Kosteutta kierroslukumittarin sisällä.

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kosteutta kierroslukumittarin sisällä.

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Asensin Dynaan reilu vuosi sitten 70900274 mallisen yhdistelmä kierrosluku/nopeusmittarin. Nyt aina sateen jälkeen mittarin sisään menee kondesiovettä. Vähän rankemman sateen jälkeen sitä on aika paljonkin jo niin että sisälle muodostuu pieniä vesipisaroita. Onko kukaan korjaillut tälläistä? Mitä äkkiä youtubesta katsoin niin aika samanlainen rakenne kuin ihan perusnopeusmittareissa. Eikä välttämättä kovin helppo purkaa. Joku hurja oli porannut mittarin pohjaan reikiä. Mutta jos joltain löytyy omakohtaista vinkkiä niin mielellään otetaan vastaan.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
Mopo-Ukko
Viestit: 228
Liittynyt: 20:10 14.09.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kosteutta kierroslukumittarin sisällä.

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Taitaa olla ominaisuus HD:n mittareissa,mulla on hikoillut ja pisaroinut kostealla kelillä vuodesta 2007 kun ostin tuon pyörän.Kuivuu aikanaan ja mittari toimii edelleen,vois ajatella että jos kosteus pääsee sisään niin se myös pääsee poiskin.
FXSTI -06
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kosteutta kierroslukumittarin sisällä.

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Muuten tuo ei haittaisi mutta kun nopeusnäyttö on digitaalinen siinä mittarin alaosassa ja kosteus menee sisään niin nopeudesta ei enää saa selvää.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kosteutta kierroslukumittarin sisällä.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

2009 mallin alkuperäismittari on höyryillyt jo takuuaikanaan, johon silloisen maahanraahaajan edushlö vakuutti asian olevan ominaisuus aka mittaria ei vaihdettu edes takuuseen. Edelleen se toimii kilsoilla 131600. Tärkeämpi on seurata, milloin gasoliini alkaa ehtyä.

1316x5,5 (arvio) tekee jotakin 7,2 kuutiometriä bensiiniä. Se varmaan dominoi vs valmistuksen CO2?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kosteutta kierroslukumittarin sisällä.

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Noissa varmaan on led-valaistus. Saisikohan vaihdettua hehkulampun?

Honda-kokemuksia taas, mutta samanmerkkinen mittari kuin monessa Harrikassa, eli Seiki... Kiekkamittarin taustavalopolttimo kärähti, en heti samana kesänä korjannut, niin alkoipa kertymään huurua jos oli sateessa parkissa. Nopeusmittarin valo toimi, se ei huurtunut.

Kai sitä kosteutta aina pääsee sisään, mutta lämpö sen ajaa pois. Kai sinne voisi jonkun parin-viiden watin vastuksenkin laittaa lämmittämään.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kosteutta kierroslukumittarin sisällä.

Viesti Kirjoittaja jty »

Mittari oli vissiin tankin päällä konsolissa? Tää on aika arvailua mutta oisko syynä konsolin alle jäävä vesi/kosteus joka menee liittimen kautta mittariin. Mulla oli kyllä samaa ongelmaa kans 2008 RK orkkismittarin kanssa.
Se konsolihan lepää siinä tankin päällä semmosilla kumeilla jotka kovettuu ja päästää vettä alle joten sitä ei oikein voi auttaa mutta se mittarin liitin on näennäisen tiivis mutta pinnien kautta kyllä höyry pääsee, jos siihen laittais akkunapaan tarkotettua piirasvaa niin vois vähä auttaa
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kosteutta kierroslukumittarin sisällä.

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

KariFS kirjoitti: 09:34 10.07.2023. Noissa varmaan on led-valaistus. Saisikohan vaihdettua hehkulampun?

Honda-kokemuksia taas, mutta samanmerkkinen mittari kuin monessa Harrikassa, eli Seiki... Kiekkamittarin taustavalopolttimo kärähti, en heti samana kesänä korjannut, niin alkoipa kertymään huurua jos oli sateessa parkissa. Nopeusmittarin valo toimi, se ei huurtunut.

Kai sitä kosteutta aina pääsee sisään, mutta lämpö sen ajaa pois. Kai sinne voisi jonkun parin-viiden watin vastuksenkin laittaa lämmittämään.
Minäkin olen huomannut että mittarin valaistus toimii tehokkaana pienenä lämmityksenä ja kuivaa mittaria. Minulla on jälkikäteen asennettu kierroslukumittari, johon lampun kärähdettyä alkoi kertyä kosteutta. Etsin wattimäärältään mahdollisimman suuritehoisen uuden polttimon tilalle.

Orkkis nopeusmittariin kertyy joskus kosteutta. Olen jättänyt pyörän siten että mittariin paistaa suoraan aurinko, aika nopeasti kuivuu. Varovasti
lämpöpuhaltimella tai lämpösäteiliällä varmaan saa myös kuivattua. Toki ei poista aloituksessa mainittua perusongelmaa.

Voisiko siihen lasin kehyksen, tivisteen ja lasin rajaan vetää vaikka ihan ohuen vaseliini- tms. kerroksen?
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kosteutta kierroslukumittarin sisällä.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Myös mittarin pohjassa olevat läpiviennit kannattaa tarkastaa, ettei ole kumi pois paikaltaan.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin