Evon peränlevitys, iskari ongelma.

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Metsuri
Viestit: 4
Liittynyt: 09:32 26.07.2022.

Evon peränlevitys, iskari ongelma.

Viesti Kirjoittaja Metsuri »

Ciao!

Kirjauduin varta vasten ongelman takia foorumille, jotta saisi kokeneemmilta infoa.

Kyseessä 98' heritage jossa tuskaa aiheuttaa peränlevityksessä ilmennyt iskari ongelma. Eilen sain Zodiacin wide tire kitin swingiin laakerit paikalleen ja tämän jälkeen sovittelu runkoon. Yläpultit spacereineen kiinni, mutta sitten orkkis iskarit eivät olleetkaan yhtä yhteistyökykyisiä. Rälläköin jo vaihdelaatikon aluslevyn pultit lyhyemmiksi jotta eivät ottaisi iskareihin kiinni, MUTTA.... Nyt iskareiden pultit eivät yllä swingin alaputken kierteille, koska iskarit ottavat vaihdelaatikon offset levyyn kiinni. Kyse on varmaan n. 1-2mm

Omat järkeilyt ratkaisuksi:

1. Kapeammat iskarit (en viitsisi, kun muutkin näillä orkkis iskareilla saavat tehtyä)

2. Madallaan perää, jolloin iskari pultit yltävät kierteille. Tässä herää kysymys, että kun jossain vaiheessa lasken pyörän nostimelta pois, niin jääkö iskareille laskeutuessaan tarpeeksi varaa, että eivät hakkaa ajossa sinne offset levyyn kiinni?

Kertokaa toki viisaammat mikä ratkaisuksi, ja herääkö epäillys että jossain kohtaa on menty jo mönkään?

T: Arttu
Metsuri
Viestit: 4
Liittynyt: 09:32 26.07.2022.

Re: Evon peränlevitys, iskari ongelma.

Viesti Kirjoittaja Metsuri »

Nyt illalla kaverin kanssa tutkaillessa tultiin siihen lopputulokseen, että uudessä swingissä on alapulttien kiinnityskohdat n. 6-8mm korkeammalla. Eli vakioiskareilla ei olisi edes mahdollista saada niitä mitenkään paikoilleen?
Yksi vaihtoehto mitä mietittiin, että leikkaisi tuon irti ja hitsaisi oikeaan kulmaan, mutta typerältä se tuntuu alkaa uutta swingiä raiskaamaan (saati pystyykö/kannattaako näitä hitsata?). 220€ olisi ohkaisemmat iskarit, mikä varmaan olisi helpoin ratkaisu...
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evon peränlevitys, iskari ongelma.

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Metsuri kirjoitti: 20:11 26.07.2022.leikkaisi tuon irti ja hitsaisi oikeaan kulmaan, mutta typerältä se tuntuu alkaa uutta swingiä raiskaamaan (saati pystyykö/kannattaako näitä hitsata?). 220€ olisi ohkaisemmat iskarit, mikä varmaan olisi helpoin ratkaisu...
En kyllä suosittelisi hitsaamista. Vaikka varmaan se on hitsattu valmistusvaiheessakin. Sinne kun menee ja hitsaa muutoksen, niin sitten on aina kuopassa ontto fiilis, että missä vaiheessa se hankalaan paikaan hitsattu pala pettää saumasta...

Uutta iskaria vaan, mutta mieluummin jotain parempaa, kuin parin sadan purkkia. En tiedä saako noihin parempia ohuempina, mutta jos mikä on varmaan, niin se, että alkuperäiset ovat huonot ja kahdella sadalla saa edelleen myös huonot. Minulla on vanhassa '86 softailissa PS:n iskarit, joiden listahinta oli jotain 4-500 ja Stormin poistomyynnistä sain -25% eikä noitakaan voi hyviksi kehua, vaikka orggista paremmat ovatkin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Metsuri
Viestit: 4
Liittynyt: 09:32 26.07.2022.

Re: Evon peränlevitys, iskari ongelma.

Viesti Kirjoittaja Metsuri »

Joe Cool kirjoitti: 22:29 26.07.2022.
Metsuri kirjoitti: 20:11 26.07.2022.leikkaisi tuon irti ja hitsaisi oikeaan kulmaan, mutta typerältä se tuntuu alkaa uutta swingiä raiskaamaan (saati pystyykö/kannattaako näitä hitsata?). 220€ olisi ohkaisemmat iskarit, mikä varmaan olisi helpoin ratkaisu...
En kyllä suosittelisi hitsaamista. Vaikka varmaan se on hitsattu valmistusvaiheessakin. Sinne kun menee ja hitsaa muutoksen, niin sitten on aina kuopassa ontto fiilis, että missä vaiheessa se hankalaan paikaan hitsattu pala pettää saumasta...

Uutta iskaria vaan, mutta mieluummin jotain parempaa, kuin parin sadan purkkia. En tiedä saako noihin parempia ohuempina, mutta jos mikä on varmaan, niin se, että alkuperäiset ovat huonot ja kahdella sadalla saa edelleen myös huonot. Minulla on vanhassa '86 softailissa PS:n iskarit, joiden listahinta oli jotain 4-500 ja Stormin poistomyynnistä sain -25% eikä noitakaan voi hyviksi kehua, vaikka orggista paremmat ovatkin.
Kiitos vastauksesta! Ainoo ongelmahan on se, että noita ohuempia iskareita ei ihan niin vaan taho löytyä useampaa mallia. Täytyy tutkiskella.
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Evon peränlevitys, iskari ongelma.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Oliskohan siihen vaihdettu uudemman iskarit, jotka tulivat 2000-malleihin.
Muistaakseni sopivat vanhempaankin runkoon.
Toinen mahdollisuus on, että lähettäjä on laittanut väärän setin pakettiin, mutta se pitäisi kyllä näkyä laatikon teksteissä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Metsuri
Viestit: 4
Liittynyt: 09:32 26.07.2022.

Re: Evon peränlevitys, iskari ongelma.

Viesti Kirjoittaja Metsuri »

Tietääkseni 2000 malleissa runkoon päin tuleva kiinnitys on jo erilainen (kohtisuora, ei sivuttainen). Eli en usko ihan siitä johtuvan.

Itse kyllä uskon myös ihan tehtaankin mokaan geometrisenä virheenä.
jussibee
Viestit: 209
Liittynyt: 10:58 01.03.2005.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Evon peränlevitys, iskari ongelma.

Viesti Kirjoittaja jussibee »

Joe Cool kirjoitti: 22:29 26.07.2022.
Metsuri kirjoitti: 20:11 26.07.2022.leikkaisi tuon irti ja hitsaisi oikeaan kulmaan, mutta typerältä se tuntuu alkaa uutta swingiä raiskaamaan (saati pystyykö/kannattaako näitä hitsata?). 220€ olisi ohkaisemmat iskarit, mikä varmaan olisi helpoin ratkaisu...
En kyllä suosittelisi hitsaamista. Vaikka varmaan se on hitsattu valmistusvaiheessakin. Sinne kun menee ja hitsaa muutoksen, niin sitten on aina kuopassa ontto fiilis, että missä vaiheessa se hankalaan paikaan hitsattu pala pettää saumasta...
Huonoin perustelu ehkä ikinä??? Ei muuta kuin korvakot heppiin ja hitsaamaan. Jos/kun itsellä ei ole taitoa, niin pyytää ammattilaisen hitsaamaan. Oikein hitsatut saumat on luotettavia, eikä tarvi töyssyjä pelätä :)
Jussi
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evon peränlevitys, iskari ongelma.

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jussibee kirjoitti: 10:05 11.08.2022.
Joe Cool kirjoitti: 22:29 26.07.2022.
Metsuri kirjoitti: 20:11 26.07.2022.leikkaisi tuon irti ja hitsaisi oikeaan kulmaan, mutta typerältä se tuntuu alkaa uutta swingiä raiskaamaan (saati pystyykö/kannattaako näitä hitsata?). 220€ olisi ohkaisemmat iskarit, mikä varmaan olisi helpoin ratkaisu...
En kyllä suosittelisi hitsaamista. Vaikka varmaan se on hitsattu valmistusvaiheessakin. Sinne kun menee ja hitsaa muutoksen, niin sitten on aina kuopassa ontto fiilis, että missä vaiheessa se hankalaan paikaan hitsattu pala pettää saumasta...
Huonoin perustelu ehkä ikinä??? Ei muuta kuin korvakot heppiin ja hitsaamaan. Jos/kun itsellä ei ole taitoa, niin pyytää ammattilaisen hitsaamaan. Oikein hitsatut saumat on luotettavia, eikä tarvi töyssyjä pelätä :)
Juu, antaa palaa vaan, itsehän siinä istuu. :mrgreen:

Minä en osaa hitsata, mutta olen nähnyt läheltä hyviä hitsareita ja saumaa katsoessa ei kun lakki pois päästä. Osaavat rakentajat hitsaavat rungot kasaan paljon paremmalla taidolla, kuin yksikään tehtaan kellotettu tekele.

Tämä laji on kuitenkin täynnä myös "luokattomia" hitsareita, jotka vetävät huonoa tai hyvää saumaa sinne, minne ei edes kuuluisi mitään hitsata. Mm. tästä syystä autojen katsastuksessa ei hyväksytä tiettyjen kriittisten rakenteiden hitsauskorjausta.

Noista swingin iskarien kiinnikkeistä en mitään tiedä, en tiedä onko siinä tilaa vetää edes sitä hyvää ja ennenkaikkea pitävää saumaa. Mutta jos asia on ratkaistavissa paremmilla iskareilla, miksi tekisi ehdoin tahdoin kriittiseen kohtaan rakenteellisia muutoksia saadakseen huonot iskarit istumaan. Mutta kuten sanottu, itsehän siinä istuu.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin