Sportster jäykkäperä

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

kläppi
Viestit: 20
Liittynyt: 17:33 05.12.2007.

Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja kläppi »

Mitäs kaikkee pitää ottaa huomioon jos/kun tollasta operaatiota suunnittelee? Oli siis tarkoitus purkaa runko paljaaksi ja maalata se ja sitten se piru alko kuiskuttaa korvaan että mitä jos samalla tekis jäykkäperän siitä kun kerran sen maalaa ja puhalluttaa kuitenkin niin menis sitten siinä samalla 👹 ja kyseessä on siis -00 mallinen pyärä.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Eihän siinä kummoisia tartte miettiä, remmin/ketjun linjaus, jarrulle joku kiinnike, öljytankki ja akku jotenkin paikoilleen ja eikun menoksi.
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Omista metallikässyvalmiuksista ja -välineistä riippuen voi miettiä hankkiiko muunnossarjan, koko rungon vai kainalokuorman putkea ja lattaa :) Jos meinaa teettää, niin muunnossarja saattaa tulla edullisemmaksi kuin pitkästä tavarasta tehty, ja voi suostuvainen tekijäkin löytyä helpommin. Itte kun tekee niin saa semmoisen kun tulee, ja osaava voi tietty tehdä mitä vaan.

Googleen ”Sportster hardtail kit”, niin tulee monenmoista pakettia näkyviin, saa niistä ainakin inspiraatiota. Lowbrow:n sarja näytti äkkinäiselle suht kattavalta ja hyvin tehdyltä. Omaa kokemusta mulla ei ole noista.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Köyhän miehen jigi.... antaa haarukan olla paikallaan ja teke perän sen ympärille.
Akselihahlot ensin mitan kanssa haarukkaan pulteilla kiinni ja sitten vaan putkia vääntelemään ja hitsaamaan.
Kun kötöstys on valmis, otetaan haarukka välistä pois ja perä on valmis.
moderattori

Romu rauhoittaa!
kläppi
Viestit: 20
Liittynyt: 17:33 05.12.2007.

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja kläppi »

Mites muutoskatsastus tollasessa menee?
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Vaatii jarrutestauksen, jos pelkkä perän muutos
Jos keulan tyyppi vaihtuu, pitää testata myös ohjauskäyttäytyminen.
Ojaustestaus pitää muistaakseni tehdä myös, jos akseliväli menee jonkin mitan yli...2m?

Nuo testaukset tekee hyväksytty testauslaitos Testmill.
Toimipisteitä/testaajia on harvakseltaan ympäri maan.

edit. Onkin muuttunut asiat, tuossa jäljempänä oikein...
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Pelkkä perän jäykistäminen ei enää vaadi jarrutestiä.

Keulan muutos tyypistä toiseen vaatii testin ja testi pitäisi tehdä täydellä kuormalla. Niitä testejä ei tietääkseni kukaan pysty tekemään kun ei ole kalibroitua vaakaa ja lisäpainojen kanssa puljaaminen ei oikein onnistu.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti: 12:02 09.09.2022. Pelkkä perän jäykistäminen ei enää vaadi jarrutestiä.

Keulan muutos tyypistä toiseen vaatii testin ja testi pitäisi tehdä täydellä kuormalla. Niitä testejä ei tietääkseni kukaan pysty tekemään kun ei ole kalibroitua vaakaa ja lisäpainojen kanssa puljaaminen ei oikein onnistu.
Tämä testiongelma kirpaisee etenkin omavalmisteita. Kuulemani mukaan tällä hetkellä testejä ei tee kukaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja ranze »

Ootko koskaan ajanut jäykällä? Just rakentelen jäykkään pannuuni norsukorvaa pogostickeineen, sattuneesta syystä.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

ranze kirjoitti: 20:16 10.09.2022. Ootko koskaan ajanut jäykällä? Just rakentelen jäykkään pannuuni norsukorvaa pogostickeineen, sattuneesta syystä.
Mie vähä oottelin tämmöstä kymysystä, mielenkiinnollla/jännityksellä oottelen ketjun alottajan kläppi:n vastausta :?: :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Tekee jotakin erilaista. Jäykkäkeulan. Laitoin pari sesonkia sitten tuplajarrukeulan. Se on Sportti-Sportsterista. Säädettävä. Ei vaan ole tullut säädettyä vaimennuksia, vaan ne on huollon jäljiltä kuten sattuivat olemaan. Jarrutettaessa niiaa jonkin verran, mutta terävässä montussa ei ehdi oikein mukaan. Efekti on mielenkiintoinen. Hampaatkin lyö yhteen.

Mutta on nopeassa maantieajossa muuten hyvä jarrut mukaanlukien.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

ranze kirjoitti: 20:16 10.09.2022. Ootko koskaan ajanut jäykällä? Just rakentelen jäykkään pannuuni norsukorvaa pogostickeineen, sattuneesta syystä.
Jep. Toisaalta sillä ei ole väliä, jos tekee vaan laitteen kioskilla käyntiin. Silloin voi ajettavuutta huonontaa mielin määrin. Norsunkorva hyppykeppeineen on mukava jopa jousiperäisessä shovelissa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Joe Cool kirjoitti: 23:08 10.09.2022. Jep. Toisaalta sillä ei ole väliä, jos tekee vaan laitteen kioskilla käyntiin. Silloin voi ajettavuutta huonontaa mielin määrin...
:lol: :mrgreen: :lol:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Älkää nyt olko tollasia, mulla on molemmissa pyörissä jäykkä runko enkä niistä ole keksinyt moitteen sijaa. Toisessa on hyppykeppi ja toisessa perus littana satula, eikä selkään ole sattunut yhdenkään ajoreissun takia.
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja ranze »

Veijo Esso kirjoitti: 12:02 09.09.2022.Keulan muutos tyypistä toiseen vaatii testin ja testi pitäisi tehdä täydellä kuormalla. Niitä testejä ei tietääkseni kukaan pysty tekemään kun ei ole kalibroitua vaakaa ja lisäpainojen kanssa puljaaminen ei oikein onnistu.
Tarkennetaan sen verran että jos pyörää on valmistettu esim. jäykkää pannua risukeulalla/teleskoopeilla. Niin muutos onnistuu testaamatta. Toki katsuri voi vaatia nimenomaan Mocon keulan mikäli sen tunnistaa. Sattuneesta syystä oon näitä zoomaillut, oon muuttamassa bobberia paksulle etupyörälle. Nyt mulla on pannussa early shovelin nurinkätinen rumpujarrukeula.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Vastaa Viestiin