Sivu 1/1
Harikan ostoilmosta siirretty, jonkin verran asiapitoinen ketju
Lähetetty: 20:06 03.02.2023.
Kirjoittaja VSorjonen_01
Morjens,
...ihan mielenkiinnosta. Oletko vaihtanut tai vaihtamassa paljonkin pidempää keulaa sun Softailiin, vai miksi " mummo rauta " on hakusessa ? Tarkoitan, yleensä tuota keksintä tarvitaan vasta kun puhutaan noin +20 " yksijarruisista keuloista.
-Vesa
Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace
Lähetetty: 10:34 04.02.2023.
Kirjoittaja -Harikka-
Terveppä Terve,
Ei keula oo vaihtumassa/wenymässä
Ala T-kappaleesta tai 'mummo-rauta':sta = fork brace:sesta, sais kenties askarreltuu keulaputkii kiinnittyvät lisä-LED-valojen kannattimet
040223 10:37 87
Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace
Lähetetty: 15:30 04.02.2023.
Kirjoittaja VSorjonen_01
Morjens,
Okay.
Jos meinaat laittaa lisäpitkät ala T-kappaleen alle kiinni niin käviskö siihen esim alumiinista tehty kolmion mallinen tanko ? Eli kappaleen sivuprofiili ois kolmion mallinen, siten että valot näyttäis sinne minne on tarkoituskin.. ja kappaleen pituus olis se mikä keulaputkien väliin mahtuu, jotain 7 " ?
"Mummo-raudat" ovat yleensä, käytetytkin, hieman arvokkaampia. Parikymmenen sentin alumiinilotikka sen sijaan vois olla halvempi ratkaisu. Ja helppo työstää.
- Vesa
Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace
Lähetetty: 16:24 04.02.2023.
Kirjoittaja UrpoTJ
Minun Night Trainissani on niin hoikka orkkiskeula, että se elää yksilevyisellä jarrulla kovemmin jarruttaessa. Ilman mummorautaa lokasuoja klonksahti jarrutuksen jälkeen paikoilleen, näki ihan selvän sivuliikkeen. Mummorauta lopetti tuon ilmiön. Keula tuntui vakaammalla, oli totta taikka plaseboa.
Mummorauta on valojen kiinnityksen kannalta huonohko, sehän on yleensä alaputkissa eli tärisee etupyörän mukana. Kestäisköhän monikaan lamppu tuota?
Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace
Lähetetty: 16:42 04.02.2023.
Kirjoittaja VSorjonen_01
Oliko Night Trainissa alkuperäinen lokasuoja ? Yleensä orkkis lokasuojan alla on 2-3mm paksu vahvike jonka tarkoitus on estää tuota vääntymistä. Niin kuin fork brace.
Ei orkkispituisen OEM keulan pidä puoltaa jos on kaikki osat on kunnolla kiinni.
Ongelmaa tulee vasta kun on paljon pidempi ja leveämpi keula, ja jossa jarru vain toisella puolella.
Muuten kyllä hyvä pointti, mielummin asentaa lisävalot ala T-kappaleeseen kuin alaputkiin. Vois kuvitella, ettei lisävaloista ole juurikaan hyötyä jos valokeila "hyppii" eturenkaan tahdissa.
Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace
Lähetetty: 18:01 04.02.2023.
Kirjoittaja -Harikka-
VSorjonen_01 kirjoitti: 15:30 04.02.2023.
Morjens,
Okay.
Jos meinaat laittaa lisäpitkät ala T-kappaleen alle kiinni niin käviskö siihen esim alumiinista tehty kolmion mallinen tanko ? Eli kappaleen sivuprofiili ois kolmion mallinen, siten että valot näyttäis sinne minne on tarkoituskin.. ja kappaleen pituus olis se mikä keulaputkien väliin mahtuu, jotain 7 " ?
"Mummo-raudat" ovat yleensä, käytetytkin, hieman arvokkaampia. Parikymmenen sentin alumiinilotikka sen sijaan vois olla halvempi ratkaisu. Ja helppo työstää.
