Moottorin kuva mittarissa??
Moottorin kuva mittarissa??
Sportster vilkut lopetti kesällä toimintansa.Vaihtelin polttimoita ja ihmettelin. Välillä toimi hyvin tallissa ja ajossa ei jne. Mopoon siis vaihdettu noi yleisesti myynnissä olevat tarvikevilkut. Purin satulan, tankin, ilmanputsarin jne, pois tieltä. Tarpeeks kun ihmettelin, vedin ylimääräisen maadoituspiuhan etuhaarukkaan ja nyt toimii. Ei siitä mikää kaunotar tullut. Meni vaan sairastumisen takia aikaa ja mopo ehti olla 1kkn palasina tallin lattialla.
-Mutta mutta, niinkuin tässä merkissä on tapana, että kun yhden vian korjaa, niin tulee 2 lisää, s--tana. Moottorivalo mittarissa. Tarkistin vikakoodin. Se oli PO107, eli MAP Sensor low/open (alle 0,5V). Manifold absolute pressure sensor (MAP), olkoon nyt suomeksi vaikka Imusarjan Paine Tunnistin (IPT;). No tämä löytyy jostain kaasarin tienoilta, mittaa ymmärtääkseni moottoriin ohjattavan ilman määrää ja säätää bensan määrän, sekä vielä sytytystä!!??? Eli toisin sanoen, jos toi sensori antaa oikeasti väärää tietoa, kone ei lähde käyntiin (väärä seos ja sytytys pielessä), ei käy tyhjäkäyntiä eikä ota kierroksia (ei säädy).
Nyt ongelma, että se lähti hyvin käyntiin, käy hyvin tyhjäkäyntiä, ottaa kierroksia ja toimii, ottaa myös ajossa kierroksia. Ajoin vähän ja hyvin toimii. Niinpä nollasin sen vikakoodin laitoin käyntiin ja ajoin uuden lenkin, vika ilmestyi uudelleen..!!??
Pyörä oli siis osina 1kk:n, nyt kasasin sen, teinköhän jotain väärin. Onko sieltä joku piuha tai letku vielä irti? Silloin jännite on varmasti matala=0V. Miten pyörä voi kertoa, että se on rikki ja toimia..Mun logiikka loppuu kesken tän merkin kanssa, tai sit mä vaan oon ihan vitun tyhmä, mikä on se oikein vaihtoehto.
Old (joo ja taas vituttaa)
-Mutta mutta, niinkuin tässä merkissä on tapana, että kun yhden vian korjaa, niin tulee 2 lisää, s--tana. Moottorivalo mittarissa. Tarkistin vikakoodin. Se oli PO107, eli MAP Sensor low/open (alle 0,5V). Manifold absolute pressure sensor (MAP), olkoon nyt suomeksi vaikka Imusarjan Paine Tunnistin (IPT;). No tämä löytyy jostain kaasarin tienoilta, mittaa ymmärtääkseni moottoriin ohjattavan ilman määrää ja säätää bensan määrän, sekä vielä sytytystä!!??? Eli toisin sanoen, jos toi sensori antaa oikeasti väärää tietoa, kone ei lähde käyntiin (väärä seos ja sytytys pielessä), ei käy tyhjäkäyntiä eikä ota kierroksia (ei säädy).
Nyt ongelma, että se lähti hyvin käyntiin, käy hyvin tyhjäkäyntiä, ottaa kierroksia ja toimii, ottaa myös ajossa kierroksia. Ajoin vähän ja hyvin toimii. Niinpä nollasin sen vikakoodin laitoin käyntiin ja ajoin uuden lenkin, vika ilmestyi uudelleen..!!??
Pyörä oli siis osina 1kk:n, nyt kasasin sen, teinköhän jotain väärin. Onko sieltä joku piuha tai letku vielä irti? Silloin jännite on varmasti matala=0V. Miten pyörä voi kertoa, että se on rikki ja toimia..Mun logiikka loppuu kesken tän merkin kanssa, tai sit mä vaan oon ihan vitun tyhmä, mikä on se oikein vaihtoehto.
Old (joo ja taas vituttaa)
Re: Moottorin kuva mittarissa??
Kyllä ne autotkin toimii vaikka ottais useammastakin anturista piuhan irti, vikakoodi siitä tulee ja jonkinasteinen vikatila. Samoin muunmerkkiset moottoripyörät. MAP-anturi on siinä imusarjan päällä, siihen menee muistaakseni kolme johtoa. En tiedä mitä kaikkea sulla on moposta laitettu paloiksi mutta jos et tuota liitintä ole auki käyttänyt niin kannattaa avata ja putsata.
Re: Moottorin kuva mittarissa??
Johdot kovettuvat siinä imusarjan päällä kuumassa.
Joskus on käynyt niin, että yhteys katkeaa johtoja väännellessä.
Tuo mapin johto on ainakin bigtwinissä aika kireällä ja kovalla mutkalla, eikä varmaan sportsterissakaan ole ylimääräistä mittaa laitettu.
