Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
Tervehdys ja pahoittelut heti alkuun jos amatöörin kysymykset närkästyttää asiansa osaavia, mutta such a life ja pakko kysyä sieltä missä vastaukset ehkä kuitenkin parhaiten löytää perille
Eli -02 Buell napsautti hihnan poikki ja ensimmäinen kysymys kuuluukin että onko hihnan katkeamisjäljestä/tavasta pääteltävissä jotain?
Eli oliko vika kenties hihnassa itsessään vai pyörässä vai kuskin ajotavassa?
Alla siis ensimmäistä kesää V-koneinen menopeli joten hyvinkin mahdollista että olen ihan itse omin kätösineni sössinyt jotain osaamattomuudellani, mutta...
Tapahtui siis seuraavaa -> 80 km/h nopeudesta moottorijarrutusta nelosvaihteelta pykälä kerraallaan alaspäin ihan 1. vaihteelle saakka. Ei mitään erikoista huomautettavaa. Liikkeelle lähtöä tehdessä mitään ei sitten enään tapahtunutkaan jotta matka olisi taas edennyt vaan hihna otti ja pötkötti pyörän alla pitkin pituuttaan.
Tiedän että sen "oikean" vastauksen saaminen on varmasti haastavaa ja nyt muutamat täällä miettivät että mitenkäköhän tuollekin tampiolle vastaisi että osta polkupyörä ja jätä tosimiesten mopoilut muille jotka sen paremmin taitavat...
noh, onpahan yritetty kysyä kuitenkin
Laitan tähän kuvan hihnasta jos siitä nyt kenellekkään mitään iloa on.
Kiitos ja anteeksi!
Eli -02 Buell napsautti hihnan poikki ja ensimmäinen kysymys kuuluukin että onko hihnan katkeamisjäljestä/tavasta pääteltävissä jotain?
Eli oliko vika kenties hihnassa itsessään vai pyörässä vai kuskin ajotavassa?
Alla siis ensimmäistä kesää V-koneinen menopeli joten hyvinkin mahdollista että olen ihan itse omin kätösineni sössinyt jotain osaamattomuudellani, mutta...
Tapahtui siis seuraavaa -> 80 km/h nopeudesta moottorijarrutusta nelosvaihteelta pykälä kerraallaan alaspäin ihan 1. vaihteelle saakka. Ei mitään erikoista huomautettavaa. Liikkeelle lähtöä tehdessä mitään ei sitten enään tapahtunutkaan jotta matka olisi taas edennyt vaan hihna otti ja pötkötti pyörän alla pitkin pituuttaan.
Tiedän että sen "oikean" vastauksen saaminen on varmasti haastavaa ja nyt muutamat täällä miettivät että mitenkäköhän tuollekin tampiolle vastaisi että osta polkupyörä ja jätä tosimiesten mopoilut muille jotka sen paremmin taitavat...
noh, onpahan yritetty kysyä kuitenkin
Laitan tähän kuvan hihnasta jos siitä nyt kenellekkään mitään iloa on.
Kiitos ja anteeksi!
-Amatööri Buellisti-
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: 15:03 20.01.2007.
Re: Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
Jep
Kyllä näitä katkeilee, itsellä softailissa viime kesänä 12 vuotta vanha agressiivisen käytön jälkeen.
Tarkista myös rattaiden kunto ja jos vaihdat, laadukkaat tilalle/uudet.
Buelista kuullut että varaosat alkaa olemaan vaikeita hankkia, mutta aikaa käyttämällä onnistuu.
Jos hihna oli alkuperäinen 19 vuotias, olikin aika katketa . Onneksi rahalla korjautuu.
Ile
Kyllä näitä katkeilee, itsellä softailissa viime kesänä 12 vuotta vanha agressiivisen käytön jälkeen.
Tarkista myös rattaiden kunto ja jos vaihdat, laadukkaat tilalle/uudet.
Buelista kuullut että varaosat alkaa olemaan vaikeita hankkia, mutta aikaa käyttämällä onnistuu.
Jos hihna oli alkuperäinen 19 vuotias, olikin aika katketa . Onneksi rahalla korjautuu.
Ile
Re: Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
Villi veikkaus, että Buellin hihna ja pyörät on jokin Harrikan käyttämä paketti.
Ei kai Erkin mitään omaa ole kannattanut suunnitella, kun lähipiiristä löytyy valmista pakettia.
Ei kai Erkin mitään omaa ole kannattanut suunnitella, kun lähipiiristä löytyy valmista pakettia.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
Mitään tästäkään tietämättä eikö tuossa mallissa ole vielä Sportsterin koneesta viritelty teholähde. Arvaan, että on 883n välityksillä ja jos halvan ja katkeamattoman haluaa, niin ketjut ja rattaat tilalle.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
Ensinäkin, älä nyt pyytele anteeksi, kaikki täällä kyselevät kun ei kukaan kaikkea tiedä!
Minulta on 2008 Buellista mennyt hihna poikki samalla tavalla, liikkeelle lähtiessä. Tämä on yllättäen aika yleinenkin juttu. Ilmeisesti ykkösen päälle polkaiseminen aiheuttaa sellaisen terävän nykäisyn että viimeisillään oleva hihna antautuu. Monelle se on pihaan pudonnut.
Kyllä noita sattuu ja onhan hihna aika vanha. Paljonko oli kilometrejä? Tässä 2002 ilmeisesti hihna kiristetään taka-akselia siirtämällä niin kuin useimmissa pyörissä? Eli ei ole sitä uudempien jousella toimivaa kiristysrissaa? Kireys on varmaan ollut ok, oletko itse kiristänyt?
Ajamalla tai yleensä omilla toimillasi et voi hihnaa pilata. Ainoa siis on jos kireyden säätää väärin. Tai hihnapyörien linjauksen, mutta ei tätäkään helposti vakio-osilla saa aikaiseksi.
Katkeamiskohdasta ei taida yleensä voida mitään päätellä. Ehkä silloin voisi jos olisi kiven tekemä selvä reikä, mutta epäilenpä että yleensä ei tätäkään enää näy kun hihna on poikki. Itse ajelen Ulysseksellä nimenomaan hiekkateitä eikä ole kiviä hihnasta löytynyt.
V-Twin Citystä Loimaalta osaavat auttaa. Minulle taisi löytyä jopa hihna hyllystä. Muistelen että oli Buellia varten oma hihna, mutta 2002 on voinut olla toisin. Sportsterin hihna se silloin on jos ei ole omanlaisensa.
Minulta on 2008 Buellista mennyt hihna poikki samalla tavalla, liikkeelle lähtiessä. Tämä on yllättäen aika yleinenkin juttu. Ilmeisesti ykkösen päälle polkaiseminen aiheuttaa sellaisen terävän nykäisyn että viimeisillään oleva hihna antautuu. Monelle se on pihaan pudonnut.
Kyllä noita sattuu ja onhan hihna aika vanha. Paljonko oli kilometrejä? Tässä 2002 ilmeisesti hihna kiristetään taka-akselia siirtämällä niin kuin useimmissa pyörissä? Eli ei ole sitä uudempien jousella toimivaa kiristysrissaa? Kireys on varmaan ollut ok, oletko itse kiristänyt?
Ajamalla tai yleensä omilla toimillasi et voi hihnaa pilata. Ainoa siis on jos kireyden säätää väärin. Tai hihnapyörien linjauksen, mutta ei tätäkään helposti vakio-osilla saa aikaiseksi.
Katkeamiskohdasta ei taida yleensä voida mitään päätellä. Ehkä silloin voisi jos olisi kiven tekemä selvä reikä, mutta epäilenpä että yleensä ei tätäkään enää näy kun hihna on poikki. Itse ajelen Ulysseksellä nimenomaan hiekkateitä eikä ole kiviä hihnasta löytynyt.
V-Twin Citystä Loimaalta osaavat auttaa. Minulle taisi löytyä jopa hihna hyllystä. Muistelen että oli Buellia varten oma hihna, mutta 2002 on voinut olla toisin. Sportsterin hihna se silloin on jos ei ole omanlaisensa.
Re: Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
En minäkään mistään mitään tiedä, mutta oletan ja luulen että tuo 1200 motti on nimenomaan Sporsterin kone ja välityksiinkään en osaa amatöörinä mitään sanoa. Opetteluahan tämä on vielä ja koska ensi talvena olisi tarkoitus lämpimässä tallissa räjäyttää pyörä osiin niin samallahan tuon remminvedon vaihtaisi rattaisiin ja ketjuun.
Tämän tiimoilta otetaan mielihyvin ideoita ja vinkkejä vastaan jos jollain on jotain antaa ketjukonversion osalta
-Amatööri Buellisti-
Re: Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
Kiitos, jatkan siis kyselyjä ilman anteeksi pyytelyjä!UrpoTJ kirjoitti: ↑23:50 06.07.2021. Ensinäkin, älä nyt pyytele anteeksi, kaikki täällä kyselevät kun ei kukaan kaikkea tiedä!
Minulta on 2008 Buellista mennyt hihna poikki samalla tavalla, liikkeelle lähtiessä. Tämä on yllättäen aika yleinenkin juttu. Ilmeisesti ykkösen päälle polkaiseminen aiheuttaa sellaisen terävän nykäisyn että viimeisillään oleva hihna antautuu. Monelle se on pihaan pudonnut.
Kyllä noita sattuu ja onhan hihna aika vanha. Paljonko oli kilometrejä? Tässä 2002 ilmeisesti hihna kiristetään taka-akselia siirtämällä niin kuin useimmissa pyörissä? Eli ei ole sitä uudempien jousella toimivaa kiristysrissaa? Kireys on varmaan ollut ok, oletko itse kiristänyt?
Ajamalla tai yleensä omilla toimillasi et voi hihnaa pilata. Ainoa siis on jos kireyden säätää väärin. Tai hihnapyörien linjauksen, mutta ei tätäkään helposti vakio-osilla saa aikaiseksi.
Katkeamiskohdasta ei taida yleensä voida mitään päätellä. Ehkä silloin voisi jos olisi kiven tekemä selvä reikä, mutta epäilenpä että yleensä ei tätäkään enää näy kun hihna on poikki. Itse ajelen Ulysseksellä nimenomaan hiekkateitä eikä ole kiviä hihnasta löytynyt.
V-Twin Citystä Loimaalta osaavat auttaa. Minulle taisi löytyä jopa hihna hyllystä. Muistelen että oli Buellia varten oma hihna, mutta 2002 on voinut olla toisin. Sportsterin hihna se silloin on jos ei ole omanlaisensa.
Kilometreistä en osaa sanoa ja kireyskin tuntui ainakin näin amatööristä ihan ok:lta, mutta enhän sitä kireyttä millään konkreettisesti tarkistanut kun myyjä vakuutteli että on "vasta" vaihdettu ja ajettukin kuulemma vain noin 600km...yeah right!
Se nyt muutenkin oli sellainen mopokauppa että olisi varmaan kannattanut jättää tekemättä, mutta mitäpä sitä täällä jälkikäteen itkemään. Itsehän omat euroni tuhlasin ja nyt yritän vain saada pyörästä sellaisen että pääsen tienpäälle ja saisin nautittua kesästä kun sitä vielä on jäljellä.
Loimaalta laittoivat tulemaan euroja vastaan uuden hihnan...sitä odotellessa! Toivottavasti kestää nyt sitten kesän loppuun
-Amatööri Buellisti-
Re: Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
No ei kun sitten vaan hihna paikalleen, sopiva kireys ja kovaa ajoa.
Ketjurattaat on samat kuin Sportsterissa jossa viisvaihteisen osat käy. Eturattaita on 21-22-23 piikkiset jotka kaikki käy ”heittämällä” ja noita suurempia varten voi joutua kaivamaan tilaa. Taakse on ainakin 46-47-48-49-50-51 piikkiset, joten saa kootuksi itselleen mieluisen yhdistelmän.Vakiosssa 883:ssa on noin 2,3 välitys ja 1200 kokoisessa 2,1 (ketjuversioiden välitykset). Mututuntumalla esitän edelleen, että Buellissa oli tiuhempia, eli voi olla niin, että 1200 Buellissa oli Sportsterin 883 rattaat (hihnana). Huiput vähän rajoittuu, mut vitosellakaan ei mene kiihdyttely tiimalasihommiksi.
Ketjurattaat on samat kuin Sportsterissa jossa viisvaihteisen osat käy. Eturattaita on 21-22-23 piikkiset jotka kaikki käy ”heittämällä” ja noita suurempia varten voi joutua kaivamaan tilaa. Taakse on ainakin 46-47-48-49-50-51 piikkiset, joten saa kootuksi itselleen mieluisen yhdistelmän.Vakiosssa 883:ssa on noin 2,3 välitys ja 1200 kokoisessa 2,1 (ketjuversioiden välitykset). Mututuntumalla esitän edelleen, että Buellissa oli tiuhempia, eli voi olla niin, että 1200 Buellissa oli Sportsterin 883 rattaat (hihnana). Huiput vähän rajoittuu, mut vitosellakaan ei mene kiihdyttely tiimalasihommiksi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
Kiitos! Laitan tämän tiedon visusti talteen talvea odottamaan ja teen tuon ketjumuutoksen sitten kun on kylmää ja pimeää.JKKo kirjoitti: ↑13:45 07.07.2021. No ei kun sitten vaan hihna paikalleen, sopiva kireys ja kovaa ajoa.
Ketjurattaat on samat kuin Sportsterissa jossa viisvaihteisen osat käy. Eturattaita on 21-22-23 piikkiset jotka kaikki käy ”heittämällä” ja noita suurempia varten voi joutua kaivamaan tilaa. Taakse on ainakin 46-47-48-49-50-51 piikkiset, joten saa kootuksi itselleen mieluisen yhdistelmän.Vakiosssa 883:ssa on noin 2,3 välitys ja 1200 kokoisessa 2,1 (ketjuversioiden välitykset). Mututuntumalla esitän edelleen, että Buellissa oli tiuhempia, eli voi olla niin, että 1200 Buellissa oli Sportsterin 883 rattaat (hihnana). Huiput vähän rajoittuu, mut vitosellakaan ei mene kiihdyttely tiimalasihommiksi.
Ps. Eipä ole viimeaikoina tullut tilaamani hyödykkeet mistään putiikista niin nopsaan perille kuin Loimaalta tuo hihna, pisteet sinne
-Amatööri Buellisti-
Re: Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
Jos on hihnapyörät kunnossa niin tuolla hihnalla saatat selvitä mainiosti seuraavat 50.000 km eli ketjukonversiolla ei ole kiire jos ei ole jotain erityisiä mielihaluja ketjuihin. Itse ajelen ehdottomasti mielummin hihnavedolla, mutta osa meistä on tiukasti toista mieltä.
Minulla Softailissa meni yksi hihna aika nopeasti (parikymmentä tuhatta), epäilys oli että alumiinisen takahihnapyörän hammastus olisi kuitenkin ollut niin kulunut, että pilasi hihnan. Sen hihnapyörän kunto kannattaa katsoa vaikkei sitä nyt vaihtaisikaan. Etuhihnapyörä on Softailissa rautaa, eiköhän se ole Sportsterissa ja Buellissakin.
Minulla Softailissa meni yksi hihna aika nopeasti (parikymmentä tuhatta), epäilys oli että alumiinisen takahihnapyörän hammastus olisi kuitenkin ollut niin kulunut, että pilasi hihnan. Sen hihnapyörän kunto kannattaa katsoa vaikkei sitä nyt vaihtaisikaan. Etuhihnapyörä on Softailissa rautaa, eiköhän se ole Sportsterissa ja Buellissakin.
Re: Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
Sama meininkin täälläkin, kahden kaverin pyöristä olen ketjuja säädellyt ja rassaillut täkin kesänä enkä ikinä vaihtaisi ajopyörään sellaisia itselleni. Mutta jokainen tavallaan.UrpoTJ kirjoitti: ↑12:18 08.07.2021. Jos on hihnapyörät kunnossa niin tuolla hihnalla saatat selvitä mainiosti seuraavat 50.000 km eli ketjukonversiolla ei ole kiire jos ei ole jotain erityisiä mielihaluja ketjuihin. Itse ajelen ehdottomasti mielummin hihnavedolla, mutta osa meistä on tiukasti toista mieltä.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
Kireus noissa kuuluu olla aika tiukka, ulkoa sanoisin, että 5 kg voimalla nostamalla saa liikkua noin 10 mm. Sitä varten myydään jousimittareita.
Nämä just uusitut hihnat ovat yleensä sitä halvinta kuraa, mitä mistaaän kaupasta on löytynyt. Mikä lie ollut hihnan merkki? Orggis hihnat kestävät, jos rattaat ovat kunnossa ja säädöt / suuntaukset kohdallaan. Minullakin on pari yli 30 vuotta vanhaa orggis hihnaa pyörissä pyörimässä. ('86 softail ja '89 Ultra)
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
Juu, Kyllä orkkis hihna ja hihnapyörät kestävät, yleensä paremmin kuin ketjut ja rattaat.
Joskus on syytä kuitenkin pestä hihna ja suihkuttaa silikooni-spraytä sisäpinnalle. Silikooni-spray estää hiekan tarttumasta hihnaan. Ja JOS hihnasuoja on poistettu ulkonäkösuistä niin suosittelen laittamaan sellaisen takaisin.
Yleisesti ; hihna kestää hyvin mutta hiekka, kivet yms on myrkkyä.
-Vesa
Joskus on syytä kuitenkin pestä hihna ja suihkuttaa silikooni-spraytä sisäpinnalle. Silikooni-spray estää hiekan tarttumasta hihnaan. Ja JOS hihnasuoja on poistettu ulkonäkösuistä niin suosittelen laittamaan sellaisen takaisin.
Yleisesti ; hihna kestää hyvin mutta hiekka, kivet yms on myrkkyä.
-Vesa
Road King 2004 & Softail Standard 2006 & Sportster 1998 & Sportster 1990
Re: Buell -02 ja pari kysymystä hihnasta
Tehtaan hihnat kestää tehtaan laittamat tehot
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>