Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja JKKo »

UrpoTJ kirjoitti: 22:05 08.08.2022. Joo noinkin voi olla. En muista kuulleeni, onko CAN-väyläisissä pyörissä valoille toimintavahdit olemassa. Joku varmaan tietää?
Jos kahvojen ympäristössä oleva nappulakäyttöliittymä on CAN-väylässä (tai missä väylässä vaan) niin silloin hyvin suurella todennäköisyydellä valot sun muut varusteet saavat sähkönsä joltakin modulilta (jossa on piirikortti) jossa vähän enemmän ominaisuuksia sisältävät mikropiirit voivat, mikäli toteuttaja on niin halunnut, todeta piirikatkoksia, oikosulkuja ja jopa ylikuormitustilanteita. Diagnostiikkaa siis. Mutta ei niitä välttämättä ole niin toteutettu. Kunhan vaan spekuloin, että semmoistakin voi uusissa laitteissa olla.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
SportserYoungster
Viestit: 15
Liittynyt: 21:55 24.05.2022.

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja SportserYoungster »

Kyllä se vaan nyt niin kävi että takavalon ledit palaneet, mutta jarruvalo ja kilpivalo toimii. Johdot ehjät ja sähkö kulkee. Sain vihiä et jopa Suomesta ois löytyny osa tilalle. No ei ollu tarjolla kun originaalia lähes 300e olis tullut maksamaan. Olen miettinyt tollaisia yleismallin takavaloja missä kilpivalo myös. Kellään kokemuksia asennuksista? Saako pienellä vaivalla itse asennettua vai pitääkö turvautua ammattilaisen apuun? Kyseessä takavalot mallia Kahlekuningas ja yleistakavalot. Hinnat 30-70e välillä versus toi 300e.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kaiken saa asennettua, mutta tärkeintä on, että se käy paikalleen hienoa lokaria rikkomatta. Itse en parin satasen takia menisi (enkä mennytkään) Custom Limited osia särkemään.

Jos ei löydy järkevästi, niin pystyn ehkä jeesaamaan sen paikan kanssa, mistä itse sen ongin Puolasta. Voisi katsoa jos tilaisin jotain samalla itselleni. Halpa se ei ole, mutta ainoa paikka, joka niitä mainostaa purettuna ja paljon halvempi, kuin uusi.

Yksi vaihtoehto olisivat minulla hyllyssä Vantaalla käyttämättömät (vain pyörään sovitettu) kiinanparkit vilkkujen tilalle, joissa on jarruvalo ja vilkku samassa. Tuon orggiksen voisi jätää lisäjarruvaloksi ja kilpivaloksi. Aino vika noissa kiinansysteemeissä on se, että vilkun kirkkaus ei ole likikään orggista. Mutta setin saa 50e.

Missä ilmansuunnalla itse vaikutat?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
SportserYoungster
Viestit: 15
Liittynyt: 21:55 24.05.2022.

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja SportserYoungster »

Joe Cool kirjoitti: 01:03 31.08.2022. Kaiken saa asennettua, mutta tärkeintä on, että se käy paikalleen hienoa lokaria rikkomatta. Itse en parin satasen takia menisi (enkä mennytkään) Custom Limited osia särkemään.

Jos ei löydy järkevästi, niin pystyn ehkä jeesaamaan sen paikan kanssa, mistä itse sen ongin Puolasta. Voisi katsoa jos tilaisin jotain samalla itselleni. Halpa se ei ole, mutta ainoa paikka, joka niitä mainostaa purettuna ja paljon halvempi, kuin uusi.

Yksi vaihtoehto olisivat minulla hyllyssä Vantaalla käyttämättömät (vain pyörään sovitettu) kiinanparkit vilkkujen tilalle, joissa on jarruvalo ja vilkku samassa. Tuon orggiksen voisi jätää lisäjarruvaloksi ja kilpivaloksi. Aino vika noissa kiinansysteemeissä on se, että vilkun kirkkaus ei ole likikään orggista. Mutta setin saa 50e.

Missä ilmansuunnalla itse vaikutat?
Toi orggisvalokin löytyi, kun vakkarikorjaamo kertoi saanensa vihiä että yheltä pajalta saattaa löytyä tarvittava osa. No löytyi mutta orggis ja 283€. Lokaria en haluakkaan hajottaa. Jos saan jostain pellistä/levystä kyhättyä tarvittaessa pidikkeen valolle. Ja olen myös tollaista settiä miettinyt. Onko millainen homma asentaa? Sähköt ei oo mikää oma vahvuus, mutta pyörän rakentelu ja korjaus kiinnostanut aina. Jotain huoltotoimenpiteitä olen tässä lyhyessä ajassa itse oppinut tekemään.

Kaakko on ilmansuunta jossa vaikutan. Lähinnä Lappeenranta ja Imatra näin tarkemmin :D
Avatar
jty
Viestit: 493
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja jty »

-Harikka- kirjoitti: 16:34 07.08.2022. Miulla kulkee ChromeTrain:issa tommone, Ämeriikän matkamuisto, mittari mukana, ~ 10 x 5 x 2.5cm.
Piuhat vaihoin ohkasempii/pitempii silikoonisii :!: :idea: :wink:

Tuo on monasti ollu näppärä tien poskessa, merkki & mallii kattomatta, hyytyneen mopon/kulkineen sähköjen sielun elämää 'ongelma-ampuessa', Amerikaks = trouble shooting :!:

Kuva
Kuva
Kuva
0507 16:38 461
Väliin vielä offtopiccia, tilanpuutetta kun on aina niin yleismittarin sijasta mulla on ledi jonka pitkä jalka on käännetty 90 astetta ja lyhyeen jalkaan juotettu kilon vastus jonka toiseen päähän juotettu johto jonka päässä hauenleuka. Hauenleuka runkoon ja sillä käännetyllä jalalla sit tökkii pieniinkin liittimen reikiin ja edim sulakepesään
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

jty kirjoitti: 10:21 31.08.2022. ... Väliin vielä offtopiccia, tilanpuutetta kun on aina niin yleismittarin sijasta mulla on ledi jonka pitkä jalka on käännetty 90 astetta ja lyhyeen jalkaan juotettu kilon vastus jonka toiseen päähän juotettu johto jonka päässä hauenleuka. Hauenleuka runkoon ja sillä käännetyllä jalalla sit tökkii pieniinkin liittimen reikiin ja esim sulakepesään
Tossa JuuTuupin ulkomaankielisessä (enklantia) vilmissä, jty:n selostama/käyttämä simppeli 12V led-testivalo selkeesti havainnollistettuna :!: :idea:

:arrow: 12v to 3v led resistor | 12v to 3v resistor | 12v to 3v converter Ezi Circuits 2:00
070922 1326
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minä teen pikatutkimukset tällaisella viimevuosituhannen mallilla.
Helppo lukea....valo palaa, sähkö on....valo ei pala + tai - puuttuu
Kolmella eurolla motonetistä
Kuva
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Pertti kirjoitti: 08:57 08.09.2022. Minä teen pikatutkimukset tällaisella viimevuosituhannen mallilla.
Helppo lukea....valo palaa, sähkö on....valo ei pala + tai - puuttuu
Kolmella eurolla motonetistä
Kuva
jty kirjoitti: 10:21 31.08.2022. Väliin vielä offtopiccia, tilanpuutetta kun on aina niin yleismittarin sijasta...
Led/vastus on paree tilansäästäjä... :wink:
Toki molemmat hoitaa/auttaa sähköisten onkelmien haussa/arvonnassa :idea:

Eikä oo ydinfysiikkaa askarrella tommone lanka-vastuksilla/led:eillä tai pintaliitos-vastuksilla/ledeillä piirilevyn palaselle, kertoo sähkön kulkemisen lisäks ~jännitteen, joka on ussein tärkee tiion murune tien poskessa :!: :idea:

:arrow: How to make a Battery Level indicator, battery volt level indicator 5:53
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tai sitten 14e sijoitus ja tuollainen 6-30V näyttö valmiina...siihen vaan piuhat ja kontaktipäät.
Senhän voisi koppuloida sarveen seurantanäytöksi, jos ei jännitteen etsintähommiin tarvitse.
Motonetistä tuokin, sinisenä ja vihreänä myös
Kuva
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Tai ulkoisilta mailta Ranskasta vastaava punane, sinine tai vihree, 5.80€ 'sijotuksella' kottii kuletettuna :!: :idea:

:arrow: Mini voltmeter led red, blue or green 0 to 30v dc following the version- 23 x 14 x 10 mm

Kuva

Tuommoneki on olemassa.
Kuryakyn wolttimittari :arrow: Kuryakyn LED Battery Gauge - Installation / How to (7 of 10)
Viimeksi muokannut -Harikka-, 23:28 06.11.2022.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
jty
Viestit: 493
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja jty »

Kaikkein paras ois ku ois kiinteesti maa rungossa ja koetinpäässä ohut neula, ei oo ihan yks eikä kaks kertaa ku oon joutunu painaan johdon kuoren läpi että onko siellä ketään. Oisko tossa motonetinvehkeessä tarpeeks terävä pää
- tai ainahan sen voi terottaa
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

jty kirjoitti: 16:19 08.09.2022. Kaikkein paras ois ku ois kiinteesti maa rungossa ja koetinpäässä ohut neula, ei oo ihan yks eikä kaks kertaa ku oon joutunu painaan johdon kuoren läpi että onko siellä ketään. Oisko tossa motonetinvehkeessä tarpeeks terävä pää
- tai ainahan sen voi terottaa
Miulla on diabeetikkona aina muutama insuliinineula fölissä, 0.25x8mm mennee piuhasta läpi melkosen vaivattomasti. On ollu kätevä karonneen sähön haussa... :!: :idea:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
jty
Viestit: 493
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja jty »

-Harikka- kirjoitti: 21:55 08.09.2022.
jty kirjoitti: 16:19 08.09.2022. Kaikkein paras ois ku ois kiinteesti maa rungossa ja koetinpäässä ohut neula, ei oo ihan yks eikä kaks kertaa ku oon joutunu painaan johdon kuoren läpi että onko siellä ketään. Oisko tossa motonetinvehkeessä tarpeeks terävä pää
- tai ainahan sen voi terottaa
Miulla on diabeetikkona aina muutama insuliinineula fölissä, 0.25x8mm mennee piuhasta läpi melkosen vaivattomasti. On ollu kätevä karonneen sähön haussa... :!: :idea:
Ja apteekistahan noita saa kaikenkokosia vielä kätevällä suojakotelolla, hmm jos laittas ledin sinne neulan toiseen päähän…
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

jty kirjoitti: 08:54 09.09.2022. Ja apteekistahan noita saa kaikenkokosia vielä kätevällä suojakotelolla, hmm jos laittas ledin sinne neulan toiseen päähän…
Jos suostuvat myymään. Meillä paikallinen apteekki on ollut aika nihkeä myymään neuloja ja ruiskuja. En tiedä onko tuo nihkeys jotenkin paikallinen erikoisuus, kun ei ole muualla tullut asioitua. Viimeksi meni helposti kun ostin isoimman neulan ja ruiskun mitä löytyy, ja selitin sen käyttötarkoituksen (jarrunesteen vaihto dynan takajarruun, kun säiliö on aika ikävässä paikassa).
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Sportster Custom Limited B TAKAVALO

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Veijo Esso kirjoitti: 11:49 09.09.2022. Jos suostuvat myymään. Meillä paikallinen apteekki on ollut aika nihkeä myymään neuloja ja ruiskuja. En tiedä onko tuo nihkeys jotenkin paikallinen erikoisuus, kun ei ole muualla tullut asioitua. Viimeksi meni helposti kun ostin isoimman neulan ja ruiskun mitä löytyy, ja selitin sen käyttötarkoituksen (jarrunesteen vaihto dynan takajarruun, kun säiliö on aika ikävässä paikassa).
'Suur'-Salo:n merenranta kauppalassa kysyvät tarkotusta ruisku/neula ostoksii apoteekissa.
Ruiskun myivät kun, kerroin tarviivani 'mitta-astian' liian oranssin pinotex:in tummentamisee, tumman harmaalla pinotex:illa.
Tiettyjen tahojen mielestä, narkkaroituneille henkilöille ruisku/neuloja pittää jakkaa ilmasiks = veronmaksajien piikkii :!: :roll:
Mm. mopoharrasteluu em. vermeitä halutessaa, joutuu 3-asteen kuulusteluu... 8O
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin