FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Simpe
Viestit: 6
Liittynyt: 11:54 21.04.2022.

FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Ongelmana on, että melkein aina kylmänä startatessa startti pyörittää hitaasti ja voltit laskee 8-9 väliin. Seuraavalla käynnistys kerralla pyörä lähtee yleensä helposti käyntiin vaikka pyörä seisoisi useamman tunnin. Pari kertaa kokeillut, että antanut vaikean startin jälkeen käydä vaikka puoli minuuttia niin sen jälkeen on taas lähtenyt hyvin käyntiin. Akussa ei näytä tulevan jännitehäviötä yön aikana ja ollut myös ylläpitolatauksessa eikä vaikutusta. Kahdella uudella eri akulla kokeiltu joista toinen orggista vastaava paikallisen liikkeen mukaan. Liikkeessä suositeltiin vaihtamaan startti, mutta olisiko vielä jotain mitä voisi kokeilla ennen sitä.
Avatar
Springer
Viestit: 463
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja Springer »

Voisit kokeilla antaa ironaisesta hyväksi todetusta akusta virtaa suoraan startissa olevaan plusnapaan ja miinus johonkin kohtaa runkoon. Oma akku vaikka irti siksi aikaa ja starttaus ulkoisella akulla. Jos ei pyöritä kunnolla kannattaisi alkaa tutkia starttia jos taasen pyörittää kannattaisi alkaa tutkia kaapeleita ja liitoksia.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja jensen »

Kannattaa ottaa selvää jos hyppyvirralla starttaa että ei vain riko mitään. Mulla meni ecu paskaksi Kawasakista. Se luuli että pyörää varastetaan niin esto päälle. En tiedä uudemmista Harrikoista paljon mitään mutta tuli mieleen.
Simpe
Viestit: 6
Liittynyt: 11:54 21.04.2022.

Re: FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Joo se voi olla turhan kallis kokeilu koittaa antaa suoraan virtaa startille jos sattuu rikkomaan jotain. Tänään lähti taas hyvin käyntiin kylmänä. Eli ei näköjään tällä akulla ainakaan jokainen kylmäkäynnistys ole vaikea, mutta mikä siinä sitten voisi olla, kun välillä lähtee hyvin ja välillä ei. Kannattaa varmaan käydä vähän johtoja läpi jos sattuisi löytymään jotain kosketushäiriöitä, kun välillä on vikaa ja välillä ei. Vaikuttaisiko tuo siltä ettei startissa kuitenkaan olisi vikaa?
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mistä mittasit alussa mainitut voltit (8-9) kylmäkäynnistyksen aikana?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Kyllä sinne startille voi antaa lisävirtaa, hälyttimen kanssa helpointa pitää oma akku paikoillaan. Meillä ainakin on töissä harley oma akkutesteri, se sanoo suomeksi missä kunnossa akku on.
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kiwi kirjoitti: 22:20 21.04.2022. Kyllä sinne startille voi antaa lisävirtaa, hälyttimen kanssa helpointa pitää oma akku paikoillaan. Meillä ainakin on töissä harley oma akkutesteri, se sanoo suomeksi missä kunnossa akku on.
Onko se sellainen, että takuuakku on aina kunnossa, mutta asiakkaan akulle sanoo melkein poikkeuksetta "vaihda akku" :lol:
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja jty »

Onko tuossa mallissa puolipuristajat? Oisko niin että ne ei heti oikein aukene?
Miten se pyörittää? Hidastuuko aina kun mäntä puristuu (eli ”wouwwaako”)? Vai tasasen laiskasti?
Kyllähän se akun jännite putoaa startatessa, jopa lähelle nollaa jos se startti ei tahdo pyöriä. 9v on aivan normaalia.
Mulla tossa isossa koneessa vähä samaa, starttaan yleensä niin että jos ei heti ekalla kiekalla käynnisty niin päästän heti starttinapin ja 5 sekunnin kuluttua pyörähtää yleensä normaalisti
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja jensen »

Kawanromussa oli puolipuristajat. Jotkut otti ne värkit pois niin kun ei enää toimineet niin laiskasti pyöritti.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Pertti kirjoitti: 22:30 21.04.2022. Onko se sellainen, että takuuakku on aina kunnossa, mutta asiakkaan akulle sanoo melkein poikkeuksetta "vaihda akku" :lol:
Joo tuota on tullut joskus naureskeltua, nyt viimeisimmän päivityksen myötä se haluaa harley akuista päiväkoodin joten voisi vaikka testata onko syötetyillä arvoilla jotain eroa tuloksessa.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kiwi kirjoitti: 23:14 21.04.2022.
Pertti kirjoitti: 22:30 21.04.2022. Onko se sellainen, että takuuakku on aina kunnossa, mutta asiakkaan akulle sanoo melkein poikkeuksetta "vaihda akku" :lol:
Joo tuota on tullut joskus naureskeltua, nyt viimeisimmän päivityksen myötä se haluaa harley akuista päiväkoodin joten voisi vaikka testata onko syötetyillä arvoilla jotain eroa tuloksessa.
Jos se suhteuttaa tuloksen akun ikään? Start-stop ominaisuuden takiahan autoissa ohjelmoidaan tieto akun vaihdosta. Iäkkäämmällä akulla vähän säästeliäämmin sammutuksia. Onks se nimenoman HD testeri?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

On, valmistaja Midtronics. Näihin ei (onneksi) vielä tarvitse akkua ohjelmoida vaihdettaessa.
Simpe
Viestit: 6
Liittynyt: 11:54 21.04.2022.

Re: FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja Simpe »

JKKo kirjoitti: 20:20 21.04.2022. Mistä mittasit alussa mainitut voltit (8-9) kylmäkäynnistyksen aikana?
Siitä pyörän omasta volttimittarista ja akusta näyttää samat yleismittarilla. Viime kesänä mittailtiin myös pihtimittarilla virtaa käynnistyksen aikana ja ne oli muistaakseni ihan ok lukemat.
Simpe
Viestit: 6
Liittynyt: 11:54 21.04.2022.

Re: FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja Simpe »

jty kirjoitti: 22:38 21.04.2022. Onko tuossa mallissa puolipuristajat? Oisko niin että ne ei heti oikein aukene?
Miten se pyörittää? Hidastuuko aina kun mäntä puristuu (eli ”wouwwaako”)? Vai tasasen laiskasti?
Kyllähän se akun jännite putoaa startatessa, jopa lähelle nollaa jos se startti ei tahdo pyöriä. 9v on aivan normaalia.
Mulla tossa isossa koneessa vähä samaa, starttaan yleensä niin että jos ei heti ekalla kiekalla käynnisty niin päästän heti starttinapin ja 5 sekunnin kuluttua pyörähtää yleensä normaalisti
Ei oo tietoa onko puolipuristajia. Wouwaa niin kuin tyhjällä akulla starttaisi. Tossa tuntuu olevan samaa, että jos ekalla pyörii huonosti niin toisella tai kolmannella voi pyöriä jo hyvin. Ja yleensä samana päivänä lähtee sitten hyvin käyntiin vaikka seisoisi välissä useamman tunnin.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: FLHTKL (ultra) 2015 Starttaa kylmänä vaisusti

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Missä kunnossa akkukapelit & niitten kontaktit, akkuu, runkoo ja starttii :?: :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin