Ähräsin taas sportsteriin uuden eturenkaan ja tuli mieleen kuinka mukava olisikaan tubeless myös pinnavanteessa. Käytännössä kaikki varteenotettavat renkaat ovat joka tapauksessa tubeless-versiota, joten sisäkumin käyttö tuntuu turhalta, eikä tubeless-renkaan jäykkyys yhtään helpota sisäkumin käyttöä noin matalassa ja kapeassa kumissa.
Näyttäisi alkuperäinen 21 tuumainen vanne olevan profiililtaan melko lähellä ihan virallisia tubeless-vanteita. Googlaamalla löytyy erilaisia valmiita paketteja tiivistykseen, sekä erilaisia ghettoviritelmiä PU-massalla ja teipeillä. Onko joku kokeillut noita ja jos on niin miten onnistui?
Pinnavanteen tubeless-konversio
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Pinnavanteen tubeless-konversio
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Pinnavanteen tubeless-konversio
On kokeiltu. Takavanteella. Perinteinen pinnavanne oli kyseessä. Ostin sen uutena joku vuosi sitten. Oli tubeless-kohoumat ja se tiivistemassa pinnojen päällä sekä kunnon tubeless-venttili reijjässään. Toimi sen eka renkaan asennuksen ajan. Päätin kuitenkin, että seuraava kummi tulee sisäkumin kanssa asennettavaksi, koska se pinnojen nippojen päällä oleva panta olikin alkanut kutistua ja näin ollen entisenä kumiukkona en kovinkaan paljoa luottoa moiselle tapahtumalle suonut. Kaverin kanssa tuumattiin, että jääköön se panta vannenauhaksi ja sisärenkaan kanssa tapahtui uuden takarenkaan asennus. Joillakin motskarivalmistajilla on ollut jo kauan pinnavanteita tubeless-renkaille, mutta niissä pinnat ei menekkään perinteisesti vanteen keskelle. Suosittelen valuvanteita, mutta päätä ite.
Re: Pinnavanteen tubeless-konversio
Lienenkö vääräoppinen ,jos epäilen vahvasti noissa nyky-harrikoiden pinnavanteissa olevan samanlainen "tupelessi-systeemi" ?
Re: Pinnavanteen tubeless-konversio
On noita tee-se-itse-videoita netissä runsaasti. Silti luulen, että jos vanne ei ole alun perin tehty tubeless käyttöön, pelkkä pinnojen päiden kohdan tiivistäminen ei tee tubeless-asennuksesta turvallista. Vanteen profiili ei luultavasti ole ihan sama MTM kuin tubeless vanteissa. En riskeeraisi. Minä miettisin tätä asiaa joka kerta kun etupyörä osuisi kuoppaan, ei sopisi minulle. En ole huomannut haittaa sisäkumista etupyörän pinnavanteessa, mutta en kyllä itse renkaita vaihda.
HD:n ja varmaan muidenkin tubeless käyttöön tarkoitetuissa pinnavanteissa on stanssattuna TUBELESS (kuvassa alla alkaa vasemmalta). Olin ymmärtävinäni, että näitä ei enää kyllä HD:llä olisi ainakaan painavammissa pyörissä?
HD:llä on erillinen Rim Seal Kit, jolla ohjeen mukaan piti tiivistää tubeless-pinnavanne joka renkaanvaihdon yhteydessä. Hinta 46 euroa.
HD:n ja varmaan muidenkin tubeless käyttöön tarkoitetuissa pinnavanteissa on stanssattuna TUBELESS (kuvassa alla alkaa vasemmalta). Olin ymmärtävinäni, että näitä ei enää kyllä HD:llä olisi ainakaan painavammissa pyörissä?
HD:llä on erillinen Rim Seal Kit, jolla ohjeen mukaan piti tiivistää tubeless-pinnavanne joka renkaanvaihdon yhteydessä. Hinta 46 euroa.
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Pinnavanteen tubeless-konversio
Merkintää minulla ei vanteessa ole, mutta olen 99% varma, että profiili on sama. Ei noita minkään valmistajan kannata tehdä jollain muulla profiililla, koska siitä on hyötyä myös sisärenkaan kanssa. Vaikka ilma karkaisi sisurin puhjettua, niin rengas pysyy vanteella. Minulla on toisen merkkisessä pyörässä perinteisen mallinen sisurivanne ja siinä kumi ei pysy hetkeäkään ylhäällä paineen kadottua.UrpoTJ kirjoitti: 01:26 14.11.2020. HD:n ja varmaan muidenkin tubeless käyttöön tarkoitetuissa pinnavanteissa on stanssattuna TUBELESS (kuvassa alla alkaa vasemmalta). Olin ymmärtävinäni, että näitä ei enää kyllä HD:llä olisi ainakaan painavammissa pyörissä?
En ole yhtään huolissani kumin pysymisestä vanteella, vaan siitä pysyykö ilma sisällä ja kuinka kauan.
No tämähän sen ongelma näissä on, että jos tiivistys pitää uusia joka kerta, niin kustannukset ja vaiva ovat ihan toista luokkaa kuin sisäkumin kanssa.UrpoTJ kirjoitti: 01:26 14.11.2020. HD:llä on erillinen Rim Seal Kit, jolla ohjeen mukaan piti tiivistää tubeless-pinnavanne joka renkaanvaihdon yhteydessä. Hinta 46 euroa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Pinnavanteen tubeless-konversio
Tuo rim seal kit on sellainen koko vanteen levyinen kumivanne, jossa on kiinteä venttiili.
Renkaan vaihto voi onnistua vanhalla, mutta kumi painuu helposti kasaan rengasta irti painettaessa. Ei palaudu enää kunnolla muotoonsa ja siksi se pitää uusia.
Renkaan vaihto voi onnistua vanhalla, mutta kumi painuu helposti kasaan rengasta irti painettaessa. Ei palaudu enää kunnolla muotoonsa ja siksi se pitää uusia.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!