Akku?

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Akku?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Yuasa on kyllä perinteisesti ollut ihan hyvä akkumerkki. Olisin itse luottavainen, ellei sitten ole halpuutettu viime aikoina. Mulla on Hondassa Yuasa ollut jo aika monta vuotta 6-7 varmaan ellei kauemmin, ja pyörässä lataus vähän mitä sattuu. Latailen lennokkilaturilla varovasti aina alkukesästä, täytän vedet, tsekkaan jossain vaiheessa kesää, syksyllä piuhat irti ja uusi lataus tuolla lennokkilaturilla, joka siis pohjimmiltaan on pieni älylaturi jossa on ohjelmat yleisimmille kemioille, ja mahdollisuus itse säätää latauksen max virta.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Akku?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Akkuja on huonoja ja hyviä, aivan samoin kuin öljyjäkin....melkein jokaisella on oma paras ja ellei vielä ole, niin sitten kaverin paras.
Kuitenkin Harrikkaan minusta aina AGM-akku.
Iso, pitkäiskuinen moottori tarvitsee akusta huipputehon samalla sekunnilla kuin nappia painetaan. Jos empii, ennenkuin pyörähtää puristuksen yli, teho ei riitä.
Akun teho on aika pitkälti verrannollinen painoon...paitsi uudenaikaisissa litiumeissa...painavammassa akussa on lyijyä ja sitä alkupotkua enemmän, vaikka kyljessä olevat lukemat samaa näyttäisivätkin.
Merkkinä voi olla se, joka tuntuu parhaalta, kunhan voimaa on....satkun akuissa voimaa ei ole.
Harrikan akussa on myös tärkeää olla kunnolliset navat, koska tärinää oo sen verran, ettei pellinavat pysy kiinni.
Hyvissä akuissa ei hinnoissakaan ole kovin suuria eroja.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akku?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti: 09:42 12.06.2022. Yuasa on kyllä perinteisesti ollut ihan hyvä akkumerkki. Olisin itse luottavainen, ellei sitten ole halpuutettu viime aikoina.
Minulla on ollut nyt YUASA nyt syksystä 2019 yhdessä pyörässä, joka tuhosi akut keskimäärin 1,5 vuodessa sen takia, että käyttö oli 1-3 kertaa vuodessa. Ja välilataus espanjalaisen kaverin varassa, eli sitä ei todennäköisesti ollut, vältteleviä vastauksia oli. Toistaiseksi on pelannut, mutta nyt ylläpito ollut myös erilaista. Se oli vielä vanhaa mallia AGM, jossa happo tuli purtiloissa ja itse hapotin käyttöönoton yhteydessä. Joten oli ainakin tuore hapotus. Nyt ostetu oli AGM, jossa hapot jo valmiiksi sisällä, kun se irtohappohomma taitaa olla osin kielletty.

Sanoin kyllä omistajalle, että tätä akkua ei nyt tuolla hinnalla jätetä pyörään parkkihalliin seisomaan talveksi. En tiedä mitä sille tulee tapahtumaan, pitää kysellä syksyllä. Muuten se siellä seisoo ja tyhjenee. Vaikkei ko. pyörässä hälyä olekaan, niin 2003 Dyna taitaa jo johonkin sitä virtaa käyttää.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Akku?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Pertti kirjoitti: 10:01 12.06.2022. ... Harrikan akussa on myös tärkeää olla kunnolliset navat, koska tärinää oo sen verran, ettei pellinavat pysy kiinni...
Muun merkkisissä akuissa tätä ei oo tajuttu. Jollai retkellä oli 'väärän' merkkine akku laitettu, tehty M6 muttereista adapterit/väliholkit kaapeleitten kiinnitystä varte.
Tärissy irti, matka katki, kaapelin irrotessa, ilmeisesti juurikin tärinästä... :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akku?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

-Harikka- kirjoitti: 12:34 12.06.2022.
Pertti kirjoitti: 10:01 12.06.2022. ... Harrikan akussa on myös tärkeää olla kunnolliset navat, koska tärinää oo sen verran, ettei pellinavat pysy kiinni...
tehty M6 muttereista adapterit/väliholkit kaapeleitten kiinnitystä varte.
Tärissy irti, matka katki, kaapelin irrotessa, ilmeisesti juurikin tärinästä... :roll:
Tuo on täysin mahdollista. Tässä YUASAssa oli paksut messinkipalat ja pitkät ruuvit mukana, eli helppo kertää kunnolla ja tukevasti kiinni. Onhan noita välipaloja joutunut välilä tekemään "patenteilla", mutta tähän asti kaikki toimineet. Ainoa matkan hetkellisesti keskeyttänyt akun piuhan irtoaminen tapahtui huhtikuussa ihan "virallisella" akulla. Oli hankalahkossa paikassa ja edelliseltä sepältä jäänyt löysälle. Onneksi sain pimeässä huonoilla työkaluilla kiristettyä niin, että pääsin laivaan. Tallilla sitten kotona kunnolla kiinni.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Akku?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joe Cool kirjoitti: 12:32 12.06.2022.
KariFS kirjoitti: 09:42 12.06.2022. Yuasa on kyllä perinteisesti ollut ihan hyvä akkumerkki. Olisin itse luottavainen, ellei sitten ole halpuutettu viime aikoina.
Minulla on ollut nyt YUASA nyt syksystä 2019 yhdessä pyörässä, joka tuhosi akut keskimäärin 1,5 vuodessa sen takia, että käyttö oli 1-3 kertaa vuodessa. Ja välilataus espanjalaisen kaverin varassa, eli sitä ei todennäköisesti ollut, vältteleviä vastauksia oli. Toistaiseksi on pelannut, mutta nyt ylläpito ollut myös erilaista. Se oli vielä vanhaa mallia AGM, jossa happo tuli purtiloissa ja itse hapotin käyttöönoton yhteydessä. Joten oli ainakin tuore hapotus. Nyt ostetu oli AGM, jossa hapot jo valmiiksi sisällä, kun se irtohappohomma taitaa olla osin kielletty.

Sanoin kyllä omistajalle, että tätä akkua ei nyt tuolla hinnalla jätetä pyörään parkkihalliin seisomaan talveksi. En tiedä mitä sille tulee tapahtumaan, pitää kysellä syksyllä. Muuten se siellä seisoo ja tyhjenee. Vaikkei ko. pyörässä hälyä olekaan, niin 2003 Dyna taitaa jo johonkin sitä virtaa käyttää.
Se mun on ihan perinteistä mallia, itse hapotin. Tässä ei tullut edes sitä pikkupurtilopakettia mukana, ihan piti erikseen litran pullo ostaa sitä happoa, ja vettä kans.

Voisko siitä Dynasta ottaa akkukaapelin irti talveksi, vai onko siinä joku digipoksi josta hukkuu asetukset jos on virtaa vailla? Mulla Hondassa ei ole mitään tietokoneita tietenkään, eikä muistipiirejä, siihen aikaan kun tuo tehtiin, tietokoneet oli semmoisia merikontin kokoisia... Mutta kyllä sekin akun tyhjentää talven aikana jos on kaapeli kiinni.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Akku?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Karin hondassa ei juurikaan puristuksia ja se on alunperinkin suunniteltu vesiakulle. Hondassa on myös kiksi, jolla se laitetaan käyntiin, jos startti ei jaksa.
Kyllä niitä happokasetteja tulee ainakin uusien japaniikkien mukana. Jammussa akku on tyhjänä paikallaan ja kawoissa erillisessä paketissa akku ja happokasetti.
Sen verran siinä kasettihapossa on eroa perinteiseen irtotavaraan, että se on väkevämpää. Ilmeisesti vaatii sen, että voidaan tehdä suljettu akku.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin