Voes ehkä kiukuttelee?
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Voes ehkä kiukuttelee?
Havaitsin softailissa ongelman, että välillä käy huonommin ja saattaa kesken ajon muuttua normaalista laiskaksi ja päinvastoin. Kun akku ja tulpat on uudet, sekä imusarja tiivis, niin katse kääntyi sytytyksen suuntaan.
Puola on mittausten mukaan ehjä ja kipinää tulee normaalisti
Sitten tuli epäilykseen vanhan kunnon VOES. Testasin venttiilin ja kytkeytyy vaaditulla alipaineella. Letkut eivät vuoda. Mittasin siihen tulevan jännitteen ja ei näyttänyt tulevan mitään. Pitäisikö siihen tulla suoraan jännitettä kun on virta päällä vai joskus myöhemmin kun kone on käynnissä? Sytkä on HI-4E ja varmasti on kytkimistä määritelty Voes käyttöön. Ajattelin kytkeä tuollaisen merkkivalon jotta ajaessa näkee tekeekö tuo jotain.
Puola on mittausten mukaan ehjä ja kipinää tulee normaalisti
Sitten tuli epäilykseen vanhan kunnon VOES. Testasin venttiilin ja kytkeytyy vaaditulla alipaineella. Letkut eivät vuoda. Mittasin siihen tulevan jännitteen ja ei näyttänyt tulevan mitään. Pitäisikö siihen tulla suoraan jännitettä kun on virta päällä vai joskus myöhemmin kun kone on käynnissä? Sytkä on HI-4E ja varmasti on kytkimistä määritelty Voes käyttöön. Ajattelin kytkeä tuollaisen merkkivalon jotta ajaessa näkee tekeekö tuo jotain.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Voes ehkä kiukuttelee?
On/off kytkin. Kun imusarjassa on alipainetta riittävästi niin kytkin napsahtaa päälle ja se antaa sytkälle käskyn aikastaa...
Eli jos imaset (voes) letkusta niin pitäs kytkeä.
Eli jos imaset (voes) letkusta niin pitäs kytkeä.
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Voes ehkä kiukuttelee?
Siis kytkin on testattu ja toimii. Ohjekirjan mukaisella alipaineella kytkeytyy (0,4 PSI muistaakseni).
Tuo on kytketty alkuperäiseen johtosarjaan ja nyt mietityttää, että onko johdot jostain poikki vai koko sytkä mahdollisesti hajonnut? Sytkän puolelta ei nyt tule mitään jännitettä ulos kytkimelle kun virrat on päällä. Mun mielestä pitäisi tulla mutta en löytänyt mistään varmistusta.
Tuo on kytketty alkuperäiseen johtosarjaan ja nyt mietityttää, että onko johdot jostain poikki vai koko sytkä mahdollisesti hajonnut? Sytkän puolelta ei nyt tule mitään jännitettä ulos kytkimelle kun virrat on päällä. Mun mielestä pitäisi tulla mutta en löytänyt mistään varmistusta.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Voes ehkä kiukuttelee?
Joo ei ole tuttu mullekaan. Muuttuuko piuhassa vastus kun imasee?
Re: Voes ehkä kiukuttelee?
.....toisin sanoen maadoittava kytkin.
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Voes ehkä kiukuttelee?
Täytyy varmaan hakea mätänetistä liittimet ja laittaa väliin rinnalle kytkin niin voi kokeilla koneen käydessä itse vääntää päälle ja pois. Pitäisi tuntua käynnissä, niin osaa vähän pohtia mistä seuraavaksi katsellaan. Ei olisi eka kerta kun joku toimii mittausten mukaan, mutta ajaessa silti vikuroi.
XL 883C -07 | FLSTF -98
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Voes ehkä kiukuttelee?
