Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Offtopiccia: Kiinan ledipolttimo takavaloon, valokuvat:viewtopic.php?p=279199#p279199
Orkkis hehkulankapolttimo ja HD-takavalo, valokuvat:viewtopic.php?p=293302#p293302
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

UrpoTJ kirjoitti: 18:50 12.04.2022. ... Onkohan niissä lampunkannoissa johdotus mukana? Olisi siistimpi valmiilla 3-johtimisella johdolla hoitaa vilkulta johdotus piiloon saakka.
Villkkuvalaisin ittessää on aivan identtinen ku, EU-mallin 1156 = (1-pinni/kontakti lampunkannassa) hehkulamppu kannalla.
US = Dom vilkkuvalaisimessa on 1157 = (2-pinniä/kontaktia lampunkannassa), ja niissä on ylleensä 3 johtoo valmiina. Mie ostin Germaaniasta, (yksityiseltä), uuen veroset käytetyt.
UrpoTJ kirjoitti: 18:50 12.04.2022. Mistähän se aina palavan valon johto on virtansa Ameriikan malleissa saanut? Pitää etsiä USA-mallin sähkökaavio. Vaikka samahan se on, kai tuolle ulkokehällekin tulee ihan normi 12 V.
Siulla on mopossa, pensatankin alla, runkoo kiinnitetty 6-napane musta liitin, jossa on 4-napaa/liitintä käytössä EU-versossa. Niihi kahtee keskimmäisee, muistaakseni sinisii, tullee amerikanparkeille 12V koko aja. Vaati tankin irrotuksen.
UrpoTJ kirjoitti: 18:50 12.04.2022. Nämä ledit pitää vaan nähdä ensin luonnossa onko hyvät vai ei. Yritin päivittää takavalot pari vuotta sitten tarvike-ledipolttimolla. Ledi oli aivan surkea tuiju verrattuna orkkis hehkulankapolttimoon. Tuo nykykyinen takalamppuni on HD:n oma ja on tosi hyvä. Ehkä muistatte valokuvat näistä.
Miulla on valko-oranssit ettee ja puna-oranssit taakse.
Takaset kytken: punaselle ulkokehälle ajo (jännitteen alentimella)/jarru ja oranssi keskiosa vilkuiks. Nuo ei tarvii erillisiä vastuksia, ne on sissäärakennettu.
On kerpeleen kirkkaat, 6-loisteputken valaisemassa 3.25x5.25 tallissa, simmuihi jää ympyrät tai renkaat verkkokalvoille vähäks aikaa, kun nuita vilkasee.
Kuvia takasista:

Kuva
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Taakse miulle tullee tommone led-takavalo, täys punasella kuorella. Kaverilla on just tuo linkin versio, näkkyy kirkkaana päivänvalossa ja pimmeessä/yöllä ältsin kirkkaana :!: :idea:

:arrow: HARLEY OEM Tri-Bar LED Tail Light / SOFTAIL / 69817-07A1304 424

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

UrpoTJ,
Tuossa, suht edukas, kiinalaine punane Softin takavalo :idea: :wink:

:arrow: Tri-Bar Fender LED Red Tail Light Bracket For Harley Softail FXST FXSTC FXSTB

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mä ostin viime vuodelle vähän kirkkaamman takavalon. Ajatus lähti erään tunnetun harrastajan kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta. Kirkas lyhty taakse, jottei jää auton alle liikennevaloissa edes silloin, kun edestä paistaa aurinko.

Sen piti olla pultinreikäyhteensopiva perinteisen takalokarilampun kanssa. Kyllä se reikiin sopikin. Reikiä oli jopa yli tarpeen. Ei näytä olevan enää kauppiaan valikoimassa. Siis semmoinen kuin näissä on ollut pitkään, puolen kahvipaketin kokoinen kuutio.

Uusi oli LED-tekniikalla ja kirkas. Se oli valmistettu polttimomallin runkoon tekemällä sisälle piirikortti, jossa oli iso määrä punaisia ledejä taaksepäin ja muutama keltainen (!) rekisterikilven valoksi. Keltaiset on halvempia kuin valkoiset.

Havainto yksi. Johto meni lamppuun siitä kohtaa, mistä polttimoversiossakin. Se polttimon kanta oli vaan porattu tyhjäksi ja siitä meni johto sisään ja kun siitä reiästä kurkkasi niin näki sen LED-piirikortin. Siis avonainen senttinen reikä lyhdyssä lokasuojan sisään. Mistäpä ei kuumaliimalla selviäisi.

Havainto kaksi. Sen kupu, se linssi, oli äärimmäisen ohut. No, onhan mulla se entisen lyhdyn lasi. Laitan sen. Paitsi en laita. Ledikortti oli vähän liian ulkoneva, eikä tuohon lyhtyyn käy toisen samanoloisen linssi. Tarkoittaa myös sitä, ettei tuohon voi vaihtaa rikkoutunutta "lasia" vaan koko vehje on kerralla menetetty. SE kupu oli ulkopuolelta millilleen alkuperäisen kokoinen, mutta koska ledikortin kanssa oli käynyt kämmi koon suhteen, se kupu oli ohennettu sisäpuolelta...

Että mitäkö? Noi tarvikelamput pitäisi nähdä kädessään, jotta voi arvioida, kannattaako ostaa.

Ihan sama sen etuvalon kanssa. Googlasin äsken 5 3/4" etuvalojen "review" tuloksia. Mun muutamia vuosia vanha SUNPIE kehuttiin mm tosi tiiviiksi. Ja mitäkö? Se veti aikanaan heti ykkösellä kosteutta linssin alle, jonka jälkeen oli aikansa todellinen "sumuvalo". LED kun ei paljoa lämmitä, niin se kosteus ei tullut pois kuin pitämällä motskari lämpimässä tallissa talven yli.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tuohan on hyvä tieto että liittimessä on jo paikat valmiina johdoille, kiitos Harikka!

HD Tri-Bar on hyvä, olen nähnyt luonnossa. Se lienee aika vastaava verrattuna tuohon minun HD-takavaloon.

Edullisia kiinalaisia en kaipaa. Huvikseenhan niitä voisi tutkia ja HD-lampun hinnalla saisi useammankin joista sitten parhaan valitsisi.

Lampujen tehoa tai näkyvyyttä on hankala silmällä verrata. Kun ottaa samalla valotusajalla ja aukolla vertailevat kuvat niin niistä näkee ne hurjat erot mitä valoissa on.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

-Harikka- kirjoitti: 00:48 13.04.2022.
Siulla on mopossa, pensatankin alla, runkoo kiinnitetty 6-napane musta liitin, jossa on 4-napaa/liitintä käytössä EU-versossa. Niihi kahtee keskimmäisee, muistaakseni sinisii, tullee amerikanparkeille 12V koko aja. Vaati tankin irrotuksen.
Softailissa tankkien välistä löytyy tuo 6-napainen liitin, tankin vasemman puoliskon irroittamalla löytyy.
Jos etuvilkuilla on alkuperäiset johdotukset ja liittimet, voi tuohon plug-n-play tyyppisesti vaihtaa nuo "amerinkan vilkut". Jos alkuperäistä vilkkujen puoleista liitintä ei ole tuohon sopii 1/8" leveä lattaliitin, se mitä on auton kaiuttiminen miinus navassa.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

JKKo kirjoitti: 07:59 13.04.2022. Mä ostin viime vuodelle vähän kirkkaamman takavalon. Ajatus lähti erään tunnetun harrastajan kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta. Kirkas lyhty taakse, jottei jää auton alle liikennevaloissa edes silloin, kun edestä paistaa aurinko.
Tuo on tärkeä pointti. Päivällä ei pelkkä takavalo juuri näy, mutta jarruvalo kyllä. Minä yritän liikennevaloissa pitää pysähdyksissä jarruvalon päällä ja vilkuttelenkin sitä jos joku takaa lähestyy. Eihän mitkään valot tietenkään auta jos joku ihan kahelisti ajaa päälle.
JKKo kirjoitti: 07:59 13.04.2022.Johto meni lamppuun siitä kohtaa, mistä polttimoversiossakin. Se polttimon kanta oli vaan porattu tyhjäksi ja siitä meni johto sisään ja kun siitä reiästä kurkkasi niin näki sen LED-piirikortin. Siis avonainen senttinen reikä lyhdyssä lokasuojan sisään. Mistäpä ei kuumaliimalla selviäisi.
Tuo kuulostaa kyllä ihan tyhmältä. Miksi noin huonoa kukaan viitsii tehdä. Orkkislampussa minulla polttimonreikä oli tiivis, samoin HD-ledilampussa, mutta siihen liitintilaan pääsi pöly ja vesi, ihan turhaan. No ne reiät sai myös tukittua.
JKKo kirjoitti: 07:59 13.04.2022. Tarkoittaa myös sitä, ettei tuohon voi vaihtaa rikkoutunutta "lasia" vaan koko vehje on kerralla menetetty.
Periaatteessa tyhmä juttu tuokin, mutta näin se taitaa sekä etuvaloumpioissa että takavaloissa ledijutuissa pääosin olla. Takavalossa en tätä osaa itselläni pitää isona riskinä. Ei sinne kivet ropise ja vaikea on sitä toistenkaan rikkoa. Se on harmi, että jos ledeihin tai korttiin tulee vikaa, niin joutuu ostamaan ison kokonaisuuden. Sama murhe etulampussa. Toivottavasti ledit kestävät edes puolet siitä ajasta mitä on lupailtu!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

JKKo kirjoitti: 07:59 13.04.2022. Mä ostin viime vuodelle vähän kirkkaamman takavalon. Ajatus lähti erään tunnetun harrastajan kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta. Kirkas lyhty taakse, jottei jää auton alle liikennevaloissa edes silloin, kun edestä paistaa aurinko...
Eellä mainitusta syystä miulle tullee taakse kolme (3) ajo/jarru-valoa, jotka kaikki välkkyvät :!: 8)

Ja tuo 'parjattu' välkytin, auttaa näkymistä/rauhottaa mieltä enemmä ku, miun omatunto kärsii, mahollisesta takana olevan simmujen/aivojen häiriintymisestä.

Puu-silmä kotilokuskit jättää selkeesti väliä kun, seisoo valoissa viimisenä kummalla tahansa kulkineella, ja kattoo peilii miettien, näkkeeköhä takkaa tuleva miut ja löysään jarrun ja painan kahvaa/poljinta uuellee.
Koettu jopa Tsadin liikenteessä
:!: 8O

Seriffejä ei oo välkytin häirinny, ainakaa nii paljo jotta, olisivat toiminnasta miun kanssa halunneet keskustella :!: :roll:

:arrow: Harley flashing taillight... 0:11

Sama 'iso-lohko' Micra:ssa
:arrow: Micra 3rd brake light with led bulb and GS-100A flasher module. 0:16
Viimeksi muokannut -Harikka-, 11:30 13.04.2022.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja JKKo »

UrpoTJ kirjoitti: 08:57 13.04.2022.
JKKo kirjoitti: 07:59 13.04.2022. Tarkoittaa myös sitä, ettei tuohon voi vaihtaa rikkoutunutta "lasia" vaan koko vehje on kerralla menetetty.
Periaatteessa tyhmä juttu tuokin, mutta näin se taitaa sekä etuvaloumpioissa että takavaloissa ledijutuissa pääosin olla. Takavalossa en tätä osaa itselläni pitää isona riskinä. Ei sinne kivet ropise ja vaikea on sitä toistenkaan rikkoa. Se on harmi, että jos ledeihin tai korttiin tulee vikaa, niin joutuu ostamaan ison kokonaisuuden. Sama murhe etulampussa. Toivottavasti ledit kestävät edes puolet siitä ajasta mitä on lupailtu!
Mä olin joskus vähän päälle 10 vuotta sitten tutustumassa defibrillaattoriin. Oli mun eka päälle jäänyt rytmihäiriö, flimmeri. Sehän usein voidaan kääntää kohdalleen lääkkeillä, mut minulta ei edes yritetty, vaan sähkömiehelle annettiin sähköä. Tuli hyvä. Sain pari päivää huililomaa pyynnöstäni. Piti ruveta suhtautumaan omaan kehoonsa vanhenevana laitoksena. Vähän rauhallisemmin...
Seuraavana päivänä läksin yhteen mun suosikkipaikoistani. Kirjastoon. Mä käyn niissä keskimäärin pari kertaa viikossa, lomalla useamminkin. Sportti alle ja - rauhallisesti. Olin Koskelantien ja Mäkelänkadun risteyksessä punaisissa valoissa ajatuksissani. Ei siinä mitään kuule ja katse taisi olla sinne kirjastoon päin. Yhtäkkiä mä lähden liikkeelle itse siihen osallistumatta. No samalla kun se pyörä menee kytkin pohjassa hitaasti etiäpäin, mä ehdin katsoa peiliin, että mun takana on rekannuppi ja se ryömittää itseään punavaloissa. Kuski on unohtanut, että mä olen sen edessä. Mä en voinut oikein karata mihinkään, kun toiseen suuntaan oli liikenne päällä. Yritän pitää pyörän pystyssä, koska rekan alla sattuu. Painan äänimerkkiä ja huudan "jotakin". Sit se huomaa mut.
Takavalo kesti ehjänä. Se oli kuorkin puskinta vasten ja siitä se mua työnsi. Ledimallin rapsakka linssi olis varmaan särkynyt.
Mä en oikein onnistunut siinä mun vasta alkaneessa elämäntapakorjauksessa. Pikkuisen kävin kiihkeänä tienlaidassa. Poliisi päästi rekkakuskin huomautuksella. Mä olisin sietänyt hälle sakotkin.
Tuossa ei olisi auttanut kirkas takavalo, mut olisko semmonen oranssi viiri?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

UrpoTJ kirjoitti: 08:21 13.04.2022. ... Edullisia kiinalaisia en kaipaa...
Noh, ikävä fakta on. HD:n alkuperäset on kans tehty Kiina:ssa :!: :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tuo ei minua haittaa. Kiinassahan tehdään kohta lähes kaikki! (Jos ei nyt ruveta himmaamaan.) Sieltä tulee erittäin laadukastakin tavaraa. Mutta niitä edullisia kiinalaisia en kaipaa. Ei silti, niidenkin joukossa voi ehkä olla hyviä, mutta ei huvita osallistua arvontaan, voitonmahdollisuudet on liian pienet.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja JKKo »

UrpoTJ kirjoitti: 12:49 13.04.2022. Tuo ei minua haittaa. Kiinassahan tehdään kohta lähes kaikki! (Jos ei nyt ruveta himmaamaan.) Sieltä tulee erittäin laadukastakin tavaraa. Mutta niitä edullisia kiinalaisia en kaipaa. Ei silti, niidenkin joukossa voi ehkä olla hyviä, mutta ei huvita osallistua arvontaan, voitonmahdollisuudet on liian pienet.
Just sain postista vitosen kappale olevia elektroniikkamoduleita (made in china), jotka jalostuu pikkumuutoksella 10x arvokkaammiksi. Ei pidä katsoa lahjahevosen suuhun vaimitensenytoli?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tuohan kuulostaa ihan hyvältä. Toivottavasti ne 5 euron moduulit ovat laadullisesti sitä mitä pitääkin, sittenhän menee juuri oikein. Kuten sanoin, Kiinassa tehdään hyvälaatuistakin tavaraa, moni eurooppalainen ja amerikkalainen firma siellä teettää ja vahtii laadun tarkkaan.

En kovin monta kertaa ole suoraan sieltä tavaraa tilannut, kerran oli ok, muutaman kerran laatuun kerta kaikkiaan petyin ja kerran tuli eri tavara mitä tilasin. Silloin tuntui että tylysti vaan pistivät tarkoituksella väärän version kun ei oikeaa ollut. En jaksanut parin euron tavaraa palauttaa eli kauppa meni ok heidän kannaltaan.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...

Viesti Kirjoittaja JKKo »

UrpoTJ kirjoitti: 16:44 13.04.2022. Tuohan kuulostaa ihan hyvältä. Toivottavasti ne 5 euron moduulit ovat laadullisesti sitä mitä pitääkin, sittenhän menee juuri oikein. Kuten sanoin, Kiinassa tehdään hyvälaatuistakin tavaraa, moni eurooppalainen ja amerikkalainen firma siellä teettää ja vahtii laadun tarkkaan.

En kovin monta kertaa ole suoraan sieltä tavaraa tilannut, kerran oli ok, muutaman kerran laatuun kerta kaikkiaan petyin ja kerran tuli eri tavara mitä tilasin. Silloin tuntui että tylysti vaan pistivät tarkoituksella väärän version kun ei oikeaa ollut. En jaksanut parin euron tavaraa palauttaa eli kauppa meni ok heidän kannaltaan.
Joskus on helmiä joukossa. Ihan aliexpress kamaa. Ja toisinkin päin. Piti joskus saada tarpeeseen automaattivaihteiston öljynjäähdytin. Kunhan olis kenno... mut ei kellään varastossa täällä yhtäkään. "Olisko?" Alilla oli jopa samat kuvat kuin amerikkalaisella merkkituotteella. Sama kampe ja hinta 11% originaalista. Mut ei niistä aina tiedä. Nykyisin ne kulkee niin hitaasti sen tullihäsmäkän takia, että täytyisi tietää kovin paljon etukäteen, mitä kulloinkin tarvitsee.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin