Katalysaattori -03 Sportsterissa?!?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

JanneR
Viestit: 91
Liittynyt: 08:56 15.08.2005.
Viesti:

Katalysaattori -03 Sportsterissa?!?

Viesti Kirjoittaja JanneR »

Selailin illalla käyttöohjekirjaa ja silmiini sattui seuraava lause: "Kaikki HDI-moottoripyörät on varustettu katalysaattorilla". Kaasarivehkeessä! (Tässähän toi HDI on ymmärtääkseni lyhennys sanoista H-D International, eli vientimallit).

Jos näin on, missäköhän se katti luuraa? Ja luuraakohan mun pyörässä ainakaan kun edellisen omistajan toimesta on vaihdettu SE II putket...
Avatar
uuze
Viestit: 618
Liittynyt: 14:51 01.09.2004.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja uuze »

Ei mitää tietoa asiasta mut tosta lyhenteestä tulee mieleen et oisko kuitenkin Injection eli ruiskumallit...?
Paksupoika
Viestit: 189
Liittynyt: 18:41 16.06.2003.
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Katalysaattori -03 Sportsterissa?!?

Viesti Kirjoittaja Paksupoika »

JanneR kirjoitti:Selailin illalla käyttöohjekirjaa ja silmiini sattui seuraava lause: "Kaikki HDI-moottoripyörät on varustettu katalysaattorilla". Kaasarivehkeessä! (Tässähän toi HDI on ymmärtääkseni lyhennys sanoista H-D International, eli vientimallit).

Jos näin on, missäköhän se katti luuraa? Ja luuraakohan mun pyörässä ainakaan kun edellisen omistajan toimesta on vaihdettu SE II putket...
Juu HDI tarkottaa nimenomaan vientimallia. Ja ne katit oli niissä orgisvaimentimissa.
-Heavy Metal will never die!-
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

pas-kat

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jostakin olis jäänyt mieleen, että katalysaattori olis vain toisessa pöntössä. Tuntuu kyllä kummalta. SE-vaimentimissa tuskin on. Siksi olisikin suotavaa, ettei alkuperäisvaimentimia hukattaisi tai puhkottaisi. Katsastuspakko tulee kuitenkin ja silloin melko varmasti vaaditaan alkuperäiset päästöt/äänet.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: pas-kat

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Pertti kirjoitti:Jostakin olis jäänyt mieleen, että katalysaattori olis vain toisessa pöntössä.
Mulla on ihan samanlainen muistikuva... mutta vielä vaan mietityttää katalysaattori kaasaripelissä 8O
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

pas-kat

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Olihan jenkkiautoissakin katalysaattorit kaasarivehkeissä. 80-mallin pikkuletukassa lakkas pakosarjan tiiviste kestämästä ja kulkupuolikin oli huonoa. Syyksi selvisi LOPULTA tukkeutunut katalysaattori, kun oli ajettu 15 vuotta lyijyllisellä Suomessa. Putkenpätkä tilalle, kyllä aikoi meno maistua.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Omassa letukassa oli kaasarissa sähköinen seoksensäätö... jonkinmoinen 1-piste ruiskun esikuva :D mutta peli oli 80-luvun puolesta välistä.
Katti koputeltiin tyhjäksi ja kulku parani :lol:
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Sooveli
Viestit: 93
Liittynyt: 20:20 05.03.2005.

Viesti Kirjoittaja Sooveli »

Amerikassa katit tuli pakolliseksi autoissa -74. Minun entisessä coronetissäkin -74 oli ollut uutena katti vaikka oli kaasari. Miksei kaasari vehkeessä vois olla katti olihan minulla kevytmoottoripyörässäkin (Honda nsr -91) vaikka on kaksitahtinen. Eri asia toimiiko eka käynnistystä pitempään.
Pete L.
Viestit: 13
Liittynyt: 16:22 21.04.2003.
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete L. »

Muistelen että jo (esim. FXD) 1999 mallissa vain toisessa pakoputkessa luki
Catalyst......
Pete L.
Avatar
Walde
Viestit: 533
Liittynyt: 21:47 26.07.2005.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Walde »

Katalysaattori vaatii toimiakseen absoluuttisen tarkan polttoaineseoksen. Sitä mitataan lambda-anturilla, jonka pohjalta tietokone säätää seosta sopivaksi. Olihan näitä kokeiluja 90-luvun alun autoissa, joissa oli ns. sähköinen kaasari.

Ei tuossa mehumaija tyyppisessä kaasarissa ole mitään mikä säätyisi seoksen pohjalta, ei putkistossa ole edes pakokaasuanturille mitään paikkaa, eikä löydy ylimääräisä sähköjä, joista voisi päätellä sellaisen olleen. Teknisin sähkölaite -03 Sportster on vilkun automaattinen palautus.

Väitänpä ettei 03 Sportster ole ollut kattia uutena edes yhdessä putkessa. Uusissa kyllä on... ehkä se yhdellä katilla täyttää jo päästömääräykset.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Toimivia katalysaattoreita voi tehdä itsekkin, esim. TIG-hitsauslaitteen
keraamisesta kaasukuvuista.
Erään tutun vanha Diesel Transit ei mennyt millään päästöjen osalta
katsastuksesta läpi.
Kaveri laittoi kolme kaasukupua nippuun ja 7 nippua peräkkäin putken pätkään....
hitsaussaumaa ja peltiä putken sisään sen verran että kaasukuvut pysyvät paikoillaan.
Pakoputkesta pätkä pois ja edellinen putki tilalle.
Leima paperiin. :wink:

Sama "kattiputki" oli käytössä useammassakin autossa ja vain katsastuksen ajan. :lol:

Ei ne sen ihmeempiä/teknisempiä laitteita ole.....
Muistaaksenin 1999 Sportster toisessa putkessa lukee myös tuo catalyst....
Avatar
Walde
Viestit: 533
Liittynyt: 21:47 26.07.2005.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Walde »

Jonkin sortin passiivinen 'hajunsyöjä' siellä sitten on täytynyt olla. Mutta ei sillä ole mitään tekemistä oikean 3-tie katalysaattorin kanssa.
Vastaa Viestiin