4 vaihteisen laatikon kunnostus

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Mites voiko pääakselia hioa. On kulunut puslan kohdalta. Mites nuo ylikoko neulat saa sattumaan väljyyttä on on tuossa nelosrattaalla.
Liitteet
IMG_20230123_185435.jpg
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Neulalaakerit pitää sovittaa hoonaamalla ja siihen tarvitaan koneistajaa.
Sama koneistaja sovittaa puslankin akselille.
Luultavasti akselin kiillotus riittää ja sovitus tehdään puslasta.
Akseleista ei kannata kovin suuria ottaa, ettei mene pintakarkaisusta läpi.
edit. suurennettuna tuo akseli näyttää kyllä jo pahalta....

Irtoneulat on nelosrattaalle helppo laittaa, kun kasaa sisuskalut paikalleen ja tökkii lopuksi neulat ulkopuolelta tilaansa.Pikkuisen pitää loppujen kanssa kangotella, mutta huomattavasti helpompi kuin yrittää pitää neulakierrosta vaseliinilla paikallaan, kun laittaa nelosratasta tilaansa.......jos siis on irtoneuloilla laatikko.

Irtoneulallisessa on tärkeä muistaa lukita stefaholkki nelosrattaan booriin sillä pienellä vinkkelipellillä, joka tulee tiivistesarjan mukana. Holkin ketjupyörää vasten tulevassa tasossa on lovi pellille. Jos sitä ei tee, öljy ajautuu akselin ja holkin välistä ulos, koska holkki ei pyöri stefan sisällä. Veikkaan, että aika suurella prosentilla kotiasentajista tuota pellinpalaa lattialla ihmetellään kasauksen jälkeen.

Päittäisvälykset on kaikissa Harikan simmattavissa akseleissa 0,25mm.
Alle 0,15mm ei saa missään tapauksessa mennä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Mites tuo nelosrattaan välys kannattaa hoitaa. Uudet osat ja std. Neulat. Vai jos hoonaus niin mikä osa / osat hoonataan. ,Sekä ratas osa ?
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ylikoon neulat ja viet koneistajalle laatikon rungon kooli paikallaan ja sen nelosen rattaan.
Käsket pistää 2-4 satkua välystä.
Siitä rattaasta ei kannata ottaa, koska on pintakarkaistu, mutta kooli on läpikovaa.
Rattaan pinnan ohennus houkuttelee tekijää, kun saa koneeseen helposti....

Jos tulee molemmat pinnat uudet, saattaa standardineuloilla kasaantua, mutta yleensä nekin vaatii pikkuisen hiontaa.

Halvimmat osat kannattaa jättää tilaamatta, jos meinaa pitokalua tehdä.
Pääakselin saa halvimmillaan 50e:lla, mutta Andrews taitaa maksaa 350e.
moderattori

Romu rauhoittaa!
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

👍.. tilaan ensin uuden rattaan ja pääakselin..
Sovitan, jos välystä vien mitattavaksi ekas. Ja sitten tilaan neulat.😉
choppers since 1988
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Yritin tuota jo aiemmin sanoa, kiikutat ne osat Alavudelle Koneistus Välimäki&Jokiaho, tarvittaessa tilaavat sieltä sulle kaikki tarvittavat osat ja sovittavat ne toisiinsa. Neuloja taitaa olla hyllytavarana kaikkia kokoja.
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Pitäskö tuo kytkentä ratas myös vaihtaa, kun on tää Andrews erilainen tuo kytkentä kolo
Pitäskö tuo kytkentä ratas myös vaihtaa, kun on tää Andrews erilainen tuo kytkentä kolo
vas. on Andrews
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kytkentäpinnoissa kulmia pyöristynyt, vaihtaisin sen kyllä myös. Varsinainen vaihderatas taas näyttää kytkentäpinnoiltaan aivan uuden veroiselta. Olisiko vaihdettu ja jätetty vanha kytkentä.
Tuo Andrews on aivan uudenmallinen ainakin minulle, ei ole koskaan tuollaista tullut vastaan.
Saattaa olla vanhoihin sopiva, vaikka onkin erimallisella työstöllä.
Luultavasti helpompi tehdä kuin suorakulmainen työstö.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Andrewsin ratas näyttää samantyyppiseltä, mitä olivat kytkennät Sportsterin 5spd setissä (mulla on!), jossa oli ne toiset puoletkin omanlaisensa. Pareina toimivat kuin se kuuluisa junan vessa.

XL mallin rattaita esimerkkikuvassa:

Kuva
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Paljon se olikaan sivuakselin välys laatikon sisällä oik. Pääty mihin tulee se shimmi entinen ei sovi. Rako on kärkiväli mitalla 2.10 mm.
Pääakselille jää pieni päittäisvälys , kun ei sovi edes uudet vakio neulat uudelle päärattaalle. 🤔
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kaikki päittäisvälyket oon yrittänyt laittaa 0,25mm.
Isommat ei tee kiusaa, mutta alle 0,15mm en laittaisi.
Manuaaleissa sanotaan sivuakselille 0,08-0,3mm , mutta itse teen varmanpäälle, ettei kuumanakaan ole pelkoa, että alkaa puristamaan.

Monesti, kun purkaaessa mittailee, löytyy yli millin välyksiä, eikä silti ole oireillut mitenkään.
Mieluummin pikkuisen isompi, kuin tiukka.
moderattori

Romu rauhoittaa!
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Kiitos nopeasta vastauksesta.🙂
Entäs onko tiedossa kestävää tukilaakeria. Ei ole Mannekaan löytänyt. Itse löysin yhden laakerikeskukselta. Ei kestänyt täyttä kesää sekään. Joka vuosi melkein pitää vaihtaa jos kymppitonnin vaikka ajaa. En tiedä kestääkö sitäkään. 🤔
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos laakeri on suojattu, avaa suoja, niin näet mikä on rasvatilanne.
Helppo kangottaa piikillä irti ja sitten koko kaameus paljastuu. Uudessa laakerissa on rasvaa vain pari nokaretta.
Hyvää vaseliinia välit täyteen ja sormin painamalla suoja takaisin loveensa.
Laakerikauppiasta saattaa kyllä vituttaa tuollainen omatoimisuus.
moderattori

Romu rauhoittaa!
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Sen olen viime aikoina tehnytkin. Taisi vaan olla muuten huono laakeri tuo viimeksi minkä kokeilin. Se oli joku sähkömoottorin laakeri. Viime vuonna kävin kaikki pyörän laakerit läpi tuolla menetelmällä. Nyt pitää etsiä vielä kunnon laakeri rasva. Se valkoinen ei tainnutkaan olla hyvä. Musta taas on enemmän nivelillle. Pitäs löytää sellainen joka laakereille ja joku lisäaine vielä esim 👍 Ai niin tarkoitin vaihteiston pääakselin sivuttais väljyyttä saako jäädä yhtään. Vähän tuntuu mut tuo tukilaakerihan sitä vielä tukee. 🤔. Joo. Rasvan pitää olla laakereille EP litium lisäaineistettu. Ei musta molyb.
Viimeksi muokannut panheadever, 15:17 14.02.2023.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kyllä siinä varmaan jonkinlainen ihan pieni käyntivälys tuntuu.
Pitkästä varresta väännellessä se kolme satkuakin jo tuntuu, varsinkin ilman öljyä.
Päittäisvälyksen poistaa se kiksikopan päässä oleva mutteri, joka vetää akselin paketiksi kuulalaakeriin
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin