Eka tosi läheltä piti
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 20:31 16.04.2004.
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Eka tosi läheltä piti
No niin,tuli äsken ajellessa eka ,todella läheltä piti tilanne.
Jäi jotain alta puoli metriä kolmion takaa eteen työntyneen mazdan takapään ja oman pyörän väliin.
Huomasi siinä jarruttaessa ja väistöä yrittäessä että kyllä niissä kaikissa
kesäisissä hippaloissa kannataa pitää hauskaa koko rahalla,kun lähtö
voi olla kulman takana
Ajelkaa varovasti
T.Bikermouse
Jäi jotain alta puoli metriä kolmion takaa eteen työntyneen mazdan takapään ja oman pyörän väliin.
Huomasi siinä jarruttaessa ja väistöä yrittäessä että kyllä niissä kaikissa
kesäisissä hippaloissa kannataa pitää hauskaa koko rahalla,kun lähtö
voi olla kulman takana
Ajelkaa varovasti
T.Bikermouse
Kuin myös.. Eka kunnon lenkki tänään ja pikkutiellä joku vanha täti tuli mutkasta meikäläisen kaistalla vastaan.. Jäi vähän turhan lähelle oja oikeella ja sitikan keula vasemmalla
Mietin vaan et mitenköhän vakuutusyhtiöt suhtautuis kun kaskoon ei oo varaa ja jos ois joutunu väistään ojaan asti. Olettaen tietysti että se mummeli olis pysähtyny.
Mietin vaan et mitenköhän vakuutusyhtiöt suhtautuis kun kaskoon ei oo varaa ja jos ois joutunu väistään ojaan asti. Olettaen tietysti että se mummeli olis pysähtyny.
-Born to Live-
Juuri näitä äkkinäisiä tilanteita, ja niistä selviämistä varten, on hyvä käydä noissa ajovalmennuskoulutuksissa. Harvoin sitä tulee ihan itteksensä harjoiteltua jotain jarrutus/väistö -kuvioita. Noista koulutuksista kannattaa kysellä autokouluista, jos tuntuu, ettei esim. moottoripyöräkerhojen järjestämille tapahtumille pääse. Yleensä noi kerhojen järkkäämät tilaisuudet vaan on huomattavalla alennuksella neuvoteltuja.
- Mara
- Mara
H-DCF:N EAK
H-DCF:n oma ennakoivan ajon kurssi on 28-29.5. Joutsassa EIKÄ MAKSA MITÄÄN
- Choppers_forever
- Viestit: 1727
- Liittynyt: 10:28 05.05.2004.
- Paikkakunta: Helsinki
Huh,
Ekana päivänä 1200:ksi muutettu peli ja hiekkaa asfaltilla ei ole hyvä yhdistelmä. Sillan alla hanaa, kun oli saundit kohdallaan. Ja eiköhän edellä oleva auto vetänyt liinat kiinni ja huojuvin keulin sain juuri ja juuri vedettyä vasemmalta ohi. Siinä meni sitten parit tupakit kun pysähdyin kaverin pihalle. Nyttemmin on sitten tullut ajettua iisisti ja tutustuminen pyörään tapahtuu varovaisesti. Eli be careful out there!!
CF
Ekana päivänä 1200:ksi muutettu peli ja hiekkaa asfaltilla ei ole hyvä yhdistelmä. Sillan alla hanaa, kun oli saundit kohdallaan. Ja eiköhän edellä oleva auto vetänyt liinat kiinni ja huojuvin keulin sain juuri ja juuri vedettyä vasemmalta ohi. Siinä meni sitten parit tupakit kun pysähdyin kaverin pihalle. Nyttemmin on sitten tullut ajettua iisisti ja tutustuminen pyörään tapahtuu varovaisesti. Eli be careful out there!!
CF
Shovel Kopteri ja Buell S1
Tän kauden eka läheltä-piti-tilanne (ja toivottavasti vika) sattui eilen Sörnäisten rantatiellä. Ajoin keskikaistaa keskustaan päin, kun takanani ajanut autoilija heitti baijerilaisensa yllättäen vasemmalle kaistalle ja kiihdytti voimakkaasti rinnalleni koukaten kohta editseni oikealle kaistalle ja siitä voimakkaan jarrutuksen saattelemana Hakaniemeen. Tilaa olis ollut ryhmittyä Hagiksen suuntaan ihan normaalisti takanani, mutta siitä suorituksesta olisi puuttunut tietysti se tärkeä näyttävyys. Selvisin pälkähästä nopealla käsijarrunkäytöllä. Taisi automies olla tappoaikeissa liikkeellä
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: 20:41 09.05.2003.
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: 16:40 10.10.2004.
- Paikkakunta: Punkaharju
Kiilaustilanteita varten on hyvä pitää buutsinkärjet terävänä, sakkoraitaa kylkeen jos tulee liian lähelle. Kyllä korpee vetää bemarin kylkeen uutta maalia pelkästä uhittelusta.
Motoparkissa Classic-EM -osakilpailu samana viikonloppuna 27.-29.5. Ei ole pitkä matka Joutsaan tai Joutsasta.
-T-
Motoparkissa Classic-EM -osakilpailu samana viikonloppuna 27.-29.5. Ei ole pitkä matka Joutsaan tai Joutsasta.
-T-
- Back to the roots of Vintage American mc-racing -
- Minna&FatBoy
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21:15 01.06.2004.
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Selvisin sentään säikähdyksellä...
Meinasi eilen illalla yhdentoista aikaan jäädä kotimatka meikäläisen viimeiseksi.
Ajelin kahdeksaakymppiä, siis KERRANKIN rajoitusten mukaan, kun risteystä lähestyessäni tajusin, että jumalaut toi rekka ei aio pysähtyä... Sieltä se puski kolmion takaa tielle ja olin jo varma että nyt tuli lähtö.
Huomas se mut kuitenkin viime tipassa, kun olin ensin jättänyt hyvän matkan mustaa vanaa tielle. Rekka pysähtyi ja mahduin vielä puikkasemaan keulan ja liikenteenjakajan välistä.
Mut vi...u että säikähdin! Hetkeksi oli pakko pysähtyä tasaamaan tärinää...
Tiedä sitten olisinko edes tajunnut kaataa pyörää, luultavasti olisin silloinkin liukunut rekan alle. Hyvä puoli tässä kai on se, että ainakin jarrutusrefleksi toimii vaikka en silti olisi ehtinyt enää pysäyttää...
Että pysykää hereillä siellä liikenteessä älkääkä luottako siihen, että kirkkaatkaan valonne huomataan pimeällä. Ja menkää keväällä sinne ennakoivan ajon kurssille. Nyt tuntuu, että minä taidan vihdoin mennä...
Ajelin kahdeksaakymppiä, siis KERRANKIN rajoitusten mukaan, kun risteystä lähestyessäni tajusin, että jumalaut toi rekka ei aio pysähtyä... Sieltä se puski kolmion takaa tielle ja olin jo varma että nyt tuli lähtö.
Huomas se mut kuitenkin viime tipassa, kun olin ensin jättänyt hyvän matkan mustaa vanaa tielle. Rekka pysähtyi ja mahduin vielä puikkasemaan keulan ja liikenteenjakajan välistä.
Mut vi...u että säikähdin! Hetkeksi oli pakko pysähtyä tasaamaan tärinää...
Tiedä sitten olisinko edes tajunnut kaataa pyörää, luultavasti olisin silloinkin liukunut rekan alle. Hyvä puoli tässä kai on se, että ainakin jarrutusrefleksi toimii vaikka en silti olisi ehtinyt enää pysäyttää...
Että pysykää hereillä siellä liikenteessä älkääkä luottako siihen, että kirkkaatkaan valonne huomataan pimeällä. Ja menkää keväällä sinne ennakoivan ajon kurssille. Nyt tuntuu, että minä taidan vihdoin mennä...
Re: Selvisin sentään säikähdyksellä...
Hyvä ettei osunut!Minna&FatBoy kirjoitti:Huomas se mut kuitenkin viime tipassa, kun olin ensin jättänyt hyvän matkan mustaa vanaa tielle...
Tuli vaan mieleen tuosta mustasta vanasta, että et kai pelkällä takajarrulla jarruttanut? MP:n jarrutustehostahan 70-90% tulee etujarrusta.
Kohtahan autot saa taas ajaa rauhassa tiellä, alkaa aamuisin olemaan sen verran vilpoinen keli että suurin osa mopoista painuu talviunille.
- Minna&FatBoy
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21:15 01.06.2004.
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Oon mä jo oppinut etujarruakin käyttään sentään. Mut ei varmasti olis "pikku" treenaus koskaan haitaksi sen käytössä. Tuli itsellekin semmoinen olo että oliskohan sitä voinut käyttää yhtään tehokkaammin...
Sen takajarrunkin polkasee hätäpäissään niin helposti lukkoon...
Siksi sinne Henkiinjäämiskurssille...
huh huh...
Sen takajarrunkin polkasee hätäpäissään niin helposti lukkoon...
Siksi sinne Henkiinjäämiskurssille...
huh huh...
Näin on
Hemuli kirjoitti:
Eli eiköhän mennä kaikki keväällä klubin EAK:lle opettelemaan asiaa.
Jos uudesta fättäristä jää mustaa viivaa niin takajarru on ollut lukossa. Ja kuten Hemuli totesi niin paniikkijarruttaminen täytyy tehdä etujarrulla. Myös sen voi vetää lukkoon eikä pyörä yleensä kaadu jos mopo ei ole kallellaan. Homma vaatii harjoitusta ja siltikin se tahtoo unohtua kun tulee kiire. Yksi syy taitaa olla siinä, että kaikki ovat tottuneet autoilla polkemaan jarrut pohjaan.MP:n jarrutustehostahan 70-90% tulee etujarrusta.
Eli eiköhän mennä kaikki keväällä klubin EAK:lle opettelemaan asiaa.
-
- Viestit: 980
- Liittynyt: 13:10 10.10.2003.
Muistan aikoinaan kun ajoin kevarikorttia ja harjoiteltiin juuri noita väistöjä ja jarrutuksia. Kouluttaja oli tyytyväinen jarrutukseen kun takapyörä oli metrin verran ilmassa Silloin oli kuulemma riittävästi etujarrua käytössä ja jarrutusteho maksimaalinen
Tietysti enduropiikillä on hieman helpompi nostaa takafillaria ilmaan kuin HD:lla, mutta periaate on tietysti sama. Nykyisen pannun eturumpu on lähinnä koriste, täytyy varmaan talven aikana jotain sillekin tehdä...
Tietysti enduropiikillä on hieman helpompi nostaa takafillaria ilmaan kuin HD:lla, mutta periaate on tietysti sama. Nykyisen pannun eturumpu on lähinnä koriste, täytyy varmaan talven aikana jotain sillekin tehdä...
Vaan kun on kotilokuskeissa niin totaalisen sokeita mukana niin... Inkoo-Siuntio välillä pikkutiellä eräs autoilija pysähtyi kiltisti pihatielleen kun huomasi mun tulevan. 10-20 metriä oli matkaa niin kaveri antaa hanaa ja nostaa kytkimen! Vasemmalta tuli ja samaan suuntaan ois ollu menossa kuin minä, sen verran kerkesin oikeelle väistää (jarruttamaan ei enää kerenny) että hesari (ei sunnuntai) ois väliin mahtunu. Sinne sekin jäi ilmeisesti miettimään tekosiaan, ei ainakaan heti perään tullu. Vaan jos ei matkasohvaa näe kaikessa valoloistossaan ja aamulla valosan aikaan niin...Pera kirjoitti:Kyllä noihin risteyksiin kannattaa hiljentää niin paljon, että ehtii pysäyttää/väistää, jos se kotilokuski sieltä eteen tunkee. Sen verran usein niin ikävä kyllä tapahtuu. Parhaiten sen liikkumisen huomaa katsomalla auton vanteisiin.
Sitten näitä on vielä ihan oikeesti tappoaikeissa olevia. Niinko Siuntiosta jos kuninkaantietä degerbyn suuntaan ajelee, siellä juuri ennen degerbytä on eräs jyväjemmari joka on kaksi kertaa yrittäny mua saada hengiltä. Traktorilla kummatkin kerrat. Kaveriin saa katsekontaktin jo kaukaa ja näkee että selvästi on huomannu pyörän. Vaan kun tuut lähemmäksi niin yrittää oikein optimoida sitä hetkeä jolloin lähteä. Ja sitten tulee massikan putkesta paksu musta pölläys ja raktori hyökkää keskelle tietä. Tiiä sitten minkälaisia lapsuuden traumoja sillä on pyöristä.
MikaelT