Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Meneillään olevan RaceTech/Ricor - keskustelun innoittamana...
Keulahuolto tulossa vuoden 1983 XLS:ään, lähinnä varmuuden vuoksi kun ei historia ole tiedossa. Tai melkeinpä tiedän ettei 30 vuoteen ole mitään tehty kun ei ole taidettu ajakaan. Tämähän on tuplalevyillä, normaali Sportsterin 35mm keula, pyörän runkokin on samanlainen kuin alkupään evo-malleissa. Tiettävästi vakio, tosin kiljukotkan clamppi on laitettu siihen lokarin yläpuolelle. En paljon ehtinyt ajella viime kesänä, mutta niiden 30+ vuotta vanhoilla renkailla tehtyjen vähien ajojen perusteella alusta on ns mukavuuspainotteinen. Ulosjoustoa on reilusti, tai sitten jouset on lysyssä. Ei niiaa pahasti, tosin ei tuo etujarrukaan häävi ole, ennemminkin hidastin , uudet levyt ja palat laitoin, ehkä eivät ole vielä asettuneet.
Mutta mitäs tuolle kannattaisi tehdä ”siinä samalla”? Progressiven jousia saa edukkaasti, kannattaisiko sellaiset laittaa? Juuri muita ei ole tarjollakaan tai sitten en osaa etsiä. Venttiiliosastoa ei myöskään ole tullut vastaan.
Vai olisiko ”järkeä” laittaa uudemman 39mm keula päivitettynä ja yhdellä jarrulevyllä? Taitaa olla parempi jarru se kuin nuo vanhat tuplat? Alkuperäinen ilmiasu on yber alles tämän pyörän kanssa joten orkkislokari pitää saada laitettua, kuten myös tuo 9-puolainen valupyörä. Lamppu lippoineen ym tietenkin myös, mutta kaipa nuo onnistuvat, tuskin 39-millinen keula ainakaan kapeampi on kuin tuo vanha?
Takana on nyt alkuperäiset iskarit, hankittuna on puolisen tuumaa pidemmät (12.5”) jostain 90-lukuisesta Sportsterista ”melkein uutena” irroitetut, ne laitan nyt aluksi. Ehkä taaksekin tulee päivitystä jos aihetta ilmenee.
Keulahuolto tulossa vuoden 1983 XLS:ään, lähinnä varmuuden vuoksi kun ei historia ole tiedossa. Tai melkeinpä tiedän ettei 30 vuoteen ole mitään tehty kun ei ole taidettu ajakaan. Tämähän on tuplalevyillä, normaali Sportsterin 35mm keula, pyörän runkokin on samanlainen kuin alkupään evo-malleissa. Tiettävästi vakio, tosin kiljukotkan clamppi on laitettu siihen lokarin yläpuolelle. En paljon ehtinyt ajella viime kesänä, mutta niiden 30+ vuotta vanhoilla renkailla tehtyjen vähien ajojen perusteella alusta on ns mukavuuspainotteinen. Ulosjoustoa on reilusti, tai sitten jouset on lysyssä. Ei niiaa pahasti, tosin ei tuo etujarrukaan häävi ole, ennemminkin hidastin , uudet levyt ja palat laitoin, ehkä eivät ole vielä asettuneet.
Mutta mitäs tuolle kannattaisi tehdä ”siinä samalla”? Progressiven jousia saa edukkaasti, kannattaisiko sellaiset laittaa? Juuri muita ei ole tarjollakaan tai sitten en osaa etsiä. Venttiiliosastoa ei myöskään ole tullut vastaan.
Vai olisiko ”järkeä” laittaa uudemman 39mm keula päivitettynä ja yhdellä jarrulevyllä? Taitaa olla parempi jarru se kuin nuo vanhat tuplat? Alkuperäinen ilmiasu on yber alles tämän pyörän kanssa joten orkkislokari pitää saada laitettua, kuten myös tuo 9-puolainen valupyörä. Lamppu lippoineen ym tietenkin myös, mutta kaipa nuo onnistuvat, tuskin 39-millinen keula ainakaan kapeampi on kuin tuo vanha?
Takana on nyt alkuperäiset iskarit, hankittuna on puolisen tuumaa pidemmät (12.5”) jostain 90-lukuisesta Sportsterista ”melkein uutena” irroitetut, ne laitan nyt aluksi. Ehkä taaksekin tulee päivitystä jos aihetta ilmenee.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Sulla on senverran pussihousuvikaa korvien välissä, ettei 39-keula taida sopia. On aika näkyvä muutos kumminkin. Rakenteeltaan se 39 ei eroa muuten kuin paksummilla putkilla ja t-palojen mallilla.
Jarruja voi yrittää parantaa pehmeämmillä paloilla, esim. Brembo, jos noihin pikkupuristimiin saa, ja jouset varmaan kannattaa vaihtaa niihin progressiivisiin.
Jarruja voi yrittää parantaa pehmeämmillä paloilla, esim. Brembo, jos noihin pikkupuristimiin saa, ja jouset varmaan kannattaa vaihtaa niihin progressiivisiin.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Minulla on vastaavassa '81 mallissa Progressiven jouset edessä ja takana. Todella huomattava parannushan se on. Ne orggisiskarit sinne taakse kannattaa heittää suosiolla kierrätykseen asentamatta, eivät ne siitä ole parantuneet mihinkään edes 2000-luvulla. Progressiven 412 sarja on aika kustannustehokas tähänkin kohdin.
Vaimennintatteja ei minunkaan mielestäni saa kuin 39 mm ylöspäin. Siihen löytyisi enemmän keulaan kilkkeitä, mutta PS:n jousilla pääsee jo hyvin alkuun tälläkin.
Jarruissa ei juuri voimaa ole, vaikka tuplat ovatkin. Vaihdoin sinne EBC:n palat, kivijalasta ei enää löytynyt. Sinullakin ovat kai nämä palat:
Hioin hyväkuntoiset levyt puhtaaksi ja mataksi poraan kiinnitetyllä n**kerintukkalaikalla. Kyllä niistä nyt kohtuullisesti löytyy tehoa, kun kunnolla puristaa. Pykälää pienempi puristin tekisi luultavasti hyvää, mutta sitä ei taida olla tarjolla noihin vuosimalleihin. Ellei sitten ajan yksilevyisessä ollut pienempi poraus?
Vaimennintatteja ei minunkaan mielestäni saa kuin 39 mm ylöspäin. Siihen löytyisi enemmän keulaan kilkkeitä, mutta PS:n jousilla pääsee jo hyvin alkuun tälläkin.
Jarruissa ei juuri voimaa ole, vaikka tuplat ovatkin. Vaihdoin sinne EBC:n palat, kivijalasta ei enää löytynyt. Sinullakin ovat kai nämä palat:
Hioin hyväkuntoiset levyt puhtaaksi ja mataksi poraan kiinnitetyllä n**kerintukkalaikalla. Kyllä niistä nyt kohtuullisesti löytyy tehoa, kun kunnolla puristaa. Pykälää pienempi puristin tekisi luultavasti hyvää, mutta sitä ei taida olla tarjolla noihin vuosimalleihin. Ellei sitten ajan yksilevyisessä ollut pienempi poraus?
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Joo, sisäinen pussihousu kammoksuu isoja muutoksia. Ei se keula varmaan kovin iso juttu silti olisi, toki tuo alakolmion peitepelti hienoine tarroineen ei enää sopisi paikoilleen, eikä varmaan kiljukotkan klamppikaan
Progressiven jouset on tosiaan satkun tai vähän päälle, ja kun etupää on purettava kuitenkin niin samallahan ne laittaa. Takaiskarit ostin kun sain ”halavalla” kanssaharrastajalta. Eipä ne sen kummemmilta näytä toteutukseltaan mutta jos niillä on ikää 20-30 vuotta vähemmän ja maileja 45k vähemmän niin ehkä saattavat jonkinmoinen parannus ollakin. Ja ainakin ovat siistit eikä ruosteessa. Laittaa vaikka nuo 412:t sitten joskus. Ei makeaa mahan täydeltä heti alkuun
EBC:n peruspalat mullakin on, orgaaniset normaaliin ajoon tarkoitetut. Levyt uusin kun toinen vanhoista oli kierossa, nekin ihan peruskamaa, ei rosteria, eikä porattu tms. Muutaman jarrutuksen jälkeen ne jo hieman näyttävät jarrulevyiltä Uutena niissä oli vain ristiin-rastiin hiomajäljet. Toki putsasin bräkleenillä huolellisesti ennen asennusta.
Systeemissä on vielä samat letkut, tiivisteet ja jarrunesteet kuin tullessa, pitää nekin käydä läpi tässä talven aikana. Sais vaan aloitettua ja aikaiseksi.
Progressiven jouset on tosiaan satkun tai vähän päälle, ja kun etupää on purettava kuitenkin niin samallahan ne laittaa. Takaiskarit ostin kun sain ”halavalla” kanssaharrastajalta. Eipä ne sen kummemmilta näytä toteutukseltaan mutta jos niillä on ikää 20-30 vuotta vähemmän ja maileja 45k vähemmän niin ehkä saattavat jonkinmoinen parannus ollakin. Ja ainakin ovat siistit eikä ruosteessa. Laittaa vaikka nuo 412:t sitten joskus. Ei makeaa mahan täydeltä heti alkuun
EBC:n peruspalat mullakin on, orgaaniset normaaliin ajoon tarkoitetut. Levyt uusin kun toinen vanhoista oli kierossa, nekin ihan peruskamaa, ei rosteria, eikä porattu tms. Muutaman jarrutuksen jälkeen ne jo hieman näyttävät jarrulevyiltä Uutena niissä oli vain ristiin-rastiin hiomajäljet. Toki putsasin bräkleenillä huolellisesti ennen asennusta.
Systeemissä on vielä samat letkut, tiivisteet ja jarrunesteet kuin tullessa, pitää nekin käydä läpi tässä talven aikana. Sais vaan aloitettua ja aikaiseksi.
Viimeksi muokannut KariFS, 19:28 27.11.2020.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Mullakin sovelissa Showan 35mm keula. Todnäk orkkis jouset, niitten päällä putkenpätkät. Preloadia muutama sentti. 10w öljyä snadisti yli ohjeen, ihan hyvin pelaa.
Tuplajarrut ilman reijityksiä, sateella.... aina säikähtää et mis vitus jarrut. Olisko niistä reikäsistä levyistä apua tähän vaivaan? Kuivalla kelillä toimii ihan hyvin.
Tuplajarrut ilman reijityksiä, sateella.... aina säikähtää et mis vitus jarrut. Olisko niistä reikäsistä levyistä apua tähän vaivaan? Kuivalla kelillä toimii ihan hyvin.
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Minä olen ymmärtänyt että poraukset on jarrujen häipymisen ehkäisemiseksi. Häipyminenhän johtuu siitä että palat ylikuumenevat ja palan ja levyn väliin muodostuu ohut höyrykerros joka estää palan ja levyn kontaktin. Noista reijistä pitäisi höyryn paeta, ja kai se vähän jäähdytystäkin voi auttaa. Vissiinkin märän levyn kanssa voi olla sama ilmiö, nyt vaan vesihöyryn takia, eli kai se reijitys voi auttaa siinäkin.
Aika pienethän nuo levyt on, eli jarrutusmomenttiin vaaditaan melkoinen puristus ja vielä kelluvilla yksimäntäisillä satuloilla. Omassa tuntuma on kuin puristaisi kuivaa koivuklapia ja jarrutusteho ”kannustaa ennakointiin”. Siinä mielessä se uudempi yksilevyinen keula voisi olla parempi, tuskin se jarru(kaan) ainakaan huonompi on. Mutta jos nyt ensin huoltaa ja korjaa nuo sellaiseen kuntoon kuin uutena ovat olleet, tai vähän parempaan ja katsoo sitten. Takajarrukaan ei kovin tunnokas ole, kevyt käyttää mutta lukossa tosi helposti. Toki takakumi on myöhäiseltä 80-luvulta, koppura vaikka Dunlop onkin.
Aika pienethän nuo levyt on, eli jarrutusmomenttiin vaaditaan melkoinen puristus ja vielä kelluvilla yksimäntäisillä satuloilla. Omassa tuntuma on kuin puristaisi kuivaa koivuklapia ja jarrutusteho ”kannustaa ennakointiin”. Siinä mielessä se uudempi yksilevyinen keula voisi olla parempi, tuskin se jarru(kaan) ainakaan huonompi on. Mutta jos nyt ensin huoltaa ja korjaa nuo sellaiseen kuntoon kuin uutena ovat olleet, tai vähän parempaan ja katsoo sitten. Takajarrukaan ei kovin tunnokas ole, kevyt käyttää mutta lukossa tosi helposti. Toki takakumi on myöhäiseltä 80-luvulta, koppura vaikka Dunlop onkin.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Tuon ikäisessä keulassa on jo liukuhelat, joten uusien jousien, tiivisteiden ja öljyjen lisäksi kannattaa ne hankkia jo ennen keulan purkamista. Kun osat on kotona ei muuta kun haarukka palasiksi, perusteellinen pesu osille ja kaiken tarkistus että on ehjää.
Mittaa hydraulin öljyreikien halkaisijat ja merkitse ne ylös, jos haluat myöhemmin alkaa hifistelemään vaimennuksen kanssa. Hydraulista on hyvä kirjata ylös myös muut kriittiset mitat, noista ei pahemmin löydy tietoa netistä.
Racetech valmistaa emulaattoreita muihinkin kuin Harley keuloihin, ja uskon että heidän kauttaan ne saa tuohon sunkin keulaan. Olikos niin että tuo on Showa eikä Kayaba?
https://racetech.com/page/title/Damping%20Rod%20Gallery
Mutta kuten tuossa rönsyilleessä säikeessä Urpo päivitteli, ettei olisi pitänyt kerralla laittaa kaikkea, niin laita nyt vaan keula yleisesti kuntoon ja tutustu siihen, uudet vieterit ja koeajoa ehkä jopa koko ensikesä, sit vasta siirtyä näihin erikoisuuksiin.
