Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

On varmaan monia hyviä latureita. Normikäytössä ovat minun C-TEK:t toimineet oikein hyvin. Sitten jos pitää ihan kuollutta akkua ruveta elvyttämään, niin on minulla yksi ikivanha laturi, jossa ei ole mitään älyä. Tällä voi aloittaa. Mutta enpä ole sitä aikoihin tarvinnut.

Akkuun kiinteästi liitettäviä liittimellisiä johtoja on muillakin. Battery Tender -tyyppinen on HD:ssä ollut uudemmissa kai ihan orkkisenakin. Se on siis tuon linkissä olevan näköinen. On minulla yksi Battery Tenderkin mutta ei tule käytettyä.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/455634/ ... son-liitin
Avatar
Kiwi
Viestit: 2149
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ihan samoin toimii Battery Tender kuin Ctek kuin Würth tai mikä tahansa muu. Battery Tender on siitä kiva kun se varmasti toimii niinkuin pitää, joissain Harley päivityshommissa on ohje laittaa sellainen pyörään kiinni päivityksen ajaksi joten näin on toimittu. Würth on samalla liittimellä eli menee suoraan orkkis johtosarjaan kiinni, eikä senkään kanssa ole mitään ongelmia ollut.
Avatar
Springer
Viestit: 461
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja Springer »

"Battery Tender on siitä kiva kun se varmasti toimii niinkuin pitää, joissain Harley päivityshommissa on ohje laittaa sellainen pyörään kiinni päivityksen ajaksi joten näin on toimittu."

Kyllä se C-TEK olisi toiminut aivan samoin. Olen noita C-TEK latureita käyttänyt niiden markkinoille tulosta lähtien ja yhtään niistä ei ole hajonnut. Huolettomia laitteita. Ongelmahan vasta tulee jos napajännite akussa putoaa riittävän alas niin nämä hienot älylaturit eivät halua alkaa latamaan! Sen voi hoitaa vaikkapa kunnon Matti akkulaturilla joka ei turhia tutkaile vaan työntää virat akkuun.Vieläpä voi valita 6V ja 12V välillä. Tämän shokin jälkeen älylaturit? alkavat myös ladata ko akkuja.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Springer kirjoitti: 20:25 27.05.2022. "Battery Tender on siitä kiva kun se varmasti toimii niinkuin pitää, joissain Harley päivityshommissa on ohje laittaa sellainen pyörään kiinni päivityksen ajaksi joten näin on toimittu."

Kyllä se C-TEK olisi toiminut aivan samoin. Olen noita C-TEK latureita käyttänyt niiden markkinoille tulosta lähtien ja yhtään niistä ei ole hajonnut. Huolettomia laitteita. Ongelmahan vasta tulee jos napajännite akussa putoaa riittävän alas niin nämä hienot älylaturit eivät halua alkaa latamaan! Sen voi hoitaa vaikkapa kunnon Matti akkulaturilla joka ei turhia tutkaile vaan työntää virat akkuun.Vieläpä voi valita 6V ja 12V välillä. Tämän shokin jälkeen älylaturit? alkavat myös ladata ko akkuja.
Juuri näin, samoin tulkitsen itse tuon Battery Tender-kehotuksen kykeä mikä hyvänsä laturi, joka pitää jännitettä yllä. Ja siitä kannattaa huolehtiakin, koska virran loppuminen pahassa päivitystilanteessa voi aiheuttaa isojakin ongelmia.

Huolettomia ne ovat minullakin olleet, vain nuo kaksi ongelmaa on tullut vastaan, yksi pimentynyt ja toisesta liitin. Teknisiä laitteita nämäkin ja aina jossain vaiheessa joku hajoaa, oli merkki mikä hyvänsä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Kiwi
Viestit: 2149
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Aika paljon noita c-tekkejä tuli takuuseen, se nappihan niistä usein oli mennyt hajalle. Tämä muisto on siltä ajalta kun noita myyvässä liikkeessä olin takuuhommia käsittelemässä. En silti sano että c-tek olisi huono.

Ja springer nyt unohti tuon mun edellisen postauksen ensimmäisen lauseen, ihan samoin ne kaikki toimii. Toin vaan esille tuon Harley vakio töpselin käytön, c-tekin kanssa on käytettävä adapteria, ruuvattava akkuun töpseli tai sitten niillä nipsuilla akkuun. Meillä kun on töissä battery tender niin hyvähän sitä on käyttää.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiwi kirjoitti: 15:07 28.05.2022. Aika paljon noita c-tekkejä tuli takuuseen, se nappihan niistä usein oli mennyt hajalle.

Toin vaan esille tuon Harley vakio töpselin käytön, c-tekin kanssa on käytettävä adapteria, ruuvattava akkuun töpseli tai sitten niillä nipsuilla akkuun. Meillä kun on töissä battery tender niin hyvähän sitä on käyttää.
Se nappi voisi olla syynä siinä minunkin sorttiin menneessä yksilössäni. Virta tuli päälle, mutta napista ei tapahtunut mitään. Oli jo sen 15v vanha, niin meni suoraan kierrätykseen. 8 CTEKiä minulla on ollut, josta 5 nytkin käytössä ja niissä napit ovat toimineet. Ne kaksi eivät menneet roskiin, vaan ajoneuvojen mukana.

Minulla on vain yhdessä pyörässä se orggispiuha ollut kiinni, 2016 matkalehmässä. Yhdessäkään muussa sitä ei ole ollut edes 2010, '13 tai '15 pyörissä. Teillä varmaan tulee huoltoon vaan pääosin noita uudempia, jos se helppokäyttöinen pistoke on aina valmiina. Siihen ainoaankin tökkäsin CTEK adpterin kiinni, niin saa samoilla latureilla ladata sitäkin ja on aina töpseli valmiina.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Kiwi
Viestit: 2149
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Kyllä meille muitakin tulee, noita uudempia lähinnä tarvii tietokoneella päivitellä :mrgreen:
SportserYoungster
Viestit: 15
Liittynyt: 21:55 24.05.2022.

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja SportserYoungster »

Tuli tilattua tollanen FULBAT FULLOAD F4 laturi, kun oli -50% tarjouksessa ja viimeinen kpl. Yks Lidlin laturi löytyy jo. Mutta siinä ainoastaan kiinteät hauenleuat. On tähän mennes ollu tosi hyvä. Ulkonäöltään ja led-näytöltään vähän tämän FulBatin näköinen.


Tuotetietoa:

Fulbat Fulload F4 lataa kaikenlaiset lyijyakut täysin automaattisesti. Mikroprosessoriohjattu laturi toimii turvallisesti ja 8-portainen latausohjelma maksimoi akun suorituskyvyn ja käyttöiän.

- Älylaturi automaattisella elvytystoiminnolla
- Soveltuu kaikille lyijyakuille (GEL, SLA, AGM, Ca/Ca, MF ja DRY)
- Selkeä näyttö LED-valoilla
- Ei vaaraa ylilataamisesta
- Suojattu väärinkytkentää ja oikosulkua vastaan
- Sisältää hauenleuat ja sulakkeellisen y-haaraan akkukytkentää varten

Ominaisuuksia:
- Soveltuu 6 ja 12V akuille
- Suositeltu akun koko 1,2 - 120Ah
- Latausvirta 1-4A
SportserYoungster
Viestit: 15
Liittynyt: 21:55 24.05.2022.

Re: Sportster käynnistäminen "kylmemmällä" kelillä

Viesti Kirjoittaja SportserYoungster »

Noniin. Asia selvisikin. Oli se sittenkin se akku jossa vika oli. Uus Yuasan akku kiinni ja käynnistyminenkin heti erilainen. 2v vanha Motobatt kyllä toimii edelleen ja lataa sekä lataus pysyy. Saa luvan toimia vara-akkuna. Katsotaan syksymmällä miten käy
Vastaa Viestiin