkymmentäkään... vai pyörääkö tarkoitit :D Joo, P-nokkia ajattelin, eikös ne ole tehtaan vakionokat tonniselle 70-luvun puolenvälin-lopun malleihin? Jos mulla on alkuperäiset, niin ne on Q-nokat, joissa on overlappia ja pakopuolen ajoitusta vähennetty, ilmeisesti melu- ja päästösyistä. Puristussuhteessa taisi olla puoli yksikköä lisää tms. Lähinnä jos ovat kuluneet nuo nykyiset ja uudet joutuu hankkimaan niin sitten.

Purkuun ja tarkastukseen suhtaudun itsekin vähän varauksella mutta toisaalta on siihen purkuajatukseen toinenkin syy, turhamaisuus nimittäin. Pytyt ja kannet on ruosteessa, ja kaikki alumiini ruvella kuten myös lohkojen maalit. Lisäksi huokuu öljyä vähän joka välistä. Toki jos tämä olisi vastaavankuntoinen vaikkapa parikytä vuotta vanhempi XLCH niin en tekisi mitään, mutta tämä kun on tällainen karkkimalli candy-flakemaaleineen niin ei viitsi ihan näin resuisena pitää. Moottori pitää ottaa rungosta pois kuitenkin. Enskan, vaihteiston ja kytkimen kanssa ei ollut ihmeempiä, tuskin tuolla toisella puolellakaan. Ja on tässä sekin että paljon uudempien isojen twinien kanssa hehkutellaan ”100tkm avaamatta”-jutuilla todisteena tekniikan laadusta, tässä on antiikkitekniikkainen, lainausmerkeissä huonomaineinen kone, takana reilu 73 tkm, huolto- ja muu historia koko lailla tuntematon. Ei näytä että olisi kannenpultteja pidelty, mutta onpa tuo ollut melkein kolkytä vuotta pois rekkaristakin.

Toinen juttu sitten on se että johonkin bt evoon saa kaikkea MC storehousesta, moottorilohkoa myöten, mutta Rautapäähän ei saa kaikkea suoraan hyllystä vaikka olisi rahaakin. Ehkä olen paranoidi tämän ”matching numbers helmeni” kanssa :wink:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Rautapään mekaaniset äänet...siirretty rengasketjusta

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

KariFS kirjoitti: 18:24 07.08.2020. Mikäs vanhus minä, vielä viittäkymmentäkään... vai pyörääkö tarkoitit :D
Pyörää hyvinkin, -74 rautapäähän laitoin tehtaan P nokat, ihan riittävästi niillä oli kulkua.Oliskos siinä ollut 50t mailia ajettuna. Nostajien rullat meni vaihtoon, itse nostajat eivät olleet vielä väljät. Tätä -78 mikä nyt on tallissa, en ole edes harkinnut avaavani mittarissa vasta 15 t mailia.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Vastaa Viestiin