ENSIÖhihnan linjaus.

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Ensimmäistä kertaa en tätä tekemässä. Kysymys kuuluu : mikä on paras tapa saada chopperissa
1 1/2 " belt hihna täysin suoraan linjaan hyvin tarkasti. Pannussa säädin pohjalevyä. Evossa on tehty joku ihme viritys pohjalevyyn mikä kääntää laatikkoa. Myös olen kokeillut käynnissä ollessa. Siinä vaan tuntui että on linjassa. Mutta kierroksia antaessa hihna siirtyi sisäänpäin.,muuten pysyi enemmän oikealla ihan ison hihna pyörän lähellä. Mikä olisi se paras säätö ruuvi systeemi. Nuo pohja levyn alla olevat on todella hankalat. Niin ja millä saisi katsottua esim. Hihna pyörät samaan linjaan. Nekin on niin etäällä toisistaan. Silmämääräisesti kyllä saa . Mutta nyt on kyse täydellisestä hihnan linjauksesta. 😎🤔
choppers since 1988
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Pitkä suorakulma tai viivain on ollut ihan hyvä tuohon linjaushommaan. Mulla on shovelissa ne mutterisäädöt pohjalevyssä mutten niitä nyt niin vaikeina oo pitänyt, toki yksi säätö joka olis sama molemmin puolin olis parempi.

Tälleen teoriassa kun pohtii tuota remmin elämistä kierroksilla, voisi syynä olla pieleen menneen linjauksen lisäksi moottorin tai vaihdelaatikon siirtyminen, ”löysä” runko tai vaihteiston pääakselin laakerointi. Mutta todellista syytä on hankalaa arvailla näkemättä.
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja panheadever »

IMG_20230110_185616.jpg

Tää on kyllä hankala. Näkyy tuolla alla. Ehkäpä se mikä tulee pohjalevy takaosaan olis parempi .
(Kuva on vika asennossa)
choppers since 1988
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja panheadever »

No joo. Tuo viivain on ennestään käytetty. Säädetty tarkkaan käynnissä ollessa. . Hihnan pyöriessä laudalla hankaamalla hihnaa ,jos siirsi toiseen laitaan päin se pysyi siinä. Eli voi olettaa olevan suorassa. Kierroksia lisätessä hihna kuitenkin meni sisäänpäin ja palasi ulospäin tyhjäkäynnillä. Vaihteisto on nyt irti , pitää tarkistaa pääakseli. Viime kesänä aika rajusti meni jumiin .kun hihnasta lähti hampaat.
choppers since 1988
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

panheadever kirjoitti: 08:23 14.01.2023. No joo. Tuo viivain on ennestään käytetty. Säädetty tarkkaan käynnissä ollessa. . Hihnan pyöriessä laudalla hankaamalla hihnaa ,jos siirsi toiseen laitaan päin se pysyi siinä. Eli voi olettaa olevan suorassa. Kierroksia lisätessä hihna kuitenkin meni sisäänpäin ja palasi ulospäin tyhjäkäynnillä. Vaihteisto on nyt irti , pitää tarkistaa pääakseli. Viime kesänä aika rajusti meni jumiin .kun hihnasta lähti hampaat.
Hihnan ilmeisesti näkee hyvin kuskin paikalta. Oletko katsonut, kuinka se hihna käyttäytyy vakiokierroksilla ajettaessa alamäki-tasainen-ylämäki -tilanteissa?

Mä olen pelannut ihan muunlaisten hammashihnojen kanssa. Linjausvirheen takia hihna pyrkii siirtymään siihen suuntaan, missä joutuu kireämmälle. Johdattelen siihen, että jotain taipuu tuossa, kun kierroksia lisätään, joka vähän lisää voimia kitkojen takia. Se voisi saada hihnan liikkumaan sivuttain.

Offtopikkia. Asentelin vuosi sitten 883/1200/turboon hihnan ketjujen tilalle. Johan siinä ketjut ehti >30 vuotta olla. En saanut perinteisillä "mittaa jostakin johonkin" mitoilla hihnaa olemaan millään menemättä takahihnapyörän laitaan. Teräsviivaimella takarattaan koneistetun ulkokyljen kanssa otettu suuntima huomioiden hihnapyörän laipan leveyden ja sillä viivottimella osoitus eturattaan suuntaan. Tällä tähystyksellä meni ns "ykkösellä" oikeaan linjaukseen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja panheadever »

No niin. Voi olla löysää laakerissa , pitää tsekata uudestaan vaihteisto rempan jälkeen. Kiitos..
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Onko siinä tukilaakeri?
moderattori

Romu rauhoittaa!
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Kyllä on ja tukilaakeri vaihdettu viime talvena
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Onkos siinä loppuviimein muuta väliä kuin että rattailla pysyy.
Jos ei muuten onnistu, niin koeajojen kautta sellaiseen malliin, ettei aja laitaan asti.
Kerran kun saa kohdalleen, niin säätötarvettahan ei pitäisi olla, kun vaan mutterit pysyy kiinni.

Isot pojat säätivät avoremmiä kopistelemalla. Mutterit kevyeen kiristykseen, käyntiin ja sitten nailonivasaralla asento kohdalleen. Mutterit kiinni ja menoksi.

Kuva kokonaisuudesta saattaisi auttaa pähkäilyissä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Kyllähän se alunperin on suorassa ollu. Ja viime kesänä myös laitettiin. Nyt syksyllä remmin vaihdon yhteydessä tuli nää esiin .On tuo tukilaakeri Ainakin sökönä..Pitäs vaan saada nyt niin hyvin ettei tarviis enää reissulla vaihtaa.. kyllä oli Pannussa tosi helppo vaihtaa , muttei enää nykyisessä chopperissa. Tyylejä on kaksi, joko laatikkoa siirtämällä tai kytkimen irroitus...Onko muuten kenellä kokemuksia Kevlar vahv. Remmistä !
choppers since 1988
Avatar
jeku
Viestit: 160
Liittynyt: 21:46 30.04.2007.
Viesti:

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja jeku »

W&W:ltä löytyy tommonen pohjalevy,helpottaa ainakin säätöä

TRANSMISSION BASE PLATE
Item № 74-002
fits 4-speed Big Twin 1965-1985
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

jeku kirjoitti: 13:40 15.01.2023. W&W:ltä löytyy tommonen pohjalevy, helpottaa ainakin säätöä.

TRANSMISSION BASE PLATE
Item № 74-002
fits 4-speed Big Twin 1965-1985
:idea: :arrow: TRANSMISSION BASE PLATE Item № 74-002

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Tuo levy näyttää fiksulta jos käy kun on Chopper, niin muokattu kiinnitys kohtaa yms.
Nyt muuten taitaa olla jo selvä tuo hihnan siirtyminen. Niinkuin heti tuolla alussa jo joku mainitsi. Pääakselin laakeri ja tukilaakeri väljä.
Mites muuten 4 vaihteinen laatikko kummassa päässä on 4 vaihteen rattaat, niin tietää siten 3 rattaat tsekata.🤔
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Nelosen rattaat ovat vasemmassa laidassa.
Toinen ratas on se, johon tulee ulkopuolella ketjupyörä kiinni.
moderattori

Romu rauhoittaa!
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja panheadever »

En viitsi avata uutta viestiketjua. Jos löytyisi tieto vielä tässä.
4 vaihteinen kicksillä laatikko.
Mistä tietää onko se Revtech. Pitäisi olla muttei varmuutta.
Käykö kuitenkin samat sisäkalut kuten olen ymmärtänyt.
Mistäs tietää välityssuhteet.
Pitäisi saada pienempi ykkönen ja mahdollisesti isompi 3 vaihde.
Kolmosen rattaat oli 23/ 28 tooth.
Eli onko tämä nyt se pitempi eli isompi vaihde .
Luetteloissa ei ole hammaslukuja
Andrews ois hyvä .mut pitääkö se laskea.?
choppers since 1988
Vastaa Viestiin