Mineraali vai semisynteettinen?

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

pot
Viestit: 130
Liittynyt: 20:47 16.03.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Mineraali vai semisynteettinen?

Viesti Kirjoittaja pot »

Kyseessä sportster 2006 ja softail 2003 vm.
Mineraali vai semisynt. Moottoriöljy?
Oli joskus dyna-96 johon käytin mineraali 20w 50.
Muistaakseni oli manuaalissa, että mineraalia siihen piti olla. Kumpaa ootte käyttäny noihin uudempiin?
Ohjeessa lukee vain, että multigrade.
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Mineraali vai semisynteettinen?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Samaa 20W50 Sporttiinkin ja vaihdelaatikkoon Formula+ on tehtaan suositus.
Multigrade tarkoittaa moniasteöljyä.
Perusöljy peruspyörään.
moderattori

Romu rauhoittaa!
pot
Viestit: 130
Liittynyt: 20:47 16.03.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mineraali vai semisynteettinen?

Viesti Kirjoittaja pot »

Jep. Niihän se tarkoittaa. Mutta tuntuu olevan kahta koulukuntaa mineraali/synteettinen tai semi.
Käsittääkseni tehdas suosittelee mineraalia?
Pitää kysästä paikallisesta hd- liikkeestä samala ko käyn hakemassa...
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Mineraali vai semisynteettinen?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Laita hakukenttään öljyt, niin kyllä tulee koulukuntia :lol:
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mineraali vai semisynteettinen?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Näitä tulee itsekin pohdittua kun pyörälleni paraskaan ei ole kyllin hyvää...

Hyvälaatuisten öljyjen kyseessä ollen ei varmaan ole oikeasti väliä kumpaa käyttää, öljyt ja putsari vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan aika usein.

Synteettisten öljyjen eduksi sanotaan parempi lämmönkesto, mutta kun Suomessa ajellaan niin ollaan varmaan aina aika turvallisella puolella.

Toinen yleinen väite on, että venttiilikoneistosta ei lähtisi niin kovaa ääntä mineraaliöljyillä. Mutta en tiedä onko totta, ja onko väliä.

Minä olen käyttänyt tehtaan suosittelemia öljyjä ja hyvin on mennyt sekä Softaililla että Spotsterilla/Buellilla.
Avatar
jty
Viestit: 508
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mineraali vai semisynteettinen?

Viesti Kirjoittaja jty »

UrpoTJ kirjoitti: 10:56 03.08.2024. Synteettisten öljyjen eduksi sanotaan parempi lämmönkesto, mutta kun Suomessa ajellaan niin ollaan varmaan aina aika turvallisella puolella.
Ei se ulkolämpötila juuri vaikuta vaan kuinka paljon ajaa ruuhkassa niin että sylinterit ei pääse jäähtyyn. Kone lämpiää sinne 120C tienoille ja siks se on 20w50 eikä esim 10w30. Jos kovin kylmillä ja pakkasilla ajelee niin 10w50 (semi)synth. Se onko mineraali vai synth ei juuri merkitse muuta kuin että jos kone on jo paljon ajettu niin synteettinen tahtoo kulua tankista. Pääasia että siellä on öljyä ja se vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan. Yet another oilthreadin uhallakin sanon että virittämättömässä koneessa aivan sama.
Sit jos on laitettu puristuksia ja korkeita kierroksia niin laittasin 10w-60 racing öljyä. Niinku laitan itekin.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mineraali vai semisynteettinen?

Viesti Kirjoittaja ranze »

Yleensä nämä keskustelut on keväällä, mutta piristävää vaihtelua näin loppukesästä. :lol: Jokainen kehukoon omat öljyvalintansa vapaasti tähän mainioon, harvinaiseen säikeeseen.

Twincamissa tais olla enimmäkseen koneessa puolisynteettiset niin kuin enskassakin. Ja askissa marjapuurot.

Pannuun möivät kalasatamasta suoraa 50W joka on käsittääkseni mineraalia. Remmienska. Laatikkoon Spectroa siihenkin, aika tanakkaa tuntui olevan. Marjapuuro ei kuulemma paras vanhoihin. Jotensakin vahva luotto heidän kokemukseen, joten en ala kyseenalaistamaan. Osa voiteesta palautuu takaisin äiti maan poveen, onpa sitten aito luonnontuote mitä kylvetään. :lol:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Vastaa Viestiin