Vaihdoinpa neulalaakerin vaihdelaatikon perälle.

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Vaihdoinpa neulalaakerin vaihdelaatikon perälle.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

883/1200/turbossa alkoivat vaihteet 1-4 pitämään ylimääräistä ääntä pikkukierroksilla. Vitonen ei mekastanut. Vaihteistoon on vuosien varrella uusittu ”kaikki” paitsi sivuakselin lohkonpuoleinen neulalaakeri.

Päinvastoin kuin BT:llä tähän ei ollut valmista työkalua. Siispä nikkaroimaan. Tämmönen siitä tuli ja sehän toimi.

Kuva

Vanhan laakerin sai naputeltua lohkosta hylsyllä, jatkovarrella ja venäläisellä pumppumeisselillä, eli vasaralla. Uusi meni tällä prässillä nätisti koloonsa.

Eipä saata tälle toista tarvetta tulla… menköön nyt metalliromulaariin jäähtymään toistaiseksi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdoinpa neulalaakerin vaihdelaatikon perälle.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Nyt on "uudelleen laakeroitu" laatikko koeajettu.

Avauksen syynähän oli a) sivuääni ja b) joka öljynvaihdossa tulpasta löytyneet metallimuruset.

Tarkastuksessa laatikosta ei löytynyt muita metallimurun luovuttaneen näköisiä kuin starttikehä. Sillekin on syynsä. Moottorinohjauksen anturointi (Maxxecu alkuperäisellä HD kärjettömän anturilla roottoreineen) on vähän keskenkeksitty ja huteja tulee erityisesti kylmänä startatessa.

Rattaista ei puuttunnut mitään, eikä noin 15 vuotta sitten uudelleen kalustetusssa viisivaihteisessa (1991, alkupään tuotteita, sai aikanaan Andrewsin rattaat (kaikki) ja akselit) laatikossa näkynyt eikä tuntunut poikkeamia, paitsi...

...laatikon perällä oleva sivuakselin (counter shaft) laakeri, reikään prässätty 25mm akselille passeli neulalaakeri oli "aika herkkä". Neulat olivat paikoillaan, mutta se koonnos oli (varsinkin kaupasta haettuun korvikkeeseen verrattuna) kulahtanut.

Siispä se vaihtoon. Vaihteisto ulos, pikkuhomma. Sitten kun laakeri on paikannettu, oikea poski auki. Se koonnos, missä on jalkatappi ja jarrupääsylinteri, kokonaan pois. Hihna löysälle ja etummainen hihnapyörä pois. Siitä sitten voi naputella laakerin sisälle lohkoon. Oli aika tiukassa 30 vuoden jälkeen. Jahka oli hakattu tarpeeksi kupille pohjasta, lähti kuitenkin liikkeelle ja loppu oli vain työtä.

Ja uusi tuolla aloituskuvan työkalulla paikoilleen. Ja nippuun. Öljyksi ihan tavallista RevTechin sporttirasvaa. Redlinen purkkia tuli katseltua, mutta kun tässä on kytkin vedetty äärimmilleen ahtojen alla, ajattelin, ettei muoviroskalla täytetty öljy ole ehkä kuitenkaan oikea valinta. Tässä on 150 nm vääntöä ja vielä ihan vakiokytkin. Ahtopaineella rajoitettu sanalla sanoen. Himmailen siinä 4500 rpm vääntöhuipun kohdalla pienemmät paineet.

Takaisin asiaan. Laatikon ulina on nyt käytännössä kokonaan pois. Halpa remontti. Ei kannata aloittaa suurta remonttia ekana, vaan kokeilee pienellä. Tämä näissä vielä onnistuu, kun on trapdoor. 2004- onkin sitten toinen tarina.

Ja siihen anturihommaankin löytyi ratkaisu. Mutta olkoon vielä katveessa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin