Evo Sportsterin öljyt taidetaan vaihtaa öljytankki tyhjäksi poistoletkusta valuttamalla ja suodatin vaihtamalla. Pohjaproppua ei taida moottorissa olla toisin kuin BigTwineissä ym. Jos tässä pyörässä ei ole jälkikäteen tehdyssä öljysäiliössä mitään poistoletkua taikka yhdettä säiliön alareunassa, niin se on varmaan imettävä tyhjäksi. Näitä pumppuja saa esim. Biltemasta, maksaa kympin tai pari mallista riippuen. Sitten vaan säiliö pohjaa myöten tyhjäksi. Ja vanha öljysuodatin pois.
Käsikirja sanoo uutta öljyä 3,0 qt öljynvaihto, 3,5 qt tyhjään moottoriin. Tuo 3,0 qt on 2,86 litraa
(Motopedia:
http://www.harrika.fi/wiki/index.php?ti ... A4r%C3%A4t
Lirauksen ennen säiliöön kaatamista voi kaataa suodattimeen, kokonaistilavuus on kuitenkin tuo n. 2,8 l.
Jotkut pyörittävät moottoria öljynvaihdon yhteydessä vanhaa öljyä kampikammiosta ym. moottorista pois saadakseen, mutta osan mielestä tämä on turhaa hifistelyä. Sportsterissa sitäpaitsi homma on hankalaa, öljypumppu pumppaa öljyn ensin suodattimeen (irrotetun suodattimen kohdalta öljyä saisi ulos) mutta silloin en oikeasti kampikammio edes tyhjenisi. Kait.
Jos ei ole mittatikkua, niin surutta tuon määrän säiliöön kaataisin. Edellyttäen tietysti, että säiliön yhteet ovat niin että tuo on riittävä määrä öljynkiertoa varten eli imuputki/yhde on reilusti öljyn pinnan alapuolella. Jos säiliö vaatii enemmän öljyä niin sitten vaan pistät enemmän, ei tästä haittaakaan pitäisi olla. Liian vähää ei saa säiliössä olla!
Harmi sinänsä jos ei ole mittatikkua, ei voi seurata öljyn pintaa. Sopisiko korkiksi joku mittatikulla varustettu malli?