Runko/haarukka pultti jumissa
Runko/haarukka pultti jumissa
Kysyn pojan monttupyörään vinkkiä.
Eli kone pitäisi saada irti.
Takahaarukan ja koneen takaosan runkoon kiinnittävä pultti ei liiku sivusuunnassa, mutta pyörii kyllä kun kiristää. Ilmeisesti kuumaa ja lekaa pitäisi antaa?
Pultti on kuitenkin vain 15mm halkaisja, lyhyt paska ja päistä vielä ontto (huomaa että hermo jo kireällä).
Millä ihmeellä sitä oikein pystyy nuijimaan?
Eli kone pitäisi saada irti.
Takahaarukan ja koneen takaosan runkoon kiinnittävä pultti ei liiku sivusuunnassa, mutta pyörii kyllä kun kiristää. Ilmeisesti kuumaa ja lekaa pitäisi antaa?
Pultti on kuitenkin vain 15mm halkaisja, lyhyt paska ja päistä vielä ontto (huomaa että hermo jo kireällä).
Millä ihmeellä sitä oikein pystyy nuijimaan?
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13
Re: Runko/haarukka pultti jumissa
On luultavasti jämähtänyt holkkiin kiinni.
Vanha autopurkaamon kikka on vetää holkkiin ruostunutta tukivarren pulttia ensin kiinnipäin niin lujalle kuin uskaltaa.
Yleensä joku paikka antaa hiukan periksi ja pultti nitkahtaa holkista irti.
Kun saa kovan vedon päälle, voi vaikutusta tehostaa antamalla tuhoiskun pajavasaralla pujtin kantaan.
Vanha autopurkaamon kikka on vetää holkkiin ruostunutta tukivarren pulttia ensin kiinnipäin niin lujalle kuin uskaltaa.
Yleensä joku paikka antaa hiukan periksi ja pultti nitkahtaa holkista irti.
Kun saa kovan vedon päälle, voi vaikutusta tehostaa antamalla tuhoiskun pajavasaralla pujtin kantaan.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Runko/haarukka pultti jumissa
Näin sen täytyy olla, toinen holkeista pyörii akselin mukana. Pitää yrittää pakottaa molempiin suuntiin.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13
Re: Runko/haarukka pultti jumissa
Jos se pultti tai akseli on päistä ontto niin kannattaa ottaa joku tuurna joka ylettyy reiän pohjalle ja hakata sillä. Ei mene se putkimainen osa lysyyn tai turpoa niin ettei ehkä mahdu reijistä läpi. Ja menee tälli paremmin perille sinne mihin se kuuluu.
Tein puslarempan Hondaan joskus 10 vuotta sitten, siinä oli kaikki sen verran toisiinsa jumittunutta ja pitkän aikaa pyörineet muutamat osat vääristä väleistä, että ei tullut akseli mitenkään pois. Rosvosaha eli ”kaninmulukku” oli työväline, eli akseli poikki neljästä kohdasta (haarukan molempien laakerien molemmin puolin, just semmoinen sahanterän levyinen rako niissä väleissä), niin sai haarukan pois, sitten akselin jämä rungosta irti pajavasaraa ja isoa tuurnaa (joku iso pitkä pultti se tais olla) hyödyntäen. Oli ihan hemmetinmoinen homma kyllä se.
Tein puslarempan Hondaan joskus 10 vuotta sitten, siinä oli kaikki sen verran toisiinsa jumittunutta ja pitkän aikaa pyörineet muutamat osat vääristä väleistä, että ei tullut akseli mitenkään pois. Rosvosaha eli ”kaninmulukku” oli työväline, eli akseli poikki neljästä kohdasta (haarukan molempien laakerien molemmin puolin, just semmoinen sahanterän levyinen rako niissä väleissä), niin sai haarukan pois, sitten akselin jämä rungosta irti pajavasaraa ja isoa tuurnaa (joku iso pitkä pultti se tais olla) hyödyntäen. Oli ihan hemmetinmoinen homma kyllä se.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Runko/haarukka pultti jumissa
Sportster 3/4” taka-akseli oli taipunut voimien tiellä niin kieroksi, että jouduin hakkaamaan sen ulos vanteesta ja takahaarukasta. Puolituumaisen hylsysarjan pitkä jatko ja moska riittivät irroitukseen, mutta jatko mulkkautui työn aikana lähinnä herkkusienen muotoiseksi iskujen alla. Epäiltyä ruostetta ei ollut lainkaan, mutta akseli oli niin kiero, että tasaisella pöydällä sen alle jäi ”parin millin rako”. Akseli joutui käytännössä suoristumaan tullakseen laakerien välisen holkin läpi. Voima oli puhunut. Se oli sitä 883/1200 konversion testausta silloin.
Akseli tosiaan vääntyi rasituksen alla. Se mallinnettiin 3D ohjelmalla FEM analyysiä varten. Simulaatiossa oli parametrit jotenkin näin. Pyörän paino plus kuski ja tavarat 120 kg, puolen metrin keuliminen ja kiihtyvyys 0,5G. Akseli haaveiltiin mallissa 4,8 rautakauppapultiksi, mitä lie läheltä onkin. Ainakin ne taivaalliset kromiakselit. Ja niin taipui simuloitu akseli samalla tavoin yhdestä kohtaa läheltä takaratasta. Sikspä se taka-akselipultti on parempi työntää sisään rattaan puolelta, vaikka teetättääkin äänenvaimentimen irroituksen (vakio-osilla) rengastyön ohessa. Nääs jos se on niin päin, niin taipumaa ei tarvitse hakata keskiholkin läpi.
Hieman meni ohi aiheen. Mut lekalla lähtee!
Akseli tosiaan vääntyi rasituksen alla. Se mallinnettiin 3D ohjelmalla FEM analyysiä varten. Simulaatiossa oli parametrit jotenkin näin. Pyörän paino plus kuski ja tavarat 120 kg, puolen metrin keuliminen ja kiihtyvyys 0,5G. Akseli haaveiltiin mallissa 4,8 rautakauppapultiksi, mitä lie läheltä onkin. Ainakin ne taivaalliset kromiakselit. Ja niin taipui simuloitu akseli samalla tavoin yhdestä kohtaa läheltä takaratasta. Sikspä se taka-akselipultti on parempi työntää sisään rattaan puolelta, vaikka teetättääkin äänenvaimentimen irroituksen (vakio-osilla) rengastyön ohessa. Nääs jos se on niin päin, niin taipumaa ei tarvitse hakata keskiholkin läpi.
Hieman meni ohi aiheen. Mut lekalla lähtee!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- -Harikka-
- Viestit: 4845
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Runko/haarukka pultti jumissa
Hmmm, tarviiko alle sataponisella big twin:illä tehä sama varotoimenpide
Miulla on ChromeTrain:issa taka-akseli 'väärin'päin, just sen takia jottei tarvii renksun vaihon yhteyessä irrotella putkistoa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Runko/haarukka pultti jumissa
Ei ne ihan helpolla taitu. Se mun on jäänyt toistaiseksi toistamatta. Tuli tehtyä itsenikin yllättänyt äkkilähtö…
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- -Harikka-
- Viestit: 4845
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Runko/haarukka pultti jumissa
No hyvä
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Runko/haarukka pultti jumissa
Ja onkos se nyt niin että Big Twinissä ”väärinpäin on oikeinpäin”? BT:ssä ja Porsterissa on putket samalla puolen molemmissa, mutta ketju/hihna eri puolilla.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Runko/haarukka pultti jumissa
Niin. Vetorattaan puolelta akselipulttia sisään.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Re: Runko/haarukka pultti jumissa
Mulla on sellainen käsitys, että akselin suunta johtuu pyörimissuunnasta.
Kaikissa Harrikoissa on alunperin oikealta vasemmalle.
Jos joku häikkä tulee ajossa laakerille...hirttää vaikka kiinni... niin akseli pyöriessään pyrkii kiristämään mutteria.
Tuskin vääntymistä on osattu tehtaalla ajatella.
Kaikissa Harrikoissa on alunperin oikealta vasemmalle.
Jos joku häikkä tulee ajossa laakerille...hirttää vaikka kiinni... niin akseli pyöriessään pyrkii kiristämään mutteria.
Tuskin vääntymistä on osattu tehtaalla ajatella.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Runko/haarukka pultti jumissa
Mä tunnistin siitä omasta axelin taivuttelusta semmoisiakin piirteitä, että varsin pehmoisen takahaarukan ja laakerin ja haarukan välisen puslan liitto rakoili. Ja nääs kun kuopalle mennyt haarukan sisäpinta oikutteli, mä kiristin axelin tosi tiukkaan. Se axelin venytys kiristämällä on osatekijä sille, että akseli antautui keuliessa.
Seuraavana mulla oli jalommasta teräksestä tehty akseli muttereineen. Se oli vaikea kiristää, koska venymää ei oikeastaan syntynyt kiristellessä. Mutterin pohjattua vielä tähän tehdyillä uusilla puslilla, joissa vastinpinta haarukkaan oli laajempi, oli semmoinen, että mutteri pohjasi ja sitten ei käänny enää yhtään. Oli jokusen kerran väljällä tästä syystä ja pilasi laakereita joutuisaan.
Nyt on taas kromattu taivaallinen akseli, mutta myös ne muokatut puslat. Ei ongelmia, vaikka on tullut hieman lisää tehoakin.
Seuraavana mulla oli jalommasta teräksestä tehty akseli muttereineen. Se oli vaikea kiristää, koska venymää ei oikeastaan syntynyt kiristellessä. Mutterin pohjattua vielä tähän tehdyillä uusilla puslilla, joissa vastinpinta haarukkaan oli laajempi, oli semmoinen, että mutteri pohjasi ja sitten ei käänny enää yhtään. Oli jokusen kerran väljällä tästä syystä ja pilasi laakereita joutuisaan.
Nyt on taas kromattu taivaallinen akseli, mutta myös ne muokatut puslat. Ei ongelmia, vaikka on tullut hieman lisää tehoakin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>