2-1 putket

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

KariFS kirjoitti: 18:07 21.03.2021. Harrikoissa on pakotahtien väli 405 ja 315 astetta (yksi iso syy miksi me näistä tykätään :lol: ), joten samanmittaiset alkukäyrät ei ehkä ole välttämättömyys? Voi olla että tasamittaisilla kuitenkin toimii ”sattumalta” hyvin, mutta yhtä lailla voi toimia erimittaisillakin käyrillä. Kai noita optimipituuksia laskeskella voisi jotenkin, usein vaan nuo viritysoppaiden alkukäyrien laskukaavat ovat tasavälein potkiville moottoreille, ja niissä kuitenkin on aina vielä se ”viimeistely kokeilemalla”-kehotus lopussa.
Entäs V8-moottorit? Niissähän on vallan erikoinen sytytysjärjestys, jos tarkastelee vain yhtä sylinterinkantta. Ja silti peltisarjoissa on pyritty jämptisti saman mittaisiin primääriputkiin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

No ne peltisarjatkaan ei kasikoneessa toimi ihan niin hyvin juurikin tuon erikoisen sytytystahdin vuoksi. Kyllähän sitä tehoa tulee vakiopurkkiin verrattaessa mutta ei siitä niin suurta hyötyä tule kun esim. kutos koneessa. Joissain peltisatseissa oon nähnyt pareittain mitoitettuja putkia, joiden voisi kuvitella toimivan jopa hieman paremmin.

180 asteiset kammet ja pakoputket on taas ihan eri asia mutta puhutaan vaihteeksi taas moottoripyöristä.

Kuten Kari tuossa aiemmin totesi on sytytysjärjestys melko eriävä ja juuri sen vuoksi niiden putkien ei tarvitse olla yhtä pitkät. Nelisylinterisissä sekä muissa tasaisesti paukuttavissa laitteissa tähdätään tuohon samanpituisuuteen ennen kollektoria, jotta kaasut kulkisivat tuossa risteyskohdassa mahdollisimman tasaisesti luoden imun kollektoriin, joka siis tehostaa virtausta entisestään. Näissä epätasaisesti iskevissä joutuu tosiaan laskemaan putkien pituuksia ihan tosissaan jos haluaa vastaavan hyödyn, ne samanmittaiset putket ei tuota saa aikaan.


Täällä on ennenkin ollut puhetta supertrapista ja prikoista, niiden välilevyjen muotoa ei ole ihan sattumalta tehty sellaisiksi kun ovat vaan ovat ihan oikeiden testien tulos. Prikat välissä saavat pakoäänet kovemmiksi ja virtauksen huonommaksi. Jos haluaa selvitä vähemmillä levyillä tulisi käyttää reiällä varustettua päätylaippaa, joka on tosin melko äänekäs.
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Eipä tullut useampimukiset näin selvinpäin mieleenkään :D Flatplane V8 on selkeähkö tapaus, sehän on kuin kaksi perinteistä suoraa nelosta yhteisellä kampiakselilla. Crossplane pisti jo raapimaan päätä kun en noita monipyttyisiä juuri ole harrastellut. Kattelin sitten wiikkipediasta etten ihan höpöjä puhu. Crossplanessakin on kummallakin puolikkaalla kuitenkin syttyväli 90 astetta tai sen monikerta, eli siinä ikäänkuin käy järkeen että pyritään samanmittaisiin alkukäyriin.

Harleyssä tuo väli ei ole 90 astetta eikä sen monikerta, vaan suurin yhteinen tekijä on 45 astetta, ja väli tosiaan epätasainen. Joku välkympi ja/tai kokeneempi saa kertoa onko sellainen krantumpi vai sallivampi eri mittaisille putkille? Harleyn konsepti on lähtökohtaisesti aikas kaukana kilpakoneesta (vaikka ajetaanhan niillä kilpaa mutta niin ajetaan leikkuupuimureillakin Ameriikassa), niin lieneekö suurta väliä sitten. Jos oikein huono tuuri käy niin voi saada virtaukset sekaisin just jollain käyttökierrosalueella, joka ehkä syö vähän tehoa tai ääni muuttuu rasittavaksi. Mutta luultavasti menee ihan hyvin.

Edit: Kiwi kerkisikin jo toteamaan samoja asioita.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

http://www.nightrider.com/biketech/calc ... length.htm

Tässä yksi linkki jossa V-twineille laskuri, antaa pituuden lyhyelle ja pitkälle putkelle (yleensä etuputki on tuo pitkä). Tuolla saa myös suoraan askelletuille putkille pituuden, mikäli haluaa kikkailla putkien paksuudella.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

45 asteinen HD:n moottori on V16 moottorin erikoistapaus. Kummassakin on 45 asteen sytytysvälit tai sen monikerrat.
Kiwi kirjoitti: 22:33 21.03.2021. No ne peltisarjatkaan ei kasikoneessa toimi ihan niin hyvin juurikin tuon erikoisen sytytystahdin vuoksi.
Toimii ne kollektorit avoimina aika hyvin. Jos joku urkupillimäinen eri pituisia primääreitä hyödyntävä olisi parempi, niin superstockereissa olisi semmoiset. Kun Peltisarjojen päihin liitetään katulaillinen pakoputkisto, viritys vähän laskee, mutta silti ne pakosarjat ovat, jos tilaa vain löytyy, saman mittaisilla primääreillä. Autoissa ei tarvitse käydä pakosarjain missikisoja, kun ne on pääsääntöisesti piilossa vrt moottoripyörät.

4-2-1 putket ovat hiljaisemmat siksikin, että primäärit jäävät lyhyiksi, eivätkä ne siksi naksu ja pauku lämmetessään ja jäähtyessään => tuotantovehkeiden rakenteisiin passelit.

Harrikkaan. Tehtaan tuottamat rännit tasapainoilevat määräysten ja kustannustehokkuuden välimaastossa. Tarvikeputkissa on tarjolla koko elämän kirjo. Osa on niin huonoja, ettei niitä saa vireeseen oikein millään (drag pipe) normiajoa varten.

883R:n melko onnistunut toteutus ja vähäisiksi jääneet vuodet kertovat enemmän asiakkaista kuin siitä, onko samanmittaiset primäärit hyvä vaiko huono juttu.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joo, 16-mukisessa tulee tosiaan 45 astetta syttyväliksi, mutta edelleen tasavälein per puoli, se oli ikäänkuin se juttu jonka ajattelin olevan ero V2:n ja muiden välillä. Mutta kuten sanottua, en ole asian harrastaja tai -tuntija, enempi vaan yleisestä mielenkiinnosta asiaa joskus kauan sitten vähän kirjoista opiskellut.

883R:n putkisto näyttää toimivalta, ja itsekin, jos olisin suorituskykyorientoituneempi, saattaisin jotain tuollaista hamuta omaanikin. Nyt mennään ulkonäkö edellä, tosin tarvikkeethan nuo mun rännit on, puuttuu se yhdysputki alkukäyrien väliltä.

XLCR:n putkiston kehuttiin myös antavan lisää tehoa, oikein hevosvoimissa laskettavan määrän. Sama putkisto oli myöhemmin kromattuna jonkun vuoden XLS:ssä. Tiedä sitten kun ei noista taidettu tehoja julkaista. Mutta niissä on silmällä katsoen takapytyllä pidempi alkuputki ennen yhdyspistettä. Periaatteessa kai vastaavalla tavalla toimiva putki voisi olla sellainenkin että tuon yhdyspisteen jälkeen putki jatkuisi yhtenä vähän paksumpana putkena.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Tuo XLCR putkistosta tehty versio löytyy 1979 mallin woimamoottorista. Tehoero tehtaan ilmoituksen mukaan 11 hp eli 68hp vs 57hp. Kyllähän V8 moottoriin saa oikeasti hyvin mitoitetun peltisarjan, se vaan ei mahdu asumaan monenkaan auton konehuoneessa tai auton alla. Kuva
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Topikissa käväisi elävä esimerkki 883R:n putkiston toimivuudesta. 100 takapyöräheppaa on jossakin 110 päältä kampiakselilla. 1275 kuutioisesta pitkäiskuisesta kaksiventtiilivaparista ennen maailmansotia keksityllä palotilamuodolla, se on tosi hyvä tulos. Ja kun ilmeisesti on saavutettu tehtaan pakoputkella (miinus vaimentimen vaihto), niin ei 883R:n ränni ole ihan huono design. Juu lähtee se sama varmaan dragpiipuillakin, mutta sitten värkki on semmoinen kapeakaistainen, jossa on vielä keskellä vetoaluetta paha kuoppa, jota ei saa pois muuten kuin putkien päähän asennettavilla "tikkareilla", jotka puolestaan syövät huipputehon...

Näistä uudemmistahan (mun StBob) voi löytää myös sen tikkarin. Putkistossa on läppä, jota moottori kääntelee. Oli niin raivostuttava laite, että purin moottorin pois ja asetin läpän aukiasentoon aidolla rautalangalla!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Sepixlh kirjoitti: 08:35 22.03.2021. Tuo XLCR putkistosta tehty versio löytyy 1979 mallin woimamoottorista. Tehoero tehtaan ilmoituksen mukaan 11 hp eli 68hp vs 57hp. Kyllähän V8 moottoriin saa oikeasti hyvin mitoitetun peltisarjan, se vaan ei mahdu asumaan monenkaan auton konehuoneessa tai auton alla. Kuva
Tuostakin peltisarjasta saa parhaat ominaisuudet kadoksiin sen jälkeen, kun kollektriin kasvaa pituutta neljä metriä ja on parit vaimentimet mutkina matkassa. Joku vuosi sitten radoilla oli joku muistaakseni Cortina, jossa oli BBC ja noin taitellut 180 asteen sarjat. Vaikka kulki niin vimmatusti, niin yleisö äänesti vastaan. Ei ollut enää V8 ääniä.

Mustangia varten noita 180 asteen sarjoja ainakin on valmiina. Siis earlyä. Liekö kuinkakin haluttuja, koska ne äänet...

Rautapäähän on saanut tehtaalta ainakin 3:a eri nokka-akselin ajoitusta. Tokkopa tuo 20% teholisä pelkällä pakoputkella tuli, vaikka moni näissä samansukuisissa virittämisen äänenvaimentimesta kuulostaa aloittaneen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

"Ääni ei pelota, voimaa pitää olla" vanha sanonta :D Tuommoisella pakosarjalla V8 ei todellakaan kuullosta samanlaiselta. eikä rautapää kuullosta samanlaiselta tuolla XLCR pakoputkistolla, kuten eräs kaveri totesi kuulostaa 90 asteen V2 moottorilta ducati tai guzzi tyyliin.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

883/1200/turbon "pakosarja on tehty sillä hetkellä tallissa olleista romuista plus Joe Coolilta ostetuista Softailin putkista, josta sain sahatuksi rakennussarjaan 2 kpl tiukkoja mutkia. Ensimmäinen osa putkea on molemmat pakoaukot toisiinsa minimipituudella yhdistävä putki. J-koukku molemmissa päissä ja päät siis sylinterien pakoaukoissa. Tämmöiseen kun toinen yskäisee, niin sen kaasun reitin päässä on toisen pytyn pakoventtiili, mutta kiinni. Käy se sielläkin, mutta kun moottori on yli 300 asteen sytytysvälein, nuo eivät pakoventtiilit ehjässä moottorissa ole koskaan yhtä aikaa auki, eivätkä pakolla työnnä toisilleen pakokaasua.

Lopuksi tuohon luuppiin on hitsattu natsa, t-haara, jossa on Garrettille laippa. Ja se haara on ahdas, koska G15 sisäänmenoaukko on vain jotakin 35 mm paikkeilla. Ajatus oli, että tulee olemaan minimitilavuus sarjassa, jotta kaasun on vaan mentävä turbiinikammioon äkäiseen. Ja tuo kun tuo t-liittymä on lähellä etupyttyä, niin pakoäänistä tuli "tasaväliset". Takapytyltä turbon laippaan on noin 30cm ja edestä 10cm. Mutta eipä tuo ole haitannut käyntiä. Turbossa pakosarjan viritys ei ole yhtä nuukaa kuin vaparissa, jossa poistoputkella on enemmän osuutta tulevaan täytökseen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

