-89 Sportster käyntiinlähtöongelmia (Ratkaistu)
-89 Sportster käyntiinlähtöongelmia (Ratkaistu)
Pohjustetaan juttua hieman:
Tuli tuossa pari viikkoa sitten ostettua pikku projekti Sportster (ensimmäinen HD itselle), jossa oli öljynpaineitten kanssa pientä probleemaa, välillä kiertää välillä ei. Haettaessa ja kotonakin lähti hyvästi käyntiin joskaan ei viitsinyt kauaa käytellä ilman ö-paineita.
Ensi töikseen öljyt ulos, öljysäiliö irti ja kunnon putsaus + uudet kaikki letkut, suodattimen jalka irti ja molemmat venttilit katsoin läpi ja putsailin. Aattelinpa siinä vielä tarkistaa öljypumpunkin varulta, venakoppa irti ja nokathan sieltä tietysti hyppäsi syliin Eipä siinä mitään pumpun purkasin ja putsailin oli ihan ok. Tilasin uuden kopan tiivisteen ja rocker boxeihin uuden täyd. tiivistesatsin.
Otin rockerin kannet auki, keinut pois ja kasailin jakopään (mielestäni oikein) yllä kuva:
Kasailin ohjeen mukaan takasinpäin, öljyt koneeseen ja suurin syy öljynkiertämiseen luultavasti oli kansista tulevat huohotusletkut jotka oli täysin lytyssä onttojen pulttien sisässä.
Vaihdoin sitten vielä kasaillessa bensaletkut ja putsasin kaasarin. Kiihdytyspumppukin ruikki tavaraa hienosti kurkulle päin. Tästä tullaankin sitten ongelmaan eipä lähe mopeti käyntiin? Paukkuu muutaman kerran startatessa putkeen mutta ei muuten lupaile...
Vaihdoin vielä tänään uudet tulpat+hatut ja johdot löi hienosti kipinää vaan ei tärähdä tulille vaikka ruikkasin hiukan ysikasia tulpanreijistäkin.
-Sytkänä toimii DYNA 2000i vaan ei liene siinä mitään vikaa
-Nokat on Andrews jotkut
Mitähän olis seuraavana kokeiltava? Jakokaan ei kai voi olla ns. 360 astetta pielessä?
Viimeksi muokannut v-twin, 23:58 09.08.2021.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia
Ainakin nokkien jako näyttäisi olevan oikein. Kärsään akselille tuleva tuleva pyörijäkään ei pitäisi mennä kuin yhteen asentoon, eli nokan päässä olevaan loveen. Samoin se Dyna-asiakin on vaikea laittaa väärin.
Saako sen Dynan valittua single- ja dualpuolille. Jospa se vipstaaki on väärin.
Saako sen Dynan valittua single- ja dualpuolille. Jospa se vipstaaki on väärin.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia
Onko etupytyn pakonokka pielessä? Lähes 180 astetta?
Edit. Ei ihan noin paljoo mutta ihan kun se piste olis eteenpäin.
Edit. Ei ihan noin paljoo mutta ihan kun se piste olis eteenpäin.
Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia
Piste on "simmipinnassa", on oikein.
Jos olis niin paljon pielessä, taitaisi olla jo katasrooppi.
Jos olis niin paljon pielessä, taitaisi olla jo katasrooppi.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia
Joo tuossa nokassa on joku toinen merkki tai numero näkyy tässä kuvassa.
Sytkän napit on entisellään miten oli toimiessaankin.
Sytkän napit on entisellään miten oli toimiessaankin.
Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia
Olisiko Dyna2000 johdotus saanut siipeensä jakopäänkopan irroituksessa, sinne/sieltä tulee +12V, maa ja signaali puolalle.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia
Kävin siitäkin piuhat ja liitokset läpi. Erikoinen homma kun tulpatkaan ei kastu vaikka kuinka sahailee
Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia
Varmaan olet jo tsekannut mutta eihän ole imuvuotoa missään päin? Jos ei kerran edes tulpat kastu. Onhan sekin mahdollisuus että kaasutinta (oletan Keihin CV) kasatessa meni jotain eri lailla kuin piti.
Vai eikö siis lupaillut vaikka laitoit huikat suoraan sylintereihin?
Vai eikö siis lupaillut vaikka laitoit huikat suoraan sylintereihin?
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia
Keihin CV kyseessä kyllä. Käytin kohokupin auki ja suuttimet pois, ilmaa ja kliineriä.
En usko että siinä olis mitään ongelmia, vaan kaikkihan on mahdollista...
Tuikkasin lusikalliset tulpanreijistä mutta samanlailla vaan paukuttelee eikä lupaa.
En usko että siinä olis mitään ongelmia, vaan kaikkihan on mahdollista...
Tuikkasin lusikalliset tulpanreijistä mutta samanlailla vaan paukuttelee eikä lupaa.
Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia
Ruuttaa sitä kliineriä kaasariin, niin saat kipinävian selville.
Jos kliinerillä käy, vika on pensapuolella.
Jos kliinerillä käy, vika on pensapuolella.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia
Jotain tapahtuu!
Kaasua pumppaillessa lupailee jo kovasti (öljynpaineetkin lähti nousuun )
Mutta ei käyntiin asti millään.. Sytkän säädin kohilleen ja tein sellaisen huomion, jotta starttailujen jälkeen etupytyn putki on lämpösempi kuin takanen. Kipinä tosin hyvä molemmissa.
Voisko olla että puola pimentynyt? Pystyykö tuota mittaamaan jollain metodilla?
Puola on ilmeisesti HD:n orkkis kun on 2 napaa + tulpanjohtojen liitännät.
Kaasua pumppaillessa lupailee jo kovasti (öljynpaineetkin lähti nousuun )
Mutta ei käyntiin asti millään.. Sytkän säädin kohilleen ja tein sellaisen huomion, jotta starttailujen jälkeen etupytyn putki on lämpösempi kuin takanen. Kipinä tosin hyvä molemmissa.
Voisko olla että puola pimentynyt? Pystyykö tuota mittaamaan jollain metodilla?
Puola on ilmeisesti HD:n orkkis kun on 2 napaa + tulpanjohtojen liitännät.
Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia
Vähän asiaan liittyen. Yksinkertaisin testi on ruikata bensaa suoraan kaasarin kurkkuun lääkeruiskulla pari millilitraa. Sillä pärähtää varmasti, jos kaikki muu on kunnossa. Sitten vaan tutkimaan, miksei kaasari anna bensaa. Ilmavuodot sun muut eivät yleensä käynistymistä estä, käy vaan huonosti.
Eli jos ei tulpista antamallakaan hörähtänyt, niin sitten vika on sytyksen tai jaon puolella.
Eli jos ei tulpista antamallakaan hörähtänyt, niin sitten vika on sytyksen tai jaon puolella.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia
Kaverin evo softail stoppasi ajosta. Sitä ei saatu millään käyntiin, välillä hörähti ja yskähteli ja välillä heitti puolen metrin liekin putkesta.
Oli sekä Dyna S -sytkä että puola sökönä. Kukaan ei tiedä, kunpi hajosi ensin ja hajotti toisen, mutta molemmat menivät uusiksi. Sitten toimi. Oli sikäli helpompi, kun ajosta sammui liikennevaloihin. Ei tarvinnut ruveta purkamaan puolta pyörää turhan takia, kun siihen asti kävi moitteetta.
Oli sekä Dyna S -sytkä että puola sökönä. Kukaan ei tiedä, kunpi hajosi ensin ja hajotti toisen, mutta molemmat menivät uusiksi. Sitten toimi. Oli sikäli helpompi, kun ajosta sammui liikennevaloihin. Ei tarvinnut ruveta purkamaan puolta pyörää turhan takia, kun siihen asti kävi moitteetta.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia
Sportster se vaan ryskää ja paukkuu..
Mittailin puolan joka on malliltaan: MM28389 JepJep näkyy myyvän ainakin tuolla numerolla samaa mötikkää.
http://www.jepjep.fi/verkkokauppa/produ ... s_id=36195
Dynalta tuleviin nastoihin puolassa näytti tasan 4 ohmia ja tulpanjohtojen reijistä mittailin 11.2kOhmia
Huonosti löytyi tietoa mikä sen pitäis olla?
Käänsin myös tulpanjohdot ristiin ja kokeilin starttailla, sama homma jatkuu ainoastaan etupytty sytyttää.. Etusen putki lämpösenä
Merkillinen laite kerrassaan
Mittailin puolan joka on malliltaan: MM28389 JepJep näkyy myyvän ainakin tuolla numerolla samaa mötikkää.
http://www.jepjep.fi/verkkokauppa/produ ... s_id=36195
Dynalta tuleviin nastoihin puolassa näytti tasan 4 ohmia ja tulpanjohtojen reijistä mittailin 11.2kOhmia
Huonosti löytyi tietoa mikä sen pitäis olla?
Käänsin myös tulpanjohdot ristiin ja kokeilin starttailla, sama homma jatkuu ainoastaan etupytty sytyttää.. Etusen putki lämpösenä
Merkillinen laite kerrassaan
Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia
Pelkkää spekulaatiota tämä. Se Dynan sytkä lienee samanlainen kuin Ultima. Sytkämodulissa, joka tulee jakokoppaan on kaksi hall-anturia, joista kumpikin hoitaa ”oman sylinterinsä”. Asetuksista riippuen, ne dipkytkimet (tai piuhalla, ikinä en itse käyttänyt) voi laittaa laitteen single tai dualfire moodiin.
Ihan äkkiä tulee mieleen, että kutosdippi on väärin ja laite on nyt singlefire moodissa ja sytyttää vain toista pyttyä. Se, että ongelmatapaus käy etu, muttei takapytyllä, riitelee tässä vastaan. Johdotuskaavion mukaan (Ultima) vaaleanpunainen johto on joko dualfire katkoja tai singlefire takapytylle. Ei siis oikein sovellu.
…oi jos ois oskilloskooppi…
Mutta voihan se Dyna olla rikkikin. Jos sen antureista toinen on antautunut, niin se voi olla singlefire, eikä muuta voi edes tehdä. Mittalaitteella sen näkisi.
Ihan äkkiä tulee mieleen, että kutosdippi on väärin ja laite on nyt singlefire moodissa ja sytyttää vain toista pyttyä. Se, että ongelmatapaus käy etu, muttei takapytyllä, riitelee tässä vastaan. Johdotuskaavion mukaan (Ultima) vaaleanpunainen johto on joko dualfire katkoja tai singlefire takapytylle. Ei siis oikein sovellu.
…oi jos ois oskilloskooppi…
Mutta voihan se Dyna olla rikkikin. Jos sen antureista toinen on antautunut, niin se voi olla singlefire, eikä muuta voi edes tehdä. Mittalaitteella sen näkisi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>