Softail vm 84 starttiin lisää potkua
Softail vm 84 starttiin lisää potkua
Moi, miten saisi orkkis starttiin potkua? Akku (uusi) kestää yhden tai kaksi starttausta, sitten napsuu solenoidi.. uudet harjat starttiin? Solenoidiin jotain? Kikseri toki on, mutta en haluaisi enää ortopedille mennä sitä käyttäessä.
Re: Softail vm 84 starttiin lisää potkua
Jos on alkuperäinen 800 wattinen hitachi-startti, niin on aika viskata se romumetallijätteeseen ja hommata tilalle uusi vastaavanlainen. On saatavilla myös tehokkaampaa starttimoottoria (All Balls).Sitten myös uudet akkukaapelit ja varmistus että maakaapeli saa rungosta kunnon maadoituksen. Akku tietysti oltava hyvässä kunnossa. Solenoidikin (jos on vanha) syytä uusata. Näissä vanhoissa alkuaikojen softaileissa myös starttireleen liitos saattaa hapettua ja/tai löystyä (vajota alemmas),jolloin huono kontakti. Tuo starttirele ei ole kovin hinnakas ja saatavissa autotarvikeliikkeistä kun ottaa vanhan releen malliksi mukaan. Nuo samat vaivat on tulleet tutuksi omassakin 88-mallin softailissa.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Re: Softail vm 84 starttiin lisää potkua
Ensimmäisenä en lähtisi romukoppaan alkuperäistä hävittämään, vaikken Hitachin starteista ihan hirveästi tykkää. Tarvikkeet on tarvikkeita ja alkuperäinen kannattaa ainakin tarkistaa ennen vaihtoa. Ne on aika pitkälti kunnostettavissa.
Paitsi solenoidi, niitä toki saa laadukkaitakin tarvikkeita. Ei välttämättä enää autotarvikeliikkeissä hyllytavarana mutta mopoliikkeissäkin ihan kohtuuhintaisia ja asiantuntijalla jopa hyllyssä.
Paitsi solenoidi, niitä toki saa laadukkaitakin tarvikkeita. Ei välttämättä enää autotarvikeliikkeissä hyllytavarana mutta mopoliikkeissäkin ihan kohtuuhintaisia ja asiantuntijalla jopa hyllyssä.
Viimeksi muokannut Kiwi, 14:09 24.03.2025.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Softail vm 84 starttiin lisää potkua
Lisäisin tuohon vaihtoketjuun vielä starttimoottorin ankkurin.
Jos kaikki on vanhaa, niin minäkin uusisin suosista koko ketjun.
-Uudet kaapelit. Saa teetettyä esim. autosähkössä 35mm2 silikonikaapelista puristusliittimin. Kannattaa ottaa viisi senttiä alkuperäistä pitemmät, niin on paksumpi kaapeli helpompi reitittää.
-Solenoidin korjaussarja, niin ei tarvitse koko pötköä irroittaa.
-Starttirele, joka ei ole kytkennältään sama kuin lisävalorele, siksi malli mukaan sinne samaan autosähköön.
-Jos ei vieläkään jaksa, sitten tuo ankkuri, tai kokonainen startti.
Onhan se uusi akku vähintään 16Ah, että on edes jotakin toivoa saada pyörimään.
Jos kaikki on vanhaa, niin minäkin uusisin suosista koko ketjun.
-Uudet kaapelit. Saa teetettyä esim. autosähkössä 35mm2 silikonikaapelista puristusliittimin. Kannattaa ottaa viisi senttiä alkuperäistä pitemmät, niin on paksumpi kaapeli helpompi reitittää.
-Solenoidin korjaussarja, niin ei tarvitse koko pötköä irroittaa.
-Starttirele, joka ei ole kytkennältään sama kuin lisävalorele, siksi malli mukaan sinne samaan autosähköön.
-Jos ei vieläkään jaksa, sitten tuo ankkuri, tai kokonainen startti.
Onhan se uusi akku vähintään 16Ah, että on edes jotakin toivoa saada pyörimään.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Softail vm 84 starttiin lisää potkua
Kiitos, hyviä vastauksia! Täytyy ottaa osat pöydälle ja purkaa ja miettiä mitä voi kunnostaa ja mitä uusia. Onhan tolla tosiaan ikää, mutta vielä.pelaa, kunhan pitää akun latingissa kun ei ajele:)