JKKo kirjoitti: 08:36 22.03.2021. Ja kun ilmeisesti on saavutettu tehtaan pakoputkella (miinus vaimentimen vaihto), niin ei 883R:n ränni ole ihan huono design. Juu lähtee se sama varmaan dragpiipuillakin, mutta sitten värkki on semmoinen kapeakaistainen, jossa on vielä keskellä vetoaluetta paha kuoppa, jota ei saa pois muuten kuin putkien päähän asennettavilla "tikkareilla", jotka puolestaan syövät huipputehon...
Kun näillä värkeillä ei kumminkaan useimmiten ajeta isoa kovaa, niin nuo tikkarit ovat joskus se pienempi paha. Mulla oli softailissa V&H straight shotsit ja pakko oli laittaa tikkarit päähän, että pyörästä tuli jotenkin edes ajettava normaalissa käytössä. Epätieteellisesti kokeilin erilaisilla prikoilla kunnes löytyi kohtuullinen kompromissi. Vastaavan virityksen tein sportsteriin, jossa myös on jotkut suorat torvet. Ei huippunopeus pudonnut, tosin muuten vakioviritteinen 883 ei ole mikään raketti koskaan ollutkaan.
JKKo kirjoitti: 08:36 22.03.2021. Näistä uudemmistahan (mun StBob) voi löytää myös sen tikkarin. Putkistossa on läppä, jota moottori kääntelee. Oli niin raivostuttava laite, että purin moottorin pois ja asetin läpän aukiasentoon aidolla rautalangalla!
Periaatteessa idea on ihan hyvä, mutta HD:n toteutus asiasta on varsin onneton, koska tavoitteena käsittääkseni on erilaisten mökärajoitusten kierto, eikä niinkään putkiston optimointi koko käyntialueelle.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

JKKo kirjoitti: 09:12 22.03.2021. 883/1200/turbon "pakosarja on tehty sillä hetkellä tallissa olleista romuista plus Joe Coolilta ostetuista Softailin putkista, josta sain sahatuksi rakennussarjaan 2 kpl tiukkoja mutkia. Ensimmäinen osa putkea on molemmat pakoaukot toisiinsa minimipituudella yhdistävä putki. J-koukku molemmissa päissä ja päät siis sylinterien pakoaukoissa.
Noita J-mallisia putkia saa Marteliukselta https://martelius.com/pakoputkiston-rak ... 5mm-180ast myös rosterina.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Sepixlh kirjoitti: 10:33 22.03.2021.
JKKo kirjoitti: 09:12 22.03.2021. 883/1200/turbon "pakosarja on tehty sillä hetkellä tallissa olleista romuista plus Joe Coolilta ostetuista Softailin putkista, josta sain sahatuksi rakennussarjaan 2 kpl tiukkoja mutkia. Ensimmäinen osa putkea on molemmat pakoaukot toisiinsa minimipituudella yhdistävä putki. J-koukku molemmissa päissä ja päät siis sylinterien pakoaukoissa.
Noita J-mallisia putkia saa Marteliukselta https://martelius.com/pakoputkiston-rak ... 5mm-180ast myös rosterina.
Lauantaina silppusin tommosta Marteliuksen mutkaa harjoitustyönä. Tuommoisenaan on liian isolla säteellä tähän tarkoitukseen. Softailin putkesta saa silppuamalla paremman. Tai vesijohtoputken kulmista kooten. On ajatus tehdä seuraava versio vielä pienemmällä tilavuudella, eli ohuemmaksi. Otin mutkasta lohkoja sisäkurvista ja miggasin kiinni. Ei mun hitsuutaidoilla tullut kaunista. Mutta mutka jyrkkeni kivasti.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 2-1 putket

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

JKKo kirjoitti: 11:56 22.03.2021. Tai vesijohtoputken kulmista kooten.
Noista "tuubikäyristä" saa tukevamman jos meinaa puhallinta ripustella, niissä vaan ei ole 44.5mm eli 1 3/4" kokoa, jos sitä sattuu tarvimaan. Noista saa kyllä kätevästi alle 100mm säteellä olevan mutkan.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Vastaa Viestiin