- Vesa
Kiinnitystelineesee T-kappaleen alle lisälyhkäselle, hain alumiini tarpeet Turkkusen Nako-Rauta:sta, pe TYKS-magneettikuvauksen yhteyessä.
Lisäpitkät mennee keulaputkii kiinni.
Nuo ku lukaset, assiasta selkiää jottai
Johtojen vetoa
Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...
040223 18:05 126
Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace
Lähetetty: 18:06 04.02.2023.
Kirjoittaja UrpoTJ
On orkkiskeula ja orkkislokari. Ja puolsi ja kaikki oli kunnolla keulassa kiinni, kyllä se keula näissä on sen verta hutera. Eihän siitä sinänsä vaaraa kai ollut. Night Trainissahan on orkkiksenakin ollut inasen pidempi/loivempi keula kun useimmissa muissa malleissa (Rake (steering head) 32° Fork Angle 33.5°) ja putket on ohuemmat, 41 mm.
Sitä en muista, huomasinko lokarin mutkuilua ennen teräspunosjarruletkua, kelluvaa levyä ja 6 mäntäistä puristinta. Jarruteho lisääntyi ja sitä on sitten tullut käytettyä. Eihän tuota ominaisuutta normaaliajotouhuissa huomannut. Maksimitehoja on onneksi tullut käytettyä oikeastaan vain kerhon EAK:eissa ja kerran poron kanssa. Ihan selvä klonksahdus lokarista kuului mutta mummoraudan avulla siis loppui.
Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace
Lähetetty: 19:24 04.02.2023.
Kirjoittaja VSorjonen_01
Harrika : miksi laittaa vain lisälyhkäset ala T-kappaleeseen, miksei molemmat ? Kyselen kert on mielenkiintoinen aihe ja ajattelin laittaa samantyyliset Softailiin.
-Vesa
Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace
Lähetetty: 23:11 04.02.2023.
Kirjoittaja -Harikka-
VSorjonen_01 kirjoitti: 19:24 04.02.2023.
Harrika : miksi laittaa vain
1 kpl lisälyhkänen ala T-kappaleeseen, miksei molemmat ? Kyselen kert on mielenkiintoinen aihe ja ajattelin laittaa samantyyliset Softailiin.
-Vesa
Miun rajottuneen mieli-puoli-pitteen mukkaa...
Ala T-kappaleessa sisäputkien välissä, on tillaa
1 kpl:le Biltema-Osram 182mm leviälle lisä-LED-valolle. Valo suunnataa lyhkäsen kanssa sammaa. Ja valon saa 'häivytettyy/piilotettuu' osittain/tavallaa rätkän keulan rakenteisii.
2 kpl, ovaali 106mm levveetä lisä-LED-valoa, tullee molempii teleskooppeihi kiinni, vaikkapa tommosilla ohjausiskari kiinnikkeillä/clamp/bracket:eillä
Tommone 2-kierrereikäne saattaapi olla parempi valon kiinnityksee, ku 1-kierrereikäne, joita on kans olemassa
BILTEMA: LED-valopalkki 42-416 42.90€. 182mm x 63,5mm x 40mm
050223 01:14 158
Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace
Lähetetty: 19:35 06.02.2023.
Kirjoittaja -Harikka-
UrpoTJ kirjoitti: 16:24 04.02.2023.
...Mummorauta on valojen kiinnityksen kannalta huonohko, sehän on yleensä alaputkissa eli tärisee etupyörän mukana. Kestäisköhän monikaan lamppu tuota?
UrpoTJ,
Aattelin 'teurastaa' ala T-kappaleen tai 'mummo-raudan', katkasta keskeltä/muokata siitä 2 kpl valojen kiinnikkeitä 41mm teleskooppeihi.
Ei siis minkäälaista keulan tukemis tarkotusta ja ei tärisytä valoa normia enempää
Re: Harikan ostoilmosta siirretty, jonkin verran asiapitoinen ketju
Lähetetty: 20:19 06.02.2023.
Kirjoittaja -Harikka-