Sivu 1/3
ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 20:15 11.01.2023.
Kirjoittaja panheadever
Ensimmäistä kertaa en tätä tekemässä. Kysymys kuuluu : mikä on paras tapa saada chopperissa
1 1/2 " belt hihna täysin suoraan linjaan hyvin tarkasti. Pannussa säädin pohjalevyä. Evossa on tehty joku ihme viritys pohjalevyyn mikä kääntää laatikkoa. Myös olen kokeillut käynnissä ollessa. Siinä vaan tuntui että on linjassa. Mutta kierroksia antaessa hihna siirtyi sisäänpäin.,muuten pysyi enemmän oikealla ihan ison hihna pyörän lähellä. Mikä olisi se paras säätö ruuvi systeemi. Nuo pohja levyn alla olevat on todella hankalat. Niin ja millä saisi katsottua esim. Hihna pyörät samaan linjaan. Nekin on niin etäällä toisistaan. Silmämääräisesti kyllä saa . Mutta nyt on kyse täydellisestä hihnan linjauksesta.
Re: ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 21:48 11.01.2023.
Kirjoittaja Kiwi
Pitkä suorakulma tai viivain on ollut ihan hyvä tuohon linjaushommaan. Mulla on shovelissa ne mutterisäädöt pohjalevyssä mutten niitä nyt niin vaikeina oo pitänyt, toki yksi säätö joka olis sama molemmin puolin olis parempi.
Tälleen teoriassa kun pohtii tuota remmin elämistä kierroksilla, voisi syynä olla pieleen menneen linjauksen lisäksi moottorin tai vaihdelaatikon siirtyminen, ”löysä” runko tai vaihteiston pääakselin laakerointi. Mutta todellista syytä on hankalaa arvailla näkemättä.
Re: ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 20:07 12.01.2023.
Kirjoittaja panheadever
Tää on kyllä hankala. Näkyy tuolla alla. Ehkäpä se mikä tulee pohjalevy takaosaan olis parempi .
(Kuva on vika asennossa)
Re: ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 08:23 14.01.2023.
Kirjoittaja panheadever
No joo. Tuo viivain on ennestään käytetty. Säädetty tarkkaan käynnissä ollessa. . Hihnan pyöriessä laudalla hankaamalla hihnaa ,jos siirsi toiseen laitaan päin se pysyi siinä. Eli voi olettaa olevan suorassa. Kierroksia lisätessä hihna kuitenkin meni sisäänpäin ja palasi ulospäin tyhjäkäynnillä. Vaihteisto on nyt irti , pitää tarkistaa pääakseli. Viime kesänä aika rajusti meni jumiin .kun hihnasta lähti hampaat.
Re: ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 08:49 14.01.2023.
Kirjoittaja JKKo
panheadever kirjoitti: 08:23 14.01.2023.
No joo. Tuo viivain on ennestään käytetty. Säädetty tarkkaan käynnissä ollessa. . Hihnan pyöriessä laudalla hankaamalla hihnaa ,jos siirsi toiseen laitaan päin se pysyi siinä. Eli voi olettaa olevan suorassa. Kierroksia lisätessä hihna kuitenkin meni sisäänpäin ja palasi ulospäin tyhjäkäynnillä. Vaihteisto on nyt irti , pitää tarkistaa pääakseli. Viime kesänä aika rajusti meni jumiin .kun hihnasta lähti hampaat.
Hihnan ilmeisesti näkee hyvin kuskin paikalta. Oletko katsonut, kuinka se hihna käyttäytyy vakiokierroksilla ajettaessa alamäki-tasainen-ylämäki -tilanteissa?
Mä olen pelannut ihan muunlaisten hammashihnojen kanssa. Linjausvirheen takia hihna pyrkii siirtymään siihen suuntaan, missä joutuu kireämmälle. Johdattelen siihen, että jotain taipuu tuossa, kun kierroksia lisätään, joka vähän lisää voimia kitkojen takia. Se voisi saada hihnan liikkumaan sivuttain.
Offtopikkia. Asentelin vuosi sitten 883/1200/turboon hihnan ketjujen tilalle. Johan siinä ketjut ehti >30 vuotta olla. En saanut perinteisillä "mittaa jostakin johonkin" mitoilla hihnaa olemaan millään menemättä takahihnapyörän laitaan. Teräsviivaimella takarattaan koneistetun ulkokyljen kanssa otettu suuntima huomioiden hihnapyörän laipan leveyden ja sillä viivottimella osoitus eturattaan suuntaan. Tällä tähystyksellä meni ns "ykkösellä" oikeaan linjaukseen.
