HD ja valorele

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Katselin vanhaa Sporsterin sähkökaaviota, niin siitä en ainakaan huomannut että olisi valoille ollut erillistä relettä, toki ei varmaan suuria virtoja meneekään, mutta onko asia näin?
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Ei niissä välttämättä ookkaa.
Mut jos laittaa relleet & tukevammat piuhat, etutuikku kirkastuu hitusen, kun sähkö ei kierrä ohkasia piuhoja pitki katkasioitten kautta. Ei tuu jännitehäviötä releistämällä :!: :idea:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Jos vaihtaa ledilampun, niin jännitehäviöiden merkitys katoaa. LEDit ohjauspiireineen eivät reagoi samalla tavoin jännitevaihteluihin kuin hehkulanka(polttimo).
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Okei, eli ainakin 80-90-luvun HD:ssä ei alunperin ollut kuin vilkunrele ja rele solenoidille, kunnes tuli erillinen yksikkö näille?.
Ajattelin uusia sähköjä palapalalta siten että erottelen valot, vilkut yms omiksi johtonipuiksi, omilla syötöillä sulakkeelta asti samalla omat maadoitukset, valot vilkut voisi olla 1,5mm2 johdoilla ja oikeilla väreillä…
Valoille voisi tuossa kohtaa rakentaa releen ja käyttää valokytkimiä releen ohjauksena…
En tiedä onko tuollainen nyt aivan hullua mutta ehkä….
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

V2moottori kirjoitti: 11:10 27.10.2022. ...Valoille voisi tuossa kohtaa rakentaa releen ja käyttää valokytkimiä releen ohjauksena…
En tiedä onko tuollainen nyt aivan hullua mutta ehkä….
Tuota, releitä on ihan valmiinaki Motonet:issä :wink: :roll: :mrgreen:
SORRY oli ihan pakko :!: :oops:
Ei oo hullua, mie tein ommaani H4-halogeeni ajalla kans releistyksen etuvalolle.
Ja nyt Led-It-Be aikana teen saman, saapii lisä-lyhyet & -pitkät sähkönsä samoista releistä :!: :idea:

Miun hajatelma :arrow: Tehokas äänimerkki pyörään-ketjusta:

Töötin äänenvoimakkuuuen parantamisee pätee sama wiisaus ku, H4-polttimon kirkastamisee, paksummat piuhat ja rele :idea:

:arrow: MOTONET: Mikrorele 12V/25A 4napa-yleis 48-1964 2.99€

Kuva
Kuva

:arrow: Mikrorelekanta jatkettava 48-1970 1.99€

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja JKKo »

V2moottori kirjoitti: 11:10 27.10.2022. Okei, eli ainakin 80-90-luvun HD:ssä ei alunperin ollut kuin vilkunrele ja rele solenoidille, kunnes tuli erillinen yksikkö näille?.
Ajattelin uusia sähköjä palapalalta siten että erottelen valot, vilkut yms omiksi johtonipuiksi, omilla syötöillä sulakkeelta asti samalla omat maadoitukset, valot vilkut voisi olla 1,5mm2 johdoilla ja oikeilla väreillä…
Valoille voisi tuossa kohtaa rakentaa releen ja käyttää valokytkimiä releen ohjauksena…
En tiedä onko tuollainen nyt aivan hullua mutta ehkä….
Jossakin vaiheessa osia lisäillessä tulee vastaan tilanahtaus. Yksin "tupakka-askin kokoisen" ECU:n kätkeminen sateelta suojaan Sportsterin uumeniin leikkuutti mun ajopelistä öljysäiliöstä siivun pois.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Juu, tilanpuute tulee Sporsterissa äkkiä, ajatuksena oli myös jos pystyy ja ei hyppää silmille niin rakentaa/hankkii lisäkotelon ajovalon taakse, nyt on tilauksessa tupla linssit eteen..
Koteloon tulisi valojen ja vilkkuen releet ja kytkennät.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Jos ei nykyaikainen tekniikka pelota, niin motogadgetin mo.unit voisi olla harkitsemisen arvoinen. Minulla on sen vanhempi versio odottamassa laatikossa innostusta projektin tekemiseen (väärän merkkinen pyörä, ei siitä enempää).
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Jos olisin tekemässä sähköjä muuten kuin perinteisillä kangasjohdoilla ja automaattisulakkeilla, niin hankkisin 2000-luvun alun Softailin/Dynan sulakerasian, johon saa laitettua joko pelkkiä sulakkeita tai noita pikkureleitä.

Ja pinnit tietty tarpeen mukaan, toki jos haluais niin käyttäis vielä uudempia releitä mitkä menee käytännössä suoraan sulakkeiden tilalle tuohon pohjaan…
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jos se toimii, niin älä koske - sanovat :mrgreen:

No mitäpä sitä ei harrastamisen takia turhaan tekisi :oops:

Minulla kaksi vanhinta pyörää ovat '71 rautis ja '75 shovel FLH eikä kummankaan sähköjä ole vielä tarvinnut tehdä uusiksi. Hyvin tuntuvat pelaavan. Virtalukon olen kumpaankin joutunut uusimaan.

Kumpaankin olen kyllä asentanut paremmat jouset/iskarit. Parantaa ajettavuutta huomattavasti enemmän, kuin nippu sähköjohtoja ja releitä...

'66 Mustangiin asensin releen valoille, kun alkuperäinen kojelaudan katkaisijan kautta kulkeva virta rupesi lämmittämään katkaisijaa ja pätkimään H4 valoja. Se ei siis toiminut, joten piti koskea.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Kiwi kirjoitti: 09:20 28.10.2022. Jos olisin tekemässä sähköjä muuten kuin perinteisillä kangasjohdoilla ja automaattisulakkeilla, niin hankkisin 2000-luvun alun Softailin/Dynan sulakerasian, johon saa laitettua joko pelkkiä sulakkeita tai noita pikkureleitä...
Tuommosessa (osanummero kuvissa) on paikat 2 releelle ja 3 sulakkeelle :!: :idea:
Siinä toisessa 'palikassa' on 9 sulakkeen 'majotustilat' :!: :mrgreen:

Kuva

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Joe Cool kirjoitti: 09:56 28.10.2022. Jos se toimii, niin älä koske - sanovat :mrgreen:

No mitäpä sitä ei harrastamisen takia turhaan tekisi :oops:

Minulla kaksi vanhinta pyörää ovat '71 rautis ja '75 shovel FLH eikä kummankaan sähköjä ole vielä tarvinnut tehdä uusiksi. Hyvin tuntuvat pelaavan. Virtalukon olen kumpaankin joutunut uusimaan.

Kumpaankin olen kyllä asentanut paremmat jouset/iskarit. Parantaa ajettavuutta huomattavasti enemmän, kuin nippu sähköjohtoja ja releitä...

'66 Mustangiin asensin releen valoille, kun alkuperäinen kojelaudan katkaisijan kautta kulkeva virta rupesi lämmittämään katkaisijaa ja pätkimään H4 valoja. Se ei siis toiminut, joten piti koskea.

Kyllähän se näinkin on kun kaikki toimii niin ei parane koskea… tuossakin on vähän joku joskus tehnyt sähköjä
Ja parit huterat apikoliittimet on kiinni miten on, ettei enään ole alkuperäisiä ainakaan liitokset, joten ajattelin siistiä ja laittaa johtoja,liittimiä uusiksi. Aloitan nämä vilkuista kun tuli uudet hankittua..edestä on jo kaikki vilkunjohdot joskus raksittu…
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

V2moottori kirjoitti: 18:41 28.10.2022. Kyllähän se näinkin on kun kaikki toimii niin ei parane koskea… tuossakin on vähän joku joskus tehnyt sähköjä
Jep, sitä on liikkeellä. Aika monasti kuulee, miten turhat sähköt on poistettu :mrgreen: Siitä on hyvä jatkaa.

Mutta varmasti sählätyt sähköt saa maltilla parannettua oikeasti kuntoon.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joe Cool kirjoitti: 09:56 28.10.2022. '66 Mustangiin asensin releen valoille, kun alkuperäinen kojelaudan katkaisijan kautta kulkeva virta rupesi lämmittämään katkaisijaa ja pätkimään H4 valoja. Se ei siis toiminut, joten piti koskea.
Perinnejenkin ajovalon sähkössä on tulipellin tienoilla konehuoneessa olevan fusible linkin (eräänlainen sulakkeen korvike) jälkeen tulipellin läpivienti, johto ampeerimittariin, johto valokytkimelle (jossa eräänlainen palautuva sulake sisällä), johto valonvaihtimelle, johto tulipellin läpivientiin, läpiviennin liitin, johdot ajovaloille. Näistä löytyy helposti 2 volttia tarjolla olleista 14 voltista ja hyvin releistettynä >50% valotehon lisää. <= Ihan olen itse mitannut. Superhyper H4 polttimo, kallis mutta laillisen tehoinen plus umpion putsaus antoivat yhdessä vain 20%.

Sportsteriin ei mahdu yhtä paljon toimilaitteita ja/tai suojalaitteita, joten releistyksellä ei saa ihan yhtä lailla lisää valoa. Mut kai sieltä jotakin saa. Nykyisin on paremman näköisiä LED umpioita, melkein kuin alkuperäinen. Semmosella kyllä rata valkenee varsinkin jos se H4 umpio on valittu ulkonäön perusteella joksikin "kuperaksi" eikä esim Hella, joka oli oikeasti hyvä lamppu.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: HD ja valorele

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Releistä sen verran vielä, että halogeeni valoon sopii hyvin mutta entäs jos jossain vaiheessa vaihtaa LED valoja, niin voiko olla releen kautta tulevista syötöistä haittaa, tämä vaan sillä kun Biltema varoittelee :



HUOM! Ei tarkoitettu LED-lisävaloille/signaaleille pulssisyötöllä. Esimerkiksi lyhyt-/nopeaintervalliset salamatoiminnot voivat aiheuttaa oikosulun ja releen ylikuumenemisen.
Vastaa Viestiin