Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
2009 mallisen Dynan jarrupalat on aika lähellä maalia. Kun levykin on jo kulunut, niin molemmat kerralla uusiksi. Satulan huolsin edellisellä kerralla, eikä pääsylinteri oikuttele. Ajattelin säästää nuo molemmat, mutta panostaa uuteen letkuun. Onhan se jo viisitoista kautta palvellut.
Mikä levy/palat yhdistelmä antaa eniten jarruvoimaa? Olen kokeillut monia, eikä mikään ole oikein vakuuttanut. Yleisestikin tämän jarrut ovat olleet aina alimittaiset. Ja jopa huonommat kuin Sportserin vanhalla ykaimäntäisellä puristajalla puhumattakaan nykytilanteesta, kun (Sportsterissani) on tuplat.
49mm jarruihin tarvittavat osat ovat kalliita. Taitaa tulla ’tuhansien’ remontti, jos laitan sellaisen.
Mikä olisi seuraavaksi paras? Onko siitä Arlen Nessin isosta levystä muuhun kuin showhommiin?
Kiinteänn levyn kanssa tulee mun kokemuksella ongelmia, koska jo satkujen heitto levyssä nypyttää. TRW brandillä myyty kelluva levy joillakin paloilla APS tai sinne päin, mikä mulla nyt on ei jarruta. Kokeilin toisia paloja, mutta levy alkaa kiljua, enkä jaksa sitä ääntä. Mulla oli joskus joku italialainen kelluva levy, joka kolisi kaiken aikaa löysiä niittauksiaan. En muista, miten se jarrutti, koska ääni häiritsi.
Avaan keskustelun tehokkaasta 1-levyisestä jarrusta 2009 Dynaan:
Mikä levy/palat yhdistelmä antaa eniten jarruvoimaa? Olen kokeillut monia, eikä mikään ole oikein vakuuttanut. Yleisestikin tämän jarrut ovat olleet aina alimittaiset. Ja jopa huonommat kuin Sportserin vanhalla ykaimäntäisellä puristajalla puhumattakaan nykytilanteesta, kun (Sportsterissani) on tuplat.
49mm jarruihin tarvittavat osat ovat kalliita. Taitaa tulla ’tuhansien’ remontti, jos laitan sellaisen.
Mikä olisi seuraavaksi paras? Onko siitä Arlen Nessin isosta levystä muuhun kuin showhommiin?
Kiinteänn levyn kanssa tulee mun kokemuksella ongelmia, koska jo satkujen heitto levyssä nypyttää. TRW brandillä myyty kelluva levy joillakin paloilla APS tai sinne päin, mikä mulla nyt on ei jarruta. Kokeilin toisia paloja, mutta levy alkaa kiljua, enkä jaksa sitä ääntä. Mulla oli joskus joku italialainen kelluva levy, joka kolisi kaiken aikaa löysiä niittauksiaan. En muista, miten se jarrutti, koska ääni häiritsi.
Avaan keskustelun tehokkaasta 1-levyisestä jarrusta 2009 Dynaan:
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Omassa Dynassa Arlen Ness iso levy toi todella huomattavan parannuksen jarrutehoon. Nimenomaan show mielessä en halunnut sitä kun se on mielestäni ruma . Jarrusta tuli huomattavasti tunnokkaampi, eli paljon kevyemmin painettaessa kahvaa saa jo hyvän jarruvoiman. Orgaaniset palat laitoin.
Sportster XLH '92
Street Glide FLHX 2009
Street Glide FLHX 2009
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Kuulostaa hyvältä. Muistatko jarrupalojen merkin? Niissä tuntuu olevan sekä pito, että laatuvaihtelua merkistä riippuen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
En kyllä muista enää. Hotbikestä hain hyllystä ja pyysin vaan orgaaniset palat.
Sportster XLH '92
Street Glide FLHX 2009
Street Glide FLHX 2009
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
JKKo kirjoitti: 09:34 06.08.2023. Mulla oli joskus joku italialainen kelluva levy, joka kolisi kaiken aikaa löysiä niittauksiaan. En muista, miten se jarrutti, koska ääni häiritsi.
Ferodon kelluva levy oli mullakin softailissa aiemmin parina kesänä. Piti ottaa se pois kun levyn niitit menivät liian äkkiä väljiksi joka aiheutti helvetillisen kolinan.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Minä jätin n. 10 vuotta sitten ulkonäkösyistä laittamatta isomman levyn. Olisi pitänyt laittaa, olisi saanut enemmän jarrutehoa. Isommalla levyllä jarruteho paranee vaikka mitään muuta ei tekisi, sehän on hyvin yksinkertaista fysiikkaa, vipu pitenee jne. Samalla tuntuma paranee, jarrukahvan liikkeellä ja puristusteholla hallitaan laajempaa jarrutustehoa.
Vaihdoin kelluvan levyn (ei ole levy kilissyt), teräspunosletkun ja Performance Machinen 6 mäntäisen satulan. Paranihan se jarru selvästi mutta olisi saaneet parantua enemmän. Toisaalta, Night Trainin keula on hutera ja eturengas vastaa lähes polkupyörän kumia, en tiedä olisiko sinne voinut laittaa liiankin tehokkaan yksilevyisen eli toispuoleisen jarrun. Mummorauta piti nytkin laittaa, sillä sai lokasuojan sivulle vääntymisen ja kolahduksen tiukan jarrutuksen jälkeen loppumaan.
Vaihdoin kelluvan levyn (ei ole levy kilissyt), teräspunosletkun ja Performance Machinen 6 mäntäisen satulan. Paranihan se jarru selvästi mutta olisi saaneet parantua enemmän. Toisaalta, Night Trainin keula on hutera ja eturengas vastaa lähes polkupyörän kumia, en tiedä olisiko sinne voinut laittaa liiankin tehokkaan yksilevyisen eli toispuoleisen jarrun. Mummorauta piti nytkin laittaa, sillä sai lokasuojan sivulle vääntymisen ja kolahduksen tiukan jarrutuksen jälkeen loppumaan.
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Ei siis hifipuristajaa vaan tommonen iso levy. Tietty voin haaveilla löytäväni oikean puolen jarrukamat sopivasti, mutta saattaa olla pitkä haaveilu.
91 Sportsterin jarrut on aina olleet paremmat kuin tämän olivat edes uutena. Mutta kun muutama vuosi sitten laitoin edellämainittuun säädettävän keulan, joka mahdollisti tuplat jarrut, niin nyt nuo ovat kuin yö ja päivä. Ja se on jo itsessään haaste, kun toisella pitää muistaa ajaa niin kuin huonojarruisella ja toisessa muistaa pistää jarrukahvalle vain yksi sormi… Tuplajarruisen jarruttaa helposti lukkoon asti, mutta kahvakäytös on looginen. Jätin yksijarruisen kahvan, joka edelleen lisää tehoa. Kahva on kova ja liikematka pieni.
Dynassa on kaikki väärin.
91 Sportsterin jarrut on aina olleet paremmat kuin tämän olivat edes uutena. Mutta kun muutama vuosi sitten laitoin edellämainittuun säädettävän keulan, joka mahdollisti tuplat jarrut, niin nyt nuo ovat kuin yö ja päivä. Ja se on jo itsessään haaste, kun toisella pitää muistaa ajaa niin kuin huonojarruisella ja toisessa muistaa pistää jarrukahvalle vain yksi sormi… Tuplajarruisen jarruttaa helposti lukkoon asti, mutta kahvakäytös on looginen. Jätin yksijarruisen kahvan, joka edelleen lisää tehoa. Kahva on kova ja liikematka pieni.
Dynassa on kaikki väärin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Kun jarruja halusin parannella niin minäkin hetken haeskelin 49 mm oikeanpuoleista alapalaa tai siis molempia, nehän oli vähän erinäköisiä esim. CVO Deucessa ja Fat Bobissa verrattuna Night Trainin palikoihin. Mutta harvassa ne ovat, ei taida olla juurikaan toivoa.
Ja se on totta, että kun pyörää vaihtaa, niin saa olla varuillaan molempiin suuntiin. HD:n jarrua pitää uskaltaa puristaa, mutta Buellin ei, voi käydä huonosti. Kun pienenkin tauon jälkeen lähden liikkeelle Buellilla, niin heti pihassa ja sen jälkeen on jarrua ränklättävä että menisi lihasmuistiin että tämä on herkkä. Sikäli olisi tietysti mukava, että jarrut olisivat eri laitteilla jotakuinkin samanlaiset käyttää.
Ja se on totta, että kun pyörää vaihtaa, niin saa olla varuillaan molempiin suuntiin. HD:n jarrua pitää uskaltaa puristaa, mutta Buellin ei, voi käydä huonosti. Kun pienenkin tauon jälkeen lähden liikkeelle Buellilla, niin heti pihassa ja sen jälkeen on jarrua ränklättävä että menisi lihasmuistiin että tämä on herkkä. Sikäli olisi tietysti mukava, että jarrut olisivat eri laitteilla jotakuinkin samanlaiset käyttää.
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Miulla on omassa 41mm sinkku levy alakeulaputket Deuce:n versiot, tyylikkään sutjakat kromatut.UrpoTJ kirjoitti: 21:37 06.08.2023. Kun jarruja halusin parannella niin minäkin hetken haeskelin 49mm oikeanpuoleista alapalaa tai siis molempia, nehän oli vähän erinäköisiä esim. CVO Deuce:ssa ja Fat Bobissa verrattuna Night Trainin palikoihin...
Niitä tosiaa on CVO Deuce:n tupla levy versiona.
Mie jossain välissä aattelin tuplajarruja ettee...
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
En voisi kuvitella uuden karheita osia tuohon pihalla sateessa parhaillaan patinoituvaan. Olivat kerran pesseet ja puunanneet sen merkkiliikkeessä. "Se on pilalla". Onneksi se niiden putsiskliin -pintakäsittely liukeni yhden ainoan 1200 km sateisen ajopäivän aikana ja maaliosat olivat jälleen asialliset. Mut esim alaputket on pienen pientä kiven jälkeä täynnä kiitos riittävän määrän sorateiden koluamisia. Se uusi olisi karhennettava.
Mut sateessa nuo huonot jarrut menevät sellaisiksi, ettei niitä voi edes moittia. Ovat arvostelun alapuolella.
Mut sateessa nuo huonot jarrut menevät sellaisiksi, ettei niitä voi edes moittia. Ovat arvostelun alapuolella.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Joo sotkin. Kyllä tässä piti lukea 41 mm, sama mikä Harikan viestissä.UrpoTJ kirjoitti: 21:37 06.08.2023. Kun jarruja halusin parannella niin minäkin hetken haeskelin 49 mm oikeanpuoleista alapalaa tai siis molempia, nehän oli vähän erinäköisiä esim. CVO Deucessa ja Fat Bobissa verrattuna Night Trainin palikoihin. Mutta harvassa ne ovat, ei taida olla juurikaan toivoa.
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Aika iso ero kun sohvassa oli edessä toimivat tuplalevyt. Ja nykyisessä pannussa pappatunturimaiset mekaaniset rummut, yhdellä levittäjällä. Mut eipä tuolla tule kaahattua muutoinkaan.UrpoTJ kirjoitti: 21:37 06.08.2023.Sikäli olisi tietysti mukava, että jarrut olisivat eri laitteilla jotakuinkin samanlaiset käyttää.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Jos etitytti aikansa käytettyjä 39mm alaputkia/kokonaista keulaa tuplajarrukiinnikkeillä, niin vastaavia esiomistettuja ja huokeita 49 milliseen ei vielä ole näkynyt. Arlen Nessin iso levy on 380 kertoi kauppias. Ehkä mä menen siihen ja ajelen siivosti.
Mut välipalaksi tuli plojen vaihto tuohon. Kuulosti eilen kotiinpaluumatkalla siltä, että ohkaisista paloista tuli kitkapalan liimapinta esiin.
Mut välipalaksi tuli plojen vaihto tuohon. Kuulosti eilen kotiinpaluumatkalla siltä, että ohkaisista paloista tuli kitkapalan liimapinta esiin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 11:40 14.09.2022.
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Morjens
Minulla ei ole kokemusta mikä on hyvä tai huono jarrulaikka. Yhden olen sovittanut vm.1990 Sportin 39mm keulaan. Paikallinen ammattikoulu koneisti sis.halkaisijan sopivaksi.
Jossain oli puhetta, että joidenkin japsikyykkyjen jarrulaikat sopivat suoraan H-D:n napaan. Ehkä joku sellainen vaihtoehto vois toimia ? Toisaalta, niitä "joitain" on kymmenittäin erilaisia ...
En tiedä. Kunhan heitin ajatuksen ilmaan.
-Vesa
Minulla ei ole kokemusta mikä on hyvä tai huono jarrulaikka. Yhden olen sovittanut vm.1990 Sportin 39mm keulaan. Paikallinen ammattikoulu koneisti sis.halkaisijan sopivaksi.
Jossain oli puhetta, että joidenkin japsikyykkyjen jarrulaikat sopivat suoraan H-D:n napaan. Ehkä joku sellainen vaihtoehto vois toimia ? Toisaalta, niitä "joitain" on kymmenittäin erilaisia ...
En tiedä. Kunhan heitin ajatuksen ilmaan.
-Vesa
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Se on tietysti toista, jos ajaa pääasiassa kaupungissa....
Mulla on pari kesää ollut leikkikaluna 2001 Dyna, jossa on kaikki tekniikka orkkisosilla.
Olen ollut hyvin tyytyväinen sen jarruihin, verrattuna esim. orkkis Bad Boy Softailiin, jossa etujarru risuhaarukan takia ei kovin hyvä ole.
Kun on 1948Indianilla ja rautapäillä leikkinyt 90-luvun, niin ajamiseen on ilmeisesti jäänyt jonkinlainen ennakointi ja turvaväliajattelu ainakin tieajossa.
Mulla on pari kesää ollut leikkikaluna 2001 Dyna, jossa on kaikki tekniikka orkkisosilla.
Olen ollut hyvin tyytyväinen sen jarruihin, verrattuna esim. orkkis Bad Boy Softailiin, jossa etujarru risuhaarukan takia ei kovin hyvä ole.
Kun on 1948Indianilla ja rautapäillä leikkinyt 90-luvun, niin ajamiseen on ilmeisesti jäänyt jonkinlainen ennakointi ja turvaväliajattelu ainakin tieajossa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!