Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

SportserYoungster
Viestit: 15
Liittynyt: 21:55 24.05.2022.

Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja SportserYoungster »

En pikaselauksella löytänyt aihetta tai vastausta ongelmaan/vikaan. Jos täällä joku kokeneempi osaisi auttaa?

Sportster 2015. Akku vaihdettu 2v sitten. Tänä vuonna ilmennyt ongelmaksi, että heti kun lämpötila putoaa sinne alle +10°C (n. 5-7°C). Ei halua käynnistyä ollenkaan. Mutta samana päivänä päivällä, kun on jo +10 tai yli niin ei mitään ongelmaa vaan käynnistyy samantien. Seisoi pihassa 3 päivää ja tämän jälkeekin käynnistyi ongelmitta. Eli laturissa ei ainakaan vikaa, akkukin näytti olevan kunnossa.

Missä vika/vikaa? Ennen pystyi ajella huoletta +3-5°C aamuilla vielä pitkään ilman ongelmia käynnistymisen kanssa. Olisi kiva saada vika kuntoon ennen syksyä ettei jää kausi erittäin lyhyeksi.
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tarkoitatko, ette halua pyörittää, vai pyörittää, mutta ei käynnisty?
moderattori

Romu rauhoittaa!
SportserYoungster
Viestit: 15
Liittynyt: 21:55 24.05.2022.

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja SportserYoungster »

Pertti kirjoitti: 22:45 24.05.2022. Tarkoitatko, ette halua pyörittää, vai pyörittää, mutta ei käynnisty?
Pyörittää kyllä muttei tarpeeksi et käynnistyis
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Onko sinulla mahdollisuus kylmällä kelillä pistää akkulaturi kiinni tunti pari ennen starttia? Näkisi mitä tapahtuu lämpimällä akulla.

Minun Softailissa pitäisi olla kaiken kunnossa, akunkin. Silti +5 asteessa on käyntiinlähtö on joskus niin työlään kuulloista, että pistän toviksi akun laturiin kun kotona se on mahdollista.

Vaikka kampikammiossa ei ole paljoa öljyä, niin onhan joka paikassa koneessa kylmät öljyt. Ja minulla ainakin "kesäöljyt". Kyllä ne kylmät öljyt jo +5 asteessa jarruttavat. Onko samaa öljylaatua kuin aiemmin?

Jos on iso muutos aikaisempaan, niin silti akkua epäilisin. Vaikka latautuu ok, niin kannattaisiko käydä se silti testauttamassa?
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Tarkistaisin alkajaisiksi maajohdon kiinnityksen rungon päässä ja kaapelikenkien kunnon. Hapettumat syövät yllättävän hyvin virtaa vaikka akku olisi kunnossa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Kusve
Viestit: 30
Liittynyt: 15:05 15.09.2007.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja Kusve »

Jännite voi tippua niin alas että elektroniikka lakkaa toimimasta vaikkakin pyörittää konetta
SportserYoungster
Viestit: 15
Liittynyt: 21:55 24.05.2022.

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja SportserYoungster »

UrpoTJ kirjoitti: 09:31 25.05.2022. Onko sinulla mahdollisuus kylmällä kelillä pistää akkulaturi kiinni tunti pari ennen starttia? Näkisi mitä tapahtuu lämpimällä akulla.

Minun Softailissa pitäisi olla kaiken kunnossa, akunkin. Silti +5 asteessa on käyntiinlähtö on joskus niin työlään kuulloista, että pistän toviksi akun laturiin kun kotona se on mahdollista.

Vaikka kampikammiossa ei ole paljoa öljyä, niin onhan joka paikassa koneessa kylmät öljyt. Ja minulla ainakin "kesäöljyt". Kyllä ne kylmät öljyt jo +5 asteessa jarruttavat. Onko samaa öljylaatua kuin aiemmin?

Jos on iso muutos aikaisempaan, niin silti akkua epäilisin. Vaikka latautuu ok, niin kannattaisiko käydä se silti testauttamassa?
On mahdollista. Laturi löytyy. Mutta näyttäisi nyt ainakin säät lämpevän niin että aamuisin jo +10 niin saa miettiä kuinka testailla. Tänään menee 32tkm huoltoon. Sinne ilmoitin jo viasta. Katsotaan mitä löytyy

Öljyt aina samaa laatua. Onko kellään kokemuksia ylläpitolaturista joka kytketään akkuun suoraan kiinni ja pistoke kiinni/irti ettei tarvii aina penkii irrotella? Plussat/miinukset? Ctekistä kuullut sekä hyvää ja huonoa

Ja kiitos tähä mennes tulleista neuvoista
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

SportserYoungster kirjoitti: 12:12 25.05.2022. Öljyt aina samaa laatua. Onko kellään kokemuksia ylläpitolaturista joka kytketään akkuun suoraan kiinni ja pistoke kiinni/irti ettei tarvii aina penkii irrotella? Plussat/miinukset? Ctekistä kuullut sekä hyvää ja huonoa
Ctek on käytössä ja ei pahaa sanottavaa. Akkuliitin maksaa vitosen, niin on joka laitteessa sellainen, että voi samalla laturilla ladata kaikki. Ei kannata ostaa pienintä MP-mallia, vaan joku vähän järeämpi, niin sillä hoitaa kaikki lataukset vaivatta.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

SportserYoungster kirjoitti: 12:12 25.05.2022. ... Onko kellään kokemuksia ylläpitolaturista joka kytketään akkuun suoraan kiinni ja pistoke kiinni/irti ettei tarvii aina penkii irrotella? Plussat/miinukset? Ctekistä kuullut sekä hyvää ja huonoa...
Miulla on CTek, ohjaustangossa tommone 'Voima portti' mopossa, kun se on valmis.
:arrow: Handlebar Mount Auxiliary Power Port

Kuva
Kuva
Kuva

Nuita löytyy mustana & kromisena. Ja myös Kiinan kopioina edukkaasti, ilman Harley-Davidson tekstiä.

Useimmat laittaa jonkunlaisen liittimen johoki rungon/satulan/rungon vällii.
Typ.syt.pistokkeessa on se etu, siitä voi ottaa sähköö esim. luurii, mp-soittimee, navikaattorii, tms. rendikkääseee hilavitkuttimee.
Ja syöttää sähköö = ladata akkua, kun sen laittaa sulakken kanssa suoraa akkuu :!: :idea:

Ctek:iin typ.syt-urospistoke :arrow: CTEK Laturijohto 12V tup.syt.-liitin/uros 45-5532 11.90€
Kuva
Viimeksi muokannut -Harikka-, 14:15 25.05.2022.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minulla on kanssa tuo C-TEK-liitin kaikissa vehkeissä. Näppärä. Harvemmin käytetyssä pyörässä se ledeillä varustettu. Epäilin ledien ja jännitemittauksen kuluttavan akkua mutta vähäistä oli virrankulutus.
https://www.google.com/search?q=c-tek+l ... ya34cnzjsM
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

UrpoTJ kirjoitti: 14:12 25.05.2022. Minulla on kanssa tuo C-TEK-liitin kaikissa vehkeissä. Näppärä. Harvemmin käytetyssä pyörässä se ledeillä varustettu. Epäilin ledien ja jännitemittauksen kuluttavan akkua mutta vähäistä oli virrankulutus.
https://www.google.com/search?q=c-tek+l ... ya34cnzjsM
Nii-ih :!:
"Useimmat laittaa jonkunlaisen liittimen johoki rungon/satulan/rungon vällii.
Typ.syt.pistokkeessa on se etu, siitä voi ottaa sähköö esim. luurii, mp-soittimee, navikaattorii, tms. rendikkääseee hilavitkuttimee.
Ja syöttää sähköö = ladata akkua, kun sen laittaa sulakken kanssa suoraa akkuu :!: :idea:"
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
SportserYoungster
Viestit: 15
Liittynyt: 21:55 24.05.2022.

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja SportserYoungster »

Noniin pyörä huollosta. Kaikki ok, akkussa mitään vikaa. Vähän oli miinus napa akusta hapettunut. Irti ja putsattiin huolella. Ei muuta moitittavaa. Oli aamulla testannut ja lähtenyt ihan ongelmitta käyntiin. Mene ja tiedä mistä sitten johtui.

Ja Harikkalle. Tuo on kyllä siisti vekotin. Miettinyt vähän itsekkin jotain usb/tupakkasytyin porttia pyörään. Mutta ensin kyllä mietin tota ylläpitolaturin hankkimista. Olisi vaan nii helppoa laittaa tarvittaessa lataukseen irroittamatta penkkiä ja akkua joka kerta..
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tuo on hyvä tuo Harikan juttu. Minulla on Buellissa kaksikin perinteistä tupakansytytinliitintä. Niissä on kyllä semmoinen huono puoli, että pistoke ei niissä oikein ajaessa pysy. Täytyisi varmaan yrittää kiristää niistä jotain kohtaa.

Näitä "töpseleitä" on suoraan USB-liittimilläkin, yhden liittimen töpseleistä on jotkut aika pieniä. Sellaisen voisi upottaa vaikka Softailin mittarikoteloon. Riippuu tietysti siitä, mitä pitää ladata ja milloin, ajaessa vai pysähtyneenä ym. Sitten on tietysti niitä tupakansytytintöpseliin asetettavia adaptereita, joissa on toisessa päässä pari USB:tä. Kaikkea löytyy.

Ylläpitolaturi on hyvä hankinta, varsinkin jos on paikka missä sitä voi huoleti käyttää eli ei tartte kadunvarressa seisottaa. Tuo liitäntäjohto satulan alle kannattaa ottaa, se on niin halpa ja saa vehkeen heti käyttöön, jää aikaa pohtia muita töpseleitä.
SportserYoungster
Viestit: 15
Liittynyt: 21:55 24.05.2022.

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja SportserYoungster »

Onko muista ylläpitolatureista kokemuksia? Fulbat, Battery Tender yms?
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

SportserYoungster kirjoitti: 10:20 26.05.2022. Onko muista ylläpitolatureista kokemuksia? Fulbat, Battery Tender yms?
Kaikki toimivat tavalla tai toisella. C-Tekissä on se kätevin liitin ja se kuuluu hintaan ja lisää saa halvalla.

Tämä on tällainen hifistelylaji ja aina on joku, joka tietää, että C-Tek ei ole hyvä. Markkinajohtajaa saa ja kai pitääkin mollata. Mutta jos he ovat tehneet niitä yli 20 vuotta, niin kai ne ovat jotain jo oppineet. Suuremmat ongelmat tulevat yleensä huonosta käytöstä, kuin itse laturista.

Välillä puhutaan siitä, että C-Tek ei lataa täyteen. Jos ohjeen mukaan panee sen AGM-akulla siihen asentoon, niin virtaa tulee nemmän, kuin esim. Lidlin laturista, joka vääntää itsensä väkisin heti 0,8 A tilaan, kun löytää pienen akun.

Tämä on asia, josta on keskusteltu paljon tälläkin palstalla. Minulla on yksi C-tek antanut liittimestä periksi, ostin uuden liittimen ja taas on pelannut. Mihin muuhun edes saa irtoliittimiä, en tiedä? Yksi noin 20 vuotta vanha vaan hyytyi ja lopetti toimintansa. Se meni kierrätykseen.

Minulla on tällä hetkellä 5 C-Tekiä ja 3 Lidliä ja jokaista käytän tilanteen mukaan eri vehkeissä. En pidä niitä siellä kiinni kuin muutaman päivän max ja sitten taas joskus uudestaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin