Softail ja road king kokemuksia
Softail ja road king kokemuksia
Moi,
Harkinnassa olisi Softail FXSTI vm 2006 tai Road King vm 2009 tai vastaavaa. Olen n. 190cm eli joutuisi todennäköisesti soveltamaan itselle joka tapauksessa.
Nyt kaipaisin hieman mielipiteitä, hyviä ja huonoja puolia ja kokemuksia näistä.
edit: olen käynyt koeistumassa
Road king muuten omaan silmään parempi valinta mutta joudun ajamaan muutaman kilometrin pätkiä hiekka/soratietä muutaman kerran kesään sekä työmatkaa 20km+ ajelen päivisin ja kaupungissa joudun pyörittelemään. Tuon vuoksi myös Softail ollut harkinnassa.
Pisimmät matkat n. 500km suuntaansa 2-päällä eli en mikään pitkän matkan ajelija ole.
Nykyisellä kawan 1500 customilla menee nuo ja soratiet kyllä kunhan nätisti ajelee, taisi olla siinäkin painoa se reilu 320kg.
Harkinnassa olisi Softail FXSTI vm 2006 tai Road King vm 2009 tai vastaavaa. Olen n. 190cm eli joutuisi todennäköisesti soveltamaan itselle joka tapauksessa.
Nyt kaipaisin hieman mielipiteitä, hyviä ja huonoja puolia ja kokemuksia näistä.
edit: olen käynyt koeistumassa
Road king muuten omaan silmään parempi valinta mutta joudun ajamaan muutaman kilometrin pätkiä hiekka/soratietä muutaman kerran kesään sekä työmatkaa 20km+ ajelen päivisin ja kaupungissa joudun pyörittelemään. Tuon vuoksi myös Softail ollut harkinnassa.
Pisimmät matkat n. 500km suuntaansa 2-päällä eli en mikään pitkän matkan ajelija ole.
Nykyisellä kawan 1500 customilla menee nuo ja soratiet kyllä kunhan nätisti ajelee, taisi olla siinäkin painoa se reilu 320kg.
Re: Softail ja road king kokemuksia
King ja siihen täälläkin pitkästi käsitellyt alustan parannukset. 2009 king aika optimaalinen ostos jos twin camia hankkii ja meinaa parannella.
Mulla on 2008 king, ohlinsin alusta ja voi soratiellä vedellä kahdeksaakymppiä.
Softailikin ihan jees mutta nyrkkisääntö että jos ajaa paljon/pitkää matkaa niin kingi, jos lyhyempiä lenkkejä vaan niin sit softi on taloudellisempi valinta.
Pitkillä tarkoitan >200km päivämatkoja missä ihan reippaasti tavaraa mukana. Kingissä on cruise ja tavaratilaa.
Mulla on 2008 king, ohlinsin alusta ja voi soratiellä vedellä kahdeksaakymppiä.
Softailikin ihan jees mutta nyrkkisääntö että jos ajaa paljon/pitkää matkaa niin kingi, jos lyhyempiä lenkkejä vaan niin sit softi on taloudellisempi valinta.
Pitkillä tarkoitan >200km päivämatkoja missä ihan reippaasti tavaraa mukana. Kingissä on cruise ja tavaratilaa.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: Softail ja road king kokemuksia
Koeaja molemmat. Niitäkin malleja joita et aio ostaa. Noin oikeasti pidempään kuin korttelin kierto. Vuokrasin softailia jenkeissä pitkän viikonlopun ja luulin ostavanikin sellaisen. Koeajoin sittemmin Dynan ja Electran. Lopulta ostin Kingin, se oli mulla 10 vuotta. Tien päällä tourinki on kotonaan, kaupungissa se on vähän kömyrä. Pyörän valinta on lopulta aina vähän kompromissi. Ja ainahan näitä voi vaihdella.. elämäntilanteetkin muuttuu ja sen mukana käyttötarpeet.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Softail ja road king kokemuksia
Meiltä kun molemmat löytyy, niin jonkinlaisella kokemuksella väitän että King on painostaan huolimatta se ketterämpi laite. Katso vaikka muutama YouTube jenkkipoliisien pyörittelystä. Kahdesta softista henkilökohtaista kokemusta, Blackline ja tämä DeLuxe. Jalkakontrollit, ohjaustanko ja istuin vaikuttavat ajoasentoon uskomattoman paljon. Pätee muuten käsiteltävyyteenkin.
Kingejäkin on toinen menossa, ensimmäinen oli -11 Classic. Uudemmassa nämä kovemmat laukut, M8 moottori ja alustasta ei enää ilmajousia löydy. Välttelisin niitä tekonahkalaukkuja, jos oikeasti on kuljetustarpeita.
Kingejäkin on toinen menossa, ensimmäinen oli -11 Classic. Uudemmassa nämä kovemmat laukut, M8 moottori ja alustasta ei enää ilmajousia löydy. Välttelisin niitä tekonahkalaukkuja, jos oikeasti on kuljetustarpeita.
2024 FLTRX
Re: Softail ja road king kokemuksia
Tästä samaa mieltä, mulla kun on ne ”nahka”laukut.Harrri kirjoitti: 12:29 29.07.2022. Välttelisin niitä tekonahkalaukkuja, jos oikeasti on kuljetustarpeita.
Niissä ei oo lukkoja ja kun ne hommasin tarvikkeena niin ne on tiellä ettei saa kunnolla pakattua
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: Softail ja road king kokemuksia
Sitten on tämä Softail Heritage joka omaa tavaroidenkin kuljetuskykyä. Itse vaihdoin StreetGlidestä moiseen ja on todella mukava pyörä pyöritellä ja 50kg kevyempi. Kannattaa kokeilla mahdollisimman monia malleja.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
FLHCS 2022
Re: Softail ja road king kokemuksia
[/quote]
Tästä samaa mieltä, mulla kun on ne ”nahka”laukut.
Niissä ei oo lukkoja ja kun ne hommasin tarvikkeena niin ne on tiellä ettei saa kunnolla pakattua
[/quote]
Plus vedenpitävyys ja tilavuus.
Tästä samaa mieltä, mulla kun on ne ”nahka”laukut.
Niissä ei oo lukkoja ja kun ne hommasin tarvikkeena niin ne on tiellä ettei saa kunnolla pakattua
[/quote]
Plus vedenpitävyys ja tilavuus.
2024 FLTRX
Re: Softail ja road king kokemuksia
Olen sanonut monta kertaa, että jos minulla olisi vain yksi pyörä, se olisi Kingi parhaana kompromissina. Kaikilla näillä ajaa, mutta tässä jo mainitut asiat - Kingiin saa parannettua alustaa ja siinä on cruise (jos ei ole poliisimalli). Nämä ovat matkan teon suola.
Mutta käy ajamassa ja muodosta käsityksesi. Ja älä hämäänny siitä, että keula sukeltaa ja takajousitus pohjaa. Kigissä se on helposti korjattavissa, softailissa ei.
Enkä nyt moiti softailia, minullakin on yksi sellainen, mutta paikallisajossa. Softailin paras puoli on vatkaamaton moottori, mutta ei sitä enää huomaa muissakaan, kun liikkeelle pääsee. Ja enemmän se on Dynan ongelma, kuin tourinkien.
Mutta käy ajamassa ja muodosta käsityksesi. Ja älä hämäänny siitä, että keula sukeltaa ja takajousitus pohjaa. Kigissä se on helposti korjattavissa, softailissa ei.
Enkä nyt moiti softailia, minullakin on yksi sellainen, mutta paikallisajossa. Softailin paras puoli on vatkaamaton moottori, mutta ei sitä enää huomaa muissakaan, kun liikkeelle pääsee. Ja enemmän se on Dynan ongelma, kuin tourinkien.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Softail ja road king kokemuksia
Tästä samaa mieltä, mulla kun on ne ”nahka”laukut.
Niissä ei oo lukkoja ja kun ne hommasin tarvikkeena niin ne on tiellä ettei saa kunnolla pakattua
[/quote]
Plus vedenpitävyys ja tilavuus.
[/quote]
Puhutaanko samoista laukuista? Siis mulla FLHRC eli ”RK Classic” jossa laukut on näennäisesti nahkaa mutta todellisuudessa muotoiltua muovia ja päällystetty nahalla. Vettä kyllä pitää ja tilavuuskin on suunnilleen sama kun standardi touringin laukulla mutta se tilavuus on vaan niin tyhmästi muotoiltu että varsinkin lukkojen kanssa hankala
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: Softail ja road king kokemuksia
Puhutaanko samoista laukuista? Siis mulla FLHRC eli ”RK Classic” jossa laukut on näennäisesti nahkaa mutta todellisuudessa muotoiltua muovia ja päällystetty nahalla. Vettä kyllä pitää ja tilavuuskin on suunnilleen sama kun standardi touringin laukulla mutta se tilavuus on vaan niin tyhmästi muotoiltu että varsinkin lukkojen kanssa hankala.
Luultavasti puhumme. Itselläni oli -11 mallin Classic pinnavanteilla, kuten malliin kuuluu. Muistelisin että laukut oli vinyylipintaiset? Vedenpitävyydellä tarkoitin kovan laukun kantta, joka on tiivisteen ansiosta vesitiivis. Classicin laukun kannen välistä meni vettä ja kuraa sisään.
Liekö muuten Kingin ja Softailin keulakulmissa eroa, kun mielestäni King on ketterämpi hidasajossa? Classicin eturengas on muistaakseni 16”, joka korostanee ketteryyttä?
Vanhemman Kingin ohjaustanko oli muuten itselle mieluisampi.
Luultavasti puhumme. Itselläni oli -11 mallin Classic pinnavanteilla, kuten malliin kuuluu. Muistelisin että laukut oli vinyylipintaiset? Vedenpitävyydellä tarkoitin kovan laukun kantta, joka on tiivisteen ansiosta vesitiivis. Classicin laukun kannen välistä meni vettä ja kuraa sisään.
Liekö muuten Kingin ja Softailin keulakulmissa eroa, kun mielestäni King on ketterämpi hidasajossa? Classicin eturengas on muistaakseni 16”, joka korostanee ketteryyttä?
Vanhemman Kingin ohjaustanko oli muuten itselle mieluisampi.
2024 FLTRX
Re: Softail ja road king kokemuksia
Mä vaihdoin ainakin 2008 orkkistangon ”heritage” tankoon, yks parhaista hinta/laatufixeistä kun ajoasento tuli kuntoon 70llä.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: Softail ja road king kokemuksia
Kingin ja Heritagen ohjausgeometriat ovat täysin erilaiset, eikä keulakulmalla ole niiden vertailussa suurta merkitystä.
Yleisestikin Softail, Dyna ja Sportster t-palat ovat suorat eli ohjausakseli on keulaputkien suuntainen, offset eteenpäin. Touring-malleissa offset on negatiivinen eli keulaputkien yläpäät ovat ohjausakselin takana, eikä ohjausakseli ole sivustakatsoen samansuuntainen liukuputkien kanssa.
Yleisestikin Softail, Dyna ja Sportster t-palat ovat suorat eli ohjausakseli on keulaputkien suuntainen, offset eteenpäin. Touring-malleissa offset on negatiivinen eli keulaputkien yläpäät ovat ohjausakselin takana, eikä ohjausakseli ole sivustakatsoen samansuuntainen liukuputkien kanssa.
Re: Softail ja road king kokemuksia
Tää just, keula on lehmänpää purettuna miltei koomisen näköinen, kun kolmiopalat on tavallaan kuin nurin päin. Akseli menee edellä. Mutta olisko se just millä sitä maantievakautta on saatu?Touring-malleissa offset on negatiivinen eli keulaputkien yläpäät ovat ohjausakselin takana, eikä ohjausakseli ole sivustakatsoen samansuuntainen liukuputkien kanssa.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Softail ja road king kokemuksia
Kyllähän tuolla on osuutensa vakauteen, mutta ehkä vain välillisesti. Tuo konstruktio kun tekee eräänlaisen ohjaustehostimen, jolloin voidaan käyttää pidempää jättöä mutta normaali ihminen jaksaa sitä myös käännellä parkkipaikalla. Touring malleissa on myös aika pitkä runko, joka sekin lisää vakautta.
Re: Softail ja road king kokemuksia
Moro
Laitanpa minäkin lomalla joutessani lusikkani soppaan. Itselläni ei kyllä ole oikeastaan muista malleista kun tuosta omasta -96 Softail Heritage Soecialista kokemuksia, mutta sillä olen ajellut jo 13v ja 140 tuhatta on mittarissa. Eli tuohan on vielä evon koneella, mutta olen kyydistä tykännyt. Sillä on pärjännyt Norjan sekä Alppien syheröissäkin ja myös pidempää matkaa sillä on ollut mukava myös taivaltaa. Aikanaan tuli rautapersekin tuolla ajeltua. Toki olen siihen kovat laukut laittanut ja lepuutustapit sopivalle kohdalle. Nyssäkkä selkänokaksi niin melkein voi pitkällään loikotella menemään jos meinaa väsyttää. Toki ei tuon kyydissä ole uni tullut vielä kertaakaan...
Viime vuonna oli kyllä hilkulla etten hankkinut ultraa, mutta 2013 malli tuntui liian siloiteltulta, joten se jäi hankkimatta kun löysin toisen samanlaisen hertsikan talliin vanhemmalle kaveriksi. Yhteen vetona voisi varmaan siis todeta että softailillakin pärjää mainiosti. Mutta jokaisellahan on erillainen perse joten oman perseen mukainen se pitää löytää. Mukavia ja turvallisia ajokilometrejä kaikille oli sitten alla kingi tai softail tai joku muu pätevä härpätin.
Laitanpa minäkin lomalla joutessani lusikkani soppaan. Itselläni ei kyllä ole oikeastaan muista malleista kun tuosta omasta -96 Softail Heritage Soecialista kokemuksia, mutta sillä olen ajellut jo 13v ja 140 tuhatta on mittarissa. Eli tuohan on vielä evon koneella, mutta olen kyydistä tykännyt. Sillä on pärjännyt Norjan sekä Alppien syheröissäkin ja myös pidempää matkaa sillä on ollut mukava myös taivaltaa. Aikanaan tuli rautapersekin tuolla ajeltua. Toki olen siihen kovat laukut laittanut ja lepuutustapit sopivalle kohdalle. Nyssäkkä selkänokaksi niin melkein voi pitkällään loikotella menemään jos meinaa väsyttää. Toki ei tuon kyydissä ole uni tullut vielä kertaakaan...
Viime vuonna oli kyllä hilkulla etten hankkinut ultraa, mutta 2013 malli tuntui liian siloiteltulta, joten se jäi hankkimatta kun löysin toisen samanlaisen hertsikan talliin vanhemmalle kaveriksi. Yhteen vetona voisi varmaan siis todeta että softailillakin pärjää mainiosti. Mutta jokaisellahan on erillainen perse joten oman perseen mukainen se pitää löytää. Mukavia ja turvallisia ajokilometrejä kaikille oli sitten alla kingi tai softail tai joku muu pätevä härpätin.
1996 FLSTN x 3