TC 96 Öljynpaineista

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

JKKo kirjoitti: 20:46 01.03.2022. Melkein sama säteilykyky kaikilla väreillä paitsi kiilloitettu metallipinta, joka ei oikein päästä luotaan. Valkoinen ja musta ei olennaisesti poikkea toisistaan. Joutunut noita testaamaan kun on tullut kuumaongelmia elektroniikan kanssa.
Noinhan se on, siihen tuolla sadasosa-asteilla viittasinkin.

Ihmisten usko värin vaikutukseen tässä perustuu väärinkäsitykseen. Musta vaate lämpiää auringonvalossa hyvin ja tästä päätellään, että väri vaikuttaisi lämpösäteilyynkin. Valon aallonpituus on eri alueella kuin esim. moottorista tulevan lämpösäteilyn ja siellä ei värillä juurikaan ole väliä. Pintakäsittelyllä, esim. alumiinin eloksoinnilla tai metallin kiillotuksella on merkitystä. Samoin kirkas kromipinta on esim. maalattua pintaa selvästi huonompi säteilijä. Mutta ei se kromattu tai musta öljysuodatin muuta juurikaan tilannetta.

Kaikissa mp:n tehokkaissa öljynjäähdyttimissä lämpö siirtyy patterista ulkopuolelta konvektiolla. Ajoviiman tai tuulettimen avulla ilma huuhtelee lamelli- tai ripaputki- tms. patteria, eikä sen patterin värillä ole väliä.

Edit: Edellä ei ole takerruttu ihan oikeisiin fysiikan termeihin. Sähkömagneettisen säteilyn eri aallonpituuksisisista alueista käytin ns. kansanomaisia nimityksiä: Lämpösäteily (infrapuna) ja valo (näkyvä valo).

Edit2: Taisin rönsyillä jo liikaa off topicciin, sorry, palataan asiaan...
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Pertti kirjoitti: 19:45 01.03.2022. Taitavat olla vähän sellaisia "komiantähären-koppia" tuollaiset kuoret
Tarkotikko sie Pertti tommosia "komiantähären-kopilla" :?: :roll: :wink:
Hmmm, tuo Concord Purple:lla maalatun viltterin päälle :?: :)
Lissää kromin kiiltoa Emilia ChromeTrain:ii :mrgreen: :mrgreen:

:arrow: Chrome CNC Cut Oil Filter Cover Cap Trim For Harley Touring Dyna Softail Fatboy

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Komiantähärenkopat on juuri tuollaisia lisäpalikoita, joilla ei ole varsinaisesti toiminnan kanssa mitää tekemistä, mutta muuttavat ulkonäköä.

Ei tuo öljyn lämpötila aivan helposti niin korkeaksi nouse, että terveen koneen paineet alkaisivat liian alas laskea. Ajeltiin takavuosina amerikan valtatie parinkymmenen TC-pyörän porukassa läpi ja ulkoilman lämpötila oli yli puolet matkasta yli 40C. Yhtään moottorivaloa ei syttynyt alhaisen paineen takia, eikä myöskään öljyä kulunut tuon 4500km aikana.
Yksi pyörä siirtyi etupytyn käyntiin, kun toista tuntia seistiin ja madeltiin kolarin takia vegasiin tullessa. Kesti aika kauan odotella, että kone jäähtyi sen verran, että lähti sammuttamisen jälkeen käyntiin.
Softailien öljysäiliöt olivat niin kuumia, että piti päältä vuorata pahvilla, ettei reisi oikeasti palanut. Varmaan vielä kuumempana kävivät "moottorisäiliöllisten" öljyt.
51 astetta näyttivät lepakkopyörien lämpömittarit parhaimmillaan ajon aikana.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
jty
Viestit: 493
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja jty »

OPn ongelmahan on paineet, ei lämpötila. Jos öljynä 10w60 mineraalia ja päästää paineet pois välillä niin että valokin syttyy. Mä kyllä avaisin öljypumpun ihan heti, ei oikein vaikuta anturivialtakaan mutta anturihan on helppo vaihtaa
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Moe
Viestit: 32
Liittynyt: 00:41 19.06.2015.
Paikkakunta: Keminmaa

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja Moe »

Anturikin tuli vaihdettua, mutta vika vaivaa edelleen. Tekniikkaa on tarkoitus vähän availla jossain välissä, niin häätyy kurkata öljypumpun suuntaankin.
FXD -04

FLHTCUI -07
FLHRCI -05
FXDWG -03
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja ranze »

Mittaa kampuran pinioni samalla. Ei olis ensimmäinen nyrjähtänyt.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Moe
Viestit: 32
Liittynyt: 00:41 19.06.2015.
Paikkakunta: Keminmaa

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja Moe »

Tämäki vaiva viimein selvisi. Öljypohjan tiiviste oli vääränlainen. Paikallaan oli ilmeisesti evolaisen tiiviste. Muuten se oli sama, mutta TC koneissa on yksi öljykanava enemmän, joka ei nyt tiivistynyt kunnolla. Pääsi nyt repimään ilmaa siitä välistä.
FXD -04

FLHTCUI -07
FLHRCI -05
FXDWG -03
Avatar
jty
Viestit: 493
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC 96 Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja jty »

Moe kirjoitti: 23:34 14.07.2023. Tämäki vaiva viimein selvisi. Öljypohjan tiiviste oli vääränlainen. Paikallaan oli ilmeisesti evolaisen tiiviste. Muuten se oli sama, mutta TC koneissa on yksi öljykanava enemmän, joka ei nyt tiivistynyt kunnolla. Pääsi nyt repimään ilmaa siitä välistä.
Olipa erikoinen, hienoa että löytyi. Pitääpä muistaa tämäkin!
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Vastaa Viestiin