Sivu 1/1

Softailin -95 latausongelma

Lähetetty: 21:24 07.06.2005.
Kirjoittaja Henkka
Tervehdys tietäjät

Foorumi on kahalattu läpi enkä suorainsesti löytänyt vastauksia, mutta tässä johdatusta tarinaan ja lopussa hämmästeleviä kysymyksiä.

Keväällä ajoon otettaessa mittailin lataukset ja kaikki oli ok. Nyt on ajettu 2000km ja virrathan loppui.

Oireet olivat seuraavat; startatessa se ekan pyörahdyksen jälkeinen pysähdys kasvoi 3-4 sekuntiin ennen kuin käynnistyi (tästähän on foorumilla ollut jo juttua). No sitten lakkas vilkut toimimasta ja lopuksi koko vehje ei enää meinnannut käynnistyä. Kun oireet alkoivat nii siitä meni akun tyhjenemiseen 2 päivää.

No sitten latasin akun laturilla ja se otti hyvin virtaa vastaan. Samaalla katselin päällisin puolin johdot ja ainoa poikeava mitä huomasin oli se että takajarruvalon johdot olivat irroneet anturista.

Latauksen jälkeen kokeilin startata ja kaikki toimi ok ml. vilkut. Ainosataan ei ladannut.


Kysymykset

1. ainoa muutos mitä olen tehnyt on se että olen poistanut etulokasuojan. Jus enne kun ongelmat alkoi satoi vettä. Onko siis mahdollista että jänneitteen säädin on saanut siipeensä kun siihen on lentänyt jatkuva kylmä vesisuihku? (softailissahan se on just eturenkaan takana)

2. Mikä on se toinen musta "rasia" sen rivotetun säätimen takana?

3. Kun latausarvoja mitataan suoraan enskakopan päästä tulevasta "kumitutista" staattorilta, millaisia arvoja pitäis tulla ja voiko siitä ollenkaan mitata hajottamatta staattoria

4. Kuuluuko säätimen lämmitä (vai miksi siinä yleensä on rivotus)

5. Paljonko säädin maksaa suurin piitetein?

No vikahan voi olla myös muualla kuin säätimessä ja yksi asia mikä askarrutta on irroneet jarruvalon johdon, jotka näyttäisivät menevän jonnekin takapyörön eteen solnoidille tai johonkin.

Jos joku salapoliisi keksii tästä hyviä johtolankoja ne otetaan kiitollisuudella vastaan. Ennen tätä laite on palvellut mua hyvin 20 000 km.

Lähetetty: 21:34 07.06.2005.
Kirjoittaja Softail
Korteni kekoon......taas

Se toinen musta boxi on sytytysmoduuli, eli ei vaikuta lataukseen.
Ota irti lohkosta jännitteensäätimeen menevä liitin, siinä on selainen metallinen varmistulanka, joutuu löysäämään mutteria hiukan. Tarkista onko liitos märkä. Jos on kuiva niin ei sitten muuta kuin manuaali toiseen käteen ja yleismittari toiseen



Käde tkyynärpäitä myöten pa.....sa

Lähetetty: 22:19 07.06.2005.
Kirjoittaja hemuli
Ja sitä lohkossa olevaa liitintähän ei sitten saa irrottaa moottorin käydessä...

Yleismittari vaihtojännite-alueelle ja piikit liittimen napoihin, oliko se niin että sieltä piti tulla useampi kymmenen volttia jännitettä?

Tarkista myös että jännitteensäädin maadoittaa kunnolla. Maadoituksen pitäisi tapahtua säätimen rungosta pyörän runkoon kiinnitysruuvin kautta.

Takapyörän edessä oleva "solenoidi" on jarruvalon nestepainekytkin. Siihen tulee kaksi johtoa, toiseen tulee 12V kun virrat on päällä ja toinen menee suoraan jarruvalolle. Ei ole väliä kummin päin ne siihen anturiin kytkee.

Lähetetty: 07:47 08.06.2005.
Kirjoittaja Sepixlh
Vaihtovirtalaturista ulostulevan jännitteen pitäis olla luokkaa 40-50 Volttia AC ja jos näin on laturi on kunnossa. Muuten vika rajoittuu säätimeen. Kokeile ensin kuivatella säädin vaikka emännän hiustenkuivaajalla.

Lähetetty: 09:19 08.06.2005.
Kirjoittaja Jorke
Ei sen pitäis vettä pelätä jos on kunnossa.

Jep Jepin mainoksessa näytti olevan aika halvalla säätimet, 59?.

Yleensä pyörii tuolla 80-100?.

Mistäs olette säätimiä ostaneet?

Lähetetty: 17:25 12.06.2005.
Kirjoittaja SamTheMan
Missäs kannattais säädinostoksilla käydä? (OSTETTU)
Minullakin säädin mykkänä...

Ja toinen onkelma on korjausmotivaation puute, joten kysymys kuuluu:
olisiko joku "innokas" vaihtamaan ko. osan allekirjoittaneelle kohtuullista korvausta vastaan?
Pyörä (FLH -89) ja omistaja sijaitseen pääkaupunkiseudulla...
(säädin vaihdettu)

:SamiKoo

Lähetetty: 09:41 13.06.2005.
Kirjoittaja Jahvetti
Jos tuo uusi säädin on samanmoinen kuin vanha, eli ei tarvi johtoja katkoa ja liitellä, niin kannattaa vaihtaa kuitenkin itte. Vaihtuu nopeammin kuin tuoppi tyhjenee. :D

Lähetetty: 12:37 13.06.2005.
Kirjoittaja Pannupiä
Tai...
Öljy on kovettanut laturin piuhat siellä enskakopan sisällä jollonka eristeet murentuneet huidun kukkaseen. Tällöin lyö maihin. Helppoa todeta jotta onko ehjä. Nappaat lohkojen etuosassa olevan 2-napaisen liittimen irti(edestä katsottuna lähempänä enskaa) ja tökkäät yleismittarin piuhan kumpaankin reikään ja toteat onko vastusta. Pitäisi olla ääretön. Eli jos näyttää jotain lukua tai suoraa yhteyttä, menee käämit uusiksi. Ála 100€.
Ei nyt niin hirveen kallis mutta vähän enemmän töitä teettää.

Näin kävi -98 mallissa. Paskoja paskoja...

Niin, siis tuo mittaus operaatio tehdään moottorin ollessa tainnuksissa...

HAVAINTOJA MATKAN VARRELTA

Lähetetty: 15:25 13.06.2005.
Kirjoittaja SamTheMan
Seuraavaa ohjeeksi muille ongelman kanssa painiville...

Testattu ja koetettu sekä vaihdettu seuraavat asiat:
Akku uusittu. (vanha oli varmaan alkuperäinen mallia HD)
Käynnissä ollessa jännite ei akulla nouse vaikka lyö kierroksia kuinka. (ei lataa)
Laturi ei saa olla liittimistä mitattuna oikosessa. (ei ollut)
Yleimittarin vaihtojännitteellä mitattu laturin liittimestä jännitettä välillä 10 - 40 volttia riippuen kierroksista. (laturi siis toimii) ja ethän irroita liitintä pyörän käydessä... 8O
Vaihtoehdoksi jää jännitteensäädin ja sen toimimattomuus..

Edelleen voisin antaa jonkun vaihtaa tuon säätimen... (säädin vaihdettu)