VOES

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

amatööri
Viestit: 18
Liittynyt: 03:07 14.06.2022.

VOES

Viesti Kirjoittaja amatööri »

sporster 883:n kyseessä, ei meinaan lähtee käyntiin, eikä pysy käynnissä ilman ryyppyä, hetken tutkiskelun jälkeen Näyttää et VOES-letku ei mene mihinkään..edellinen omistaja vaihtanu S&S-kaasutin systeemin, mut sieltä ei kyllä sille mitään paikkaakaan löydy..minne ja miten se ois nyt syytä laittaa? ..käsittääkseni se tarvii sen kuitenkin.?
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: VOES

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Liityntä kuuluu olla imusarjassa kaasuttimen jälkeen. Tai taitaa olla Keihinissä itse kaasuttimessa, mutta tekee periaatteessa saman asian. VOESilla ei ole käynnistyksessä virkaa. Imusarjan alipaine on startatessa aika alhainen ja VOES samassa tilassa kuin letku irti.

Se VOES tekee samaa kuin alipaine-ennakot wanhan ajan virranjakajassa. Laittaa pintakaasuajossa sytkämodulille viestin, että laitappa pikkuisen enemmän ennakkoa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
amatööri
Viestit: 18
Liittynyt: 03:07 14.06.2022.

Re: VOES

Viesti Kirjoittaja amatööri »

ok,kits ..täytyy sit ruveta tutkimaan muita vaihtoehtoja ongelmaan.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: VOES

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Veikkaan ilmavuotoa jossakin tai sitten on tyhjäkäyntisuutin/piiri tukossa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: VOES

Viesti Kirjoittaja Pertti »

On sillä voessilla aika tärkeä virka juuri käynnistyksessä, kun on orkkis sytkävehkeet.
Sytytys on reilusti myöhäisellä, kunnes imusarjan alipaine on riittävä ja ajokäyrä tulee käyttöön.
Tuo myöhäistäminen tarvitaan ehkäisemään takapotkuja, jotka pidemmän päälle särkevät startin.
Voes ei itsessään säädä mitään, vaan on alipaineella toimiva on-off-kytkin.

Jos on laitettu tarvikemallin syttytysvehkeet, voessia ei välttämättä tarvita.
Sytkässä olevilla nappuloilla saadaan valittua voes, tai ei voes.
moderattori

Romu rauhoittaa!
VSorjonen_01
Viestit: 36
Liittynyt: 11:40 14.09.2022.

Re: VOES

Viesti Kirjoittaja VSorjonen_01 »

Juu, ja jos aiot säilyttää VOES:n niin kannattaa testata, että se myös toimii. Netistä esim "how to test VOES" yms.
Tai laita YV.

Tähdensin siksi, että VOES on Sportissa widdumaisessa paikassa. On pienemmän vaivan tie testata VOES ennen kuin asennat polttoainetankin, johtoja, vaijereita, yms.

-Vesa
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: VOES

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Pertti kirjoitti: 11:11 13.01.2023. On sillä voessilla aika tärkeä virka juuri käynnistyksessä, kun on orkkis sytkävehkeet.
Sytytys on reilusti myöhäisellä, kunnes imusarjan alipaine on riittävä ja ajokäyrä tulee käyttöön.
Muutaman kuukauden vanha aihe pomppasi silmille. VOES tekee saman kuin wanhan auton virranjakajan alipainekello. Vähän karkeammin tosin, koska tiloja on vain kaksi. On ja Off. Osakuormalla imusarjan alipaineen esiintyessä sytytystä aikaistetaan jonkin verran polttoainetalouden parantamiseksi. Laiha seos ja alhainen puristuksessa syntyvä paine tekevät seoksen palamisesta hitaampaa, josta syystä tulet laitetaan vähän aikaisemmin. Kun kaasun kiertää selälleen ja alipaine tuulettuu pois, VOES toimii ja aiheuttaa sytytykseen myöhästyksen.

Sammuksissa olevassa moottorissa, starttaavassa moottorissa ennen käynnistystä sekä WOT (kaasu auki) imusarjassa on joltisen tarkkaan ulkoilmanpaine (jossei ole ahdinta). Sikspä VOESin letku ei starttauksen aikana muuta sytytystä yhtään mihinkään. Vasta kun kone lähtee käyntiin ja imusarjaan muodostuu alipaine, tuo kytkin kytkee ja vaihtaa pikkuisen enemmän ennakkoa antavan käyrän.

Mut se VOES kannattaa säilyttää jos sytkä on sitä mallia, mihin se sopii. Ultiman tarvikesytkässäkin on sille liittymä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin