Jarrunesteen laatu?

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

amatööri
Viestit: 18
Liittynyt: 03:07 14.06.2022.

Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja amatööri »

sporster käyttää dot5 silikoonipohjaista jarrunestettä, voiko sitä laatua vaihtaa?..sekoittaa sitä ei ainakaan saa, se on tullu selväksi nettiä selatessa, mut kokonaan toiseen ja jos voi niin esim. mihinkä?..sehän on niin harvinaista, et reilu 100km saa sen perässä ajaa, et löytää ja hinta sit niin suolainen, et varmaan jonkun hajuvesi moguli Calvin Kleinin suunnittelema.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Oletan, että haluat vaihtaa DOT5:n silikoninesteeseen. DOT3, 4 tai 5.1

Mä tein sen viimeksi etujarruille. Satulat kunnostin ja letkut vaihdoin, mutta kahva jäi purkamatta laiskuuden takia. Siksipä huuhtelin järjestelmää ilmauksen ohessa kirkkaaseen kuppiin. Kuppiin otettua näytettä seisotin ja katsoin, vieläkö tulee vierastavaraa. Kunnei tullut enää sekoitusta, niin totesin valmiiksi.

Oikeampi tapa on purkaa kaikki osiin ja putsata osat. Varsinkaan jarrusatuloista ei voi huuhtelemalla saada kaikkea vanhaa pois.

Ja lopuksi merkkaus säiliöiden kanteen, että sisällä on ihan muuta kuin mitä valuissa lukee.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Sellainen villi veikkaus on, että noin vanhassa sportissa on jo pitkässä juoksussa nesteet vaihtuneet mineraalipohjaisiksi. Ei tarvitse kuin mennä autotarvikeliikkeeseen ja pyytää DOT5, niin sieltä annetaan DOT5.1 ja ihmettelijälle vastataan, että samaa on...se on sitten siinä ja jos ei virhettä tiedä, saattaa toimia normaalisti. Etukahva muuttuu mineraalinesteellä kovemmaksi, mutta muuta ei välttämättä tapahdu.
Virallisesti silikoninestettä ja mineraalia ei saa sekoittaa, koska niitä kumiongelmia saattaa tulla.
Tämä Smuigen yksinkertainen testaus on helppo tehdä.

Viesti Kirjoittaja smuige » 02:44 12.11.2009.

Jarrunesteiden kelpoisuuden keskenään ja sekoittumisen voi testata laittamalla kumpaakin nestettä vaikka lusikallisen lasiin ja katsoa sekoittuvatko täydellisesti vai muodostavatko kaksi eri kerrosta.
Eli ota sitä nestettä säiliöstä ja lusikalla taikka injektioruiskulla, pipetillä tms.
Laita lasiseen lasiin.
Sitten lisäät n.samanverran sitä toista jarrunestettä.

JOS SEKOITTUVAT täydellisesti keskenään, niin voit käyttää niitä.
JOS MUODOSTAVAT HETKEN KULUTTUA kaksi kerrosta nesteisiin, niin ÄLÄ LAITA KESKENÄÄN.

Kirkkaassa muovimukissa testattuna:
Kaksi samaa jarrunestettä, nesteet sekoittuvat keskenään (vaikka erivärisiä), muki pysyy kirkkaana.
Kaksi erityyppistä jarrunestettä niin muodostuu kaksi kerrosta ja muki menee harmaaksi ja alkaa haurastua. 8O
Tämä siis vain ihan omakohtainen kokeiltu juttu.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Minäkin jonkun virkkeen tuonne wikiin aiheesta kirjoittaneena sotkin ainakin kerran vitosen perinnenesteisiin. Se vaan unohtuu. Ne kaksi toisiinsa yhteensopimatonta yhdessä plus vähän vettä sisään laskeva säiliön kansi tuottavat aika sakeaa hyhmää => jarruihin tulee vika.

Jos into riittää, lumetkin vielä maassa, niin pistää osiksi ja pesee osat plus vaihtaa kumit ja siivoaa jarrusatuloiden männistä kurat ja ruosteet ja lopuksi ostaa lisää osia ja sitten tutustuu miten vaikeaa on ilmata HD:n jarrut, niin lopulta on moneksi vuodeksi huolettoman hyvät jarrut tehty.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ja sitten kun kaikki vaihtotoimet on tehty, niin parin kympin säästölle on tullut aika paljon vaivaa ja hintaa. Itse en viitsisi sen takia ruveta puuhaan. Jos taas muutenkin meinaa jarrut rempata, niin sitten asia on eri.

Ihan eka kannattaa tosiaan tarkistaa, että mitä siellä oikeasti on.

Jos se toimii, niin ei kannata toimivaa korjata. Jos siellä on yhä DOT5, niin sitten vaan vaihto sillä kalliilla nesteellä ja 5-10 vuoden kuluttua heti perään uudestaa :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

amatööri kirjoitti: 06:33 29.03.2023. Sporster käyttää dot5 silikoonipohjaista
...sehän on niin harvinaista, et reilu 100km saa sen perässä ajaa, et löytää...
Mie hain ihan lähimmästä Motonet:istä :roll: :idea:

:arrow: Bel Ray silikonijarruneste DOT5 355ml 60-5961 39.90€

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Joe Cool kirjoitti: 23:02 29.03.2023. ... Jos siellä on yhä DOT5, niin sitten vaan vaihto sillä kalliilla nesteellä ja 5-10 vuoden kuluttua heti perään uudestaa :mrgreen:
:lol: :lol:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Njaa. Kun on kyse määrittelemättömän vanhasta Sportsterista, niin jarrujen täyshuolto on mun mielestäni ihan aiheellinen jo. Ainakin 2009 mennessä kaikkiin malleihin oli tullut takaisin glykolipohjaiset nesteet, olipa ABSit tai ei. Siispä kysyjän pyörä DOT5 nesteineen on jo "vanha". Kun tunnetusti näissä, otoskoko mulla tasan 2 (1991 ja 2009) pääsylintereiden kannet ovat huoltokohde muun ohessa, siksi koska vuotavat, järjestelmässä voi olla vettä ihan vaan rakenteen vuoksi, ei siksi, että neste sitä erityisesti ilmasta kerää.

Sikspä purku, putsaus ja tarvittavan määrän uusia osia laitteistoon sjoittaminen IHAN MILLÄ TAHANSA UUSILLA NESTEILLÄ on suorituksena 6-0 verrattuna siihen, että hakee parinkympin purnukan sitä parempaa ja kaataa entisten päälle.

Glykolineste on sikäli parempaakin noihin huonotiivisteisiin jarruihin, että vesi aluksi sekoittuu jarrunesteeseen ja sen saa siksi sieltä säännöllisillä nesteiden vaihdoilla pois. Jos silikoninesteesen joutuu vettä, niin se menee heti järjestelmässä irtopisaroiksi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
amatööri
Viestit: 18
Liittynyt: 03:07 14.06.2022.

Re: Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja amatööri »

kaikki oli osina,purettuna putsattuna, uusine pääsylinterin mäntineen, mut onnistuimpa eilen kasaus vaiheessa rikkomaan sit sen viimeisen tiivistekumin, sen merkitys on vissiin estää ulkoapäin tulevat paskat?, enkä löydä et niitä myytäis erikseen, ilmeisesti tilattava taas koko korjaussarja kokonaisuudessa?
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

amatööri kirjoitti: 05:41 30.03.2023. kaikki oli osina,purettuna putsattuna, uusine pääsylinterin mäntineen, mut onnistuimpa eilen kasaus vaiheessa rikkomaan sit sen viimeisen tiivistekumin, sen merkitys on vissiin estää ulkoapäin tulevat paskat?, enkä löydä et niitä myytäis erikseen, ilmeisesti tilattava taas koko korjaussarja kokonaisuudessa?
Jos se on "vaan" joku pölysuojakumi, niin onko sulla vielä roskis tyhjentämättä? Eli oliko poispuretuissa osissa käyttökelpoinen osa?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
amatööri
Viestit: 18
Liittynyt: 03:07 14.06.2022.

Re: Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja amatööri »

ei oo, alkuperäinen oli halki heitin roskiin, fb-kirpparilta ostin kromatun tilalle, niin myyjä lähetti säiliön joo, mut eihän siinä mitään osia mukana tullu, tilasin korjaussarjan siihen sit.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 05:23 30.03.2023. Glykolineste on sikäli parempaakin noihin huonotiivisteisiin jarruihin, että vesi aluksi sekoittuu jarrunesteeseen ja sen saa siksi sieltä säännöllisillä nesteiden vaihdoilla pois. Jos silikoninesteesen joutuu vettä, niin se menee heti järjestelmässä irtopisaroiksi.
Tottahan se on, että kesät talvet sateessa seisova pyörä voi saada vettä säiliöön. Oma vanhempikin kalustoni on sisällä lämpimässä kesät talvet ja ulkona vaan ajettaessa. Joskus ulkona myös katoksessa.

Näissä '75, '81, '86 ja '89 pyörissä on riittänyt vähäisessä käytössä hyvin satunnainen DOT 5 nesteiden imuvaihto hyvin. Kertaakaan en ole nähnyt vesihelmiä säiliössä. Silloin kun olen vaihtotoimiin ryhtynyt, olen imaissut kyllä sitä nestettä läpi riittävän reilusti, että säiliöön tulee jo kunnolla violettia.

En sano, etteikö näitä olisi hyvä huoltaa ja korjata tarpeen mukaan. Mutta itse en ole ehjää ruvennut korjaamaan.

Uudemmissa ABS-jarrullisissa olen yrittänyt vaihtaa DOT 4 nesteet 2-3 vuoden välein imuvaihdolla, koska niissä oli ihan takaisinkutsutason ongelmia jumiutuvien ABS-järjestelmien vuoksi.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joe Cool kirjoitti: 12:40 30.03.2023.
JKKo kirjoitti: 05:23 30.03.2023. Glykolineste on sikäli parempaakin noihin huonotiivisteisiin jarruihin, että vesi aluksi sekoittuu jarrunesteeseen ja sen saa siksi sieltä säännöllisillä nesteiden vaihdoilla pois. Jos silikoninesteesen joutuu vettä, niin se menee heti järjestelmässä irtopisaroiksi.
Tottahan se on, että kesät talvet sateessa seisova pyörä voi saada vettä säiliöön. Oma vanhempikin kalustoni on sisällä lämpimässä kesät talvet ja ulkona vaan ajettaessa. Joskus ulkona myös katoksessa.

Näissä '75, '81, '86 ja '89 pyörissä on riittänyt vähäisessä käytössä hyvin satunnainen DOT 5 nesteiden imuvaihto hyvin. Kertaakaan en ole nähnyt vesihelmiä säiliössä. Silloin kun olen vaihtotoimiin ryhtynyt, olen imaissut kyllä sitä nestettä läpi riittävän reilusti, että säiliöön tulee jo kunnolla violettia.

En sano, etteikö näitä olisi hyvä huoltaa ja korjata tarpeen mukaan. Mutta itse en ole ehjää ruvennut korjaamaan.

Uudemmissa ABS-jarrullisissa olen yrittänyt vaihtaa DOT 4 nesteet 2-3 vuoden välein imuvaihdolla, koska niissä oli ihan takaisinkutsutason ongelmia jumiutuvien ABS-järjestelmien vuoksi.
1991 mallin takajarrun pääsylinterin kansi on paksua metallia, joka vaikuttaa yhtä lujalta kuin kiinalaisen hylsysarjan hylsyt. Menee kieroksi ruuviensa alla ja alkaa vuotaa. 2009 mallin kahvasylinterin alla muhinut DOT4 söi maalit ja pilasi tiivisteet. Maalinjämien hiontapoistolla ja uudella tiivisteellä tilapäinen apu. Myöhemmin julkaistiin uusi HD original kansi ja vanhaa ei enää saa, eli huomasivat myös Milwaukeessa, että oli susi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

JKKo kirjoitti: 13:56 30.03.2023. 2009 mallin kahvasylinterin alla muhinut DOT4 söi maalit ja pilasi tiivisteet. Maalinjämien hiontapoistolla ja uudella tiivisteellä tilapäinen apu. Myöhemmin julkaistiin uusi HD original kansi ja vanhaa ei enää saa, eli huomasivat myös Milwaukeessa, että oli susi.
Joo minullakin jo kauan sitten meni 2008 Softailista se kansi huonoksi, mutta kantta tosiaan muutettiin muutamaankin kertaan (C versio uusin) niin se uusi kansi on pysynyt ihan hyvänä. Siis se saman näköinen pyöreällä silmällä, sittenhän muuttui jo ihan erinäköiseksikin 2015 tai siinä hujakoilla.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Jarrunesteen laatu?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Joe Cool kirjoitti: 12:40 30.03.2023. Tottahan se on, että kesät talvet sateessa seisova pyörä voi saada vettä säiliöön. Oma vanhempikin kalustoni on sisällä lämpimässä kesät talvet ja ulkona vaan ajettaessa. Joskus ulkona myös katoksessa.
Arvelisin että pahinta on jos joutuu pitämään pyörää ulkona talvellakin, metallisäoäiliöiden ja ulkoilman erilaiset lämmönvaihtelut vaan tuntuvat vesihöyryä umpipaikkoihin kerryttämään. Tämähän tapahtuu öljyjenkin kanssa. Tuskin sade kesällä niin haittaa.

Parastahan on totta kai laitteet pitää lämpimässä ja kuivassa paikassa. Näin minunkin HD talvehtii, mutta ajokaudella maalla se on katoksessa. Muutama museolaite mahtuu onneksi aina lämpimään tilaan.
Vastaa Viestiin