2-1 putket

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

VSorjonen
Viestit: 147
Liittynyt: 09:12 27.05.2010.

2-1 putket

Viesti Kirjoittaja VSorjonen »

Moikka,

tarkoitus olisi tehdä tuollaiset putket sillä erotuksella että hitsaan ne 2-1 mallisiksi tuossa sinisellä merkatusta kohdassa.

Kysymys : toimiiko tuo mitoitus, eli jos putket ovat yhdyskohtaan asti yhtä pitkät, niin miten virtaukset käyttäytyy, kerkeekö paineet poistumaan ennenkuin toinen sylinteri sytyttää ? EDIT : toisesta putkestahan tulee parikymmentä senttiä toista pidempi. Kts kuva, punaisella merkitty.

Putken halkaisja tulee olemaan sama 1 3/4 tuumaa koko matkalta ja vaimentimeksi olen ajatellut jotain H-D TC88 alkuperäistä, esim Dynan Slashcut. 1 kpl.

Tarkkoja mittoja ei ole vielä antaa.

Minun mielestä tuollainen ratkaisu toimii, mutta jos jollain on ihan oikeaa tietoa niin aina parempi.

-Vesa
Slashcut
Slashcut
2-1
2-1
Viimeksi muokannut VSorjonen, 09:27 21.03.2021.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Road King 2004 & Softail Standard 2006 & Sportster 1998 & Sportster 1990
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kyllä se takaputki lähes kaikissa sporteissa näyttäisi käyvän kärsän kiertämässä. Epäilen, ettei ole pelkkä ulkonäköasia.
Vanhoissa big twinwissä ja lätissä tuli lyhyt takaputki etuputken kylkeen, mutta moottorien luonnekin on niissä pikkuisen erilainen.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Siitä vaan, tarkempien tulosten saamiseksi on tehtävä käytännön kokeita.
Avatar
hiekkanen
Viestit: 424
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Tämän toimivuus tulee testattua sitten ajokelien salliessa. Käyntiääni hiljainen eikä lämmityskäytön jälkeen kaasuttelussakaan röpellellyt eikä paukahdellut. Ämyrissä on 12 diffuusiolevyä joiden vähentämisellä pienennetään pakovastusta mikäli aihetta siihen on.
Liitteet
2-1.JPG
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kiwi kirjoitti: 10:31 21.03.2021. Siitä vaan, tarkempien tulosten saamiseksi on tehtävä käytännön kokeita.
Noinhan se on.
Dynoajoja tietenkin vaatisi virallisen lausunnon saamiseksi.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

En tiedä minäkään tähän vastausta. Sportstereissa orkkiksena ei juuri ole ollut 2-1-putkia paitsi ihan alkupäässä, niissähän oli. Olen kyllä ajatellut, että se on enemmänkin ulkonäköasia. Toisaalta se piiloyhdysputki pakoputkien välillä on ollut aika kauan. Tällä haetaan mm. sitä, että äänenvaimentajat toimivat "väljemmin". Se 2-1-pakoputken äänenvaimentaja ei vaan saa olla liian ahdas. Haukun aina uudestaan kokeilemaani BSL:n Long John Bobber putkea. Se oli tosi ahdas, ainakin 103" koneelle. Eli ei 2-1-putki automaattisesti ole hyvä, ei esim. vääntö aina lisäänny vaikka näin monesti uskotaan.
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... 34&t=48147
Kuten Kiwi jo totesi, kokeilua vaan.

Toisaalta, jos putki noin ei toimisi ihan "optimaalisesti" niin ei sitä välttämättä huomaa eikä siitä ole haittaa jos riittää kuljettajalle. Ei se moottorille vahinkoa voi aiheuttaa vaikka toinen pytty pääsisisi vähän helpommalla. Niin tukkoista valmennusta jatkoksi et taida laittaa että se sotkisi toimintaa.

Aikamoista tiedettähän tuo loppupeleissä on jos ihan viimeisen päälle viritetään. Silloin valittaisiin kierroslukualue jolla maksimit halutaan ja mitoitetaan putkien halkaisija ja matkat siten että putkissa pakokaasut kohtaavat sopivalla nopeudella ja sopivassa lämpötilassa ja yhteinen liike-energia imee pakokaasuja pytystä pakoventtiilin ollessa vielä auki jne. Mutta näissä katusovellutuksissa ei liene niin tarkkaa.

Asian voi ratkaista monella tavalla:
Kuva
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

hiekkanen kirjoitti: 10:58 21.03.2021. Tämän toimivuus tulee testattua sitten ajokelien salliessa. Käyntiääni hiljainen eikä lämmityskäytön jälkeen kaasuttelussakaan röpellellyt eikä paukahdellut. Ämyrissä on 12 diffuusiolevyä joiden vähentämisellä pienennetään pakovastusta mikäli aihetta siihen on.
Eikö sillä lisätä pakovastusta jis otetaan levyjä pois.
Avatar
hiekkanen
Viestit: 424
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Kaverin screaming eagle(supertrapp) vaimentimesta poistettiin kaksi diffuuseria ja ääni muuttui hieman kovemmaksi. Tosin tuota trappin käyttöohjetta lukiessa sain saman käsityksen että pitäisi mennä tukkoisemmaksi levyjä poistamalla. En kuitenkaan ala pakovastusta roplata mikäli toimii hyvin tien päällä.
Mökkihöperyyden torjunnasta tässä oli osaksi kyse ja kurveihin kanttailun pienestä parantelusta koska ei ole alempaa pönttöä nyt tietä raapimassa.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Menee se tukkoisemmaksi jos on vähemmän rakoja mistä pakokaasut ulostautuu.

Mulla on sovelissa muistaakseni 18...tai 19 levyä, umpipääty.
Avatar
hiekkanen
Viestit: 424
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Vuppe kirjoitti: 12:36 21.03.2021. Menee se tukkoisemmaksi jos on vähemmän rakoja mistä pakokaasut ulostautuu.

Mulla on sovelissa muistaakseni 18...tai 19 levyä, umpipääty.
Prikkoja levyjen väliin laitettiin ja saatiin raot isommiksi.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

UrpoTJ kirjoitti: 11:46 21.03.2021. ...Sportstereissa orkkiksena ei juuri ole ollut 2-1-putkia paitsi ihan alkupäässä, niissähän oli. Olen kyllä ajatellut, että se on enemmänkin ulkonäköasia. Toisaalta se piiloyhdysputki pakoputkien välillä on ollut aika kauan...
https://www.nettimoto.com/harley-davids ... er/2579746

Tommonen malli oli tarjolla muutaman vuoden. Vastaavia 2-1 putkia on tarvikkeina.

Ei ole mun pyörä. Ei ole mun myynti-ilmoitus.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

hiekkanen kirjoitti: 12:43 21.03.2021.
Vuppe kirjoitti: 12:36 21.03.2021. Menee se tukkoisemmaksi jos on vähemmän rakoja mistä pakokaasut ulostautuu.

Mulla on sovelissa muistaakseni 18...tai 19 levyä, umpipääty.
Prikkoja levyjen väliin laitettiin ja saatiin raot isommiksi.
No miksei samalla päätylappua pois.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

JKKo kirjoitti: 12:59 21.03.2021.
UrpoTJ kirjoitti: 11:46 21.03.2021. ...Sportstereissa orkkiksena ei juuri ole ollut 2-1-putkia paitsi ihan alkupäässä, niissähän oli. Olen kyllä ajatellut, että se on enemmänkin ulkonäköasia. Toisaalta se piiloyhdysputki pakoputkien välillä on ollut aika kauan...
https://www.nettimoto.com/harley-davids ... er/2579746

Tommonen malli oli tarjolla muutaman vuoden. Vastaavia 2-1 putkia on tarvikkeina.

Ei ole mun pyörä. Ei ole mun myynti-ilmoitus.
On tosiaan muutama malli 2-1-putkella mutta varsin vähän. Tuo on kyllä hieno. Ja takapytyn putki kiertää jakopään eli on pituutta tällekin putkelle tavoiteltu. Mutta aika paljon on niitä putkia, joissa ei ole sama pituus ennen äänenvaimenninta eli ei välttämättä ole tarkkaa katukäytössä. Moottorin osiin kohdistuviin voimiin ei pakoputken vastuksella taida olla merkitystä, puristus- ja työtahdilla ovat moottorin osiin kohdistuvat voimat moninkertaiset pakoputkesta aiheutuvaan vastukseen verrattuna.
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja jannejk »

JKKo kirjoitti: 12:59 21.03.2021. https://www.nettimoto.com/harley-davids ... er/2579746
Tommonen malli oli tarjolla muutaman vuoden. Vastaavia 2-1 putkia on tarvikkeina.
Ei ole mun pyörä. Ei ole mun myynti-ilmoitus.
Mulla on joko tuo alkukäyrä tai sitten kopio siitä omassa Sportsterissa. Ihan samannäköinen. Tuohon yhdistin Supertrapin megaphone vaimentimen päähän, missä on ehkä noin viisitoista levyä ja ohuet prikat siellä levyjen välissä. Tuli tosi hyvä yhdistelmä ja putki toimii erittäin hienosti koko vetoaluella.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Harrikoissa on pakotahtien väli 405 ja 315 astetta (yksi iso syy miksi me näistä tykätään :lol: ), joten samanmittaiset alkukäyrät ei ehkä ole välttämättömyys? Voi olla että tasamittaisilla kuitenkin toimii ”sattumalta” hyvin, mutta yhtä lailla voi toimia erimittaisillakin käyrillä. Kai noita optimipituuksia laskeskella voisi jotenkin, usein vaan nuo viritysoppaiden alkukäyrien laskukaavat ovat tasavälein potkiville moottoreille, ja niissä kuitenkin on aina vielä se ”viimeistely kokeilemalla”-kehotus lopussa.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Vastaa Viestiin