Sivu 1/2

Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 23:05 19.07.2022.
Kirjoittaja Andy_hertsikka-07
Hertsikkaan ilmaantui käyntihäiriö, aluksi muutamia kertoja alkukesästä ajoittain röpötteli ja nikotteli. Virkosi kuitenkin itsestään ja käynti palautui normaaliksi. Tulkitsin kosteudeksi tankissa tms, mutta pieleen meni tulkinta :evil: . Reipas viikko sitten vika uusiutui ja pyörä jätti miehen pientareelle. Nyt käy joten kuten tyhjäkäyntiä mutta erittäin huonosti ja käynti vaihtelee.
Vikakoodeissa oli MAP-anturi yms ecun 5V sensoripiirin antureiden vikoja.

Pyörää saa onneksi sen verran käyntiin, että joitain mittauksia saa suoritettua. Pienten tutkimusten jälkeen totesin, ettei esim. map-anturin liittimille tule ollenkaan 5V referenssijännitettä eculta.
Olen tutkaillut liittimiä ja mittaillut lähes kaikki antureiden piuhoituset eculle (ohm.mittarilla) En ole löytänyt linjasta katkoksia/ oikosulkuja. Irroitellut antureita ja mittaillut jännitteet uudelleen pyörän käydessä. Kone käy hieman paremmin kun kaasuläpän asentutunnistimen johdon irrottaa, se irtikytkentä ei kuitenkaan palauta jännitettä sensoripiiriin.
Osaakos joku viisas neuvoa mistä kautta eculle tulee jännite ja miten sen voisi mitata/todeta olevan kunnossa?
Muita ideoita?
Sattuuko jollakulla olemaan tiedossa, myynnissä, ladattavissa tai lainattavissa 2007 Harley Davidson Softail Electrical Diagnostic opusta?
Pyörä on ajotuntuman ja ulkomuodon perusteella vakio ja virittelemätön, hieman avarampia putkia lukuunottamatta.

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 23:59 19.07.2022.
Kirjoittaja Joe Cool
Andy_hertsikka-07 kirjoitti: 23:05 19.07.2022. Sattuuko jollakulla olemaan tiedossa, myynnissä, ladattavissa tai lainattavissa 2007 Harley Davidson Softail Electrical Diagnostic opusta?
FB:stä Harley PDF Manual Trade & Share -ryhmästä löytyy todella paljon manualeja. Yhteen pyörään latasin juuri tuon diagnostiikankin.

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 00:34 20.07.2022.
Kirjoittaja UrpoTJ
Joe jo tuon yhden manuaalisivuston mainitsikin. Eikös ole joku sellainenkin portaali josta niitä saa haettua? Sinne täytyy kai kirjautua jotenkin. En sivuston nimeä muista, Vallu sen aina mainitsee.

Minulla on 2008 Softail sähkömanuaali, voin sitä huomenna tutkia, mutta en tiedä, oliko 2007 ja 2008 sama tekniikka.

Antureihin tulee tosiaan ainakin 2008 mallissa kaikille samasta lähdöstä se 5 V. Kun olet mitannut, että se ei palautunut kaasuläppä- eli TPS-sensorin irroittamisella, niin irroitappa seuraavaksi nopeusanturi. Se on rikkoutuessaan kai joskus aiheuttanut tuon 5 V jännitteen katoamisen. Kai jonkun muunkin anturin epäkuntoisuus voi sen aiheuttaa.

Olet jo varmaan kaikki ECU:lle tulevat ja lähtevät liittimet irroittanut ja putsannut?

Näihin epämääräisiin oireisiin annetaan aina ekaksi neuvo, että tarkastaa akkukaapelit. 2007 Heritageen on ollut aikanaan alla oleva recall liittyen juuri ECU:lle akulta tulevaan plussajohtoon. Tässä varoitellaan peräti tulipalosta, mutta pienempi satunnainen oikosulku johdossa on kait aiheuttanut juuri ECU-murheita.

"ECM problems on 07' FXST
There is a recall because of the problem with the hot cable shorting out. Ask your dealer about it.

Harley-Davidson Motorcycle Recall: Oil Leak and Resulting Fire Could Result in Personal Injury or Death

Harley-Davidson is recalling 52,240 MY 2007 FLSTC, FLSTC Shrine, FLSTF, FLSTF Shrine, FLSTN, FLSTSC, FXST, FXSTB, FXSTC, FXSTD, and FXSTSEE Softail motorcycles. These motorcycles were built with a condition that permits the positive battery cable to contact a weld bead on the oil tank. This may cause the weld bead to abrade through the insulation on the cable and cause an electrical short from the battery through the oil tank and oil lines. This could lead to an oil leak and/or possible fire, which could result in injury or death to the rider. Dealers will install a battery caddy that will protect the cable and ensure proper cable routing. This recall is expected to begin during May 2007."

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 00:52 20.07.2022.
Kirjoittaja UrpoTJ
Tuommoinen alla oleva tapaus oli minulla. Tuon halvan releen siis vaihtaisin. Systeemirele, vaikka vetäisikin, voi aiheuttaa murheita jos diodi ei toimi. En tiedä voiko nyt olla tuossa syy, kun 5 V lienee kokonaan kateissa, näin kai mittailit? Ihmettelen kyllä, että jos tuo 5 V on koko ajan kateissa antureilta, että moottori oikeasti käy edes noin hyvin!
UrpoTJ kirjoitti: 20:29 13.08.2021. Kiwi jo systeemireleen mainitsi. Tämä ihan ekana ilman muuta vaihtoon. Näitä saa tarvikkeenakin alta kympin. Pitää vaan varmistaa että se on diodilla varustettu.

Minulla oli pari viikkoa käynnistysmurheita. Systeemirele naksahti tappokytkin on-asennossa virrat päälle laittaessa. Sen naksahduksen kyllä kuulee kun pistää korvan lähelle sitä. Bensapumppu surahti, startti pyöritti, mutta kipinää ei tullut ollenkaan. Tuli jo kampiakselin asentoanturi vaihdettua, ECM:n liittimet aukoiltua ja putsailtua, mutta ei auttanut.

Tapsa Loimaalta vinkkasi että rele kannattaa vaihtaa. Samoin netistä Amerikoista löytyi sama vinkki. Vaihdoin releen, sen jälkeen on pelittänyt kuin enkeli. (Toivottavasti jatkuu...)

Jäi vaivaamaan, kun rele selvästi veti ja bensapumppu siis toimi. Purin releen. Kyllä se veti, kokeilin paristolla. Käämin vastus oli kuitenkin selvästi suurempi kuin verrokkireleiden. Otin diodin irti ja mittasin sen. Diodi oli sökö, se päästi virtaa samalla tavalla kumpaankin suuntaan.

Päättelin että tämän tätyi aiheuttaa ECM:ssä hämminkiä. Releen käämiin tulevat kumpikin johto ovat yhteydessä ECM:ään. Diodi on releessä nimen omaan "suojaamassa herkkiä elektronisia laitteita virtapiikeiltä". Kait periaatteessa releen auetessa, mutta ilmeisesti jotenkin muutenkin.

Diodin kunto on erittäin hankala todeta. Rele kannattaa vaan heti vaihtaa jos on jotain mystistä käyntihäiriötä.

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 09:52 20.07.2022.
Kirjoittaja Joe Cool
UrpoTJ kirjoitti: 00:34 20.07.2022. Joe jo tuon yhden manuaalisivuston mainitsikin. Eikös ole joku sellainenkin portaali josta niitä saa haettua? Sinne täytyy kai kirjautua jotenkin.
https://serviceinfo.harley-davidson.com/sip/

Tuonne pitää antaa VIN-koodi, ei vaadi kirjautumista. Silloin saa ilmaiseksi tietyn määrän dokumentaatiota, mm. osaluettelon ja käyttöohjeet. Huolto-ohjeita yleensä ei. Niistä pitää maksaa.

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 10:44 20.07.2022.
Kirjoittaja UrpoTJ
Ok, hyvä tietää ettei sieltä saakkaan manuaaleja. Minulla oli hyvä tuuri kun tämän 2008 Softailin ostin. Yksi Gospel Raider-toveri myi 2008 Softailin punakantiset tehtaan huoltomanuaalin, sähkömanuaalin, varaosaluettelon ja vielä Clymerinkin manuaalin. Lisäksi sain kaupan päälle matkaraamatun. Tähän asti olen pyöräongelmat saanut ratkaistua edellä olevien avulla onneksi niin ettei ole viimemainittuun tarvinnut turvautua...

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 10:58 20.07.2022.
Kirjoittaja UrpoTJ
UrpoTJ kirjoitti: 00:34 20.07.2022. Olet jo varmaan kaikki ECU:lle tulevat ja lähtevät liittimet irroittanut ja putsannut?
Yöllä vähän pätki täälläkin. Yksi iso liitinhän ECU:uun taitaa 2007 mallissakin tulla. Tämän liittimen kanssa on ollut joskus ongelmia, mutta tätä olet varmaan jo roplannut ja putsannut. Päättelin tekstistäsi, että taidat sähköhommia.

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 11:27 20.07.2022.
Kirjoittaja UrpoTJ
Katselin 2008 Electronic Diagnostic Manualia. 2008 Softailin ECM:ään tulee jatkuva virta/jännite MAXIFUSE:n 40 A ja ECM FUSE:n 15 A kautta Packard-liittimen pinniin 31, johto BE/GY (sininen/harmaa) ECM-sulakkeelta. Akku - MAXIFUSE - ECM-sulake johto R (punainen).

Virtalukon kautta virta/jännite tulee ECM:ään reittiä MAXIFUSE 40 A - virtalukko - IGN FUSE 15 A - tappokytkin/Engine Stop Switch - liittimen pinni 13. Johto W/BK (valkoinen/musta) tappokytkimeltä. Virtalukon jälkeen johto R/BK IGN-sulakkeele, sen jälkeen GY (harmaa) tappokytkimelle.

Antureille lähtevä 5 V pinni 14, R/W (punainen/valkoinen).

Osalle antureista menee 5 V:n inputin ja outputin lisäksi 5 V:n maadutus, joka on pinni 26, BK/W (musta/valkoinen).

Osan antureista maa on yhdistetty suoraan maihin, johto BK/GN (musta/vihreä), josta on kaksi liitäntää myös ECM:ään, pinnit 10 ja 28.

Yritän jos saisin tänne kuvan diagrammista. Toivotaan että on sama 2007.

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 12:24 20.07.2022.
Kirjoittaja UrpoTJ
Pistin kuvat sinulle myös sähköpostilla jos pysyisivät tarkempina.
Kuva
Kuva

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 13:30 20.07.2022.
Kirjoittaja Andy_hertsikka-07
Kiitoksia kaikille vinkeistä!
Joo, kaaviot minulta löytyykin, samoin tuo huolto-manuaali. Mainittu sähköopus puuttuu. Ajattelin josko siellä olisi vian metsästysohjeita tämän tyyppiseen. Noista kaavioista ei oikein selviä se oikea toiminta, oikeat jännitetasot eri liittimillä yms. Kokeilen näitä teidän vinkkejä FB yms, kiitokset niistä!

Vika vaikuttaisi vähän siltä että 5V plussa on maissa jostakin, oikosulussa 5v miinuksen kanssa tai 5vmiinus irti? Tälläistä vikaa ei kuitenkaan ole toistaiseksi löytynyt. Liittimiä on roplailtu, maadoituksia tutkailtu ja akunkin uusin kun oli jo 7-vuotias. Antureita olen vuoron perään irroitellut, myös nopeusanturin sieltä ahterin alta.
Liittimiä ja piuhaa on sen verran paljon että vielä on muutama piste zekattavana tästäkin tutkintalinjasta :x
Systeemi rele vaihtoon, hyvä vinkki! jos diodi päästää läpi niin saattaa olla vieraita jännitteitä eculla.

Luin jostain että moottorinohjaus/ jännitteensyöttö toimii seuraavasti:
Kun käännetään nuppi ignation asentoon ja painetaan run nappia oikean käden hantaagista, systeemi rele vetää. Ecu kytkee tässä tilanteessa releen ohjausjännitteelle miinuksen, rele vetää ja releen pääkoskettimien kautta menee 12V bentsiini pumpulle. Eculta käynnistyvät moottorin ohjaukset( mm 5V anturipiireille). Nämä ovat 3s päällä ja sammuvat (jos ja kun moottori ei käy.)
Kun painetaan starttia ja aina moottorin käydessä pumppu ja moottorinohjaus saa taas sähköjä yms taukoamatta.

Minulla mittausten perusteella laitettaessa pyörä starttivalmiuteen bensapumppu hörähtää ja anturipiirissä käy joku jännite. Käväisee niin nopeasti ettei yleismittari pysy perässä joten voltage tasoa en ole siitä saanut. Mutta toiminta siis menee suht oikein.
Kun starttaan pyörän, sen käydessä ecun anturipiirissä 5V suplyn ja groundin nastoissa eri antureilla mittari näyttää 0..0,67V ja kone käy todella huonosti. Tässä on vikaa. Mutta kokeilen tuota relettä, palataan lähiaikoina asiaan!

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 13:38 20.07.2022.
Kirjoittaja -Harikka-
Ihan vaa Winkkina :idea: :!: :wink:
Rätkän mahollisten hapettumien ehkäsemiseks, huolellisen putsauksen jälkee, sulakkeitten 'kinttuihi'/sulakeliittimii ja kaikkii mahollisii liittimii, kannattas laittaa pieni määrä 'dielectric grease':a = sähkörasvaa :!:

:arrow: Doc Harley: Fuse Box MainAINTENANCE 5:28

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 13:58 20.07.2022.
Kirjoittaja UrpoTJ
No hyvä että sinulla on jo manuaali ym. materiaalia. Pistän sähköpostilla sinulle kuitenkin kaiken varalta Clymerin oppaan mukana olleesta CD:stä tiedostot, niissä näytti olevan jotain vianmetsästyskaavioita ja 2007 kaaviokin. Tuosta edellä olevasta tekstistä päätellen ei taida kannattaa meikäläisen sinua sähköasioissa yrittää neuvoa...

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 14:15 20.07.2022.
Kirjoittaja Andy_hertsikka-07
Kiitoksia paljon Urpo ja muut, kyllä kaikki apu on tervetullutta.
Jään tarkkailemaan postia :cry:

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 15:41 20.07.2022.
Kirjoittaja UrpoTJ
Kyllä se noin minustakin menee kuinka käynnistyksen kuvasit. Antureille pitäisi tietystikin jännitelähdössä olla se 5 V sekä "alustuksessa" että varsinaisesti koneen käydessä. Eli jos ei mene, niin kuvittelisin ECM:n toiminnan olevan pielessä. Se voi johtua ECM:n huonosta virransyötöstä tai maadutuksen puutteista tai anturivioista/anturijohtovioista. Yksikin viallinen anturi tai anturijohto voi tietysti homman saattaa "oikosulkuun". Häiriöt voivat siis johtua myös viallisen systeemireleen aiheuttamista häiriöistä. Ja voihan koko ECM olla sökö. Tähänkin on virhekoodeja mutta niitä ECM-koodeja ei ole sinulle tullut?

Ei taida pystyä ECM:n lähtöjä mittaamaan ilman antureita/anturijohtoja, kun on pakko koko liitin pistää kiinni. Tuossa sähkömanuaalissa olisi kyllä varmaan sinulle hyödyllisiä testejä, vuokaavioita ja mittauksia, eniten eri antureiden toimintaan liittyen. Itse ECM:n testaamiseen ei sähkömanuaalissa ole montaakaan kohtaa tai vuokaaviota mutta joidenkin testien tuloksena päädytään päätelmään että ECM on sökö tai sen jännitteen/virransyöttö puutteelista. Mutta äkkiä ei sattunut silmään juuri tuon kaltaisia oireita.

ECM:n toiminnan ja siihen liitettyjen piirien toimintaan käytetään tuollaista välipurkkia HD-43876, silloin on liitin kiinni mutta päästään mittaamaan piirikohtaisesti.
Kuva
https://www.fixmyhog.com/video/harley-b ... ox-011419/

Kun olen Loimaalla katsellut kuinka näitä epämääräisiä käyntihäiriöitä selvitellään, niin usein aloitetaan uusimalla osia halvimmasta päästä (mm. rele). Antureista on jo osa sen verran hintavia että niiden toimintaa kannattaisi mitata, mutta ehkä tätä ei kovin usein tehdä... Jos ECM-vikaa sitten epäillään, vaihdetaan jostain toisesta pyörästä toimiva ECM ja katsotaan pelaako. Tähän on kotona huonot mahdollisuudet.

Satunnaisten käyntihäiriöiden metsästäminen on kyllä pirullista puuhaa,

Re: Heritage softail 2007 Ecu 5V referenssijännite hukassa

Lähetetty: 23:19 20.07.2022.
Kirjoittaja Andy_hertsikka-07
Joo, tuollainen välipurkki olis kova sana. Jotain pientä voi satunnaisesti mittailla liittimet kiinni esim. työntämällä ohuen neulan piuhan eristeen läpi => suorittaa mittaus ja täyttää aukon sitten vaikka tippaliimalla tms.

Systeemireleen vaihto ei auttanut.

Ikävästi alkaa haiskahtamaan ecu-vialle kun mittausten pohjalta yhteydet antureilta sinne eculle on kunnossa mutta sensoriliittimiin ei tule jännitettä. Täytyy käydä piuhoitukset vielä kertaalleen läpi, varsinkin ecun jännitesyötöt. Sen jälkeen sitten roudaan härvelin ammatti-auttajalle.