Taisi vika löytyä. Sytkän päästä oli liittimestä pinni kohtullisesti hapettunut. Ainoastaan voesille menevän johdon pinni oli homejuustossa ja muut kunnossa. Deutsch-liitin on periaatteessa vesitiivis, mutta kun johdot on ohuemmat kuin tiivisteen reikä, niin kyllä sinne vettä oli mennyt. Kumma juttu kun pyöräkin on lähes uusi ja ajamaton.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Voes ehkä kiukuttelee?
Hyvä että vika löytyi. Tarkennetaan vielä että se VOES on tosiaan maadoittava kytkin, eikä sille oikein virtaa lykätä sytkältä. Testailtaessa on aika helppoa ohittaa tuo laittamalla letkupihdit siihen letkuun jolloin kytkin ei saa alipainetietoa.
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Voes ehkä kiukuttelee?
dielectric grease, miulla on joka liittimessä, polttimossa ja sulakkeessaVeijo Esso kirjoitti: 23:05 30.09.2021. Taisi vika löytyä. Sytkän päästä oli liittimestä pinni kohtullisesti hapettunut...
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Voes ehkä kiukuttelee?
Nyljetään vähän kirppua: virtaa tulee vasta sitten kun on suljettu virtapiiri. Yksinkertaistettuna tuota voi ajatella releenä ja ohjausvirtapiiriä ohjataan alipainekytkimellä. Mutta ei takerruta tähän yksityiskohtaa nyt enempää.Kiwi kirjoitti: 23:21 30.09.2021. Hyvä että vika löytyi. Tarkennetaan vielä että se VOES on tosiaan maadoittava kytkin, eikä sille oikein virtaa lykätä sytkältä.
Tein viikonloppuna välijohdon, jossa on kolmeasentoinen keinukytkin. Saa pidettyä VOESin normaalitilassa tai erikseen kytkettyä pois ja päälle. Ajaessa ei juuri eroa havaitse. Tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella huomasi eron, joten kyllä tuohon signaaliin siis sytkä reagoi. Ohjeiden mukaan näyttäisi olevan HI-4E:ssä ennakon ero jotain 4 asteen luokkaa, joten ei sinänsä ihme ettei ero juuri tunnu, kun jotain muuta vikaa sytytyksessä vielä on.Kiwi kirjoitti: 23:21 30.09.2021. Testailtaessa on aika helppoa ohittaa tuo laittamalla letkupihdit siihen letkuun jolloin kytkin ei saa alipainetietoa.
Vaikka on akku täysi ja jännite ei laske startissa liian alas, niin käynnistyy vasta noin kolmannella yrityksellä. Silloinkin pärähtää tulille vasta kun startista päästää irti, mikä vahvasti viittaa heikkoon kipinään. Vahva epäilys, että puola ja/tai tulpan johdot on tiensä päässä. Taas pääsee tukemaan paikallista kauppiasta Kannattaisiko samalla laittaa dual fire, kun sytkässä olisi sille tuki?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Voes ehkä kiukuttelee?
Uudet hiilikuitujohdot on kulutustavaraa, kannattaa vaihtaa aika ajoin. Rautakolliin laitoin dualfiren ja sehän rupesi käymään paljon tasaisemmin, sytytyksen ajoituksen tarkistin samalla.Veijo Esso kirjoitti: 09:18 04.10.2021. Silloinkin pärähtää tulille vasta kun startista päästää irti, mikä vahvasti viittaa heikkoon kipinään. Vahva epäilys, että puola ja/tai tulpan johdot on tiensä päässä. Taas pääsee tukemaan paikallista kauppiasta Kannattaisiko samalla laittaa dual fire, kun sytkässä olisi sille tuki?
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Voes ehkä kiukuttelee?
Taidan kokeilla ensin nuo johdot ja jos ei sillä parane, niin sitten puola vaihtoon ja siirryyn dualfireen.Sepixlh kirjoitti: 09:37 04.10.2021. Uudet hiilikuitujohdot on kulutustavaraa, kannattaa vaihtaa aika ajoin. Rautakolliin laitoin dualfiren ja sehän rupesi käymään paljon tasaisemmin, sytytyksen ajoituksen tarkistin samalla.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Voes ehkä kiukuttelee?
Kompuutterilla ohjelmoitava sytytys on kiva. Semmosen saa kylkiäisenä kun tekee moottorinohjauksen megasquirtilla tai vastaavalla. ECUssa täytyy olla MAP anturi, jotta tulee hyvä sytkä.
883/1200/turbon heikkouksia oli, jos niin voi sanoa, huono ajettavuus taajamanopeuksilla. Voimanpaskaa on tarpeeksi ja laite oli huonotapainen kuin villihevonen. Eikä tullut yhtään paremmaksi sen jälkeen kun ohjelmoin turbon ahtamisen alkukohtaan tukevampaa seosta paineennousun jouduttamiseksi.
Alkusyksyllä tein kokeeksi sytkätaulukon, jossa on likipitäen kiinteä 18-20 astetta 0-2000 rpm. Ja niin vaan kesyyntyi tuokin laite. Voi ajella <2500 kiekan alueella pikkuvaihteilla kaupungin ytimessä huomiota herättämättä. Sen yläpuolella piristyy kummasti.
VOESin avulla ei voi kovin montaa astetta muuttaa kerralla, muuten se muutos nykäisee. Mut kun käyttää jotakin ECUa, voi tehdä melko mielikuvitusrikkaan ennakkotaulukon. Mä teen seuraavaksi ajonopeuden/vaihteiden mukaan muuttuvan sytkän ajoituksen.
883/1200/turbon heikkouksia oli, jos niin voi sanoa, huono ajettavuus taajamanopeuksilla. Voimanpaskaa on tarpeeksi ja laite oli huonotapainen kuin villihevonen. Eikä tullut yhtään paremmaksi sen jälkeen kun ohjelmoin turbon ahtamisen alkukohtaan tukevampaa seosta paineennousun jouduttamiseksi.
Alkusyksyllä tein kokeeksi sytkätaulukon, jossa on likipitäen kiinteä 18-20 astetta 0-2000 rpm. Ja niin vaan kesyyntyi tuokin laite. Voi ajella <2500 kiekan alueella pikkuvaihteilla kaupungin ytimessä huomiota herättämättä. Sen yläpuolella piristyy kummasti.
VOESin avulla ei voi kovin montaa astetta muuttaa kerralla, muuten se muutos nykäisee. Mut kun käyttää jotakin ECUa, voi tehdä melko mielikuvitusrikkaan ennakkotaulukon. Mä teen seuraavaksi ajonopeuden/vaihteiden mukaan muuttuvan sytkän ajoituksen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Voes ehkä kiukuttelee?
Itsensä kanssa on hyvä keskustella.Veijo Esso kirjoitti: 11:11 04.10.2021. Taidan kokeilla ensin nuo johdot ja jos ei sillä parane, niin sitten puola vaihtoon ja siirryyn dualfireen.
Tarkoitin siis siirtymistä hukkakipinättömään versioon, eli single fireen. Nopeasti kun kirjoittaa niin pieleen menee. Toki termit on hiukan epäloogiset, mikä ei nyt helpota ainakaan asiaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Voes ehkä kiukuttelee?
Ymmärsin mitä tarkoitit, kun on tullut hämmästeltyä saman asian kanssa termit ja niiden käännökset ovat kietämättä sekavatVeijo Esso kirjoitti: 11:00 05.10.2021. Tarkoitin siis siirtymistä hukkakipinättömään versioon, eli single fireen. Nopeasti kun kirjoittaa niin pieleen menee. Toki termit on hiukan epäloogiset, mikä ei nyt helpota ainakaan asiaa.
http://www.harrika.fi/wiki/index.php?title=Sytytys
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro