2009 Dynan etujarru

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

2009 Dynan etujarru

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Street Bobin etujarru on mun kestomurheeni. En enää muista minkämoinen se alkuperäinen oli. Luultavasti ihan ok. Jossakin vaiheessa se levy tai palat tuli vaihdettua. Ja sitten taas uusi ja uusi.

Jarru ulvoo jarruttaessa. Jotkut levyt menevät kieroiksi käytössä. EBC:n palat jumittuvat satulaan, niin että jarru makaa päällä (ja levy kieroutuu.

Nimikkeen 42040-06 (Brake Disk Assembly), minusta se on jarrulevy, hinta on jotakin 450 euroa. Just muistin, miksi en ole käyttänyt alkuperäisosia.

Mikähän vähän vähemmän kallis roottori mahtaisi "hoitaa homman"? Yksiosaiset tuntuvat menevän helpolla kieroksi (tai sitten tällä nelimäntäisellä satulalla rakenne on erityisen herkkä levyn vipotukselle). Nyt mulla on TRW:n kelluva levy. Hifilevy, alumiininen keskiö. EBC:n paloilla huono pito ja sateessa käytännössä jarruton peli. TRW:n paloilla pitoa on, mutta jarru ulvoo kuin "rauta rautaa vasten" vaikka paloissa on pintaa.

Mitä mä tuolle teen? Poistan koko jarrun?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2009 Dynan etujarru

Viesti Kirjoittaja JKKo »

TRW & TRW oli kivat jarrut suuremmissa nopeuksissa. Pitoa oli kivasti. Mutta jos jarrutti voimakkaasti tai jarrutti hiljaisessa nopeudessa, niin aivan älytön äänihaitta ja sen tuottaa minun arvioni mukaan jarrulevy. Äänihaitan lisäksi tangossa tuntee, miten jarru käyttäytyy oudosti.

Siispä EBC:n palat takaisin. Nyt jarrua saa taas puristaa koko kädellä, mutta äänihaitta on poissa.

Yleisesti ottaen en ole pitänyt EBC:n paloja ns parhaina. Aiemmin käytin SBC:n tuotteita, jommoiset minulle tuli vanhaa varastoa, romulaatikosta, Sportsterin keulaan.

Mainittukoon erikseen, että Sportsteriin tuntui sopivan hyvin ns jäykät levyt. Mutta siinä onkin erona yksimäntäiset kelluvat satulat, jotka ovat armollisempia levyille, joissa voi olla pientä heittoa.

Summa summarum. Levyt ja palat pitäisi olla "paketti" jotka on sovitettu keskenään ominaisuuksiltaan. Nyt tuntuu uupuvan se palapari, joka toimisi muuten "komean näköisessä" TRW -jarrulevyssä "äänettä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 2009 Dynan etujarru

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Äänihaittaa vastaan voisi kokeilla liimata vaikka tiivistepaperia palojen taakse.
Alumiinivuokavärkkikin voisi toimia...
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: 2009 Dynan etujarru

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

JKKo kirjoitti: 18:05 16.05.2022. Jarru ulvoo jarruttaessa. Jotkut levyt menevät kieroiksi käytössä. EBC:n palat jumittuvat satulaan, niin että jarru makaa päällä (ja levy kieroutuu.
Mistä ne jumittaa? EBC:n paloja olen käyttänyt kaikissa kaksipyöräisissä jos niitä vaan on ollut saatavilla. Minä olen joutunut ainakin palan reunoja sipistelemään dremelillä, kun välillä on hirveät pärsät prässin jäljiltä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2009 Dynan etujarru

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Tärvelin 1 tai 2 perusmallin jarrulevyä kokeissani. Toinen saattoi olla syntymäkierokin. Jossakin vaiheessa huomasin tuskailevani jarrupalojen vaihdon kanssa. Kun satula meni osiksi huollon takia, huomasin, että EBC:n pala ei mene "pohjaan" kuin väkivallan kanssa. Oman tutkimukseni mukaan kyse oli jarrupalan taustametallin stanssaustyökalun kulumisesta johtunut vika. Palat olivat rosoreunaisia. Kevyt pyyhkäisy viilalla ja putosivat satulan sisään kuin kortit pakkaan.

Kun jarrupala oli pännissä noiden rosojen takia, se myös osasi "maata päällä", eli ei palauttanut luonnollisella tavalla.

Kamalaan ääneen palojen väljyydellä ei tunnu olevan vaikutusta. TRW:n palat jäivät eilen tallille ja jo paikalla olleet EBC:t sujahtivat satulaan. Ulinat jäivät pois samantein.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 2009 Dynan etujarru

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Mielenkiintoinen aihe. Itse ole miettinyt että saisiko jostain alaputken oikealle puolelle, niin että saisi toisen levyn? Tuplalevyilla ja hyvillä satuloilla voisi saada jo jotain aikaan. Dynan vakiojarrut on kyllä todella surkeat. Tällä hetkellä itsellä on Arlen Ness 15" big rotor. Se kyllä toi ihan selvän parannuksen.

Sportsterissa kun on japsikeula + tuplalevyjarrut niin kyllä Dynan kanssa tulee niitä ikävä. Ei edes viitsi miettiä Dynalla jos pitäisi vaikka 150 vauhdista alkaa vähän tiukemmin jarruttelemaan.

Mielelläni kanssa kuuntelisin neuvoja teiltä ketkä olette Dynaan oikeat jarrut tehneet.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2009 Dynan etujarru

Viesti Kirjoittaja JKKo »

jannejk kirjoitti: 13:11 17.05.2022. Mielenkiintoinen aihe. Itse ole miettinyt että saisiko jostain alaputken oikealle puolelle, niin että saisi toisen levyn? Tuplalevyilla ja hyvillä satuloilla voisi saada jo jotain aikaan. Dynan vakiojarrut on kyllä todella surkeat. Tällä hetkellä itsellä on Arlen Ness 15" big rotor. Se kyllä toi ihan selvän parannuksen.

Sportsterissa kun on japsikeula + tuplalevyjarrut niin kyllä Dynan kanssa tulee niitä ikävä. Ei edes viitsi miettiä Dynalla jos pitäisi vaikka 150 vauhdista alkaa vähän tiukemmin jarruttelemaan.

Mielelläni kanssa kuuntelisin neuvoja teiltä ketkä olette Dynaan oikeat jarrut tehneet.
Taitaa tulla tyyris setti, jos käy merkillisestä liikkeestä hakemassa tuplajarrukeulan päivityksen?

Äkkiä mututuntumalla vanhan Sportsterin yksijarruisessa vanhan mallin 1-mäntäisellä satulalla ei ollut mitään vikaa. Siihen löysin Sporstster Sportin keulan. Tuplajarruila ja alkuperäisellä kahvalla on varsin tehokas. Ja se tehokkuus tulee aina ilmi kun vaihdan pyörien välillä.

Ehkä seuraavaksi se Arlen Nessin versio.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 2009 Dynan etujarru

Viesti Kirjoittaja jannejk »

JKKo kirjoitti: 13:22 17.05.2022. Taitaa tulla tyyris setti, jos käy merkillisestä liikkeestä hakemassa tuplajarrukeulan päivityksen?
Itse ajattelin lähinnä että jos käytettyjä osia ihan metsästäisi. Jos ensin löytäisi tuon toisen alaputken missä olisi paikka jarrusatulalle. Sen jälkeen voisi yrittää metsästää vaikka jonkun baggerin ym käytetettyjä jarrusatuloita. Tai miksei yksi vaihtoehto voisi olla hommata käytetyt japsipyörän satulat. Sitten vaan satuloille tekisi adapterit.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 2009 Dynan etujarru

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Eikös tuon ikäisessä Dyna Fat Bobissa ole tuplalevyt keulassa.
Vasaosaselain
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2009 Dynan etujarru

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Onhan niissä tehtaalta parempia, mut ei niitä silloin missään ole, kun tarvetta olisi. Romispyörätkin tahallaan ajettu keuloista lyttyyn.

Mut jos jollakulla on liikaa 49 mm keulan oikeita alaputkia, missä jarrusatulan kiinnikkeet, niin mä ostan yhden pois.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 2009 Dynan etujarru

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Löytyisiköhän pienempää pääsylinteriä jostain mallista? Saattaisi EBCitkin alkaa pitämään.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 2009 Dynan etujarru

Viesti Kirjoittaja jannejk »

JKKo kirjoitti: 15:44 17.05.2022. Onhan niissä tehtaalta parempia, mut ei niitä silloin missään ole, kun tarvetta olisi. Romispyörätkin tahallaan ajettu keuloista lyttyyn.
Se on just näin :D
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 2009 Dynan etujarru

Viesti Kirjoittaja KariFS »

jannejk kirjoitti: 21:47 17.05.2022.
JKKo kirjoitti: 15:44 17.05.2022. Onhan niissä tehtaalta parempia, mut ei niitä silloin missään ole, kun tarvetta olisi. Romispyörätkin tahallaan ajettu keuloista lyttyyn.
Se on just näin :D
No ne nyt varmaan oli niitä huonojarruisia muutenkin.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Vastaa Viestiin