öljy huoltoo

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: öljy huoltoo

Viesti Kirjoittaja ranze »

Pyöränlaakerit on kuluvaa kamaa. Vaihdoin TC sohvaan joka toisen renkaanvaihdon yhteydessä. Pannussa onkin käsittääkseni vanha kunnon kartio.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: öljy huoltoo

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Pertti kirjoitti: 13:46 07.05.2021. Nämä kaikki pyörään liittyvät negatiiviset jutut ovat sellaisia, että yleensä peilistä näkyy se hölmö, jonka pitää pakosta tällaisilla huonosti suunnitelluilla puolivalmisteilla mieltään pahoittaa.
BMW kuulemma valmistaa valmiita moottoripyöriä, joilla vaan ajetaan....niin ainakin sanovat onnelliset omistajat :lol:
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljy huoltoo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

-Harikka- kirjoitti: 00:05 08.05.2021.
Pertti kirjoitti: 13:46 07.05.2021. Nämä kaikki pyörään liittyvät negatiiviset jutut ovat sellaisia, että yleensä peilistä näkyy se hölmö, jonka pitää pakosta tällaisilla huonosti suunnitelluilla puolivalmisteilla mieltään pahoittaa.
BMW kuulemma valmistaa valmiita moottoripyöriä, joilla vaan ajetaan....niin ainakin sanovat onnelliset omistajat :lol:
Kuva
Ilmeisesti moottoripyöräkorjaamossa leipäänsä leventävä moderaattori on ottanut itselleen oikeuden nimitellä joukkoon "ihminen" kuuluvan elävän olennon aivotoiminnan tasoa ja antamaan siitä lausuntoja. Kunhan ei olisi oma lehmä ojassa pyörien laadun kanssa. Tai HD. Yleensä toista ihmistä hölmöksi nimitellessä osoittaa omia puutteitaan, jos ei sitten ole psykiatrian opintoja takana ja tee asiaa työkseen.

Pitäkää tunkkinne.

Mut mennään siihen hölmöön suunnitteluun avainperän osalta vielä. Mä kirjoitan tätä(kin) semmoisilla tiedoilla, taidoilla ja koulutuksella, mikä on pitänyt mut jo noin 40 vuotta tuotekehityshommissa. Patteritkin on tulleet tutuiksi. Samoin langaton tekniikka.

https://uncannier.com/cr2032-lithium-ba ... asurement/

Lataamattomaksi tarkoitetun litiumpatterin ominaiskäyrät löytyvät linkin takaa. On heti kuvaaja, ei tartte lukea paljoakaan. Tuommoisen patterin jännite laskee loivasti koko sen käyttöiän. Yksikennoisen pariston jännite on aika hyvä menetelmä selvittää koko pariston varaus, JOS lämpötila on tunnettu.

Lämpötilan vaikutus (käyrät linkin takana) on suurempi kuin pariston kuluneisuuden.

JOS kaikki muutkin vuoden 2009 avaimenperät ovat samanlaisia toiminnan suhteen kuin minulla olevat kaksi, niin paska design tuo on. Olen mitannut molemmilla, ettei avaimenperä tee töitään kunnolla tai lainkaan silloin, kun pariston napajännite on 3,0 volttia tai alle.

Käytännössä talven aikana kumpikin avaimenperä oli tilassa "ei toimi" kun tuli vappuaattona aika ottaa kampe esille tallin perältä ja käydä rouvan kanssa pieni lenkki.

Onneksi oli ylimääräisiä paristoja.

Käyrän perusteella ollaan tekemisissä sellaisen avainperän kanssa, jossa toteutuu seuraava asia. Kylmään jätetty avaimenperä jo pikku pakkasessa ja vieläpä täydellä paristolla menee sellaiseen tilaan, jolla pyörän liikkeelle saanti täysin estyy. Keskiverron A-kortin omistajalle ei välttämättä ole kertynyt sellaista osaamista, että oitis kaivaa avaimen perän auki ja alkaa lämmittää patteria ties missä, että pariston napajännite nousee tasolle, jolla pyörän käynnistyminen on mahdollista. Ja vaikka olisikin, niin kyllä se osaa harmittaa, kun ne muut siinä pannujaan ja bemareitaan kehuu vieressä.

Yleisesti on haaskausta se, että "paristo kuolee", käy huonoksi, tilantteessa, jossa varauksesta on käytetty vain noin 500/1200 osaa, eli alle puolet. Eli lämpimässäkin toimimattomasta HD-avaimenperästä uloskaivetusta CR2032 patterista löytyy varausta vaikka käytettäväksi fillarin lampussa, mutta avainperää se ei pysty enää syöttämään. Ja se ei ole patterin vika.

Samanpaisen paskan designin olen tavannut kerran Canonin paristokäyttöisessä digikamerassa. Siinä laitteessa paristot, joista kuormittamatta lähti tasan 1,5 volttia per kenno, eivät enää saaneet kameraa päälle. Ihan uudessa alkalipatterissa on hieman vajaat 1,6 volttia. Monet laitteet on suunniteltu siten, että saavat paristoista sähköä vielä 1,0-1,1 voltin tienoilla ja sitä ennen osaavat varoitella jollakin tavoin pariston huonon kunnon.

Juu oli se Canonin huollon työn vastaanottajakin vähän sitä mieltä, että asiakkaan vika. Ei sillä ollut liikkumavaraa. Jos se olisi alkanut myöntää, niin korjaamaan/vaihtamaan ne olisi joutuneet noita tuotteita. Ei ole oikeastaan edes takuuasia, jos tuote ei ei tee sitä, mihin se on tarkoitettu. Siis vastuu ei pääty kalenterivuoteen tai kahteen.

HD:ssa on periaatteessa varoitusmetodi huonontuvalle paristolle, mutta toteutus ei ole ihan hyvä, eli tuotekehittelijän kielellä "toteutus on aivan paska".

Pikkuista vaille sippien patterien kanssa käynnistelyyn tulee avainperän lukuvirheitä, josta syystä sireenit päästelevät ääniä sen verran, että hetkeä myöhemmin tapahtuva käynnistäminen ei enää pysty herättämään yhtään nukkujaa. Ne ovat jo kaikki sen )(&(€€##& sireenin ulvonnan takia hereillä.

Olen jonkin verran kriittinen huonoille tuotteille. Olen erityisesti kriittinen huonolle suunnittelulle.

Mutta en nyt jää vänkäämään asiasta enempää. Täytyy vänkäämisen asemasta katsomaan, joko USPS on saanut mun sprocket compensatorin meren tälle puolen, jotta voin mennä tilaamaan hyvälaatuisesta käytettyjen HD pyörien liikkeestä asennusajan. Siellä saamme yleensä yhteisen loppulausuman "ihan paska", kun kilvan keksimme viime aikoina laitteista tapaamiamme "ominaisuuksia". Heh.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Highwayman
Viestit: 103
Liittynyt: 17:02 23.02.2020.
Paikkakunta: Long Lonesome Highway

Re: öljy huoltoo

Viesti Kirjoittaja Highwayman »

Pertti kirjoitti: 13:46 07.05.2021.
BMW kuulemma valmistaa valmiita moottoripyöriä, joilla vaan ajetaan....niin ainakin sanovat onnelliset omistajat :lol:
Tää oli hyvä vitsi. Tutkikaa BMW palstoja. Siellä on kuulemma ihan surkeita tuotteita, vaikka ei ole koskaan tielle jättäneet. Kriittisempää kuskia tuskin löytyy kuin BMW kuski. Kyllä niistäkin sähköt hiipuu, spoorit paukkuu, laatikot kolisee, sateliittiyhteys tehtaalle katkeaa, abs-vaatii huoltoa tai uusia komponetteja. JA LAAKERIT loppuu, tosin italialaisiin verrattuna ne kestää kolminkertaisesti.
Yksi yhteinen piirre mielipiteissä on Harrikka kuskien kanssa; Vanhat mallit oli virheettömiä ja ne kesti ikuisesti, uudet mallit on ihan surkeita ja koko ajan pitää säätää.
Kaikki pelit pelaa - jos huoltaa/huollattaa ennakoiden, eikä räplää jos ne ei oo rikki :wink:
My way or the Highway...
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: öljy huoltoo

Viesti Kirjoittaja ranze »

Jos laittaa liian uuden kikottimen voi tosiaan joutua uusimaan pariston. Tai vaikka vaihtamaan iskunvaimentimet. Tässä mielensäpahoittajien luvatussa maassa.

Just päivällä katsoin tuttavan hitokseen komeaa Dynaa. Oli oikein Öhlinsit laitettu taakse. Jäykkään pannuun ei voi eikä tarvitse. Avaimen patterikaan ei tyhjene eikä hälyt kiljahtele. :lol: Oon ohjelmoinut twincamin sytkää, mutta oikeastaan kärkisytkässäkin on omat hyvät puolensa.

Jokaisella meistä on mielipide. Suotakoon se myös moderaattorille. Takavuosina täällä oli mode nimimerkiltä paskalapio. Liekö shovel -kuski vai kuvasiko nikki sitä paskan määrää mitä täällä lapioi? Hyvä että joku paimentaa keskustelua, aina ei voi olla kaikille mieliksi. Tiiän kun olen muutamaa aikanaan paimentanut.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: öljy huoltoo

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kyllä minäkin Pertin vitsin ymmärsin, hyvä hyvä.

Tuo JKKo:n patteripohdinta oli mielenkiintoista, eipä ole tuolta kannalta tullut patterikäyttöisiä laitteita ajateltua. Eli kannattaisi heti suunnitella laitteet toimimaan matalammalla jännitteellä? Patterivalmistajat eivät varmaan tykkäisi... Irroittamalla patterin ja sitä lämmittämällä olen minäkin jonkun kerran jonkun laitteen kanssa pälkähästä päässyt, sen verta olen ymmärtänyt...
Avatar
hiekkanen
Viestit: 424
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: öljy huoltoo

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Jokaisella meistä on mielipide. Suotakoon se myös moderaattorille. Takavuosina täällä oli mode nimimerkiltä paskalapio. Liekö shovel -kuski vai kuvasiko nikki sitä paskan määrää mitä täällä lapioi? Hyvä että joku paimentaa keskustelua, aina ei voi olla kaikille mieliksi. Tiiän kun olen muutamaa aikanaan paimentanut.
[/quote]

Katkojan kärjet ja keskipakosäädin sekä mukana vaikka tupakkiaskista jotakin joka ehkä johtaa sähköä.'Ne oli niitä aikoja kun ei ollu "kanväyliä". Onhan tämä homma menossa "ihan häneksi". Ei näitä motskarivalmistajia enää erota toisistaan kun ovat tuolla vihreellä "asialla" koko porukka. Työntäkööt ne vihreetsiirtymänsä sinne missä ei aurinko enää ikinä paista. That´s it.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljy huoltoo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

:twisted: å
UrpoTJ kirjoitti: 19:02 08.05.2021. Kyllä minäkin Pertin vitsin ymmärsin, hyvä hyvä.

Tuo JKKo:n patteripohdinta oli mielenkiintoista, eipä ole tuolta kannalta tullut patterikäyttöisiä laitteita ajateltua. Eli kannattaisi heti suunnitella laitteet toimimaan matalammalla jännitteellä? Patterivalmistajat eivät varmaan tykkäisi... Irroittamalla patterin ja sitä lämmittämällä olen minäkin jonkun kerran jonkun laitteen kanssa pälkähästä päässyt, sen verta olen ymmärtänyt...
Jep. Tulee mieleen eräskin langaton laite, joka suunniteltiin mun tiimissä. Laitettiin sen radiopiirit ja prossu pelaamaan tasan kolmella voltilla ja voimanlähteeksi tuli kolme sarjaan kytkettyä kennoa Ni-Mh AA-kokoisina. Aika monta ”tietäjää” on tullut neuvomaan jälkeen päin, jotta litiumia sen olisi pitänyt olla, kun ei tuossa oikein riittänyt toiminta-aika. Ei laitettu litiumia, eikä laiteta ihan lähiaikoina muuallekaan, jos lentorahtisäännöt ovat nykyiset.

Mut siis sille vehkeelle saatiin vaatimus, että sen pitää toimia kahden viikon työpäivät yhdellä latauksella. Ammattivehje, eikä siis mikään vapaa-ajan lelu. Noita tuli takaisin vaikka kuinka paljon, kun ei kestä akut riittävän kauaa. Omituista, sillä järjestään kaikki palautuneet menivät testeistä läpi. Useat jopa sillä latingilla, mitä niissä oli mukana tullessaan.

Testi oli semmoinen, että laite käynnistettiin ja sitten laitettiin käyttövivun päälle paino. Se pedaali kun oli painettuna, laite joutui käymään 100% ajasta, joka oli sähkön kulutuksen kannalta vaikein akuille. Normaalisti laite ehti huilimaan vaivuttamalla elektroniikansa puolittaiseen horrokseen.

Asia yksi. Kun laite nukahti työpäivän jälkeen täyteen uneen, eli sähkönsäästömoodiin, se oli aamulla käynnistettävä tietyllä tapaa. Sen kantokahvaa piti heilauttaa jalalla. Kahvassa oli oikea kytkin, joka herätti mikrokontrollerin. Tämä on 1:1 sammutetun älypuhelimen käytön kanssa. Ei sekään herää vaikka hieroo nenällään sitä lasia nenällään. Virtanappia on painettava, jos laite on täysin sammutettu. Tämä ei vaan meinannut mennä käyttäjäkuntaan. Read the fuckin’ manual.

Asia kaksi. Asiakkaat eivät ladanneet laitteitaan, niin kuin kertoivat tekevänsä. Luultavasti taustalla oli se, että tiloista katkesi öiksi sähköt, eikä akkuihin kertynyt mitään. Tämä juupaseipäs selvisi, kun teimme sisäiset laskurit laitteeseen, josta saatoimme kaivaa käyttö ja latausjaksot. Diilerin pyytäessä lähetysnumeroa takuupalautukselle ilmoitimme, että kaivamme laitteesta latausjaksot esille ja jos sieltä löytyy tietoa, ettei latausta ole tehty pitkiin aikoihin ”yön yli” laite palautetaan laskun kera. Tällä muutoksella laitteiden akut yhtäkkiä alkoivat kestää.

Tuossa vehkeessä toimintaa riitti käytännössä sinne asti, kunnes akut oikeasti kyykkäsivät noin voltin tienoilla.

Ja oli AA-kokoiset kennot siksikin, että sinne voi hätätilassa (lääkintälaite) laittaa lähikaupasta haetut tavalliset patterit.

Urpolle kymmenen pistettä patterinlämmittämisen oivaltamisesta. Se auttaa jos patterissa vielä sähköä on.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
hiekkanen
Viestit: 424
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: öljy huoltoo

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Muistutti jotenkin tsernobylin "kokeilua" kaheksankymmentäluvulta. Ymmärrys hiipui tähän. Johtuneeko lauantai-illasta ja siitä että väkijuomia on ollut runsaasti saatavilla edellistä tekstiä yhdellä silmällä luettaessa (koska kaikki näkyy kahtena humalatilasta johtuen) .
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: öljy huoltoo

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

JKKo kirjoitti: 09:45 08.05.2021.
-Harikka- kirjoitti: 00:05 08.05.2021.
Pertti kirjoitti: 13:46 07.05.2021. Nämä kaikki pyörään liittyvät negatiiviset jutut ovat sellaisia, että yleensä peilistä näkyy se hölmö, jonka pitää pakosta tällaisilla huonosti suunnitelluilla puolivalmisteilla mieltään pahoittaa.
BMW kuulemma valmistaa valmiita moottoripyöriä, joilla vaan ajetaan....niin ainakin sanovat onnelliset omistajat :lol:
Kuva
Ilmeisesti moottoripyöräkorjaamossa leipäänsä leventävä moderaattori on ottanut itselleen oikeuden nimitellä joukkoon "ihminen" kuuluvan elävän olennon aivotoiminnan tasoa ja antamaan siitä lausuntoja. Kunhan ei olisi oma lehmä ojassa pyörien laadun kanssa. Tai HD. Yleensä toista ihmistä hölmöksi nimitellessä osoittaa omia puutteitaan, jos ei sitten ole psykiatrian opintoja takana ja tee asiaa työkseen...
Miun tietsikan ruudussa näkkyy moderaattori Pertin kirjotuksen lopussa tuo hekottava hymiö :lol:
Joten miun aivot ymmärsi/ymmärtää kirjotuksen huumorilla heitetyks :?: :roll:
Kuten täällä on enneki tullu ilmi, kirjotettu huumoriks tarkotettu rustaus jymmärretää eritavoilla :!: :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
hiekkanen
Viestit: 424
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: öljy huoltoo

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Hyvin oivallettu. Tätä tarkoitinkin. HUUMORIA
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: öljy huoltoo

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Olen pahoillani, jos yleiseksi ihmettelyksi tarkoitettu kirjoitukseni otettiin henkilökohtaiseksi.
Ministerit pyytää anteeksi toisten vääriä tulkintoja, minä en.

Silti vieläkin ihmettelen, miten huonolaatuisella ja suunnitteluvirheitä täynnä olevalla rakkineella voi olla niin suuri maailmanlaajuinen suosio kuin Harley-Davidsonilla tuntuu olevan.
Sitä en kiellä, etteikö minulla olisi jotenkin oma lehmä ojassa amerikkalaisten moottoripyörien kanssa. Minä tykkään yksinkertaisesta ja vanhanaikaisesta tekniikasta, joka antaa mahdollisuuksia tehdä monenlaisia sellaisia juttuja, joita ei tietokoneohjattujen kanssa voi edes kuvitella. Toki tietokoneohjauksella vastaavasti saa muokattua monenlaisia juttuja puhtain käsin, mutta minä tykkään ruuvata. Olen leikkinyt amerikanpyörien kanssa vuodesta 1989, jolloin Daytonasta ostettiin kasa 48-mallisen Indian Chiefin osia. Siitä tuli ajokuntoinen juuru ja juuri H-DCF:n pääralliin, johon hetken mielijohteesta Koskenpäälle mentiin siirtokilvellä...esittely- ja myyntitapahtuma Nurmo-Koskenpää-Nurmo...myös kerhoon liityin samalla reissulla.
Uusista harrikoista minulla tosiaan on jonkin verran kokemuksia kesätöiden kautta ja ne kokemukset ovat pääsääntöisesti positiivisia.
Sellainen huomio tosin tuli jo vähän ennen M8:n tuloa markkinoille, että ainakin osaksi testausta on siirretty käyttäjille ja takaisinkutsuilla sitten tehdään tarvittavat parannukset. Mutta niin se taitaa olla melkein kaikessa muussakin valmistuksessa nykyään.
Mutta, joo tällainen pohtiminen voisi olla oman topiikin paikka tuolla jäsenpuolella

jk.
Saisihan sen fobin tehtyä ilman patteriakin veivattavan taskulampun tapaan, mutta ei taitaisi mennä edes hätäratkaisuna suunnittelutiimille asti. Voisihan siitäkin tietysti mennä laakerit....
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljy huoltoo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Tuosta puuttui vaatimusmäärittely, joka olisi määrännyt laitteelle tulevat käyttöolosuhteet ja halutun pariston keston. Ammattilainen ei olisi ryhtynyt hommaan ilman.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin