DIY paremmat takaiskarit

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

VSorjonen
Viestit: 147
Liittynyt: 09:12 27.05.2010.

DIY paremmat takaiskarit

Viesti Kirjoittaja VSorjonen »

... juu, kaikki Öhlinssit yms ovat varmasti laadukkaita, mutta hieman liian arvokkaita. Ainakin minulle. Ajattelin säästää ja tehdä oman version progressiivisista jousista. Kuva kertonee enemmän.

Tarkoitus on laittaa V-Rodin jouset ihan tavan H-D orkkisten tilalle. Jouset eivät ole juurikaan pidemmät, ja halkaisija on lähes sama. Jos katsoo jousen profiilia niin se on täysin eri, eli suht samanlainen kuin ns. laatuiskareissa.

Siis, tarkoitus ei ole laittaa noita pidempiä iskareita vaan ottaa niistä jouset orkkis iskareihin.

Tämähän ei muuta vaimennusta mutta jousitusta, ehkä. Pitänee testata jos/kun lumet vaan sulaa...


takaiskarit
takaiskarit

...lienee enemmän niksi-pirkka osastoa ?


- Vesa
Road King 2004 & Softail Standard 2006 & Sportster 1998 & Sportster 1990
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: DIY paremmat takaiskarit

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Alkuperäisten jännityksensäätökappaleessa näyttäisi olevan varoja lyhentää, jos meinaa mennä ylikovaksi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: DIY paremmat takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Veikkaisin että aika kova tulee...
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: DIY paremmat takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kovaksi epäilisin minäkin.
Mustassa kierroksia on aikapaljon vähemmän kuin kromijousessa.
Eikös se ole niin, että jousivoima pienenee, kun kierrokset lisääntyy.
Langan vahvuus tietysti myös vaikuttaa jäykkyyteen.
Mustassa näyttäisi lankakin paksummalta.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: DIY paremmat takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Vielä sitten todellinen pituusero, kun molemmat jouset on irrallaan, kun eihän niiden esijännitysten pituudet välttämättä oo samat... Mutta eihän toi kaiketi mikään kallis kokeilu ole! :D
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: DIY paremmat takaiskarit

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Jos pulun esijännityssäätöholkki sopii tuohon toiseen iskariin, niin sitten ei enää ole kovin suuri tuo pituusero esijännitystilanteessa. Kokeilemalla sen saa tietää miten toimii, ja hienoa vanhan liiton biker-meininkiä tämmöinen on, ettei heti olla kataloogia pläräämässä vaan katsotaan mitä nurkista löytyy, peukku sille :)
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: DIY paremmat takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Tuo musta jousi on sen verran pitkä että lyhentämättä se on melko työläs (ja vaarallinen) asennettava tuohon lyhyempään iskariin. Esijännitystä tulee sen verran että saattaisi olla kannattavaa kokeilla rautatankoja iskarien tilalla, monesti ne on jopa huonoa iskaria paremmat kun eivät routakuopasta ammu selkään.
VSorjonen_01
Viestit: 36
Liittynyt: 11:40 14.09.2022.

Re: DIY paremmat takaiskarit

Viesti Kirjoittaja VSorjonen_01 »

Morjens

Tämä jäi päivittämättä... eli tuollaiset niistä tuli. Toinen on orkkis ja toinen V-Rodista yms. V-Rodin jousi on huomattavasti jäykempi kuin 30 vuotta vanhan Sportin vastaava. Lisäksi V-Rodin jousi on hieman pidempi.

Sahasin V-Rodin jousen sopivaan pituuteen ja laitoin sen Sportin iskariin. Kuva hämää hieman mutta ovat kyllä ( c/c ) samanpituiset. V-Rodin jousimateriaali on vahvempaa ja lisäksi jousessa on pieni pätkä progressio-osuutta (etumainen jousi).

Lopputulos kun yhdistää hyvän ja huonon ? Saa keskivertohyvän – tai paskan. Miten vaan. Oliko tekemisen riemua.. ? Juu.

Takaiskarit
Takaiskarit
- Vesa
Vastaa Viestiin