Sivu 1/3
HD Electra Glide Classic 1990 käyttöönotto 10V tauon jälkeen… Ongelmia luvassa!
Lähetetty: 17:59 30.06.2024.
Kirjoittaja HD-Evo
Jäänyt talliin seisomaan täysin ajamatta Electra Glide Classic vm. 1990. Mitä sille kannattais tehdä ennen käyttöönottoa? Uusi akku jo on. Kannattaako kaasareita putsata? Mietin, että minkälainen homma on saada takaisin synkkaan.
Ollut minulla vuodesta 2010 ja sitä ennen ukilla uudesta ja ajettu paljon. Huollettu myös paljon aikanaan. Nyt kiinnostais laittaa tulille.
Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?
Lähetetty: 18:22 30.06.2024.
Kirjoittaja hannuik
Mä vaihtaisin bensat, kattoisin että on öljyt joka lävessä missä kuuluukin olla. Uusi akku paikalleen, ja tulille. Ei kai tässä ole kun yksi kaasari, bensan suodatin jos on niin se vaihtoon ennen käynnistystä. Jos ei käy kunnolla niin kaasarille hellyyttä/ ultraääni pesuriin. Uutta bensaa tankkiin 98:ia. Jos toimii niinkuin pitää niin uudet öljyt.
Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?
Lähetetty: 20:08 30.06.2024.
Kirjoittaja Pertti
Kaasarin varmaan joutuu putsaamaan oikein rassaamalla. Se syvällä reiässä oleva pieni suutin hapettuu ajan kanssa niin tukkoon, ettei tehoa muu kuin teräsharjan karva.
Mutta niin kuin edellä tuli, uudella pensalla ja uusilla tulpilla kone käyntiin. Jos ei käy kunnolla, niin putsailut. Tuo pikkusuutin jos on tukossa, ei käy tyhjäkäyntiä kuin ryypyllä.
Moottoriöljy on ajan saatossa valunut kampikammioon, joten säiliötä ei kannata täyttää kuin vasta sitten, jos öljynpainevalo jää palamaan. Ensikäynnistyksen kannattaa tehdä ulkona hietikolla, niin huohottimesta tulevat öljypurskahdukset eivät sotke lattiaa, tai kivilaatoitusta.
Tuo kampikammiossa oleva öljy tarkoittaa sitä, ettei moottoriöljyä vaihdeta ennenkuin moottori on käytetty lämpimäksi ja öljy on noussut säiliöön.
Jarrukliineri on hyvää "pilottia" jos ei meinaa käynnistyä. Kaasu auki ja suihkaus, niin hörähtää, jos tulppiin tulee kipinä.
Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?
Lähetetty: 20:17 30.06.2024.
Kirjoittaja HD-Evo
Kiitokset vinkeistä! Täytyypä koittaa saada käyntiin. Eli jos moottorin alla ei ole isompaa lätäkköä, koneen uskaltaa käynnistää riippumatta öljysäiliön öljymäärästä?
Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?
Lähetetty: 21:13 30.06.2024.
Kirjoittaja Kiwi
Ota tulpat hetkeksi pois ja pyörittele konetta, siitä näkee onko kierrossa öljyä ja uskaltaako startata. Samalla lykkää ylimääräiset huohottimesta pois (kannattaa varuiksi laittaa astia alle, letku irti ilmanputsarista jos vakio)
Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?
Lähetetty: 16:12 01.07.2024.
Kirjoittaja HD-Evo
Huohotinletku lienee tuo ilmanputsarille tuleva? Eli ottais sen irti ja laittaa vaikka läpinäkyvällä letkulla takaisin omaan öljysäiliöön?
Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?
Lähetetty: 20:41 01.07.2024.
Kirjoittaja Kiwi
Joo tuo, sama ne on laittaa suoraan johonkin astiaan jos on joka tapauksessa öljyt vaihtamassa
Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?
Lähetetty: 09:25 02.07.2024.
Kirjoittaja HD-Evo
No nyt se myrkyn lykkäs! Ei starttaa yhtään. Ei yritäkään. Mittariston valot ei himmene eikä mitään. Akku on uusi ja täydet jännitteet. Ajovalot toimii, jarruvalo toimii, vilkut ei ja töötti vain pikkuisen yrittää.
Tämä on siis ajosta täysin toimivana jäänyt seisomaan pitkäksi aikaa.
Purin starttinapin kotelon irti ja suihkutin elektroniikkasprayta ja crc:tä. Ei auta. Käytin irti starttireleen liittimet ja laitoin kaikkiin näkyviin liittimiin crc:tä. Onko tuossa joku esto päällä? Jalustimeen ei mun mielestä mee johtoa ja yritin ilmankin. Onko öljytasossa joku esto?
Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?
Lähetetty: 10:40 02.07.2024.
Kirjoittaja KariFS
Maajohdon liitos runkoon ehkä huono, tai akkukaapelit hapettuneet? Jos siis akussa on jännitettä mutta sähköt heikot.
Koitas mitata akun jännite samalla kun painat starttia tai kun on virrat ja valot päällä. Jos kovasti tippuu, niin sitten voi akku olla heikko uutuudestaan huolimatta.
Voi koittaa apukaapeleillakin, jos on sopivasti joku auton/veneen tms ”iso” akku lähistöllä.
Estoista en tiedä, mutta käsittääkseni noin uudessa on vaihteen vapaa-asennon ja sivutuen tsekkaus. Onko tappokytkin missä asennossa? Ja jos tappokytkin ei ”kytke”, niin ei starttaa.
Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?
Lähetetty: 11:06 02.07.2024.
Kirjoittaja HD-Evo
Jännite ei laske yhtään, kun painaa starttia. Missäs se maaliitos onkaan? Töötti rupesi pelaamaan, kun pyöritteli virtalukkoa eestaas.
Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?
Lähetetty: 11:37 02.07.2024.
Kirjoittaja HD-Evo
Päivitystä tähän. Mittasin starttinapin ja sammutusnapin. Molemmat ehjiä. Suihkutin crc:tä vielä virtalukkoon ja rassasin sitä. Nyt starttaa hyvin.
Öljyä alkoi tulla huohottimesta. Muutaman sekunnin starttauksilla puoli litraa ainakin noussut ylös. Lopussa kuuluu aina sellainen viemärin lorinaääni öljysäiliöstä. Paljonko sitä öljyä on odotettavissa sieltä? Jotain öljyä on vähän valunut vuosien aikana lattialle. Ei kuitenkaan useita desejä mielestäni.
Vai tyhjennänkö öljyt ja vaihdan suodattimen suorilta? Vai starttailenko edelleen?
Re: HD Electra Glide Classic 1990 käyttöönotto 10V tauon jälkeen… Ongelmia luvassa!
Lähetetty: 16:51 02.07.2024.
Kirjoittaja HD-Evo
Jatketaan sepustusta ja kysymyksiä. Sain mopon käyntiin, muttei käy, kuin ryypyllä. Eli vain imun kanssa käy. Viittaako tämä kaasarin tukkeutuneisuuteen?
Onko paha rasti ottaa kaasari pöydälle? Aika paljon näytti menevän vipua ja vaijeria
Öljyä tuli huohottimesta joku 0,7L. Öljytankki on tyhjä. Silti öljynpaineet 20psi ja valo sammui.
Missä se mt-öljyn tyhjennysroppu nyt olikaan?
Re: HD Electra Glide Classic 1990 käyttöönotto 10V tauon jälkeen… Ongelmia luvassa!
Lähetetty: 17:43 02.07.2024.
Kirjoittaja Pertti
Kaasari käteen....ei siinä ole kuin ryyppy ja ne kaksi vaijeria. Lisäksi kurkun päällä oleva alipaineletku ja tietysti pensaletku.
Kohokammion saat otettua kädessä irti, eikä vaijereita tarvi irroittaa. Ryypyn voi irrottaa kaasarista, niin ei tarvitse purkaa sitä toista päätä. Kaasari lähtee vetämällä irti imusarjasta, ei siis enää ole millään kiinni, kun putsari on pois. Painettu tiukkaan kumiholkkiin ja lukittuu ilmansuodatinkotelolla kiinteäksi.
Mitään suojalaitteita siinä ei ole, ainoastaan tappokytkin voi estää starttauksen. Jos startti kummittelee, eikä nappia painaessa kuulu kuin pieni napsaus takalokasuojan vaiheilta, niin se rele on viallinen.
Kannattaa ottaa rele mukaan malliksi, koska se eroaa sisäiseltä kytkennältään perus autoreleestä-
Re: HD Electra Glide Classic 1990 käyttöönotto 10V tauon jälkeen… Ongelmia luvassa!
Lähetetty: 17:46 02.07.2024.
Kirjoittaja HD-Evo
Kiitos
Re: HD Electra Glide Classic 1990 käyttöönotto 10V tauon jälkeen… Ongelmia luvassa!
Lähetetty: 19:50 02.07.2024.
Kirjoittaja HD-Evo
Nyt olis kaasari pöydällä. Miten tuo ryyppy lähtee irti?
Ja mikä malli tämä lienee, jos löytäis räjäytyskuvan jostain ennen pesua.