Sivu 1/1
1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun
Lähetetty: 21:11 19.08.2023.
Kirjoittaja VSorjonen_01
Morjens,
Öljyletku vuotaa öljypöntön lähdöstä, öljyputken ja öljyletkun välistä.
Ongelma on se, että öljypöntön lähtöä on joku joskus muotoillut, eli sahannut loppuosan laajennuksen pois. Eli juuri sen kohdan mikä varmistaa klemmari-liitoksen.
Ajattelin fiksata tuon kuntoon helpoimman kautta ja laittaa putken ja letkun väliin jotain liimaa, uuden letkun ja klemmarin.
En vaan tiedä mikä (tiiviste)liima olisi paras. Ehdotuksia ?
Kyseessä on 1990 Sportti.
-Vesa
Re: 1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun
Lähetetty: 22:23 19.08.2023.
Kirjoittaja Pertti
Liima saattaa toimia käänteisellä tavalla, siis liukastaa liitosta.
Jos on mahdollista venyttää esim. ristipäämeisselillä pikkuhiljaa pyöritystä laajentaen natsan päähän laajennus, niin sillä saa klemmarin pitämään letkun paikallaan.
Se alkuperäinenkään laajennus ei toimi tiivistävänä, vaan estää letkun liukumisen pois paikaltaan.
Kannattaisikohan kumminkin hommata uutta letkua ja laittaa se hyvin putsatuille natsoille, niin melkoisella varmuudella ei vuoda. Vanha letku saattaa olla osittain liuennut öljyyn ja ei välttämättä enää pidä, vaikka miten kikkailisi...
Re: 1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun
Lähetetty: 09:45 20.08.2023.
Kirjoittaja Veijo Esso
Muissa vehkeissä olen vastavia korjannut hätäpaikkauksena laittamalla letkun suulle ohuen kerroksen moottorisilikonia. Luistaa helposti paikalleen ja pitää hyvin, kunhan antaa kuivua kunnolla. Haittapuolena on, että letku pitää uusia kun liitoksen avaa, jos ei halua irtoavien silikonikikkareiden jatkavan kiertoa öljyn mukana. Kuten sanottu väliaikaiskorjauksena olen tuota käyttänyt. Uuteen letkuun ei ole tarvinnut apuaineita laittaa.
Re: 1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun
Lähetetty: 09:54 20.08.2023.
Kirjoittaja JKKo
...ja jos on hitsuuvehkeet käytössä, niin siihen typistettyyn natsaan voi laittaa vähän miggiliimaa ja viilalla muotoilla valmiiksi. Siis tehdä sen paksunnoksen, mikä nyt puuttuu ja joka varmistaisi, jottei letku luiskahda pois paikoiltaan omia aikojaan.
Re: 1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun
Lähetetty: 10:02 20.08.2023.
Kirjoittaja VSorjonen_01
Kiitoksia.
Tuo hitsausmenetelmä taitaa olla paras. Siihen putkenpäähän ei suuren suurta natsaa tarvita että se toimii klemmari-liitoksen varmistuksena.
Ja nimenomaan, nurkat pyöreiksi ettei keksintö riko itse itseään.
-Vesa
Re: 1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun
Lähetetty: 10:47 20.08.2023.
Kirjoittaja KariFS
Tuon mallin öljytölkkejä näkee myynnissä silloin tällöin sopuhintaan, siihen suuntaan itse lähtisin. Väliaikaiskorjaukset, ”jos se talveen asti menis”, on erikseen tietysti.
Re: 1990 Sportster - tiivisteliimaa öljyletkuun
Lähetetty: 11:06 20.08.2023.
Kirjoittaja JKKo
KariFS kirjoitti: 10:47 20.08.2023.
Tuon mallin öljytölkkejä näkee myynnissä silloin tällöin sopuhintaan, siihen suuntaan itse lähtisin. Väliaikaiskorjaukset, ”jos se talveen asti menis”, on erikseen tietysti.
Mutta on näitä paikkailtukin. Mun 91:ssä on alkuperäinen öljyleili. Aikanaan sitä muokattiin kahdesti siitä kiinnityspisteestä, mihin väsymismurtuma tuli. Ei ole vaivannut enää, koska on vahvistettu. Muutama vuosi sitten säiliöm yläpuolta muotoiltiin migin ja tigin kanssa kun kaiversin satulan alle tilaa Maxxecun boxille.
Mutta ainahan nämä jostakin…
Perjantain ajelu päättyi hinausauton lavalla kuskaukseen. Kaasuläpän akseli katkesi. Siihen päättyi ajokausi.
Oli samalla ylimääräinen joulu. Yhtään palaa ei ollut kateissa, ei edes läpän ruuvia. Siis ei tullut venttiili, kansi, mäntä taikka turbovaurioita.