Kun nyt kerran väkisin halutaan saivarrella...
AKE:n ohje ei ole pykälä. Tarkalleen ottaen se ei edes sido katsastuskonttoria, jos muu lainmukainen tulkinta voidaan perustella. Koska prätkien tehon kasvattamisesta ei ole olemassa lainsäädäntöä, tällainen tulkinta voidaan mainiosti tehdä. Siinä sovelletaan arkijärjen vaatimuksia.
Oletetaan kuitenkin, että AKE:n ohje olisi pykälä. Sen soveltaminen, siis virittämisen hyväksyminen, edellyttää selvitystä siitä, että teho ei kasva enempää kuin 20 prosenttia verrattuna mallisarjan tehokkaimpaan versioon. Selkeää, eikö totta?
Kuten herra H:n viestistä käy ilmi, bikerit ovat perin lainkuuliaista väkeä ja muutoskatsastavat prätkänsä, kuten asiaan kuuluu. Varmaankin tästä syystä katsastusmies uskoo heti, kun mustapartainen mies näpit rasvassa kertoo hänelle, että tässä on samat palikat kiinni kuin tehtaan 1200:sissa, joten tehokin on sama. Sillä selvityshän tämä on, jos mikä. Väärinkäsitysten välttämiseksi todettakoon, että mielestäni on hyvä, jos sanaan luotetaan. Ikävä kyllä, gyy ei kokemukseni mukaan tätä tee.
Vieras tossa jo mainitsikin rekisteriotteessa mainittujen väärien tietojen mahdollisena seurauksena vakuutuskorvauksen epäämisen. Vääntääkseni lisää rautalankaa lisäisin seuraamusluetteloon sakon määräystenvastaisen ajoneuvon kuljettamisesta liikenteessä sekä ajoneuvon mahdollisen käyttökiellon, kunnes se on uudelleen katsastettu.
Minun puolestani prätkänsä voi kiikuttaa äidilleen, Joulupukille tai poliisille tarkastettavaksi, jos niin tahtoo. Tässä nimenomaisessa tapauksessa pääsee kuitenkin helpommalla hankkimalla sen dynolapun. Samalla vaivalla selviää sitten muidenkin palikoiden vaihtamisen aiheuttamasta tehonlisäyksestä, kunhan pysyttelee tuon 20 prosentin rajan puitteissa.
Jos kyseessä on 1.1.1991 tai myöhemmin käyttöönotettu rakkine, homma on pikkuisen vaikeampaa: se edellyttää päästömääräysten täyttäminen käytännössä todistusta. Sellaiseksi kelpaa todennäköisesti valmistajan todistus, mutta silloin kaikkien komponenttien pitää olla niitä, joille todistus on annettu (esimerkiksi putket ja sytkä). Herra H voisi muuten miettiä, miten tämä todistetaan katsastusmiehelle...
Vaihtoehtoisesti voi marssia Ruåtsiin mittauttamaan härvelinsä, jolloin palikkakombinaatio voi olla joku muukin kuin tehtaan oma. Tuo 1991 voimaan tullut normi oli muistaakseni voimassa vuoteen 2000 saakka. Se ei edellytä katalysaattorin olemassaoloa, porsterin koneella siitä pitäisi kyllä selvitä edellyttäen, että kone on teknisesti kunnossa ja oikein säädetty.