Katalysaattori -03 Sportsterissa?!?
Katalysaattori -03 Sportsterissa?!?
Selailin illalla käyttöohjekirjaa ja silmiini sattui seuraava lause: "Kaikki HDI-moottoripyörät on varustettu katalysaattorilla". Kaasarivehkeessä! (Tässähän toi HDI on ymmärtääkseni lyhennys sanoista H-D International, eli vientimallit).
Jos näin on, missäköhän se katti luuraa? Ja luuraakohan mun pyörässä ainakaan kun edellisen omistajan toimesta on vaihdettu SE II putket...
Jos näin on, missäköhän se katti luuraa? Ja luuraakohan mun pyörässä ainakaan kun edellisen omistajan toimesta on vaihdettu SE II putket...
-
- Viestit: 189
- Liittynyt: 18:41 16.06.2003.
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Katalysaattori -03 Sportsterissa?!?
Juu HDI tarkottaa nimenomaan vientimallia. Ja ne katit oli niissä orgisvaimentimissa.JanneR kirjoitti:Selailin illalla käyttöohjekirjaa ja silmiini sattui seuraava lause: "Kaikki HDI-moottoripyörät on varustettu katalysaattorilla". Kaasarivehkeessä! (Tässähän toi HDI on ymmärtääkseni lyhennys sanoista H-D International, eli vientimallit).
Jos näin on, missäköhän se katti luuraa? Ja luuraakohan mun pyörässä ainakaan kun edellisen omistajan toimesta on vaihdettu SE II putket...
-Heavy Metal will never die!-
pas-kat
Jostakin olis jäänyt mieleen, että katalysaattori olis vain toisessa pöntössä. Tuntuu kyllä kummalta. SE-vaimentimissa tuskin on. Siksi olisikin suotavaa, ettei alkuperäisvaimentimia hukattaisi tai puhkottaisi. Katsastuspakko tulee kuitenkin ja silloin melko varmasti vaaditaan alkuperäiset päästöt/äänet.
Re: pas-kat
Mulla on ihan samanlainen muistikuva... mutta vielä vaan mietityttää katalysaattori kaasaripelissäPertti kirjoitti:Jostakin olis jäänyt mieleen, että katalysaattori olis vain toisessa pöntössä.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
pas-kat
Olihan jenkkiautoissakin katalysaattorit kaasarivehkeissä. 80-mallin pikkuletukassa lakkas pakosarjan tiiviste kestämästä ja kulkupuolikin oli huonoa. Syyksi selvisi LOPULTA tukkeutunut katalysaattori, kun oli ajettu 15 vuotta lyijyllisellä Suomessa. Putkenpätkä tilalle, kyllä aikoi meno maistua.
Katalysaattori vaatii toimiakseen absoluuttisen tarkan polttoaineseoksen. Sitä mitataan lambda-anturilla, jonka pohjalta tietokone säätää seosta sopivaksi. Olihan näitä kokeiluja 90-luvun alun autoissa, joissa oli ns. sähköinen kaasari.
Ei tuossa mehumaija tyyppisessä kaasarissa ole mitään mikä säätyisi seoksen pohjalta, ei putkistossa ole edes pakokaasuanturille mitään paikkaa, eikä löydy ylimääräisä sähköjä, joista voisi päätellä sellaisen olleen. Teknisin sähkölaite -03 Sportster on vilkun automaattinen palautus.
Väitänpä ettei 03 Sportster ole ollut kattia uutena edes yhdessä putkessa. Uusissa kyllä on... ehkä se yhdellä katilla täyttää jo päästömääräykset.
Ei tuossa mehumaija tyyppisessä kaasarissa ole mitään mikä säätyisi seoksen pohjalta, ei putkistossa ole edes pakokaasuanturille mitään paikkaa, eikä löydy ylimääräisä sähköjä, joista voisi päätellä sellaisen olleen. Teknisin sähkölaite -03 Sportster on vilkun automaattinen palautus.
Väitänpä ettei 03 Sportster ole ollut kattia uutena edes yhdessä putkessa. Uusissa kyllä on... ehkä se yhdellä katilla täyttää jo päästömääräykset.
Toimivia katalysaattoreita voi tehdä itsekkin, esim. TIG-hitsauslaitteen
keraamisesta kaasukuvuista.
Erään tutun vanha Diesel Transit ei mennyt millään päästöjen osalta
katsastuksesta läpi.
Kaveri laittoi kolme kaasukupua nippuun ja 7 nippua peräkkäin putken pätkään....
hitsaussaumaa ja peltiä putken sisään sen verran että kaasukuvut pysyvät paikoillaan.
Pakoputkesta pätkä pois ja edellinen putki tilalle.
Leima paperiin.
Sama "kattiputki" oli käytössä useammassakin autossa ja vain katsastuksen ajan.
Ei ne sen ihmeempiä/teknisempiä laitteita ole.....
Muistaaksenin 1999 Sportster toisessa putkessa lukee myös tuo catalyst....
keraamisesta kaasukuvuista.
Erään tutun vanha Diesel Transit ei mennyt millään päästöjen osalta
katsastuksesta läpi.
Kaveri laittoi kolme kaasukupua nippuun ja 7 nippua peräkkäin putken pätkään....
hitsaussaumaa ja peltiä putken sisään sen verran että kaasukuvut pysyvät paikoillaan.
Pakoputkesta pätkä pois ja edellinen putki tilalle.
Leima paperiin.
Sama "kattiputki" oli käytössä useammassakin autossa ja vain katsastuksen ajan.
Ei ne sen ihmeempiä/teknisempiä laitteita ole.....
Muistaaksenin 1999 Sportster toisessa putkessa lukee myös tuo catalyst....