Dynan jarrujen päivitystä
Dynan jarrujen päivitystä
Paljon ollut aiheita dynan jarruista ja niiden huonoudesta. Onko kukaan tehnyt ja saanut halvalla budjetilla etujarruun enemmän tuntua. Kalliimpia vaihtoehtoja toki on esim laittaa arlen nessin 15 levy tai sit etsiä jostain rojut tuplalevyille.
Jos joku tehnyt niin kokemuksia otetaan vastaan auttaisiko jo vakio letkujen/jarruputken korvaaminen teräspunos letkulla jarrusatulalta kahvalle asti, tai onko jotain tiettyjä jarrupaloja esim lisäksi mitkä toisivat lisää pitoa? Vai onko nämä "turhia" päivityksiä ja alkaa vaan etsimään näitä kalliimpia päivitys osia
Jos joku tehnyt niin kokemuksia otetaan vastaan auttaisiko jo vakio letkujen/jarruputken korvaaminen teräspunos letkulla jarrusatulalta kahvalle asti, tai onko jotain tiettyjä jarrupaloja esim lisäksi mitkä toisivat lisää pitoa? Vai onko nämä "turhia" päivityksiä ja alkaa vaan etsimään näitä kalliimpia päivitys osia
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Dynan jarrujen päivitystä
Letkuilla alottasinNoviisi kirjoitti: 20:27 29.01.2023. ... vakio letkujen/jarruputken korvaaminen teräspunos letkulla jarrusatulalta kahvalle asti,...
Tuolta mie tillaan letkut, kun saan päätettyy, viuletit vai teräksen väriset
-Harikka- kirjoitti: 23:57 28.02.2022. Tuolta voipi tilata kåtåmaasta ihan värillisiäki
fi.helperformance.com
Phone +358 19 524 4728
SMS +358 40 029 2874
Email: hel@mittaletku.fi
HEL Performance Finland Porvoon Mittaletku OY
Teollisuustie 3
06150 PORVOO, Finland
Emilia ChromeTrain:ii molemmat 78.00€
Harley Davidson FXSTB Night Train Soft Tail (2000-2007) OEM Replacement Braided Brake Lines
Verstaalla ei oo kirkasta kutistesukkaa, laittavat mustaa kutistesukkaa banjo/teräspunosliitoksee,
suostuvat laittamaa itte lähetettyy kirkasta, Motonet:istä löytyvää 4 Connect Kutistesukka liimalla, 2:1 läpinäkyvä 10mm 3m 88-2077 14.90€
Kirkkaalla kutistesukalla välttää ton efektin, ajastaa ilma/vesi-kakki mennee muovipäällysteen/teräspunoksen vällii
Kuvat miun mopon etujarru letkusta, kutistesukka estänee ton epämääräsen ajan
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Dynan jarrujen päivitystä
Juu, pohditaanpa. Oletko hakutoiminnolla jo katsellut, täällähän on vastaavia pohdittu, mm:
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=62972
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... yt#p301928
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... yt#p295266
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... yt#p270656
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... yt#p266632
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=62972
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... yt#p301928
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... yt#p295266
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... yt#p270656
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... yt#p266632
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Dynan jarrujen päivitystä
No mutta UrpoTJ, ei nykyää mittää haeta...UrpoTJ kirjoitti: 21:13 29.01.2023. Juu, pohditaanpa. Oletko hakutoiminnolla jo katsellut, täällähän on vastaavia pohdittu, mm:
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=62972
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... yt#p301928
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... yt#p295266
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... yt#p270656
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... yt#p266632
Nimimerkistäkin voi jottai päätellä, ei oo vielä kaikki assiat selvillä...
LärviKirja on opettanu, mulle-kaikki-nyt-heti, ei mittää vanhoja haeta...
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Dynan jarrujen päivitystä
No, yritetään jeesata. Mutta kun ei ole kaikki asiat läheskään selvillä itselläkään...
Tuo on ihan hyvä konsti, että parantelee jarruja pala kerrallaan. Tosin kovin montaa pienempää kysyjän toivomaa halvan budjetin keinoa ei taida olla. Eka on tuo mainitsemasi teräspunosjarruletku. Sen vaihtamisella aloitin ja kuvittelin että parannusta tuli. En kyllä tiedä oikeasti paljonko parani, ainakaan jarrutusteho, tuntuma enemmänkin. Mutta kyllähän kahvanpuristamisen voimasta enemmän menee jarrulle jos letku ei jousta.
Sitten pistin Performance Macinen 6-mäntäisen puristajan. Ei tarvinnut muistaakseni kahvan päässä muutella. Tämä paransi jarruja selvästi. Olisi pitänyt samalla vaihtaa isompi jarrulevy 11,5">13", mutta silloin tuumasin, että tulee ruma.
Tuplajarrujakin mietin. Olisi pitänyt löytää CVO Deucen etupään alaputket että olisi saanut kaksi puristajaa kiinni. En sitten tähän lähtenyt, tuntui niin hankalalta ja kalliilta.
Jotkut lienevät vaihtaneet koko etupään jostain toiseen merkkisestä pyörästä, mutta tässä on varmaan aika sovittaminen.
Tuolla minun etujarrullani saa kyllä jarrutettua mielestäni ihan hyvin. Night Trainin kapoinen eturengas ja hento etupää ei varmaan hirmu tehokkaita jarruja edes kestäisi. Nykyisellä yhdistelmällä on kylläkin kahvaa jaksettava puristaa, jarrut eivät ole mitkään kahden sormen jarrut.
Mikäs Dyna ja minkä vuoden tämä on? Osassahan oli tuplajarruja edessä, sattuisko palat suoraan sopimaan...
Tuo on ihan hyvä konsti, että parantelee jarruja pala kerrallaan. Tosin kovin montaa pienempää kysyjän toivomaa halvan budjetin keinoa ei taida olla. Eka on tuo mainitsemasi teräspunosjarruletku. Sen vaihtamisella aloitin ja kuvittelin että parannusta tuli. En kyllä tiedä oikeasti paljonko parani, ainakaan jarrutusteho, tuntuma enemmänkin. Mutta kyllähän kahvanpuristamisen voimasta enemmän menee jarrulle jos letku ei jousta.
Sitten pistin Performance Macinen 6-mäntäisen puristajan. Ei tarvinnut muistaakseni kahvan päässä muutella. Tämä paransi jarruja selvästi. Olisi pitänyt samalla vaihtaa isompi jarrulevy 11,5">13", mutta silloin tuumasin, että tulee ruma.
Tuplajarrujakin mietin. Olisi pitänyt löytää CVO Deucen etupään alaputket että olisi saanut kaksi puristajaa kiinni. En sitten tähän lähtenyt, tuntui niin hankalalta ja kalliilta.
Jotkut lienevät vaihtaneet koko etupään jostain toiseen merkkisestä pyörästä, mutta tässä on varmaan aika sovittaminen.
Tuolla minun etujarrullani saa kyllä jarrutettua mielestäni ihan hyvin. Night Trainin kapoinen eturengas ja hento etupää ei varmaan hirmu tehokkaita jarruja edes kestäisi. Nykyisellä yhdistelmällä on kylläkin kahvaa jaksettava puristaa, jarrut eivät ole mitkään kahden sormen jarrut.
Mikäs Dyna ja minkä vuoden tämä on? Osassahan oli tuplajarruja edessä, sattuisko palat suoraan sopimaan...
Re: Dynan jarrujen päivitystä
Juu osaa nuista vanhoista pohdinnoissa tuli silmäiltyä, mutta niissä monesti hypättiin suoraan tuplalevy vaihtoehtoon. Pyörä on -08 streetbobi
Re: Dynan jarrujen päivitystä
Teoriassa ja käytännössäkin tuo tuplaa jarrutehon. On vaan niin ihanan kallista, jossei sitten käy joku munkki, että löytää ne osat muualta kuin marmoritiskiltä.Noviisi kirjoitti: 05:28 30.01.2023. Juu osaa nuista vanhoista pohdinnoissa tuli silmäiltyä, mutta niissä monesti hypättiin suoraan tuplalevy vaihtoehtoon. Pyörä on -08 streetbobi
Olikohan ne jarrut uutena noin huonot, kuin ne nyt on? Alkuperäinen levy on kallis. Kaikkien kokeilujen jälkeen mulla on taas kelluva levy, TRW:n leimoilla. Siihen sain pitoja joillakin romulaarista kaivamillani paloilla, mutta tietyissä olosuhteissa se huusi niillä pitopaloilla kuin elävää kissaa tunkisi sirkkeliin. En voinut jatkaa kokeilua pidemmälle. Oltiin just lähdössä kuukauden reissuun sisältäen Alppien ylityksen. Kellumattomien tarvikelevyjen kanssa tuo keula on yliherkkä levyn vipotukselle. Mitattua oli "satkuja", jolla jarrutus nypytti pahasti. Joskus oli joku italailainen levy. Siitä aukesi niittaukset väljäksi. Meni jokin aika löytää, mistä se tyhjäkäynnillä kuuluva kolina oli peräisin.
Sit kun hyppään mun 883/... päälle, niin pitää ottaa ihan toinen ote. Yhdellä sormella pysähtyy ja kahdella menee jo överiksi - siis jarruttaminen. Vanhat yksimäntäiset satulat ja halvimmat tarvikerosterilevyt siinä kera SBS:n palojen. Mä yritän jatkossa pysyä etäällä EBC:n paloista. Monet murheet on niistä peräisin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Dynan jarrujen päivitystä
Oon harrastanu pari vuotta työntekoa japaniikkimerkkihuollossa. Siellä on kaikissa pyörissä sellaiset jarrut, ettei Harrikkaan saa, vaikka tekis mitä.
Minusta puheet Harrikan susipaskoista jarruista on paskapuheita. Jarrut saattavat jonkin ninjan jälkeen tuntua olemattomilta, mutta jos asian suhteuttaa lähtönopeuteen, niin on ne aivan riittävät.
Nuo edellä mainitut pala- ja letkuhommat kannattaa tosiaan ensin tehdä. Perinteinen orgaaninen pala toimii Harrikassa hyvin, koska harvoin tarvitsee kilvanajomalliin mutkatietä päästellä....kiihdytys-jarrua-kiihdytys-jarrua.
Sintteripala kestää toistuvia kovempia jarrutuksia paremmin, mutta saavuttaa tehonsakin vasta sitten, kun lämpö nousee.
Teräspunosletku tuo jarruun tuntoa vanhan pehmentyneen kumiletkun jälkeen, mutta muuttaa myös isomäntäisen pääsylinterin kovaksi.
Itse laittaisin ensin olemassa olevat asiat kuntoon ja totuttelisin pyörään sekä sen ominaisuuksiin.
Seuraavana talvena sitten muutoksia, jos siltä tuntuu.
Minusta puheet Harrikan susipaskoista jarruista on paskapuheita. Jarrut saattavat jonkin ninjan jälkeen tuntua olemattomilta, mutta jos asian suhteuttaa lähtönopeuteen, niin on ne aivan riittävät.
Nuo edellä mainitut pala- ja letkuhommat kannattaa tosiaan ensin tehdä. Perinteinen orgaaninen pala toimii Harrikassa hyvin, koska harvoin tarvitsee kilvanajomalliin mutkatietä päästellä....kiihdytys-jarrua-kiihdytys-jarrua.
Sintteripala kestää toistuvia kovempia jarrutuksia paremmin, mutta saavuttaa tehonsakin vasta sitten, kun lämpö nousee.
Teräspunosletku tuo jarruun tuntoa vanhan pehmentyneen kumiletkun jälkeen, mutta muuttaa myös isomäntäisen pääsylinterin kovaksi.
Itse laittaisin ensin olemassa olevat asiat kuntoon ja totuttelisin pyörään sekä sen ominaisuuksiin.
Seuraavana talvena sitten muutoksia, jos siltä tuntuu.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Dynan jarrujen päivitystä
Unohtui tuosta minun tarinastani, että minullakin on edessä kelluva jarrulevy.
On minullakin Buellissa sellaiset kahden sormen ellei peräti yhden sormen etujarrut ja vielä tunnokkaat sellaiset. Mutta ei minua silti Night Traininin voimaa vaativat jarrut harmita. Ei tarvitse olla ihan niin varovainen kun ei ole ABS-systeemiäkään...
On minullakin Buellissa sellaiset kahden sormen ellei peräti yhden sormen etujarrut ja vielä tunnokkaat sellaiset. Mutta ei minua silti Night Traininin voimaa vaativat jarrut harmita. Ei tarvitse olla ihan niin varovainen kun ei ole ABS-systeemiäkään...
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Dynan jarrujen päivitystä
Tuon tiion murusen vois laittaa allekirjotuksee
Rätkän versiota kun ei välttämättä tiionetsintä 'kiimassa' tuu joka kerta muistettuu laittaa...
Tätä mie muistelin/arvelin toisessa ketjussa, omasta vaihtu sintteririset orkaanisiiPertti kirjoitti: 08:52 30.01.2023. ... Perinteinen orgaaninen pala toimii Harrikassa hyvin, koska harvoin tarvitsee kilvanajomalliin mutkatietä päästellä....kiihdytys-jarrua-kiihdytys-jarrua.
Sintteripala kestää toistuvia kovempia jarrutuksia paremmin, mutta saavuttaa tehonsakin vasta sitten, kun lämpö nousee...
300123 18:45 111
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Dynan jarrujen päivitystä
kiitoksia tiedoista, pitääpä pistää testiin nuo orkaaniset palat ja vaihtaa jarruletku niin eiköhän sillä selvinne, ainakin aluksi
Re: Dynan jarrujen päivitystä
Itse kokeilin parannella jarruja Dynasta kanssa. Ainoa huomattava ero tuli juurikin Arlen Nessin 15" levystä. Sillä alkaa nyt olla jo kohtuullinen jarruteho. Mutta kyllä omassakin on tarkoitus mennä tuplajarruihin. Touringin alaputket on jo hyllyssä ja vielä touringin brembot pitää hommata ja levyt. Välillä noita löytyy käytettynä aika sopivasti. Omasta mielestä jos pyörä kiihtyy suht rivakasti niin olisi sen syytä pysähtyä myös. Jos vaikka satasen vauhdissa tulee tilanne missä pitäisi jarruttaa tehokkaasti niin ainakin itsellä tulisi vakiojarruilla äkkiä hätä käteen
Sportster XLH '92
Street Glide FLHX 2009
Street Glide FLHX 2009
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 18:44 08.04.2020.
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Dynan jarrujen päivitystä
Eikös Dynaan löydy ihan Dynan alaputket jos haluaa tuplata jarrut
Re: Dynan jarrujen päivitystä
Tuohon 49mm keulaan en Dynaan ole käytettyä tullut vastaan, mutta varmasti löytyy jostain.
Sportster XLH '92
Street Glide FLHX 2009
Street Glide FLHX 2009
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 11:56 01.03.2012.
Re: Dynan jarrujen päivitystä
Mites touringin alaputket? Eikös ne mene suoraan tohon dynaan…