Jännitteensäätimen paikka

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

matant
Viestit: 336
Liittynyt: 13:35 12.11.2004.

Jännitteensäätimen paikka

Viesti Kirjoittaja matant »

Moikka,

Miksi jännitteensäädin tuolla koneen etupuolella, tarvitseeko niin kovasti jäähdytystä / ajoviimaa vaiko miksi se on aina laitettu alunperin "aitiopaikalle" ?

Ajatuksena tuossa runkomuutoksen ohessa siirtää se sieltä pois...

-Antti
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Jännitteensäätimen paikka

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tarvitsee jäähdytystä.
Ajaa ylimääräisen jännitteen maihin ja siitä tulee lämpöä.
Kyllä sen voi muuallekin siirtää, kun huolehtii, että tuuletus pelaa ja runkokontakti on hyvä.
Jos ei saa pultattua suoraan runkoon, säätimen voi maadoittaa riittävän paksulla johdolla.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Jännitteensäätimen paikka

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Ja jossain säätimissä on maadotuspiuhakin valmiina.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Jännitteensäätimen paikka

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Pertti kirjoitti: 12:51 25.01.2021. Tarvitsee jäähdytystä.
Ajaa ylimääräisen jännitteen maihin ja siitä tulee lämpöä.
Kyllä sen voi muuallekin siirtää, kun huolehtii, että tuuletus pelaa ja runkokontakti on hyvä.
Juu ja taitaa siitä tasasuuntaamisestakin tulla kovin lämpöä, ehkä jopa enemmän kuin ylimääräisen sähkön hukkaamisesta. Joskus olen ihmetellyt, kannattaako niitä kromattuja malleja käyttää, jäähtynevät varmaan paljon huonommin. Mitä kuumempana tämä laite käy, sen lyhytikäisempi se on.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Jännitteensäätimen paikka

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kunnollinen runkokontakti parantaa jäähdytystä merkittävästi, joten kannattaa panostaa siihen, jos ilmavirtaa ei saa riittävästi. Japsipyörissä on aika mielenkiintoisia ratkaisuja säätimen sijoittelussa, kun luotetaan käytännössä kokonaan rungon kykyyn vastaanottaa lämpöä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Jännitteensäätimen paikka

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Ainakaan vanhemmissa säätimissä ei ole montaa neliösenttiä metallia alapuolella, ei juuri muuta kun ulkokehä, keskellä vakumassaa jonka alla on elektroniikka.
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jännitteensäätimen paikka

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Pertti kirjoitti: 12:51 25.01.2021. Tarvitsee jäähdytystä.
Ajaa ylimääräisen jännitteen maihin ja siitä tulee lämpöä.
Kyllä sen voi muuallekin siirtää, kun huolehtii, että tuuletus pelaa ja runkokontakti on hyvä.
Jos ei saa pultattua suoraan runkoon, säätimen voi maadoittaa riittävän paksulla johdolla.
Eikös HD:t jakaudu ennen ja jälkeen -malleihin? Vanhat on kaiken hukkaavia, eli käytännössä kuormittavat laturin polvilleen silloin kun on tarjolla jännitettä enemmän kuin tarpeeksi? Ne kuumenee "säätimestään". Ja myöhemmissä 3-vaihelatureissa on joku fiksumpi menetelmä kytkeä laturi irti kuormasta samassa tilanteessa?

AInakin tarvikkeena on noita jälkimmäisiä fixumpia säätimiä.

Ja tietty kirsikkana kakussa kuuskytluvulla suunniteltu tuuttihonda, jossa oli autotyyppinen laturin ohjaus kaikkine hienouksineen...
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Jännitteensäätimen paikka

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Niin ja Rautiksen ja muiden tasavirtasten uudemman pään säätimet joissa puolijohdekytkentä säätää magnetointivirtaa, niissä on hyötysuhde aika hyvä varmaan myös. Rautiksessa säätömurikka on siinä edessä mutta niin on laturikin, eli varmaan lyhyiden kaapelointien takia(kin) se on siihen laitettu.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Jännitteensäätimen paikka

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

KariFS kirjoitti: 20:45 25.01.2021. Niin ja Rautiksen ja muiden tasavirtasten uudemman pään säätimet joissa puolijohdekytkentä säätää magnetointivirtaa, niissä on hyötysuhde aika hyvä varmaan myös. Rautiksessa säätömurikka on siinä edessä mutta niin on laturikin, eli varmaan lyhyiden kaapelointien takia(kin) se on siihen laitettu.
Vanhemmissa rautiksissa sivuposkessa, racerissa katten alla... aina ei tehtaan ajatuksen juoksua ymmärrä :D
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Jännitteensäätimen paikka

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Sepixlh kirjoitti: 13:20 26.01.2021. Vanhemmissa rautiksissa sivuposkessa, racerissa katten alla... aina ei tehtaan ajatuksen juoksua ymmärrä :D
Niinjoo, se kärjillä pelaava tosiaan on siinä kyljessä. Raaserissa on varmaan haluttu se purkki kauemmas pakoputkesta :D Mutta juu, kai sen voi laittaa melkein mihin vaan. Mulla on Hondassa tasuri ja säädin akun kanssa samassa tilassa satulan alla ja ilmanputsarien taustapeltien välissä. Harvinaisen suojaisa paikka sekin.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Vastaa Viestiin