Re: ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 09:18 14.01.2023.
Kirjoittaja panheadever
No niin. Voi olla löysää laakerissa , pitää tsekata uudestaan vaihteisto rempan jälkeen. Kiitos..
Re: ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 10:41 14.01.2023.
Kirjoittaja Pertti
Onko siinä tukilaakeri?
Re: ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 11:54 14.01.2023.
Kirjoittaja panheadever
Kyllä on ja tukilaakeri vaihdettu viime talvena
Re: ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 09:58 15.01.2023.
Kirjoittaja Pertti
Onkos siinä loppuviimein muuta väliä kuin että rattailla pysyy.
Jos ei muuten onnistu, niin koeajojen kautta sellaiseen malliin, ettei aja laitaan asti.
Kerran kun saa kohdalleen, niin säätötarvettahan ei pitäisi olla, kun vaan mutterit pysyy kiinni.
Isot pojat säätivät avoremmiä kopistelemalla. Mutterit kevyeen kiristykseen, käyntiin ja sitten nailonivasaralla asento kohdalleen. Mutterit kiinni ja menoksi.
Kuva kokonaisuudesta saattaisi auttaa pähkäilyissä.
Re: ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 12:45 15.01.2023.
Kirjoittaja panheadever
Kyllähän se alunperin on suorassa ollu. Ja viime kesänä myös laitettiin. Nyt syksyllä remmin vaihdon yhteydessä tuli nää esiin .On tuo tukilaakeri Ainakin sökönä..Pitäs vaan saada nyt niin hyvin ettei tarviis enää reissulla vaihtaa.. kyllä oli Pannussa tosi helppo vaihtaa , muttei enää nykyisessä chopperissa. Tyylejä on kaksi, joko laatikkoa siirtämällä tai kytkimen irroitus...Onko muuten kenellä kokemuksia Kevlar vahv. Remmistä !
Re: ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 13:40 15.01.2023.
Kirjoittaja jeku
W&W:ltä löytyy tommonen pohjalevy,helpottaa ainakin säätöä
TRANSMISSION BASE PLATE
Item № 74-002
fits 4-speed Big Twin 1965-1985
Re: ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 20:50 15.01.2023.
Kirjoittaja -Harikka-
jeku kirjoitti: 13:40 15.01.2023.
W&W:ltä löytyy tommonen pohjalevy, helpottaa ainakin säätöä.
TRANSMISSION BASE PLATE
Item № 74-002
fits 4-speed Big Twin 1965-1985
TRANSMISSION BASE PLATE Item № 74-002
Re: ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 14:09 17.01.2023.
Kirjoittaja panheadever
Tuo levy näyttää fiksulta jos käy kun on Chopper, niin muokattu kiinnitys kohtaa yms.
Nyt muuten taitaa olla jo selvä tuo hihnan siirtyminen. Niinkuin heti tuolla alussa jo joku mainitsi. Pääakselin laakeri ja tukilaakeri väljä.
Mites muuten 4 vaihteinen laatikko kummassa päässä on 4 vaihteen rattaat, niin tietää siten 3 rattaat tsekata.
Re: ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 20:43 17.01.2023.
Kirjoittaja Pertti
Nelosen rattaat ovat vasemmassa laidassa.
Toinen ratas on se, johon tulee ulkopuolella ketjupyörä kiinni.
Re: ENSIÖhihnan linjaus.
Lähetetty: 22:19 18.01.2023.
Kirjoittaja panheadever
En viitsi avata uutta viestiketjua. Jos löytyisi tieto vielä tässä.
4 vaihteinen kicksillä laatikko.
Mistä tietää onko se Revtech. Pitäisi olla muttei varmuutta.
Käykö kuitenkin samat sisäkalut kuten olen ymmärtänyt.
Mistäs tietää välityssuhteet.
Pitäisi saada pienempi ykkönen ja mahdollisesti isompi 3 vaihde.
Kolmosen rattaat oli 23/ 28 tooth.
Eli onko tämä nyt se pitempi eli isompi vaihde .
Luetteloissa ei ole hammaslukuja
Andrews ois hyvä .mut pitääkö se laskea.?