Kannattaa siis vaikka vetämällä tarkastaa, olisiko mennyt karvat menneet sellaiseen malliin, että välillä yhteys katkeaa.
Joskus on käynyt niin, että yhteys katkeaa johtoja väännellessä.
Tuo mapin johto on ainakin bigtwinissä aika kireällä ja kovalla mutkalla, eikä varmaan sportsterissakaan ole ylimääräistä mittaa laitettu.
Kannattaa siis vaikka vetämällä tarkastaa, olisiko mennyt karvat menneet sellaiseen malliin, että välillä yhteys katkeaa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Moottorin kuva mittarissa??
Ok, thanks hyvistä vastauksista, Voihan täällä olla asiallinenkin, itseltä se ei näköjään enää onnistu. Saisko vielä tarkennuksena, mikä tuon anturin funktio on, jos se ei tee mitään? Löytyy siis tankin alta, iso homma mulle purkaa, kun satulassa menee pari tuntia? Kannattaa varmaan hommata uusi anturi ja vaihtaa se samalla, niin selviää helpommalla? Jos sinne ajetaan vuosikausia likaista ilmaa, niin kai se joskus hajoaa?
Old (ei vituta enää yhtään)
Old (ei vituta enää yhtään)
Re: Moottorin kuva mittarissa??
Nämä vikakoodit. Välillä järkeviä, välillä ei.
Minulla yhdessä pyörässä, 2016 matkalehmässä vikavalo on riivannut satunnaisesti parina kesänä. Ja antanut aivan käsittämättömiä osia syyllisenä. Yksi sellainenkin, jota ei edes google eivätkä amerikan foorumit tiedä, että mikä osa se on. Koodi on lähinnä diagnostiikan CAN-väylän yhteyden kadottamista ecuun ja sen seurauksena tulee sitten muutama muu. Ei vaikuta ajamiseen ja syttyy ja sammuu omaan tahtiinsa. Yleensä niin, että aluksi se syttyy ja kun vähän ajetaan lisää, katoaa joko nollattuna tai itsekseen eikä tule tuhansiin kilometreihin takaisin.
Tuossa nyt vaikuttaa selvälle syylle ja Kiwin ja Pertin kommentit ovat erittäin loogisia. Kuumuus voi tehdä liitoksille tepposiaan.
Minulla kaasuläpän asentotunnistimen liitin/kontaksti sähkökaasuisessa 2010 lehmässä hajosi imusarjan päällä pitkän 11 000 km reissun päälle ja Austinin pohjoisen puolen diileri kolvaili liitoksen kuntoon osia vaihtamatta. Olin vaihtanut vapaavirtausputsarin 18000 km aikaisemmin ja siinä jäi yksi liitin ylimääräiseksi. Liitin oli nippusiteellä nipussa ja kaiketi kitkutteli siinä kuumassa ongelman tuohon kaasuläpän piuhaan. Se kyllä tuntui ajossa, koska vain reilulla tyhjäkäynnillä pystyi nilkuttamalla ajamaan aina kun vikavalo syttyi. Viimeiset vajaat 10 mailia vedin poliisiauton saattamana pajalle, sain puhuttua konstaapelin ajamaan takana turvaamassa selustan, jos isolla tiellä pamahtaa tyhjäkäynnille. Ei pamahtanut, vasta liikkeen parkkialueella tuli seuraavan kerran Vikakoodi tuli ihan oikeasta osasta FP III:een, jolla sitä luin ja nollailin.
Minulla yhdessä pyörässä, 2016 matkalehmässä vikavalo on riivannut satunnaisesti parina kesänä. Ja antanut aivan käsittämättömiä osia syyllisenä. Yksi sellainenkin, jota ei edes google eivätkä amerikan foorumit tiedä, että mikä osa se on. Koodi on lähinnä diagnostiikan CAN-väylän yhteyden kadottamista ecuun ja sen seurauksena tulee sitten muutama muu. Ei vaikuta ajamiseen ja syttyy ja sammuu omaan tahtiinsa. Yleensä niin, että aluksi se syttyy ja kun vähän ajetaan lisää, katoaa joko nollattuna tai itsekseen eikä tule tuhansiin kilometreihin takaisin.
Tuossa nyt vaikuttaa selvälle syylle ja Kiwin ja Pertin kommentit ovat erittäin loogisia. Kuumuus voi tehdä liitoksille tepposiaan.
Minulla kaasuläpän asentotunnistimen liitin/kontaksti sähkökaasuisessa 2010 lehmässä hajosi imusarjan päällä pitkän 11 000 km reissun päälle ja Austinin pohjoisen puolen diileri kolvaili liitoksen kuntoon osia vaihtamatta. Olin vaihtanut vapaavirtausputsarin 18000 km aikaisemmin ja siinä jäi yksi liitin ylimääräiseksi. Liitin oli nippusiteellä nipussa ja kaiketi kitkutteli siinä kuumassa ongelman tuohon kaasuläpän piuhaan. Se kyllä tuntui ajossa, koska vain reilulla tyhjäkäynnillä pystyi nilkuttamalla ajamaan aina kun vikavalo syttyi. Viimeiset vajaat 10 mailia vedin poliisiauton saattamana pajalle, sain puhuttua konstaapelin ajamaan takana turvaamassa selustan, jos isolla tiellä pamahtaa tyhjäkäynnille. Ei pamahtanut, vasta liikkeen parkkialueella tuli seuraavan kerran Vikakoodi tuli ihan oikeasta osasta FP III:een, jolla sitä luin ja nollailin.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Moottorin kuva mittarissa??
Sen pystyy luultavasti vaihtaman imusarjaan sivusta, kun ottaa ilmanputsarin edestä pois.
Eikös se sun pyöräsi kumminkin ruisku ole, vaikka kaasarista aiemmin mainitstkin.
Eikös se sun pyöräsi kumminkin ruisku ole, vaikka kaasarista aiemmin mainitstkin.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Moottorin kuva mittarissa??
Meinasin laittaa kuvan sensorista, mutta kännykällä ei onnistunut.
Laita googleen "sportster map sensor" niin saat kuvan sijainnista. On siinä imusarjassa päällä heti putsarin kurkun jälkeen.
Laita googleen "sportster map sensor" niin saat kuvan sijainnista. On siinä imusarjassa päällä heti putsarin kurkun jälkeen.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Moottorin kuva mittarissa??
Sorry Pertti mun moka. Mopo on Sporster 1200XL, 2004 ja siis kaasari vehje. Olis kyllä huomattavasti helpompi jos pääsis siitä sivusta räpläämään. Täytyy etsiä googlesta hyvä kuva, siitähän se selviää. Hankin jostain sen anturin, ei varmaan paljon maksa.
Old
Old
Re: Moottorin kuva mittarissa??
Ei kai kaasarivehkeessä mappia ole, vai onko viimeisiin keksitty jotakin vilunkijuttuja?
edit.....on siinä mappi. Kaasari pois paikaltaan, niin pääsee käsiksi. Voi päästä sieltä toiseltakin puolelta.
edit.....on siinä mappi. Kaasari pois paikaltaan, niin pääsee käsiksi. Voi päästä sieltä toiseltakin puolelta.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Moottorin kuva mittarissa??
No niin tämäkin vielä. Tolla sensorilla ei siis toisinsanoen tee mitään, eihän kaasarin seosta mitenkään pysty säätämään ajossa. Mikähän v.tun järki tohon laitteeseen on laittaa ylimääräisiä osia, mitkä lisää painoa ja nostaa hintaa. Ja tietenkin lisää näitä mahdollisia vikaantumiskohteita.
No niin nyt reippaasti talliin ja lopetetaan tää nillitys. Välillä vaan alkaa vituttamaan tää laite.
Old
No niin nyt reippaasti talliin ja lopetetaan tää nillitys. Välillä vaan alkaa vituttamaan tää laite.
Old
Re: Moottorin kuva mittarissa??
Kaasarikoneesta en tiedä mutta ruiskussa map säätää sekä ruiskutettavaa määrää että sytytysennakkoa. Jos siellä map on niin saattaapi säätää ennakkoa
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: Moottorin kuva mittarissa??
Mites toi VOES?
Ja ylipäätään, kohta 20 vuotias rutku voi olla hyvinkin muokattu ja sisältää osia eri aikakausien vehkeistä. Arvaa mistä tiedän?
Ja ylipäätään, kohta 20 vuotias rutku voi olla hyvinkin muokattu ja sisältää osia eri aikakausien vehkeistä. Arvaa mistä tiedän?
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Moottorin kuva mittarissa??
Älä viitsi Ranze. Tossa on kai jo Hondan moottori, sen verran joku kyläseppä on sitä rakentanut, eli tehnyt helvetisti huononnuksia. Ja joo joskus olen löytänyt siitä ton Voes-letkun ja ihmetellyt sitä. Nyt löyty siis toi MAP. Onkohan perkele HD ja Honda ollut talven samassa pajassa ja tää sekäsikiö on lopputulos?? Old
Re: Moottorin kuva mittarissa??
VOES ja MAP mittaavat samaa ilmiötä eli imusarjan painetta. VOES on kytkin eli päälle-pois, MAP yleensä ”jatkuva” mittaus eli on väliasentojakin. Varmaan se sytytysennakkoon vaikuttaa, toinen säätöön käytettävä juttu on kierrokset, ja näistä sähköaivo sitten päättelee jotain. Uudemmissa varmaan vähän fiksumpi säätö.Veijo Esso kirjoitti: 12:44 04.11.2022.Eikö se just poistunut map-anturin myötä?ranze kirjoitti: Mites toi VOES?
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”