Morjens
Tästä on varmaan kirjoitettu useampikin säie mutta kun en heti löytänyt niin kysytään..
Olen käyttänyt jarrunesteenä dot 3. Orkkis on dot 5. Tiedän erot.
Asialla ei ole sinällään väliä mutta kun hyllyyn ilmestyi dot 5 pönttö niin ajattelin vaihtaa takaisin dot 5 : een.
Pitääkö nyt putsata jarrusylinterit , puristajat, letkut yms jollain vai poistanko vanhat litkut ja lisään vaan uudet litkut ?
Ja, jos kaikki pitää putsata tarkkaan, niin käykö siihen esim perushalpa Sinol, vai mikä?
-Vesa
Jarruista taas...
Re: Jarruista taas...
Kun se DOT5 silikoni on pitkäikäistä, niin mun ehdotus on se, että purat koko järjestelmän osiin, peset osat, vaihdat tiivisteet ja sitten silikonia sisään. Ja onnea, että yksi purkki riittää kun nämä osaavat joskus olla työläitä ilmattavia.
Toisin päin tein pelkän pääsylinterin kanssa huuhtelua DOT4 liemellä niin kauan ettei näytelasissa ollut enää tipan tippaa entistä. Kolmesti piti täyttää ja pumpata tyhjäksi.
Toisin päin tein pelkän pääsylinterin kanssa huuhtelua DOT4 liemellä niin kauan ettei näytelasissa ollut enää tipan tippaa entistä. Kolmesti piti täyttää ja pumpata tyhjäksi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Jarruista taas...
Harrikoissa siirryttiin pois dot5:tä, kun tuli abs-jarrujen kanssa ongelmia.
Luultavasti kiehumispiste, tai jokin muu ominaisuus ei sopinut absien pidempiin jarrutuksiin.
Niihin vaihdettiin takaisinkutsuna nesteet ja muistaakseni purkissa luki dot4...eikä 5.1, vaikka olisi korkeammalla kiehumispisteellä.
Voihan se muu-ominaisuus olla vaikka se, ettei dot5 sido vettä, vaan vesi jää pisaroiksi alimpiin kohtiin myös abs-yksikössä, eikä välttämättä tule nesteenvaihdossa pois.
Dot5 antaa myös hiukan periksi, toisin kuin mineraalinesteet. Siksi vaihto mineraaliin muuttaa kahvan usein aika kovaksi.
Luultavasti kiehumispiste, tai jokin muu ominaisuus ei sopinut absien pidempiin jarrutuksiin.
Niihin vaihdettiin takaisinkutsuna nesteet ja muistaakseni purkissa luki dot4...eikä 5.1, vaikka olisi korkeammalla kiehumispisteellä.
Voihan se muu-ominaisuus olla vaikka se, ettei dot5 sido vettä, vaan vesi jää pisaroiksi alimpiin kohtiin myös abs-yksikössä, eikä välttämättä tule nesteenvaihdossa pois.
Dot5 antaa myös hiukan periksi, toisin kuin mineraalinesteet. Siksi vaihto mineraaliin muuttaa kahvan usein aika kovaksi.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Jarruista taas...
Harley on jenkkifirma, se dot4 on siksi merkittynä ettei varmasti tule epäselvyyksiä 5 ja 5.1 välillä. Harley dot4 jarrunesteessä on muuten korkeampi kiehumispiste kuin perus markettien nelosissa.
Re: Jarruista taas...
Joo, tuo oli mullekin yllätys että 5 ja 5.1 eivät ole yhteensopivia. Ja että vitosta on vaikea löytää.
Mineraaleihin taidan itse siirtyä seuraavaksi, kun on jarruremppa kuitenkin ohjelmassa.
Aasinsilta ja apropoos, onko kasikolme-vuosimallissa ja vähän sen jälkeen kovinkin erilainen takajarrun pääsylinteri kuin myöhemmissä? Tarvikkeena ei ole juuri vaihtoehtoja saatavilla, mutta onko se ”uniikkius” vain yläpuolen valettu teksti ”only dot5” ja muut ukaasit, vai onko märkäkin puoli erilainen? Eteen hommasin jo vähän pienempimäntäisen sylinterin uudemmasta mallista, mutta taakse mieluusti vaihtaisi kannen sellaiseen jossa ei lue dot 5. Joku sinne kuitenkin lisää vitosta jos siinä niin lukee.
Mineraaleihin taidan itse siirtyä seuraavaksi, kun on jarruremppa kuitenkin ohjelmassa.
Aasinsilta ja apropoos, onko kasikolme-vuosimallissa ja vähän sen jälkeen kovinkin erilainen takajarrun pääsylinteri kuin myöhemmissä? Tarvikkeena ei ole juuri vaihtoehtoja saatavilla, mutta onko se ”uniikkius” vain yläpuolen valettu teksti ”only dot5” ja muut ukaasit, vai onko märkäkin puoli erilainen? Eteen hommasin jo vähän pienempimäntäisen sylinterin uudemmasta mallista, mutta taakse mieluusti vaihtaisi kannen sellaiseen jossa ei lue dot 5. Joku sinne kuitenkin lisää vitosta jos siinä niin lukee.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Jarruista taas...
Sekaisin ne menee lopulta lukipa säiliön kannessa mitä tahansa. Mä oon joskus kirjoittanut tämän foorumin wikiin sen ohjeen, miten noi liemet voi tunnistaa toisistaan. Silti mä jossakin vaiheessa ilmeisesti omin pikku kätösin täydensin DOT5 säiliöön jotakin ihan muuta... ...olin jo mielestäni vaihtanut nesteen, mutten sitten ollutkaan.
Ota Dremelillä se teksti pois.
Juu ja '91 mallin säiliöissä lukee DOT5. Edelleen, vaikka niissä on nelosta sisällä.
Ota Dremelillä se teksti pois.
Juu ja '91 mallin säiliöissä lukee DOT5. Edelleen, vaikka niissä on nelosta sisällä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Jarruista taas...
Ei toi dot 5 nyt niin ihmeellistä ainesta ole, sitä on meillä töissä monta purkkia hyllyssä. Yllättäen asiakasystävällisin litrahinta löytyy bar & shield purkista.
Re: Jarruista taas...
Nojoo, ”vaikea löytää” tarkoitti että tihrustin Motonetin jarrunestehyllyä ainakin 5 minuuttia että löysin vitosta, ja sitten varmaan toisen 5 minuuttia että eikö muka löydy halvempaa Motonetissä tosiaan tasan yhtä laatua Dot 5:a.
Oli ilmailu- ja huuhteluhommaa edessä, eikä oikein tietoa että mitä mahtoi systeemissä ennestään ollut kuralieju olla.
Oli ilmailu- ja huuhteluhommaa edessä, eikä oikein tietoa että mitä mahtoi systeemissä ennestään ollut kuralieju olla.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”