Mittaa hydraulin öljyreikien halkaisijat ja merkitse ne ylös, jos haluat myöhemmin alkaa hifistelemään vaimennuksen kanssa. Hydraulista on hyvä kirjata ylös myös muut kriittiset mitat, noista ei pahemmin löydy tietoa netistä.
Racetech valmistaa emulaattoreita muihinkin kuin Harley keuloihin, ja uskon että heidän kauttaan ne saa tuohon sunkin keulaan. Olikos niin että tuo on Showa eikä Kayaba?
https://racetech.com/page/title/Damping%20Rod%20Gallery
Mutta kuten tuossa rönsyilleessä säikeessä Urpo päivitteli, ettei olisi pitänyt kerralla laittaa kaikkea, niin laita nyt vaan keula yleisesti kuntoon ja tutustu siihen, uudet vieterit ja koeajoa ehkä jopa koko ensikesä, sit vasta siirtyä näihin erikoisuuksiin.
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
35mm showassa ei ole vaihdettavia liukuheloja.
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Tuossahan on ajatusta. Showa se mun mielikuvan mukaan on, mutta pitää tarkistaa. Jos katsoo suurinpiirtein samanpainoisen pyörän jossa on vastaava 35mm keula niin voi löytyäkin oikeanlaiset palikat. Ja tosiaan purkaessa kun mittailee ja dokumentoi niin ei tarvitse sitten muistella ja pähkiä jälkeenpäin.
En ole mikään erityisen taitava kuski enkä aio tälläkään pyörällä rajoja hakea joten luultavasti pääsen aika pitkälle pelkillä Progressiven vietereillä ja muuten alkuperäiseen kuosiin kunnostetuilla osilla. Tuossakin kunnossa Rautapää oli jousitukseltaan kuin lentävä matto verrattuna CB350:iin Hieman kyllä yllätti että Harleyn etujarru jäi tehossa niinkin reilusti Hondan vaijerikäyttöiselle eturummulle.
En ole mikään erityisen taitava kuski enkä aio tälläkään pyörällä rajoja hakea joten luultavasti pääsen aika pitkälle pelkillä Progressiven vietereillä ja muuten alkuperäiseen kuosiin kunnostetuilla osilla. Tuossakin kunnossa Rautapää oli jousitukseltaan kuin lentävä matto verrattuna CB350:iin Hieman kyllä yllätti että Harleyn etujarru jäi tehossa niinkin reilusti Hondan vaijerikäyttöiselle eturummulle.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
"Hieman kyllä yllätti että Harleyn etujarru jäi tehossa niinkin reilusti Hondan vaijerikäyttöiselle eturummulle."
Ei tuo ihmetytä, eikös Hondassa ole kaksoislevitteinen rumpujarru edessä mikä on tehokas?
Ei tuo ihmetytä, eikös Hondassa ole kaksoislevitteinen rumpujarru edessä mikä on tehokas?
FXSTS 1991
FLHCS 2022
FLHCS 2022
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Kyseistä keulaa näemmä käytettiin fx/xl malleissa 75-83. En tiedä onko myöhemmissä 35mm keuloissa vaihdettavia heloja.
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Joo, onhan siinä kaksi nokkaa ja läpimittakin varmaan 200mm. Kyllä se lukkoon menee asfaltilla jos oikein puristaa. Tää Rautis on mun eka pyörä jossa on nämä modernit nestetoimiset levyjarrut molemmissa pyörissä, odotin vähän enemmän
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Ok, kiitos täsmennyksestä. Puhuin näemmä tuolla alussa höpöjä, eihän se sitten sama keula ole kuin ekoissa evoissa. Mutta siis Showa kuitenkin? Oli niissä alaputkissa joku foliotarra sisäsyrjällä, mutta en ole satavarma mitä siinä luki kun oli kauhia kiirus vaihtaa jarrulevyjä että kerkis erääseen lähiseudun erittäin epäviralliseen motoristitapaamiseen
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Alaputkissa lukee Showa, siinä korvakkeessa mihin lokari ruuvataan kiinni.
Ja jarrupuristajien korvakkeet eri linjassa, tällee:
Jos tota mallia niin ei oo vaihdettavia heloja.
Ja jarrupuristajien korvakkeet eri linjassa, tällee:
Jos tota mallia niin ei oo vaihdettavia heloja.
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Mä perustin tietoni H-D varaosakuvaan eikä se välttämättä pidä lainkaan paikkaansa. Voi hyvinkin olla ettei siinä ole heloja, ja että alaputket tässä kyseisessä yksilössä ovat hyväkuntoiset vähäisen käytön vuoksi.