Enskan kannen kiristys
Enskan kannen kiristys
Joku äidin pikkunistikulta oli yöllä ajatellut irrotella enskavedon sivukannen irti. Motiivia tähän täytyy kyllä ihmetellä. Onneksi huomasin, ennenkuin läksin ajelemaan. Kyssäri. Ajattelin vaihtaa samaan konkkaan sinne uudet öljyt mutta en mistään löydä mun momenttiavainta. Voiko sen jättää ns. Käsivarakireyteen? Tietty tähtimuodostelmalla kiristys. Ja kuinka kireäksi sen uskaltaa kääntää? Uusi tiiviste on myös vaihdossa. Tack. Pyörä siis -99 electra glide.
Re: Enskan kannen kiristys
Minun 2008 Softailissa enskakopan ruuvit kiristetään 12,2-13,6 Nm. T-kahva-avaimella olen käsikireyteen varovasti joskus kiristänyt kun ei ole momenttiavain ollut käsillä. En ole tässä kovin hyvä niin pistän mielummin liian löysälle kun liian kireälle kun on tullut tunaroitua.
Re: Enskan kannen kiristys
Jos se vähän vajaa 14 Nm löytyy ranteesta ei siihen momenttiavainta tarvita. Jos sitä joutuu netissä keskustelupalstalta kysymään käyttäisin momenttiavainta.
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Enskan kannen kiristys
Ei oo tyhmiä kymysyksiä, jollei tiiäKiwi kirjoitti: 22:36 04.06.2021. Jos se vähän vajaa 14 Nm löytyy ranteesta ei siihen momenttiavainta tarvita.
Jos sitä joutuu netissä keskustelupalstalta kysymään käyttäisin momenttiavainta.
Harvat meistä on seppiä syntyesää, ja vielä harvemmat kuollessaankaa...
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Enskan kannen kiristys
Sori että pahoitit mielesi kysymyksestä mutta sillä kysyin, että kun mulla on ollu tapana korkata kaikki ruuvit jos ei momenttia käytä.
Kiwi kirjoitti: 22:36 04.06.2021. Jos se vähän vajaa 14 Nm löytyy ranteesta ei siihen momenttiavainta tarvita. Jos sitä joutuu netissä keskustelupalstalta kysymään käyttäisin momenttiavainta.
Re: Enskan kannen kiristys
Ja jos omaisit sisälukutaidon niin alunperinhän kysyin kiristystä ilman monettiavainta, koska sitä en löytänyt. Jonnekkin hävinnyt.
Täytyy jatkossa kysellä täältä viisaita kysymyksiä.
Täytyy jatkossa kysellä täältä viisaita kysymyksiä.
Kiwi kirjoitti: 22:36 04.06.2021. Jos se vähän vajaa 14 Nm löytyy ranteesta ei siihen momenttiavainta tarvita. Jos sitä joutuu netissä keskustelupalstalta kysymään käyttäisin momenttiavainta.
Re: Enskan kannen kiristys
Juuri näin Jos osaisin ja olisin Harley Davidson mekaanikko en olisi täällä kyselemässä. Olen ajatellut, että tämä foorumi on sitä varten.
-Harikka- kirjoitti: 23:49 04.06.2021.Ei oo tyhmiä kymysyksiä, jollei tiiäKiwi kirjoitti: 22:36 04.06.2021. Jos se vähän vajaa 14 Nm löytyy ranteesta ei siihen momenttiavainta tarvita.
Jos sitä joutuu netissä keskustelupalstalta kysymään käyttäisin momenttiavainta.
Harvat meistä on seppiä syntyesää, ja vielä harvemmat kuollessaankaa...
Re: Enskan kannen kiristys
Kyllä en mieltäni pahoittanut, ilmaisinpa vain yleisesti että jos tuntuu siltä että pultit tulee kiristettyä liian kovaa eikä kierteet kestä kannattaa käyttää momenttiavainta.
En ole tätä kysymystä tyhmäksi haukkunut. Vastaus oli suora ja olisin sen voinut vaikka päin naamaa sanoa, eikä kyse olisi ollut vittuilusta. Ihan yleisohje kaikille hommille: jos ei tiedä, ei kannata vetää lonkalta.
En ole tätä kysymystä tyhmäksi haukkunut. Vastaus oli suora ja olisin sen voinut vaikka päin naamaa sanoa, eikä kyse olisi ollut vittuilusta. Ihan yleisohje kaikille hommille: jos ei tiedä, ei kannata vetää lonkalta.
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Enskan kannen kiristys
Ai jaa, no et suoraa.Kiwi kirjoitti: 22:36 04.06.2021. ... Jos sitä joutuu netissä keskustelupalstalta kysymään käyttäisin momenttiavainta...
Kyllä en mieltäni pahoittanut, ilmaisinpa vain yleisesti että jos tuntuu siltä että pultit tulee kiristettyä liian kovaa eikä kierteet kestä kannattaa käyttää momenttiavainta.
En ole tätä kysymystä tyhmäksi haukkunut. Vastaus oli suora ja olisin sen voinut vaikka päin naamaa sanoa, eikä kyse olisi ollut vittuilusta. Ihan yleisohje kaikille hommille: jos ei tiedä, ei kannata vetää lonkalta.
Hienon kiertoilmaisun kyllä rustasit...
No, miullaha onki sitte ilmeisesti lukihäiriö, kaikkien muitten häiriöitten lisäks
Ja sitte täällä ihmetellä ku, rustaava väki vähenee...
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Enskan kannen kiristys
Minä olen yrittänyt "opetella" momentteja käsivaralta, mutta vaikeaa se on kun ei jatkuvasti ja ammatikseen tee näitä hommia.
Tuo 10...14 Nm on onneksi sen verta isompi, että en saa ihan heti korkkaamaan ruuvimeisseli-tyylisellä enkä T-mallisella kahvalla. Hylsysarjatyyppistä väännintä en oikein uskalla/osaa alumiiniosissa käyttää mutta onneksi on momenttiavaimet. Joskus kun jossain testattiin näitä niin Bilteman avaimet hyväksi havaittiin niin ne hommasin. Tarkkuus on riittävä, joka tapauksessa parempi kuin käsissäni.
Käsikontrollien ruuveissa saattaa olla 4 Nm momentteja, niissä meinaa aina mennä liiallisuuksiin.
Tuo 10...14 Nm on onneksi sen verta isompi, että en saa ihan heti korkkaamaan ruuvimeisseli-tyylisellä enkä T-mallisella kahvalla. Hylsysarjatyyppistä väännintä en oikein uskalla/osaa alumiiniosissa käyttää mutta onneksi on momenttiavaimet. Joskus kun jossain testattiin näitä niin Bilteman avaimet hyväksi havaittiin niin ne hommasin. Tarkkuus on riittävä, joka tapauksessa parempi kuin käsissäni.
Käsikontrollien ruuveissa saattaa olla 4 Nm momentteja, niissä meinaa aina mennä liiallisuuksiin.
Re: Enskan kannen kiristys
Ite harrastanu vuosia otevoimailua ja on sen vuoksi hieman sumentunut tuo kevyesti kiristettävät asiat käsite Olen suhteellisen uusi harleyllä ajava vaikka japanialaisilla customeilla tullut ajeltua vuosia. Todennut että harleyt on aika kaukana siihen mitä on jo oppinut rassaamisen puolesta. Aivan eri maailma. Täältä olen aika vähän asioita kysellyt ja valitettavan usein on joku näsäviisas jaksanut nillittää vastaukseksi. Onneksi olen saanut myös asiallistakin tietoa. Mutta kyllä mun kynnys tänne kirjoittamiseen on kasvanut aika korkeaksi. Sen verran alkaa olemaan viimeinen väri päässä ettei nettifoorumeilla kinastelu oikein kiinnosta. Mieluummin ajelen vaikka rätkällä. Kunhan saa sen huollelttua Hyviä ja turvallisia kilsoja kaikille.
Re: Enskan kannen kiristys
Erilaiseksi on palsta mennyt siihen nähtynä mitä oli, ku reilut 10vuotta sitten mukaan liityin... Sääli myöskin et facen puolelle on kadonnut moni tekninen tieto ja vastaus nopeus ja sieltä ei vanhaa tietoa ei löydä, ne katoaa netin syövereihin. toisin kuin täältä. Ja kiitos siittä mitä täältä löytyy
.
.
Re: Enskan kannen kiristys
Tämä foorumi on oikeasti siitä hyvä, ettei täällä juurikaan kinastella.
Suurimmalla osalla taitaa se viimeinen väri jo naamassa loistaa
Pysy vaan kanavalla Harrika75....
Suurimmalla osalla taitaa se viimeinen väri jo naamassa loistaa
Pysy vaan kanavalla Harrika75....
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Enskan kannen kiristys
Olen Pertin kanssa samaa mieltä että tämä palsta on erittäin asiallinen ja mukava, esim. tuohon HDCF Facebook-puoleen verrattuna, joskus sitäkin sorrun katsomaan. Mutta onhan sielläkin seassa asiallisiakin vastauksia, usein samoilta henkilöiltä ketkä täälläkin kirjoittelevat.
Tämmöisen tekstarien tapaan kirjoittavien lyhyiden viestien ongelma on, että näissä ei sävyt ja tarkoitukset aina kirkkaasti selviä ja tulee väärintulkintoja. Lyhyet napakat toteamukset voi lukija kokea keljuilulta vaikkei kirjoittaja ole oikeasti näin ajatellut.
Jatka vaan täällä Harrika75, ei täältä pois kannata olla! Hyvin täältä saa ajatuksia kun yritetään yhdessä pohtia, sehän on mukavaa.
Tämmöisen tekstarien tapaan kirjoittavien lyhyiden viestien ongelma on, että näissä ei sävyt ja tarkoitukset aina kirkkaasti selviä ja tulee väärintulkintoja. Lyhyet napakat toteamukset voi lukija kokea keljuilulta vaikkei kirjoittaja ole oikeasti näin ajatellut.
Jatka vaan täällä Harrika75, ei täältä pois kannata olla! Hyvin täältä saa ajatuksia kun yritetään yhdessä pohtia, sehän on mukavaa.
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Enskan kannen kiristys
Harrika75,
Pysy vaa palstalla
Pitäs miunki vaa omaksua menttaliteetti: toisesta korvasta sissää ja toisesta ulos...
Tai edesmenneen presidenttimme Manu:n sanontaa muokaten/lainaten: Ei sais rustauksista provosoitua kun, provosoidaa tai tulkitsee tekstin provosoivaks...
Juu, siulla on sen verra hyvä tuo nimimerkkiki
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty